Вимова і написання префіксів РОЗ, БЕЗ

Про матеріал

Розробка уроку "Вимова і написання префіксів РОЗ,БЕЗ". Українська мова, 5 клас.

Розробка уроку допоможе Вам у підготовці освітнього процесу, а різноманіття форм роботи допоможе зробити урок більш цікавим.

Поруч з вивченням пророграмового матеріалу учні вчаться вшановувати рідну мову та висловлювати власну думку. Відстоювати власну точку зору.

Перегляд файлу

Вимова й написання префіксів РОЗ-, БЕЗ-, українська мова (5 клас)

Мета: ознайомити учнів із вживанням префіксів роз-, без-; навчити вірно писати слова з префіксами роз-, без-; вміти аналізувати та виправляти орфографічні помилки у словосполученнях, реченнях і текстах; формувати  вміння знаходити слова з орфограмами в текстах; розвивати творчі вміння використання слів з поданими префіксами при побудові власних висловлювань; навчити висловлювати власну думку; виховувати шанобливе ставлення до рідної мови.

Внутрішньопредметні зв’язки

Лексикологія і фразеологія: засвоєння нових слів.

Культура мовлення і стилістика: засвоєння складних випадків слововживання.

Тип уроку: комбінований.

Хід уроку

  1. Організаційний момент.
  2. Перевірка домашнього завдання.
  3. Повідомлення теми й мети уроку. Оголошення епіграфа уроку і робота з ним (висловлення власної думки)

Нема на світі України,

Немає другого Дніпра…

Т. Шевченко 

VI. Генералізація знань учнів

Робота над текстом

Прочитати текст і дати відповіді на запитання після нього.

СОФІЯ КИЇВСЬКА

У центрі Києва, на Софійському майдані, понад дев’ять століть височить пам’ятка давньоруського мистецтва — славетний Софійський собор.

Софія Київська… чудове творіння народного генія, свідок високої культури і героїчного минулого. Важко уявити, скільки подій відбувалося в цих стінах, скільки людей побувало під її склепінням зі своїми радощами, безнадією і горем. Собор був свідком блискучих злетів і поразок, зазнав гіркоти міжкнязівських усобиць. Його мозаїчну підлогу топтали копита монгольських коней, а жадібні руки загарбників тягнулися до блискучих золотих прикрас. Так, багато могли б розповісти ці стіни. Та як змусити їх розкрити свої таємниці?

  • Де знаходиться Софіївський собор?
  • Що є нині Софіївський собор?
  • Назвати символ захисту?
  • Як ви вважаєте, чому слава про собор поширилась за межі країни?

Робота з опорною таблицею

Учням пропонується пригадати правопис префіксів роз-, без- на основі теоретичного матеріалу.

У кінці префіксів роз-, без-, незалежно від вимови, завжди пишеться буква з: розсада, розжарити, безхмарний, безкоштовний.

Для милозвучності та полегшення вимови між префіксом роз- та коренями, що починаються кількома приголосними, може з’являтися голосний звук [і]. Тоді вживаються префікси розі-: розігріти.

 V. Виконання творчих завдань

Пошукове дослідження

Списати, вставляючи пропущені букви. Пояснити орфограми.

Пр..будувати, пр..крутити, пр..погано, пр..хитрий, пр..бути, презавзятий, пр..крутити, пр..мудрий, пр..швидшити, ро..чарований, розсмішити, бе..смертя, ро..щебетатися, бе..межний, бе..зоряний.

Творчі завдання на побудову нових слів

1. Прочитати. До поданих слів дібрати антоніми, виділити в них префікси. Підкреслити слова, у яких написання префікса не відповідає вимові.

Зав’язка, загортати, об’єднати, одружуватися, схуднути, загадка, зустрітись, заплітати, звужувати, затиснути, зав’янути, занепад, захоплений, талановитий, грамотний, діяльний, законний, захисний, озброєний.

2. Словникова робота. Слова записати у дві колонки:

1) з буквою з;

2) з буквою с.

Ро..пис, вро..сип, ..кат, …цементувати, ро..чин, ..формувати, ..тис-кач, ..чепити, ро..кис, ..прожогу, ..пад, бе..крилість, ..лизько, ..сох, ро.. сунув, ..чавити, ро..сіл, ..шити, не..проста, ро..тин, бе..платно.

 

ФІЗКУЛЬТХВИЛИНКА
 

 3. Загадки

Відгадати загадки. Пояснити правопис виділених слів

1) Рукавом махнув — дерево зігнув.

2) Стукотить, гуркотить, мов сто коней біжить; треба стати розгадати, що тим коням їсти дати.

3) Розстелю рогіжку, насиплю горішків, покладу окраєць хліба.

 

 VІ. Систематизація й узагальнення знань

Подумати і дати відповіді:

1. У яких випадках префікс роз- вживається з голосним [і]?

2. Як вимовляється дзвінкий приголосний [з] у кінці префіксів роз-, без- перед глухим?

3. Які труднощі ви відчуваєте у засвоєнні правопису префіксів роз-, без-?

 

VIІ. Підсумок  уроку

 

VIІI. Домашнє  завдання:

використовши слова з префіксами РОЗ, БЕЗ складіть 3 складних речення та розібрати синтаксично.

docx
Додано
15 травня 2018
Переглядів
2162
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку