«Виникнення українського козацтва. Перші Січі»

Про матеріал
Урок розроблений відповідно до методичної теми вчителя. Цікава робота з хмарами слів, використано метод "Фішбоун", робота з питаннями "Ромашка Блума"
Перегляд файлу

Урок                                    Історія України, 8 клас                                         

Тема уроку  «Виникнення  українського козацтва. Перші  Січі»

Очікувані результати:

Учень\учениця:

  • знатиме: дату першої згадки про козаків у писемних джерелах, утворення першої Запрозької Січі; як відбувався процес утворення Запорозької Січі на початковому етапі;
  • розумітиме: чому  виникло козацтво та Січ; місце козацтва в захисті національних інтересів українського суспільства наприкінці ХVІ століття; поняття «козак», «Запорозька Січ», «уходництво», «Дике Поле»

-умітиме: показувати на карті територію запорозьких земель, першої Січі; пояснюватиме і застосовуватиме слово «козак», «Січ»,  «гетьман»; оцінюватиме вплив природного середовища на життя людини в окремі історичні періоди; описуватиме побут, традиції та звичаї запорозьких козаків; визначатиме причини виникнення українського козацтва; висловлюватиме і обгрунтовуватиме судження щодо діяльності Д. Вишневецького; аналізуватиме  історичні документи, мемуари, літературні тексти.

Тип уроку: комбінований урок.

Обладнання: мультимедійна презентація, роздатковий матеріал, пам’ятка  для характеристики історичного діяча підручник, дидактичні матеріали, настінна карта, атласи.

Інтегровані, міжпредметні, предметні змістові лінії:

-спілкування державною (і рідною, у разі відмінності)мовами;

-основні компетентності у природничих науках і технологіях;

-інформаційно-цифрова компетентність;

-уміння вчитися впродовж життя;

-соціальна та громадянська, просторова компетентності;

-обізнаність, та самовираження у сфері культури.

 

 

Хід уроку.

І. Організаційний  момент уроку.

ІІ. Актуалізація опорних знань.

  1. Доведіть, що Люблінська унія  була актом загарбання Польщею українських земель та покажіть ці землі на карті.
  2. Назвіть наслідки Люблінської унії для українського народу.

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності.  

Відеосюжет «Їхали козаки» Тінь Сонця         

Емоційне налаштування на урок «Від сьогоднішнього уроку я очікую…»  . Учні передають булаву по черзі, висловлюючи свою думку                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                             

 Інтерактивна гра «Асоціативний кущ».

- А які ж думки, слова, асоціації виникають у вас зі словом «козак»?

 

  • Ви назвали багато слів, то я вам бажаю всім ще більше поповнити свій багаж знань про історію українського козацтва.

Діти, спираючись на свій життєвий досвід відповідають на запитання, можливі відповіді: українці, селяни, воїни, наші славні предки, вони захищали Україну, нападали на татар.

IV. Вивчення нового матеріалу.

Повідомлення теми, мети, завдань уроку.

Що?

Робота з Хмарами слів.

Учні мають визначити про що йдеться в хмарі слів(Додаток). Після роботи, учні визначають, що:

  1. страви козаків
  2. одяг козаків
  3. заняття козаків

 Вчитель. Перші згадки про козацтво датуються ХІІІ століттям (1240 рік) і документі під назвою «Початкова монгольська хроніка», а також ХІV століттям (1313 рік) у словнику половецької мови «Кодекс Куманікус». (Назви документів варто записати на дошці, щоб вони стали зрозумілі учням, а вони запишуть їх у свої зошити). Вживається слово у протилежних значеннях «страж» і «розбійник». А польський хроніст М. Стрийков вважає, що козаки походять від ватажка Козака, який боровся із татарами. 

Вчитель: Про що говорять ці факти?

Учні відповідають, що не існує єдиної думки про козаків, проблема є дискусійною.

Вчитель: На уроці ми повинні з’ясувати: хто ж такі козаки: захисники, стражі чи розбійники?

«Козак» - що з латини «Bellatores»– війна і люди….(дошка, зошит)

Де?

Робота з підручником ст . 24

З козаками пов’язана нова затяжна доба в історії нашої Батьківщини. На вільних степових землях козаки закладали свої господарства – зимівники. Тому що ці райони були багаті на рибу та дичину, а також мали родючі землі за Дніпровими порогами. Само цьому і називали українських козаків «запорізькими».

- Діти, як ви гадаєте, що таке «пороги»?

Відповідно до «офіційної» традиції початку 19 століття, порогами вважалися 9 об'єктів:

  1. Кодацький поріг
  2. Сурський поріг
  3. Лоханський поріг
  4. Дзвонецький поріг
  5. Ненаситецький поріг
  6. Вовнизький поріг
  7. Будилівський поріг
  8. Лишній поріг
  9. Вільний поріг

Життя козаків-запорожців було простим і суворим, підпорядкованим пошукам «козацького хліба». Так вони називали воєнну службу, на яку наймалися за гроші до польських та іноземних володарів, котра була для них головним засобом існування. Чимало цікавого про українське козацтво можна дізнатися за народними легендами і переказами. Багато чого можна дізнатися і з різних історичних документів. З одним із яких ви зараз і попрацюєте.

Роботу з текстом проводимо за вправою інсерт

V — ця інформація мені відома;

+ — нові факти для мене;

— — У мене було інше уявлення про дике поле, я думав по-іншому;

? —  В цьому документі є невідома і не зрозуміла для мене інформація, потребую пояснень та уточнень.

(Обговорення документу за запитаннями)

Учитель. Хто ж став и першими поселенцями Дикого Поля?

Відповіді  учнів.

(На основі відповідей формуються джерела формування козацтва)

Робота з документом

Опис природних багатств Дикого Поля Михайлом Литвином

Диких звірів і зубрів, диких коней і оленів така сила по лісах і полях, що на них полюють тільки задля шкіри, а м’ясо через велику їх кількість викидають, окрім спинної частини; ланей і диких кабанів навіть зовсім не вживають. Дикі кози в такій великій кількості перебігають зимою зі степів до лісів, а влітку назад, що кожний селянин забиває їх до тисячі на рік. По берегах річок у великій кількості зустрічаються оселі бобрів. Птиць така дивовижна сила, що навесні хлопчаки назбирують цілі човни яєць диких качок, гусей, журавлів і лебедів, а пізніше їх виводками наповнюють курники. Вірлят зачиняють до кліток задля їх пір’я, котре чіпляють до стріл. Псів годують м’ясом диких звірів і рибою, бо ж річки переповнені неймовірною кількістю осетрів та іншими великими рибами.

1. Яким є ставлення автора до того, про що він розповідає? Чому ви так вважаєте? 2. Чим приваблювало Дике Поле українців? 3. Яким видам господарювання сприяли природні багатства Дикого Поля?

Головними джерелами  формування козацтва було :

-уходники.

-втікачі від панської неволі

-збіднілі дворяни, які не могли стати шляхтичами, але не хотіли ставати кріпосними,

-шукачі пригод.

Учитель. Перебуваючи в жахливих умовах спрацьовувало природне прагнення пошуку місця  кращого  життя.

   У цей час на півдні Україні розміщувалися землі, які називалися – Диким полем. Таку назву регіон отримав

через відсутність тут постійних поселень і постійні напади татар.

Коли?

Робота з атласом, картою

  •          Зверніть увагу: на карті зазначені звідки українські землі чекали небезпеку і ворогів.
  •       Покажіть на карті територію Дикого поля, де хазяйнували татари.

 

Шукаючи порятунку, мешканці українських міст і сіл змушені були самі брати до рук зброю. На територію Канівщини й Черкащини з посиленням польської сваволі сходилися втікачі з усіх куточків України. Постійна боротьба проти нападників перетворила хлібороба й ремісника на вмілого воїна - козака.

Слово козак, яке виникло тоді, вживалося на означення вільних людей, які населяли південноукраїнські степи.

Історична задача: Цього року на Запорізькій Січі святкували 530 років від заснування козацтва, коли сталася ця подія?

Перші відомості про українських козаків з’явились у писемних джерелах у 1489 році.

  • Отже, зробимо висновок, які причини сприяли виникненню козацтва?

(Запис у зошитах).

Хто? Чому?

Скайп зв'язок Д.Вишневецький.

Проблема Які ж причини виникнення нової соціальної вести українського суспільства –козацтва? Це був закономірий процес чи випадковість.)

Вправа Фішбоун

(Учні висловлюють свої версії причин виникнення українського козацтва» та наводять та фактів  і роблять помітки до зошита.

(Прогнозовані відповіді)

Причини:

-Грабіжницькі походи кримських орд та султанських військ, які становили загрозу  для українців;

- нездатність влади організувати надійний захист українських земель.

 - Посилення соціального і національно – релігійного гноблення українців, запровадження кріпацтва;

 - Прагнення мати волю;

(Записують факти  та формують висновок)

 

Фішбоун «Причини виникнення козацтва»

 

 

Похожее изображение

 

 

Робота з поняттями:

  • Дике Поле
  • Уходники
  • Великий Луг
  • Запорожжя
  • Дніпровський Низ

Як?

Картинки по запросу запорізька січ

Робота з візуальним  джерелом в парах

Працюючи в парах розглянути ілюстрацію «Запорізька Січ» та дайте відповіді на запитання.

Запитання для обговорення

  1. Користуючись наведеним  джерелом опишіть Запорізьку Січ.
  2. Як козаки використовували природні ресурси при будівництві Січі?
  3. Що на ілюстрації  свідчить про те, що козаки були набожними людьми?

Перегляд відео сюжету про Січ

 

ІV. Закріплення нових знань учнів.

 

Діти давайте з’ясуємо чому виникає козацтво. У вас на партах є твердження – ваше завдання спростувати або підтвердити його:

  • Втеча від гноблення
  • Потяг до свободи
  • Природні багатства
  • Захист від ворогів
  • Релігійна терпимість
  • Створення держави

Учні складають кросенс та демонструють його перед класом

 

VІ. Підсумок уроку. Оцінювання.

Заключне слово вчителя.

Виникнення козацтва мало визначальну роль для історії українського народу. Упродовж тривалого часу воно, було його надійним захисником від численних нападників. Козак-запорожець став для українців уособленням найкращих людських якостей, його непримиренність до поневолювачів і Героїзм його пробуджував й підтримував надію українського народу на визволення.

14 жовтня на свято пресвятої Богородиці ми святкуємо День українського козацтва. Вже понад 5 років у нас в районі проводиться гра Сокіл «Джура», спартакіада, де команда школи завжди в призерах. Тож я бажаю вам теж спробувати показати свої знання,  уміння, силу  та витримку і бути обраним до шкільної команди, виборюючи тільки призові місця.

Рефлексія.

 Отже, звернімось до наших очікуваних результатів на початку уроку.

А зараз спробуйте визначити своє враження від нашого уроку, користуючись словами 

Я знаю, що …

Я вмію..

Я хочу дізнатися про..

 

VІ. Домашнє завдання.

  1. Опрацювати матеріал підручника § 4  с. 24-28
  2. Робота в контурних картах.
  3. За вибором: підготувати повідомлення про устрій Запорізької Січі,

 намалювати козацькі клейнодами.

Розповісти про умови прийому в козаки

 

 

 

 

 

 

 

 

Додаток

1

 

doc
Додано
5 квітня 2023
Переглядів
919
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку