Виникнення українського козацтва. Запорозька січ.

Про матеріал
Виникнення українського козацтва. Запорозька січ. Урок - екстраполяція Той, хто не любить свою країну, нічого любити не може. Дж. Байрон
Перегляд файлу

 


 

Виникнення українського козацтва.

Запорозька січ. Урок - екстраполяція

Розробка уроку. 8 клас.

 

Той, хто не любить свою країну,

                нічого любити не може.

                                        Дж. Байрон

 

 

Девіз уроку: «За славну Україну, за вільне життя, за козацьку славу, за щасливе майбуття».

 

Мета: на основі психологічного завантаження увійти в історичну епоху, розширити знання учнів з питань виникнення козацтва в Україні, його історії; продовжити навчання учнів мислити образами, уявляти історичні події і процеси у вигляді схем, мислити стратегічними схемами; виховувати в учнів шанобливе ставлення до історії України, до надбань українського народу; розвивати в учнів активне, самостійне, логічне, аналітичне й творче мислення, його критичність, гнучкість, конкретність, нестандартність; активізувати фантазію, забезпечити максимально можливу пізнавальну активність учнів при постійно діючому зворотному зв'язку; використати міжпредметні зв'язки з літературою, народо­знавством, образотворчим мистецтвом, кресленням, біологією, інформатикою, музикою, кіномистецтвом, фізичною культурою.

 

Обладнання: рейтингові картки команд, ватман, маркери, українські костюми, відеомагнітофон, телевізор, відеокасети, аудіозаписи, магнітофон, гиря, матеріал для проведення конкурсів, персональний комп'ютер, плакати із зображенням клейнодів, виставка художньої, документальної та публіцистичної літератури, стіл із козацькою їжею.

 

 Тип уроку: урок-екстраполяція.

 

Пояснювальна записка

 

Урок-екстраполяція є сучасним уроком і належить до нетрадиційних форм роботи. Він дозволяє перетворити навчання з репродуктивного на продуктивне, розвивати творче мислення, уміння самостійно здобувати знання, здійснювати мотивацію пізнавальної активності учнів, розвивати уяву. Після проведення уроку-екстраполяції учні відчувають здиву­вання, що це «не так уже й важко» і «як я раніше цього не знав?».

 

 

Проведення даного типу уроку пе­редбачає роботу за схемою випереджального навчання, попереднє опрацювання теми учнями, надання їм консультаційної допомоги з боку істориків-краєзнавців, учителів, психологів, мистецтвознавців.

 

Клас заздалегідь поділяється на дві великі групи (команди), кожна з яких отримує завдання. У нашому випадку на уроці присутні козаки і вчителі історії, які виконують роль журі. Заздалегідь встановлюється шкала оцінювання, використовуються ігрові методи оцінювання. Рейтин­гові картки кожної із груп ведуть сотники (капітани команд). Корекційна або середня оцінка встанов­люється з урахуванням:

 

 

  • кількості балів, набраних командою (групою);
  • індивідуального внеску кожного гравця команди;
  • самооцінки учнями роботи групи;
  • оцінки учнем власної участі в роботі групи (команди) (див. табл.1).

 

Наприкінці уроку за необхідності проведення загальної дискусії з оцінювання заняття вчитель може за­пропонувати учням методику «Дельта-плюс», яка полягає в тому, що спочатку пропонуються питан­ня про позитивні сторони заняття (що сподобалося - «плюс»), а потім обговорюються ті моменти, які можна було б змінити.

 

 

 

ХІД УРОКУ

 

  1. Організація роботи класу

 

  1. Історико-психологічне завантаження (входження в історичну епоху)

Залежно від ресурсного забезпечення уроку можливі два варіанти проведення ІПЗ (історико-психологічного завантаження).

    Таблиця

Рейтингова картка команди (групи) № (назва)

№ п/п

Прізвище та ім’я гравця

Самооцінка учня (в балах)

Загальна оцінка

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Кількість балів, набраних групою

Індивідуальний внесокгравця

Номер гравця

 

 

 

 

 

Самооцінка учнями роботи групи (в балах)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Опорна схема « Виникнення українського козацтва»Схема 1

Передумовиутвореннякозацтва

 (ХV ст. – перша згадка про козацтво)

   

 

Посилення феодального та релігійногогніту, наступпольськихфеодалів на права і вольностіукраїнського народу

 

 

 

 

Відхід на новіземлізаможних

людей та селян з метою їх

господарськогоосвоєння

 

 

 

 

 

 

Боротьба з турецько-татарською

агресієювикликаланеобхідність

створеннявійськовоїорганізації

для оборониукраїнського народу

 

Козаки —

вільні люди, воїни, захисникирідноїземлі

    

 

Реєстровікозаки (перебували на державнійслужбі, мализемлі, одержувалиплатню)

 

Нереєстровікозаки

(не внесені до реєстрів, найбільшактивні до соціальнихвиступів, соціально не захищені)

 

Січовікозаки (знаходились наСічі, належали до певного куреня)

 

Паланковікозаки

 (проживали на хуторах та зимівках, належали до певноїпаланки)

 

Варіант 1.
 


Трансформація


Зовнішньоговигляду (одягу)


Способу мисленнявідповідно до епохи (інтелектуальнарефлексія)


Свідомості (особистісно-комуні-кативнарефлексія)

 

Варіант 2

 Учні перед уроком перевдягаються у козацький, українськийнаціональнийодягвідповідногоперіоду. На цьомуетапі уроку, згідно з варіантом 1, проводиться проблемно аналітичнабесіда.Їїмета - аналізпередумов та комплексу причин никненняєвропейського феномену - українськогокозацтва. Обидвігрупи (команди) для проведення і бесідиподіляютьсянамалігрупи. Завданнякожноїмалоїгрупи - активнесприяння проблемно аналітичнійроботі. Завдякиспілкуванню в малихгрупахвибудовуєтьсялан­цюжок причинно-наслідковихзвязків.

Результат проблемно-аналітичноїбесіди

Див.схему 1.

  1. Мотивація пізнавальної активності та інтересів учнів

Проводяться конкурси (змагання) між групами (командами) класу.

 

 

I.  КонкурсПредставлення команд(оцінювання емблеми, девізу)

 

  1. Команда: Отамани
  2. Команда: Гайдамаки

Девіз першої команди:

Рідну хату зберігати,  тата й маму шанувати, честю роду дорожити, Україні служити 

Девіз другої команди:

Гайдамаками будь гарно!

 

II.  Конкурс– музичний

Звучать українські пісні, які виконують команди.

«Чом ти не прийшов»

«Вкраїна калинова»

 

III.  Конкурс– спортивний

Хто з представників команд підніме найбільше разів гирю, той і переможе.

 

IV.  Конкурс– гумористичний

Гумором було пронизано все життя Січі завдання командам розвеселити козацьке товариство, використовуючи гумор життєві ситуації, епізоди походів козаків

«Козацька молитва»

До церкви причвалав старий козак.

В поклоні ледь не до землі зігнувся:

- Зроби, о Боже милосердний, так,

Щоб я сьогодні ж в турка обернувся!

Почув слова ці випадково піп,

Що і походи знав в житті, і битви:

- Ти, батьку, збожеволів?

Чи осліп?

Що за безглузді просьби і молитви?

Хіба не турок напада на Січ?

Хіба не він чига на нас край шляху?

Козак зітхнув:

- Не в тому, отче, річ!

Я зроду не молився ще аллаху.

Конини навіть в рот я не беру,

А навпаки — люблю вминати сало.

Я просто хочу, щоб, коли помру,

Хоч на одного турка менше стало!

«Що треба для щастя»

Казавце часто Козак Загреба:
- Хіба для щастябагацько треба?
Аби на волі, абивідсерця
І пучка солі, і трішкиперцю.
Та свіжариба, та юшка вдала,
Та кусеньхліба, та чвертка сала.
Та для утруски сивухи чарка,
Та для закуски — кума Одарка.

 

«Епілог»

В крові у нас козацькігени.
В душі у нас весела Січ.
Вона дарує нам натхнення,
Вона співає день і ніч.
Їїімення на скрижалі
Удячнелюдство занесло,
Бозапорожець і на палі
Жартує, ворогу на зло.
Зубами недруги скрегочуть
І їххапаютьдрижаки,
Коли сміються і регочуть
На Запоріжжікозаки.
Складаютьзброюсупостати
І їхтерзаєкаяття,
Босміх — це дух, що не зламати,
Босміх — це воля до життя.
Цейсміх — найбільша сила нині,
Цегордікрилапоколінь.
На них новітнійУкраїні
Вмайбутнєлинути.
Амінь.

 

V.  Конкурс– танцювальний

Представники від команд показують своє вміння гарно танцювати.

 

VI.  Конкурс– кулінарний

Що їли наші предки? Дати найповнішу відповідь. Описати процес приготування таких страв: борщ, каша, вареники, голубці, узвар, квашена капуста, бринза, пастрома. (Журі підбиває підсумки)

 

 

Повідомлення учнів про Джигітовку.

Джигітовка існувала ще давно, правда в ті часи вона не була розвагою, а способом ведення бою на коні, яким володіли і навчали козаки. Козак на коні міг стати на неї в повний зріст, що давало йому переваги над іншими вершниками. Так само вони могли відстрілюватися від ворогів, при цьому скачучи на коні задом на перед або підібрати меч із землі на високому голопі.

Зародилася джигітовка як цілком природний вигляд їзди верхи.Вона розвивалася стрімкими темпами, але до країн Європи дійшла пізно, оскільки єдиним джерелом отримання інформації в цій області були розповіді племен, які сприймалися як легенди про людино-конях, кентаврах. Їзда на коні для військових цілей асоціювалась в той час з їздою в залізних обладунках, верхи  на закованої в сталь коня й без цього всього було складно уявити їзду, таку яку робили козаки – джигітовку. Козача громада проводила навчання своїх людей для різних цілей. В основну базу трюків входили: швидкі заскоки на коня, перескоки, їзда задом на перед і т.д.

З половини XIXст.. джигітовка стала використовуватися в цирку, щоб дивувати глядачів різними трюками і не проливати крові.

Розвиток військових тактик і технологійпоступово витіснили джигітовку як військове ремесло, але залишили місце як спорт.

 

  1. Поглиблення знань, вдосконалення вмінь, навичок.

Команди на аркушах ватману зображають схему « Політичний устрій Війська Запорозького» (див. схему 2)

 

Схема 2

Козацька Рада (коло)

  • Брали участь усі козаки
  • Збиралися три рази на рік, а також будь-який козак у разі потреби міг вимагати скликання Ради

В и р і ш у  в а л и   п и т а н н я

     

Про війну і мир

 

Про відносини з ін-шими державами

 

Про звільнення геть-мана і старшини

 

Про покарання винних

 

Про розподіл землі

 

В и б и р а л а

   

 

Кошового

(гетьмана)

 

 

Козацьку старшину

 

 

 

  1. Узагальнення й систематизація знань учнів

Перший етап – «мозковий штурм» (брейн – стормінг)

Що б я змінив у політичному устрої Війська Запорозького? Які б нововведення здійснив на Січі? ( Журі оцінює і підбиває підсумки)

 

Другий етап – естафета

Команди по черзі відповідають на питання :

  1. Яку роль відіграло козацтво у боротьбі за незалежність нашого народу?
  2. Яких вершин досягло козацтво у системі правління, політиці, економіці, розвитку духовної культури?
  3. Що ми, нащадки, маємо сьогодні від тих далеких часів?
  4. Як слід розуміти слова Т. Г. Шевченка:

Було колись в Україні –

Ревіли гармати.

Було колись – Запорожці

Вміли панувати!

Панували, добували

І славу, і волю –

Минулося, осталися

Могили по полю!

( Журі оцінює естафету, сотники ( капітани) заносять оцінки до рейтингової карти команди)

 

  1. Підбиття підсумків уроку.

Журі визначає переможців. Отримання подарунків від представників місцевого козацтва. Оцінювання учнів за рейтинговими картками команд.

 

 

http://www.ukrfolk.com.ua/epos/gallery/65.jpg

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

docx
До підручника
Історія України 8 клас (Сорочанська Н.М., Гісем О.О.)
Додано
17 січня 2021
Переглядів
345
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку