Вимова та написання префіксів з-, с-.(Презентація)

Про матеріал
Навчити учнів правильно писати префікси з-, с-; формувати навички аналізу через спостереження за мовним матеріалом, створити умови для коригування мислення, уваги, пам'яті завдяки використанню слів з префіксами, збагачувати словниковий запас.
Зміст слайдів
Номер слайду 1

5 клас. Вимова й написання префіксів з- (зі-,с-)rrrr

Номер слайду 2

«Казка про птахів»ppt_x

Номер слайду 3

«Казка про птахів» Олівець на аркуші паперу намалював дерево. Воно було незвичайним тим, що кожен листочок на ньому мав свою літеру. І ми помітили, що птахи прилітали лише до одних листочків, а до інших – ні. Давайте подивимось, до яких саме листочків прилітали пташки. І випишемо ці літери(к, ф, п, т, х)Куди ж хотіли запросити нас пташки? Щоб про це дізнатися, спробуємо поставити голосні між приголосними. Що ми отримали?

Номер слайду 4

Кафе «Птах»rrrrr

Номер слайду 5

Кафе «Птах»Всі ці слова пишуться з префіксом с-Сфотографувати. Спитати. Створити. Сховати. Склеїти. Сказати. Якщо зайти у це кафе, то за столом можна побачити такі слова:

Номер слайду 6

Кафе «Птах»{5 C22544 A-7 EE6-4342-B048-85 BDC9 FD1 C3 A}Словам з префіксом з – входити сюди заборонено. Біля дверей кафе стоять вартові. Спустилась. Зіскочити. Згіркнути

Номер слайду 7

Перед звуками [к],[п],[т],[ф],[х] пишемо префікс с-Перед усіма іншими приголосними вживається префікс з-: зробити, зшити, зчистити. Якщо корінь розпочинається сполукою кількох приголосних,уживається префікс зі-:зіскочити, зіткнення, зібганий. Вживання префіксів с-, з-, зі-

Номер слайду 8

Птахи розказали, що в теплих краях є чарівна квітка – всезнайка. Зараз ця квітка допоможе нам засвоїти і перевірити ваші знання з даної теми.

Номер слайду 9

Кодовий диктант. Записати коди слів, де код 1 – слова, в яких префікс с-, а код 2 – слова, в яких префікс з-. Смикати, скаламутити, зсукати, зшити, зсадити, зсохнути, стоптати, збрехати, ствердити, сфотографувати, спалити, схопити.

Номер слайду 10

Перевіримо:1, 1, 2, 2, 2, 2, 1, 2, 1, 1, 1, 1

Номер слайду 11

«Відремонтувати» слова, вставивши пропущені літери. Виділені слова розібрати за будовою, скласти з ними речення. …вити, …мити, …трушувати, …падати, …хилитися, …керувати. Гра «Ремонт слів» Звити, змити, струшувати, спадати, схилитися, скерувати. Перевіримо

Номер слайду 12

Словниковий диктант. Записати слова у три колонки (с-, з-, зі-). Обвести останню букву кожного слова і прочитати прислів'я. Скис. Схов. СтертіСфотографований. Спостерігач. Сповна. Спис. Згоден. Зсохла. Затишок. Зверхньо. Зваж. Згин. Змалку. Зріс. Зсип. Здер. Зів’яла. Зігрів. Зісподу. Свій час на кожну справуstyle.colorfillcolorfill.typestyle.colorfillcolorfill.typestyle.colorfillcolorfill.typestyle.colorfillcolorfill.typestyle.colorfillcolorfill.typestyle.colorfillcolorfill.type

Номер слайду 13

Списати, додаючи до кожного слова префікс з- (с-, зі-). Позначити орфограми. Сунути, чистити, ціпити, шукати, формувати, топтати, хвалити, кувати, пиляти, брати, гнути, мліти. Перепишіть речення, доберіть з дужок потрібні букви. Обґрунтуйте свій вибір.1. (С, з)падає (с, з)пеки марево бе(з, с)крає (А. Малишко). 2. Захід (с, з)гасає, мов (с, з)калка червона, — і наостанку в Дніпро загляда (В. Ткаченко). 3. Вечір в срібній млі ро(з, с)танув, ніч (з, с)пустилася на землю (О. Олесь). 4. Заржавіють від сліз кайдани, самі ж ніколи не (з, с)падуть (Леся Українка). 5. Буйно ро(з, с)рослися трави й кущі, потемнішало листя на деревах (О. Донченко). 6. Поезія — це завжди неповторність, якийсь бе(з, с)смертний дотик до душі (Л. Костенко). 7. Рум’яна осінь (з, с)хилить віти, горіхи (з, с)жовкнуть на ліщині (М. Стельмах). Списування

Номер слайду 14

гра «Вірю – не вірю»1. Чи вірите ви, що частина слова, яка стоїть після кореня і служить для творення нових слів, називається префіксом? (Не вірю)2. Чи вірите ви, що слова здивуватися, зчепитися, злитися пишуться із префіксом з? (Вірю)3. Чи вірите ви, що слова схопити, спитати, сказати пишуться із префіксом с? (Вірю)style.colorfillcolorfill.typestyle.colorfillcolorfill.typestyle.colorfillcolorfill.typestyle.colorfillcolorfill.typestyle.colorfillcolorfill.typestyle.colorfillcolorfill.typestyle.colorfillcolorfill.type

Номер слайду 15

Поясніть значення кожного фразеологізму(з -, с -) кинути ярмо (з -, с -) давати в архів (з -, с) хрестити мечіЯзика (з - , с -) ламаєш І волосина не (з -, с -)паде (з -, с -) палити мости (з -, с -)рівняти із землею(з -, с -) садити з хмар на землю. Як гора з плечей (з -, с -) сунулася (з -, с -) клеїти кислу міну

Номер слайду 16

Перевірте. Скинути ярмо - звільнитисяздавати в архів - забутисхрестити мечі – розпочати боротьбу. Язика зламаєш – важко вимовити І волосина не спаде – гарантувати безпеку. Спалити мости – знищити саму можливість повернення до чогось Зрівняти із землею - знищити. Зсадити з хмар на землю – повернути об'єктивний погляд на життя. Як гора з плечей зсунулася – відчути полегшення. Склеїти кислу міну – виявити незадоволення Розводити як дитя - обманювати

Номер слайду 17

Склади слово. До поданих слів додайте префікс з- (с-). Пробувати, рівнятися, одягнений, малювати, орати, кинути, нівечити, економити. Складіть другі букви кожного утвореного слова і дізнаєтесь, що буде з тим, кого дощ до нитки намочив.

Номер слайду 18

Відповідь. Промокне

Номер слайду 19

Використана література1. Олександра Глазова, Юрій Кузнецов “Рідна мова” 5 клас, Київ “ Освіта України” , 2005.2. Омельчук С. А.,Ляшкевич А.І. Усі уроки рідної мови в 5 класі. Х: Вид.група "Основа",2006.

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Павленко Ольга Євгенівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
pptx
Додано
20 лютого 2021
Переглядів
1947
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку