Тема. Вікторина з української мови «Юний мовознавець»
Мета: розширювати знання учнів про українську мову; показати її красу та багатство фольклору українського народу за допомогою поетичного слова; розвивати мовлення учнів; виховувати любов до рідної мови, свого народу, рідної землі.
План заходу
І. Організаційна частина. Оголошення теми й мети конкурсу.
Представлення команд.
ІІ. Основна частина.
Вчитель. Ви будете працювати зараз у групах.
1 конкурс «Бліц-опитування»
1 команда
1. Які є види мовлення? (Усне і писемне)
2. З яких частин складається текст? (Зачин, основна частина, кінцівка)
3. Як пишуться імена, по батькові, прізвища людей, клички тварин, назви міст, сіл, вулиць, річок? (З великої літери)
4. На які питання відповідають слова — назви предметів? (Хто? що?)
5. Скільки літер в українському алфавіті? (33).
6. Наприкінці питального речення ставимо... (знак питання).
7. У слові стільки складів, скільки... (голосних звуків).
8. Скільки є самостійних частин мови ( 6).
9. З якої казки ці слова: «Ведмідь вліз в рукавичку сьомим»? («Рукавичка»)
10. Уякому словнику можна дізнатись значення слова?(тлумачному)
2 команда
1. Які типи текстів ви знаєте? (Розповідь, опис, роздум)
2. Якими бувають речення за метою висловлювання? (Розповідні, питальні, спонукальні)
3. Наприкінці окличного розповідного речення ставимо... (знак оклику).
4. Текст, у якому когось або щось описують, називають — текстом-... (описом).
5. Слово, близьке за значенням. (Синонім)
6. Частина слова, що стоїть перед коренем. (Префікс)
7. Зв’язані за змістом слова — це... (речення).
8. До тексту можна дібрати... (заголовок).
9. Хто у казці «Вовк та козенята» був страшний звір, якому не вдалося обманути сімох козеняток? (Вовк)
10. Скільки звуків в українській мові?(38)
2 конкурс «Народна мудрість» .
Завдання:
1. З окремих слів складіть прислів’я. Поясніть його зміст.
Мудрим ніхто не вродився, а навчився.
Без труда нема плода.
2 команда
Язик до Києва доведе.
Хочеш їсти калачі, не сиди на печі..
Завдання глядачам: «Загадки-жарти»
1) Яке поле не виореш? (У зошиті)
2) У чому не можна провертіти дірку? (У воді)
3) 3 якої миски не можна наїстися? (З порожньої)
4) У яку бочку не можна налити води? (У повну)
5) Де вода стоїть стовпом? (У склянці)
6) Від чого плаває качка? (Від берега)
3 конкурс «Переговори сусіда»
Гра «Словограй».
Від поданих слів утворіть, змінюючи першу літеру, нові.
І команда: МАК, ВІР, СІЧ.
ІІ команда: ВІЙ, РІК, ПОРТ.
Під час підготовки відповідей командами проводимо для глядачів гру «Так чи ні»
1) Скажи, співає сом пісні? (Ні)
2) Чи вміє плавати гусак? (Так)
3) Чи може стати у вогні вода холодним льодом? {Ні)
4) Червоний мак в січневу пору квітне? (Ні)
5) А крокодили на сосні свої будують гнізда? (Ні),
6) Ч и може вище гір літак у вишину злетіти? (Так)
7) Якщо не їстиме три дні, верблюд ходити зможе? (Так)
8) До розбишак і забіяк чи є в людей повага? (Ні)
9) Коли розсердиться їжак, слона він вбити може? (Ні)
10) Ріка біжить у долині, чи є у неї ноги? (Ні)
4 конкурс «Добери слово».(кожне слово - 1бал)
Гронування : дібрати прикметники до слів.
І команда: «Слово».
ІІ команда: «Мова».
5. Учитель. Безліч пісень вміщує скарбниця українського народу. І ллються над чарівною природою України слова солов’їної української мови, переплітаючись із чарівною мелодією. За хвилину часу записати якнайбільше народних пісень
6 конкурс «Конкурс капітанів «Хто кого»»
Завдання. Назвати твори Т.Шевченка.
7.Конкурс»Загадочка».Відповідаєтой, хто підніме перший руку .
1. Ось вона яка —
розбійниця морська,
Всіх би проковтнула
зажерлива... (акула).
2. Стрімко вибігли на гору
Дві подружки білокорі.
Дощик їм полоще кіски.
Звуть подружок цих… (берізки).
3. Такенький, маленький,
Як пальчик, тоненький:
Рибалці — на вудку,
Мисливцю — на лук,
А зветься... (бамбук).
4. Червоненька і смачненька,
Дуже з вигляду гарненька,
І боки в неї пишні.
Літом смачно їсти... (вишні).
5. Металевий в неї носик
І лляний у неї хвостик.
Із шиття не буде толку,
Якщо ми не візьмем... (голку).
6. Така велика, довгошия,
І вища за найбільшу шафу,
Така розумна і красива
У зоопарку є... (жирафа).
7 конкурс «Відновіть вірші»
Команди отримують картки із завданням. Учасники повинні відновити вірш, уставивши пропущені літери, що позначають голосні звуки. Виразно прочитати його й назвати автора.
Т_ч_ в_д_ з-п_д _в_р_
_р_м н_ д_л_н_.
П_ш_ _тьс_ н_д в_д_ _
ч_ рв_н_ к_л_н_.
Т. Шевченко
Завдання глядачам: продовж прислів’я.
1) Книга вчить,... (як на світі жить).
2) Пташка красна пір’ям,... (а людина знаннями).
3) Добре того вчити,... (хто хоче вчитися).
4) Не смійся з другого,... (щоб тобі не було такого).
8 конкурс «Шифрувальник».
За номерами букв алфавіту розшифрувати прислів’я, записати його в зошит і пояснити значення.
10, 18, 1, 18, 18, 33; 16, 32, 6, 11, 18, 12; 30, 19; 15, 21, 11, 16, 1; 20, 23, 1, 29, 11, 18, 12.
«Знання людині, що крила пташині».
9 конкурс. «Мить творчості»
ШВИДКО ВІДПОВІВ
Коли прийшов зі школи внук,
Дідусь щоденник взяв до рук:
— За віщо двійку ти схопив?
— За те, що швидко відповів...
— За те, що швидко? — гримнув дід,
— За це ж дванадцять ставить слід.
— Та що ви, діду, кричите?
Сказав я швидко, та не те...
ШОКОЛАДКА
Вчора зранку шоколадку
Закопав Тимко у грядку.
Бачить, як картопля садиться стара,
Потім виростає з неї молода.
З однієї штуки робиться багато.
Значить, шоколадку можна теж саджати.
Шоколаденята вродяться чудові,
Матимуть обгортки різнокольорові!
Сів Тимко на землю і спостерігає,
Тільки шоколадка щось не проростає...
Як гадаєте, малята,
Довго буде він чекати?
Завдання глядачам: відгадати загадки.
У нашої бабусі
Сидить звір у кожусі,
Біля пічки гріється,
Без водички миється. (Котик)
На городі в нас росте
Сонце ясне, золоте.
Жовте око, жовті вії,
Та чомусь воно не гріє. (Соняшник)
В нашій кухні кілька літ
Він вуркоче, наче кіт,
І ховає справжню зиму
За надійними дверима. (Холодильник)
У хазяйстві я господар,
Воджу череду пташок,
Вранці рано розбуджу вас,
Дасте проса нам кульок. (Півень)
Із неба диво золоте,
І світить нам, і гріє,
Ніщо без нього не росте,
І всі йому радіють. (Сонце)
В лісі вирізана,
Гладенько витесана,
Співала-грала, заливалася.
Як вона називалася? (Сопілка)
Круглий, смугастий,
До того ж хвостатий,
Червона серединка,
хоч зелений бік,
Має смачний солодкий сік. (Кавун)
Біле, як сніг,
Надуте, як міх,
Лопатами ходить,
По болоту бродить. (Гусак)
III. Підведення підсумків. Нагородження.