ВИМОВА І ПРАВОПИС СЛІВ З НЕНАГОЛОШЕНИМИ ГОЛОСНИМИ «Е», «И».

Про матеріал
ЗАКРІПЛЮВАТИ ВМІННЯ ДОБИРАТИ СЛОВА ДЛЯ ПЕРЕВІРКИ НЕНАГОЛОШЕНИХ ГОЛОСНИХ. ФОРМУВАТИ ВМІННЯ ПРАВОПИСУ СЛІВ З НЕНАГОЛОШЕНИМИ ГОЛОСНИМИ [ Е ], [ И ], ЩО НЕ ПЕРЕВІРЯЮТЬСЯ НАГОЛОСОМ. РОЗВИВАТИ ІНТЕРЕС ДО МОВИ; УДОСКОНАЛЮВАТИ НАВИЧКИ РОБОТИ З ОРФОГРАФІЧНИМ СЛОВНИКОМ; ЗБАГАЧУВАТИ СЛОВНИКОВИЙ ЗАПАС УЧНІВ; РОЗВИВАТИ ВМІННЯ УЗАГАЛЬНЮВАТИ; ВИХОВУВАТИ ДБАЙЛИВЕ СТАВЛЕННЯ ДО ПРИРОДИ.
Перегляд файлу

 ВИМОВА  І  ПРАВОПИС  СЛІВ  З НЕНАГОЛОШЕНИМИ  ГОЛОСНИМИ                                                                                      «Е», «И».

 

 

ТЕМА. ЗАКРІПЛЕННЯ ВМІНЬ ДОБИРАТИ СЛОВА ДЛЯ ПЕРЕВІРКИ НЕНАГОЛОШЕНИХ ГОЛОСНИХ. ВИМОВА І ПРАВОПИС СЛІВ З НЕНАГОЛОШЕНИМИ ГОЛОСНИМИ ( [ Е ],[ И ] ), ЩО НЕ ПЕРЕВІРЯЮТЬСЯ НАГОЛОСОМ. РОБОТА З ОРФОГРАФІЧНИМ СЛОВНИКОМ.

 

МЕТА. ЗАКРІПЛЮВАТИ  ВМІННЯ  ДОБИРАТИ  СЛОВА  ДЛЯ  ПЕРЕВІРКИ НЕНАГОЛОШЕНИХ  ГОЛОСНИХ. ФОРМУВАТИ  ВМІННЯ  ПРАВОПИСУ  СЛІВ З НЕНАГОЛОШЕНИМИ  ГОЛОСНИМИ  [ Е ], [ И ], ЩО НЕ ПЕРЕВІРЯЮТЬСЯ  НАГОЛОСОМ.  РОЗВИВАТИ ІНТЕРЕС  ДО  МОВИ; УДОСКОНАЛЮВАТИ  НАВИЧКИ  РОБОТИ  З ОРФОГРАФІЧНИМ  СЛОВНИКОМ;  ЗБАГАЧУВАТИ  СЛОВНИКОВИЙ  ЗАПАС  УЧНІВ;  РОЗВИВАТИ  ВМІННЯ  УЗАГАЛЬНЮВАТИ;  ВИХОВУВАТИ  ДБАЙЛИВЕ  СТАВЛЕННЯ  ДО ПРИРОДИ.

 

ОБЛАДНАННЯ. Малюнки  тварин ( ведмідь, дятел) ; орфографічні словники.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

     ХІД УРОКУ

І. Організація  класу  до уроку.

- Сьогодні на уроці ми будемо працювати над вимовою і правописом  слів з ненаголошеними ( е, и ).

ІІ. Повторення вивченого матеріалу.

  1. Каліграфічна хвилинка.
  • Якими буквами ми позначаємо звуки [е],[и] на письмі? ( Буквами « е», «и» ).
  • Давайте каліграфічно запишемо ці букви та їх з′єднання з іншими літерами.

           е е е и и и Ве зе ре ли

  • Які звуки позначають ці букви? ( ГОЛОСНІ )  Чому?
  • Якими бувають голосні звуки? ( НЕНАГОЛОШЕНИМИ І НАГОЛОШЕНИМИ).
  • Введіть буквосполучення « Ве, зе, ри, ли» у слова

…сна, …мля, к…ло, …сток. ( Весна, земля, крило, листок).

  • Які слова утворились?
  • Визначте наголос у кожному слові,підкресліть букву, що позначає ненаголошений голосний звук.
  • Як перевірити написання слів з ненаголошеними е , и.
  1. Ігровий момент.

Букви « е», «и» - посварилися і щоб їх примирити вам необхідно вставити у слова пропущені букви.

І вар.       ІІ вар.

З…лений – зелень                                       в…селка – весело

З…ма – зими          кр…чить – крик

А тепер зробимо висновок:

  • За яким правилом букву «е», «и» писати в ненаголошеному складі?

ФІЗКУЛЬТХВИЛИНКА.

ІІІ. Робота над вимовою і правописом слів з ненаголошеними голосними е, и, що не перевіряються наголосом.

  • Перед тим як розпочати наш урок послухайте вірш.
  1. Поетична хвилинка.

Але є слова, що в них

Написання голосних

Через наголос, бува,

Перевірить неможливо,

А тому такі слова

Пам′ятати нам важливо

  • Сьогодні ми також працюємо зі словами, з ненаголошеними голосними е, и, що не перевіряються наголосом.
  1. Відгадування загадок.

Влітку любить полювати,

А зимою – в лігві спати.

Як зачує він весну,

Прокидається від сну. ( ВЕДМІДЬ)

  • Скільки складів у цьому слові? Який склад наголошений? Як дізнатися, яку букву, « е», «и» писати в ненаголошеному складі?
  • Спробуйте дібрати перевірні слова. ( Це словникове слово, його написання потрібно запам′ятати, тому що дібрати перевірне не можна).
  • Учні складають і записують речення зі словом « ведміть» з коментуванням.

Хвилинка – цікавинка

Яка справжня назва ведмедя?

Далеко не всім відомо, що « ведмідь» - несправжня назва звіра. Прадавня його назва – арктос. Так називали звіра стародавні греки. Відтоді й походить назва « Арктика» - « Ведмежий край». У нас ця назва не прижилася. Переважала пристрасть клишоногого до меду. Його прозвали» медоїдом» чи – « відаючим, знаючим, де мед». Поступово ці слова злилися і перетворилися у слово « ведмідь».

  • Відгадування наступної загадки.

Відгадайте, діти, хто

Має носик – долото?

Ним комах з кори виймає,

Про здоров′я лісу дбає? ( дятел)

  • Скільки складів у цьому слові? Який склад наголошений? Як знати, яку букву е чи и писати в ненаголошеному складі? Доберіть перевірні слова. ( Не можна).
  • А чим же цікавий дятел?

  Хвилинка – цікавинка

Цікаво, що у чорного дятла – довжина дзьоба досягає 65 мм, а скільки це становить у сантиметрах, ми обчислимо на уроці математики.

 Довгий язик у зеленого дятла – 14 см. Язик може висуватися на відстань, яка більша за довжину дзьоба в 4 рази.

Фізкультхвилинка.

  1. Підсумок.

Чи змогли ми перевірити написання слів « ведмідь», « дятел» ?

  • Отже, в українській мові є слова, в яких ненаголошені е, и не перевіряються наголосом.

 Правопис таких слів треба перевіряти за орфографічним словником, з яким ми сьогодні і попрацюємо.

І\/. Тренувальні вправи. Робота з орфографічним словником.

  1. Робота з підручником. Робота над вправою 141.
  • Розгорніть, будь ласка, підручники на стор.62

Вибіркове списування за вправою 141.

  • Вибіркове списування слів з ненаголошеним [ е ] в корені слів, які можна перевірити наголосом ( село, великих);
  • Виписування слова, правопис якого треба перевірити в орфографічному словнику і  запам′ятати  ( принести);
  • Складання речення зі словом принести .
  1. Письмо з пам′яті ( за вправою 142).
  • Читання вірша учнями ( напівголосно ), з′ясування незнайомих слів.
  • Заучування поезії напам′ять.
  •  Письмо з пам′яті з самоперевіркою.
  • Підкреслення букв е, и, що позначають голосні звуки в ненаголошених складах.
  1. Коментоване письмо ( за вправою 143 ) з виконанням усіх завдань згідно з порядком, поданим у вправі.

\/. Підсумок  уроку.

Над якою темою ми працювали сьогодні на уроці?

  • Чим цікава ця тема?
  • Що цікаве ви дізналися на уроці?
  • Над написанням яких слів ми працювали сьогодні?

\/І. Домашнє завдання.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

docx
Додано
28 серпня 2020
Переглядів
1300
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку