Вимова звуків, що позначаються буквами [г], [ґ]

Про матеріал
Поглибити знання про звуковий склад української мови, навчитися правильно вимовляти звуки, що позначаються буквами г і ґ; формувати вміння розрізняти букви г і ґ
Перегляд файлу

Тема. Вимова звуків, що позначаються буквами ґ і г

Мета: поглибити знання про звуковий склад української мови, навчитися правильно вимовляти звуки, що позначаються буквами г і ґ; формувати вміння розрізняти букви г і ґ; розвивати фонематичний слух, мислення, пам'ять, увагу, спостереження; вміння римувати, навички використання орфографічного та тлумачного словників; розширювати словниковий запас дітей; виховувати любов до рідної мови.

Тип уроку: урок-гра, урок вивчення нового матеріалу.

Обладнання: підручник, дидактичний матеріал, мультимедійний пристрій , словники,  малюнок винограду, мультимедійна презентація.

Хід уроку

І. Організаційний момент.

ІІ. Настановчо-мотиваційний етап.

Сьогодні в нас буде незвичайний урок,

Сьогодні ми зробимо ще один крок

В країну прекрасну, в країну чудову,

Що нас так чекає й збагачує мову.

Країна цікава, тож парти свої

                                  Перетворіть у всюдиходи малі.

                                  Всі сядьте рівненько, працюйте уважно.

                                  Потрапить туди щоб було вам неважко.

Вправа «Хвилинка настрою»

Психологічна вправа « Сонечко світить…» 

  • хто вже прокинувся…
  • хто хоче працювати…
  • хто в доброму гуморі…
  • хто хотів би дізнатися щось нове…
  • хто хоче спілкуватися…
  • хто переглядає цю презентацію.

Усім вдалої роботи!

ІІІ. Створення ігрової ситуації.

Слово вчителя.

  • Діти, до нас завітали гості.

 ( Вчитель показує на аркушах 2 літери)

 Це дві літери-сестрички. Вони шукають нових друзів і тому вирішили запросити вас до себе в гості. Але перш, ніж потрапити до них, вам потрібно буде виконати декілька завдань.»

-Ну що, діти, вирушаємо в незвичайну мандрівку до країни звуків. А як вона називається?(фонетика)

IV. Актуалізація опорних знань учнів.

Індивідуальні картки. «Фонетична скринька».

 Учням потрібно дістати зі скриньки аркуш і відповісти на запитання.

-Який розділ науки про мову ми вивчаємо?

-Що вивчає фонетика?

-Скільки звуків в українській мові?

- На які дві основні групи поділяються звуки?

-Скільки є голосних звуків і як вони творяться?

- Скільки є приголосних звуків і як вони поділяються за способом творення?

- Як поділяються звуки за вимовою?

- Як передати вимову на письмі?

1 ягідка ( буква М)

V. Мотивація навчальної діяльності.

1. Слово вчителя.

Мандруючи цією країною, ми будемо спілкуватися з її мешканцями і разом із цим виконувати наступні завдання: здобувати нові знання, будемо навчатися розрізняти й правильно вимовляти звуки. А які звуки, ви дізнаєтесь, коли прослухаєте віршик.

Галасливі  ґави й галки

в гусенят взяли скакалки.

Гусенята їм  ґелґочуть,

Що й вони скакати хочуть.

2 ягідка ( буква О)

-Отже, на які звуки ви звернули увагу в цьому віршику?( г і ґ)

-У звуків є вірні друзі – це літери або букви. Позначаються вони на письмі так Г, г і Ґ, ґ.

Саме ці літери – сестрички й запросили вас у гості.

Інтерактивний метод «Мікрофон».

Опитування «Закінчіть речення»

« На уроці я хочу навчитися…»

 « На уроці я хочу дізнатися…».

VI. Опрацювання нового матеріалу.

  1.               Слово вчителя.

    Запам’ятаймо!

В українському алфавіті є дві подібні букви - г і ґ. Вони позначають на письмі різні звуки.

Звук [г] утворюється низько в гортані ( гарний, господар, гуси, гуляти, груша, гості).

Звук [ґ] утворюється за допомогою задньої частини язика (ґава, ґрунт, ґанок, ґазда, ґелґотіти, ґречний).

2.Презентація «Буква Ґ, ґ».

Буква Ґ з ріжком вгорі

Посміхнулась дітворі:

— Щоб дзвінкіш лунала мова,

Я прийшла в абетку знову,

Бо колись у ній жила,

Мов та маківка, цвіла.

В багатьох словах цікавих

Красувалась, наче пава:

Ґрунт і ґрати, і ґирлиґа,

Ґуля, ґніт, дзиґар і дзиґа,

Ґаламаґа, ґринджолята...

Тож прийміть мене, малята.

Придивляйтеся, вивчайте,

Букву Ґ не забувайте.

Історична довідка.

Літеру ґ вилучили з українського алфавіту в 1933 році, а повернули – в 1990 р.

2.Робота з таблицею (у презентації).

Читання слів «ланцюжком».

Слова з літерою  Ґ, ґ.

аґрус

ґелґотати

ґроно

ґава

ґирлиґа

ґрунт

ґазда

ґлей

ґрунтовний

ґандж

ґніт

ґудзик

ґанок

ґонт

ґума

ґатунок

ґрати

ґумка

ґвалт

ґречний

дзиґа

ґедзь

ґринджоли

зиґзаґ

Орфоепічна хвилинка

Прочитайте слова, правильно вимовляючи звуки [ґ] і [г].

Голова, ґрати, гімназія, ґніт, ґринджоли, гості, дорога, ґуля, дзиґа, говорити, орфографія, Ольга, ґанок,  ґазда, Євген, ґвалт, гора, аґрус, ґава.

3 ягідка ( буква Л)

Робота з підручником.

Читаємо правило та вправу  в підручнику.

VII. Закріплення  вивченого.

-Так, дійсно, слів з літерою  ґ  небагато, тому їх слід запам'ятати. Значення таких слів не завжди нам відоме, тому ми спробуємо це з'ясувати. Для цього використовується тлумачний словник.

Робота зі словником ( роздрукувати на кожну парту)

Аґрус -рослина, ягоди

Ґаблі -вила з трьома зубцями

Ґава- ворона

ґазда, ґаздиня -господар, господиня

ґандж- вада

ґанок- прибудова біля входу в будинок

ґатунок- сорт, розряд виробу за якістю

ґвалт, ґвалтувати- сильний крик, галас; волання про допомогу; змушувати силою

ґедзь- комаха

ґлей- вишневий клей

ґніт- у свічці

ґрати- переплетення металевих прутів на вікнах

ґречний- увічливий, чемний

ґринджоли- сани

ґрунт- верхній шар земної кори

ґудзик- застібка в одязі, прикраса

ґуля- наріст на тілі

дзиґа- дитяча іграшка

дзиґарі- годинник

дзиґлик- стільчик

зиґзаґ і зигзаг- ламана лінія

Розподільний диктант

Розподілити слова у дві колонки 1- з літерою г, друга – з ґ.

(Г,Ґ) айок, (г, ґ) алас, (г, ґ)ава, (г, ґ) андж, (г, ґ)алицький, (г, ґ)аньба, (г, ґ)рунт, (г, ґ)іркий, (г, ґ)ість, (г, ґ)удзик, (г, ґ)уля, (г, ґ)едзь.

Самоперевірка за ключем

Ключ

Г- гайок, галас, галицький,ганьба, гіркий, гість.

Ґ- ґава, ґандж, ґрунт, ґудзик, ґуля, ґедзь.

4 ягідка  (буква О).

Робота біля дошки. Лінгвістична гра «Зашифроване слово».

Учням потрібно записати слова, що відповідають поданим значенням. Учитель зачитує значення слів .

1)Площадка зі східцями при вході в будинок.(ґанок)

2)Кущ із колючими гілками та зеленими чи коричнюватими кисло – солодкими на смак ягодами. (аґрус).

3)Верхній шар землі, на якому ростуть рослини і де є різні живі організми.( ґрунт)

4)Невеликий предмет, найчастіше круглої форми, який пришивають на одяг для застібки чи прикраси.( ґудзик)

5)Скупчення значної кількості невеликих плодів або квітів на гілці.( ґроно)

6)Дитяча іграшка у вигляді кола або кулі на осі, яка при швидкому обертанні утримується у вертикальному положенні.(дзиґа)

7)Ламана лінія, напрямок по ламаній лінії (зиґзаґ)

8)Маленькі дитячі санчата.( ґринджоли)

Ягідка 5 (буква Д ).

Робота в парах. Творча робота.

а)Завдання записані на картках: у тлумачному словнику знайти й пояснити в зошити лексичне значення слів.

  1.               Грати –ґрати;
  2.               Гніт – ґніт;
  3.               Гуля – ґуля.

Тлумачний словничок ( малюнковий)

ГРАТИ -  виконувати щось на музичному інструменті або грати в гру .

ҐРАТИ- переплетення металевих (зрідка дерев'яних) прутів, що використовується для загорожі.

ГНІТ- те, що морально пригнічує, мучить: тягар.

ҐНІТ- стрічка або шнур, що використовується для горіння у деяких освітлювальних та нагрівальних приладах

ГУЛЯ – 1)жіноче ім’я; 2)веселе проведення часу з танцями та розвагами.

ҐУЛЯ- заокруглена опуклість, наріст на тілі людини або тварини від запалення, удару і т. ін.

Ягідка 6 (буква Е ).

б)Творче завдання: із одніє з цих пар слів скласти вірш.

1.За м’ячем ганялась Гуля

Стрибнув м’яч

І в Гулі ґуля.

Ягідка 6 (буква Ц ).

Мовна гра „Коректор”.

Завдання: виправити помилки, правильні відповіді записати, підкреслити слова, в яких були допущені помилки. Учні виконують завдання самостійно, потім зачитують відповіді вголос.

Ґолос, грудень, ґрецький, гава дзиґа, ґавкати, ґумовий, гелготати, гребінь, газда,  газета, гудзик.

 Ягідка 7 (буква Ь).

ФІЗКУЛЬТХВИЛИНКА (у презентації)

Гуси гучно ґелґотали —

Горобці зерно клювали.

Гуси гонять горобців,

Голубок на ґанок сів. 

1. В. п.: основна стійка, ноги нарізно, руки в сторони. 1–4 — хвилеподібні рухи руками.

2. В. п.: основна стійка. 1–4 — нахили тулуба вперед: прогнувшись, руки назад.

3. В. п.: стійка руки в сторони. 1–4 — нахили тулуба вліво, вправо.

4. В. п.: основна стійка. 1–4 — присідання, руки вперед і повернення у В. п.

VIII. Узагальнення та систематизація вивченого

Бліцопитування:

- У чому схожість і відмінність вимови звуків [г] і [ґ ]?

ІХ. Підсумок уроку.

Прийом «Лінгвістичний волейбол»

  • У чому різниця між буквами г і ґ?
  • Яка з букв г чи ґ частіше зустрічається в словах?
  • Які слова з літерою ґ ви запам’ятали?

Рефлексійна анкета

Сьогодні на уроці я:

Дізнався…

Повторив…

Навчився…

Зрозумів…

Зробив успіхи в…

Труднощі я відчув…

Ягідка 8 ( !)

-Діти, погляньте, ми з вами виконали всі завдання , подружилися з літерами – сестричками, і вони вам кажуть: «МОЛОДЦІ!»

-Так, ви дійсно молодці, добре сьогодні попрацювали і отримали такі оцінки…

2.Виставлення оцінок.

X. Домашнє завдання:

Обов’язкове:

  1. Опрацювати § 18,ст. 104.
  2. За допомогою тлумачного словника з'ясувати значення незрозумілих слів з літерами Г, г і Ґ, ґ.

Для учнів високого й достатнього рівня:

  1. Скласти кросворд із слів з цими буквами.

Для учнів середнього рівня:

 Записати 10 слів з літерою ґ, з трьома скласти речення.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Тлумачний словничок ( малюнковий)

ГРАТИ -  виконувати щось на музичному інструменті або грати в гру .

ҐРАТИ- переплетення металевих (зрідка дерев'яних) прутів, що використовується для загорожі.

ГНІТ- те, що морально пригнічує, мучить: тягар.

ҐНІТ- стрічка або шнур, що використовується для горіння у деяких освітлювальних та нагрівальних приладах

ГУЛЯ – 1)жіноче ім’я; 2)веселе проведення часу з танцями та розвагами.

ҐУЛЯ- заокруглена опуклість, наріст на тілі людини або тварини від запалення, удару і т. ін.

 

Тлумачний словничок ( малюнковий)

ГРАТИ -  виконувати щось на музичному інструменті або грати в гру .

ҐРАТИ- переплетення металевих (зрідка дерев'яних) прутів, що використовується для загорожі.

ГНІТ- те, що морально пригнічує, мучить: тягар.

ҐНІТ- стрічка або шнур, що використовується для горіння у деяких освітлювальних та нагрівальних приладах

ГУЛЯ – 1)жіноче ім’я; 2)веселе проведення часу з танцями та розвагами.

ҐУЛЯ- заокруглена опуклість, наріст на тілі людини або тварини від запалення, удару і т. ін.

 

Тлумачний словничок ( малюнковий)

ГРАТИ -  виконувати щось на музичному інструменті або грати в гру .

ҐРАТИ- переплетення металевих (зрідка дерев'яних) прутів, що використовується для загорожі.

ГНІТ- те, що морально пригнічує, мучить: тягар.

ҐНІТ- стрічка або шнур, що використовується для горіння у деяких освітлювальних та нагрівальних приладах

ГУЛЯ – 1)жіноче ім’я; 2)веселе проведення часу з танцями та розвагами.

ҐУЛЯ- заокруглена опуклість, наріст на тілі людини або тварини від запалення, удару і т. ін.

 

Тлумачний словничок ( малюнковий)

ГРАТИ -  виконувати щось на музичному інструменті або грати в гру .

ҐРАТИ- переплетення металевих (зрідка дерев'яних) прутів, що використовується для загорожі.

ГНІТ- те, що морально пригнічує, мучить: тягар.

ҐНІТ- стрічка або шнур, що використовується для горіння у деяких освітлювальних та нагрівальних приладах

ГУЛЯ – 1)жіноче ім’я; 2)веселе проведення часу з танцями та розвагами.

ҐУЛЯ- заокруглена опуклість, наріст на тілі людини або тварини від запалення, удару і т. ін.

 

Тлумачний словничок ( малюнковий)

ГРАТИ -  виконувати щось на музичному інструменті або грати в гру .

ҐРАТИ- переплетення металевих (зрідка дерев'яних) прутів, що використовується для загорожі.

ГНІТ- те, що морально пригнічує, мучить: тягар.

ҐНІТ- стрічка або шнур, що використовується для горіння у деяких освітлювальних та нагрівальних приладах

ГУЛЯ – 1)жіноче ім’я; 2)веселе проведення часу з танцями та розвагами.

ҐУЛЯ- заокруглена опуклість, наріст на тілі людини або тварини від запалення, удару і т. ін.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

-Який розділ науки про мову ми вивчаємо?

 

-Що вивчає фонетика?

 

-Скільки звуків в українській мові?

 

- На які дві основні групи поділяються звуки?

 

-Скільки є голосних звуків і як вони творяться?

 

- Скільки є приголосних звуків і як вони поділяються за способом творення?

 

- Як поділяються звуки за вимовою?

 

- Як передати вимову на письмі?

 

 

 

 

 

 

 

 

Словник літери Ґ

Аґрус -рослина, ягоди

Ґаблі -вила з трьома зубцями

Ґава- ворона

ґазда, ґаздиня -господар, господиня

ґандж- вада

ґанок- прибудова біля входу в будинок

ґатунок- сорт, розряд виробу за якістю

ґвалт, ґвалтувати- сильний крик, галас; волання про допомогу; змушувати силою

ґедзь- комаха

ґлей- вишневий клей

ґніт- у свічці

ґрати- переплетення металевих прутів на вікнах

ґречний- увічливий, чемний

ґринджоли- сани

ґрунт- верхній шар земної кори

ґудзик- застібка в одязі, прикраса

ґуля- наріст на тілі

дзиґа- дитяча іграшка

дзиґарі- годинник

дзиґлик- стільчик

зиґзаґ і зигзаг- ламана лінія

Словник літери Ґ

Аґрус -рослина, ягоди

Ґаблі -вила з трьома зубцями

Ґава- ворона

ґазда, ґаздиня -господар, господиня

ґандж- вада

ґанок- прибудова біля входу в будинок

ґатунок- сорт, розряд виробу за якістю

ґвалт, ґвалтувати- сильний крик, галас; волання про допомогу; змушувати силою

ґедзь- комаха

ґлей- вишневий клей

ґніт- у свічці

ґрати- переплетення металевих прутів на вікнах

ґречний- увічливий, чемний

ґринджоли- сани

ґрунт- верхній шар земної кори

ґудзик- застібка в одязі, прикраса

ґуля- наріст на тілі

дзиґа- дитяча іграшка

дзиґарі- годинник

дзиґлик- стільчик

зиґзаґ і зигзаг- ламана лінія

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Додаток 1.Презентація «Буква Ґ, ґ».

Додаток 2.

                   

Додаток 3. Вправа «Дерево знань» (презентація).

 

Використаний матеріал:

  1.                http://klasnaocinka.com.ua/ru/article/virshiki-na-vsyak-vipadok.html
  2.                «Рідна мова» О.П.Глазова, Н.М.Дика. Харків, «Ранок», 2003
  3.                Українська мова. Підручник для 5 класу. А.А. Ворон, В.А.Солопенко, Київ, «Освіта»,2013
  4.                Інтерактивні технології навчання: теорія, практика, досвід: метод. посіб. Уклад.:

О. Пометун, Л. Пироженко. – К.: А.Н.Н., 2002.

        5.    Тлумачний словник української мови  А. П. Загнітко, І А. Щукіна, Донецьк, «БАО»,2009

 

 

 

docx
Додано
21 лютого 2022
Переглядів
5102
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку