Випереджуючий урок рідної мови. Префікс як значуща частина слова. Словотворча роль префікса.

Про матеріал
 ознайомити учнів з роллю префіксів у словах, їх словотворчою функцією, вчити з’ясовувати лексичні значення слів з найуживанішими префіксами;  розвивати спостережливість, уміння порівнювати, чуття мови, виконувати розбір слів за їх будовою;  виховувати любов до праці.
Перегляд файлу

Святченко

Ольга Миколаївна

Педагогічне кредо:

Поставити справу так, щоб усе, що  підлягає вивченню, вивчалось:

  • легко;
  • швидко;
  • Ґрунтовно.

                    Я.А. Коменський

 

Випереджуючий урок рідної мови

Тема уроку: Префікс як значуща частина слова. Словотворча роль префікса

Мета уроку:

  • ознайомити учнів з роллю префіксів у словах, їх словотворчою функцією, вчити з’ясовувати лексичні значення слів з найуживанішими префіксами;
  • розвивати спостережливість, уміння порівнювати, чуття мови, виконувати розбір слів за їх будовою;
  • виховувати любов до праці.

Обладнання: картки-слова, таблиця-схема «Будова слова», пам’ятки для учнів щодо розбору слів за будовою, конверти, прислів’я, портрет Т.Г.Шевченка, одяг з кишенею, тлумачний словник, малюнки.

Завдання уроку:  Думати швидко.

                                            Виконувати чітко.

                                            Творчо працювати.

                                             Каліграфічно писати.

 

 

Хід уроку

211_26І. Організація класу до уроку

Девіз уроку:

                      Схилились голівки до праці мерщій,

                      Ти всі перешкоди здолати зумій.

                      Працюй наполегливо, швидко, старанно,

S8UB6HCAJ6HY42CAXIZVB5CAMT2ZMOCAWLNCLXCAZ03W1PCAP8RQGBCAD0071HCAL1SMIICANTRYD9CASO2J0TCAFGMDSICA7CLET2CAACZZE5CAC2SJ9UCANO6WI7CATY71AXCAG00M3PCA60IE0YCALH32U1    Щоб кожна хвилина не втратилась марно.

ІІ. Актуалізація опорних знань учнів

 Пригадати вивчене про будову слова на минулих уроках.

«Мозкова атака»

  • Що таке закінчення і як його визначити?
  • Що таке основа слова? Які частини слова є його основою?
  • Як визначить корінь слова?
  • Де в слові стоїть суфікс і префікс?
  • Як позначаються частини слова?

Подорож Країною Морфологією. Тренувальні вправи

Не за синіми морями, не за дальніми лісами.

А в Словарику-Країні жили-були поживали

Старий корінь сивуватий,

Префікс-брат його молодший,

Суфікс – добрий молодець

І закінчення на кінець.

Були всі вони сусіди,

Жили мирно, не тужили.

І в Словарії, звичайно,

Поважали їх й любили.

Одне одному служили

і слова нові творили

На дошці прикріплені картки – слова:

Країна Морфологія

 

BBC03NCANYKXEECALN3IQMCAGZGVDYCAHGYQL2CADUVI6XCAKEZA6MCA2ZPHG5CAX79TN8CAEAPKJ7CAOCNUHPCA97KW0XCA79MNXJCA4Q1978CAPQ1VG5CAMH4LFECAB0UGBECAM1B1WJCAX70PUFCAM02O9B

 

 

 

 

 

Учитель. Значущі частини слова, з якими ви вже ознайомились на минулому уроці,  називаються – морфемами.

Робота в групах (кожній групі дається картка «Розбір слова за будовою» в  розкиданій послідовності).

Завдання: Правильно встановити послідовність розбору слова за його будовою за допомогою цифр (1, 2, 3, 4, 5)

 

і аапраамknigi-157

 

 

 

 

 

і аапраам 

 

Перевірка виконання завдань

На дошці учитель вивішує таблицю розбору слова за будовою.

Групи звіряють свої відповіді за нею.

 

 

 

WCN4XVCAT6DUJRCAF5YFUZCA753WJ3CAFTPR26CA5390TZCAZ52TSVCAWKN2BVCA6FOGOSCAHJXMVBCAMGAH4ECAZ1KYOQCA9V2981CAMIG8SHCAPL6OTJCAHU5G9JCARTL1VXCAYCJVZCCAN2I848CA2WVNVKІІІ. Мотивація навчальної діяльності

    Загадково-природничий диктант

Завдання

  • Відгадати загадки. В словах відгадках визначити корінь слова.
  • Як називаються ці слова?
  • В якому слові перед коренем знаходиться морфема?
    1. Один із станів води, буває взимку. (Сніг)
    2. Ніжна зірка сніжно-біла

3На рукав мені злетіла

Поки ніс її сюди,

Стала краплею води. (Сніжинка)

  1. Птах цей червоногрудий

Не лякається застуди.

Як сніги впадуть умить

Із Сибіру прилетить. (Снігур)

  1. Що зліпили діти зі снігу? (Сніговик)
  2. Казкова красуня зі снігу. (Снігуронька)
  3. Як назвати стан природи, коли випало багато снігу? Слово відповідає на питання (що зробило?) (Засніжило).

4ZW0WICARYRRT0CAWQKL0SCA8G6FY5CAPZ2AI4CA5P9D6DCAVVLXVFCAYZ3FXFCAN470ACCAS8O7Q1CAS78NOACA60ENOHCAOGQJRZCA09C7I4CA6PTMZKCAOOCRH1CAW5NMPJCAX7WA23CA6MW4JJCA6AQ0TZ   Сніг, Сніжинка, Снігур, Сніговик, Снігуронька, Засніжило.

Аналіз слова засніжило

На дошці вивішується малюнок, за ним діти пояснюють слово засніжило.

74KCA9CACT8QM4CASS9808CAN5P7ECCAPNNWNMCA108KZWCAUK8NB8CAFX146TCALKNYDDCAA75515CALF71LCCALOTJV8CA8OGP03CA81B4MTCAGHNL3JCANGKLEFCAVTS5Y4CANUQL2YCA39SEJ8CAK5I84P   Учитель. Так діти, морфема, яка стоїть перед коренем (сніж) в слові (засніжило),   називається – префіксом.

ІV. Оголошення теми і мети уроку

V. Засвоєння нового матеріалу

 Ознайомлення з правилом (Що таке префікс і яка його роль як морфеми).29112010489 Діти ознайомлюються з правилом зі слів учителя.

  Закріплення правила

Гра «Берег – річечка». Учні діляться на варіанти. І варіант – берег, він сидить на місці, ІІ варіант – річечка, він знайомить кожного учня свого ряду з правилом. Таким чином, кожний учень розказує дане правило  5-6 разів.

BQZHGBCAGYTQU9CAYR767ZCANJQGYCCAWEDTHCCAANVGFUCAQGA9R0CALOPQBWCAFYSRTUCAFL3T5TCA16210JCAPVFL2NCAAOXD16CAZXGBSICA2AA2UNCAXP23O6CAGPHB5PCAUVGKCMCAR4NBB6CA39RVBIVІ. Закріплення здобутих знань про префікс

Гра «Будівельники» (диференційовано)

K50S6NCAAA7PPOCAQ3V65FCAZX96L9CAOPSWHFCAZN8AXKCAXZGKYHCAFNMFGRCAU3RNZJCA5O1XIMCAOZCKSUCAFJVOMCCAVLYVXHCADRKHD8CAAYVQ14CAMVZSDFCAHGTN3QCATLFXC1CA1XD4A8CA1VM9KZ«Сонечки»

3F2JMXCA8YQKFMCAJ03LK1CAVPEKOUCADRJ41ICAMM4UX9CASFXBQBCAHGVAEMCACJ686WCANRLACZCAD7R5G1CA9VRS12CA3RWBGSCAGG0W3BCAMF3ZN4CAKTJ6T0CAFIEZN1CAKCGU86CANGYFRQCAEWQXHH«Промінчики»

З даних морфем утворити слова і знайти слово з префіксом, визначити його.

вод, ич, ян, к, під, ий, а

(Вода, водичка, водяний, підводний)

За допомогою префіксів  утворити нові слова від слова  йти.

(Прийти, дійти, зайти, вийти, перейти, підійти)

       Робота в парах

Вправа-конкурс «Хто більше добере префіксів до слів: лити, фарбувати»

K50S6NCAAA7PPOCAQ3V65FCAZX96L9CAOPSWHFCAZN8AXKCAXZGKYHCAFNMFGRCAU3RNZJCA5O1XIMCAOZCKSUCAFJVOMCCAVLYVXHCADRKHD8CAAYVQ14CAMVZSDFCAHGTN3QCATLFXC1CA1XD4A8CA1VM9KZ«Сонечки»

3F2JMXCA8YQKFMCAJ03LK1CAVPEKOUCADRJ41ICAMM4UX9CASFXBQBCAHGVAEMCACJ686WCANRLACZCAD7R5G1CA9VRS12CA3RWBGSCAGG0W3BCAMF3ZN4CAKTJ6T0CAFIEZN1CAKCGU86CANGYFRQCAEWQXHH«Промінчики»

 

по              

до

за

пере                                                          

під

ви  

3KR820CA99LW5ACALJ6TN0CA0XM2WLCA4623M2CA01VTOCCA29UCROCATZK1ETCAWCGBU5CA2FLBJKCAL13CD6CALWLHTTCAMMK3OLCAMIXQ2CCAT5VU7BCAGN5YOKCA7X8POSCAR95RF9CAB6BIZRCA0633B1

 

до

за

на

пере 

4J7KGOCAHYF0DWCAHD7U77CAGPT0X1CASG3QKACAX6HKWHCAAQSN8UCAQOZ0NACA591YE3CAZI5LJZCALUBKNECAGP7O75CASI3CVNCASHFHUVCAF6Z4MXCAO24YHPCANC8BNDCA1CVG0WCAI6YCKJCAT1DTW9під

по

 

 

 

 

 

Фізкультхвилинка (психологічний тренінг).

0270Учні показують рухами все те, що їм говорить учитель.

Учитель. Сядьте зручно, закрийте свої оченята. Уявімо, що ми на подвір’ї.. Випало багато снігу. Сонечку набридло сидіти в своїй хатинці, і воно посилає нам свої промінці. Вони торкаються вашого обличчя, пестять його. Доторкніться до них. Ми простягаємо ручку, щоб зловити промінчик, але відчуваємо, що на руці сніжинка. Вона замерзла, давайте її зігріємо. Від нашого тепла вона розтанула. Потремо свої долоньки з силою, щоб відчути в них багато тепла. Притуліть свої долоньки до долоньок товариша і скажіть один одному свої побажання:Я дарую тобі своє тепло. Будь добрим, щирим, милосердним.

XY6S75CA4JY5AUCAW5FE6ECAMDCZZHCASYSITDCAUBC0BYCARZVP3UCAAE4R7ECA4L19WLCARY2X0ACA633D1ECA9DP48RCAOELMXNCAYDLMTZCATQXF2CCA4G5HYKCAGDF5SHCATFPKBKCAJ97FHCCAGI333R Каліграфічна хвилинка (диференційовано)

Спільне для команд завдання:

1. Каліграфічно записати словосполучення букв і слово «праця»

Ця, пр, ац, праця

 

K50S6NCAAA7PPOCAQ3V65FCAZX96L9CAOPSWHFCAZN8AXKCAXZGKYHCAFNMFGRCAU3RNZJCA5O1XIMCAOZCKSUCAFJVOMCCAVLYVXHCADRKHD8CAAYVQ14CAMVZSDFCAHGTN3QCATLFXC1CA1XD4A8CA1VM9KZ«Сонечки»

3F2JMXCA8YQKFMCAJ03LK1CAVPEKOUCADRJ41ICAMM4UX9CASFXBQBCAHGVAEMCACJ686WCANRLACZCAD7R5G1CA9VRS12CA3RWBGSCAGG0W3BCAMF3ZN4CAKTJ6T0CAFIEZN1CAKCGU86CANGYFRQCAEWQXHH«Промінчики»

2. Дібрати синоніми до слова праця.

 (Праця – робота – труд)

 

3. За допомогою префіксів від слова праця утворити нові слова.

(попрацювати, допрацювати, запрацювати, відпрацювати)

2. Записати 2 словосполучення зі словом  праця.

(Тяжка праця, легка праця)

 

3.  Розібрати слово праця за будовою. 

 

 

 Перевірка виконаних  завдань

 Завдання.  Пригадати прислів’я про працю.

Орієнтовні відповіді

Не дивись на чоловіка, а на його діло. Де руки і охота, там кипить робота. Добре роби – добре й буде. Була б охота – піде на лад усяка робота. Не кажи не вмію, а кажи навчусь.

752ZYACA53900YCAI0TGH7CA74LJ7DCASAUMEOCAU0BAJXCAE62W7PCANGBIPYCA7U8CXFCAY3O6NUCAQ7QUTGCAIBSF8HCAM66LM1CA4A7VR5CA4ZTZCPCAZGFVLRCASY23B1CA3Z383FCAHWKJJZCAJVSE64 Робота з підручником

Робота в парах. Вправа 241 (усно)

Схід – захід

             Вхід – вихід

      Влетів – вилетів

IMG_0002Заніс – виніс

Зачинити – відчинити

Закопати – відкопати

Завдання. До поданих слів дібрати антоніми, виділити в них префікси. (Взаємоперевірка)

Розвиток зв’язного мовлення

 Бесіда «Для чого людям джерельце і як потрібно за ним доглядати?»

Вправи 242, 243 (диференційовано)

K50S6NCAAA7PPOCAQ3V65FCAZX96L9CAOPSWHFCAZN8AXKCAXZGKYHCAFNMFGRCAU3RNZJCA5O1XIMCAOZCKSUCAFJVOMCCAVLYVXHCADRKHD8CAAYVQ14CAMVZSDFCAHGTN3QCATLFXC1CA1XD4A8CA1VM9KZ« Сонечки»

3F2JMXCA8YQKFMCAJ03LK1CAVPEKOUCADRJ41ICAMM4UX9CASFXBQBCAHGVAEMCACJ686WCANRLACZCAD7R5G1CA9VRS12CA3RWBGSCAGG0W3BCAMF3ZN4CAKTJ6T0CAFIEZN1CAKCGU86CANGYFRQCAEWQXHH«Промінчики»

 

Вправа 242

1. Виписати виділені слова, визначити в них префікс.

(Виблискує, прийду, порозчищаю, обкладу, обмощу, задзвенить, заспіває)

.

2. Пояснити наявність 2 префіксів в слові порозчищаю.

Вправа 243

1. За зразком. Утворити нові слова за допомогою префіксів і записати словосполучення (3 слова).

(Занести сумку, перенести через річку, повести розмову, завезти піску).

 

 

         Перевірка виконаних завдань

s11106

 Орфографічна хвилинка

  1. пчела 5Пригадати вивчені слова, що не перевіряються наголосом (усно).

 

 

 

 

XPO06WCAIWOMWPCAQH51ZNCAE7UPH7CADNLWMZCA06ZGACCALMG22VCAU5U736CA2JHNULCABUTHNUCAQH0D4XCAG2EWHECAQLBFA0CAOIHZJLCABWIRJVCA0DZTXUCALWZ98GCAXWYQ9KCA2P1DXUCAB102V470URM7CA3VCC19CA0BJEKQCA6UE86SCARC0SM0CANZK0GYCADW01E3CA9Q6KI8CAOHH2S2CABBXNSDCAJIDIV9CATZ1H9XCABEBOIICAQXGSHWCAA8GNQLCAIU8S1PCA5ENNQSCAI6BCUNCAE8QV0ECA2F7RQ32. Словникова робота над словом кишеня

а). Розгляд малюнку одягу з кишенею

б). Тлумачення слова  кишеня

Кишеня – частина одягу (пальта, куртки, піджака) у формі мішечка для дрібних речей і грошей.

      в). Складання словосполучень (зручна кишеня, велика кишеня, мала кишеня, повна кишеня, пуста кишеня).

      г). Складання речення зі словом кишеня.

Орієнтовна відповідь

Діти люблять модні куртки з кишенями.

P1010728      д). День прощання з помилками (таблиця зі словами, в написанні яких були допущені помилки за 2 тижні).

    На дошці демонструється таблиця зі словами, в написанні яких були допущені помилки учнями за 2 минулі тижні. Учням дається 1 хвилина, щоб запам’ятати правильне написання даних слів. Таблиця закривається, а учні по пам’яті записують дані слова собі в зошит, підкреслюючи дану орфограму.

 

 

 

 

е). Перевірка виконаного завдання

s11108Творча робота учнів (диференційовано)

 Завдання. Розгадати шаради. В словах відгадках визначити морфеми.

K50S6NCAAA7PPOCAQ3V65FCAZX96L9CAOPSWHFCAZN8AXKCAXZGKYHCAFNMFGRCAU3RNZJCA5O1XIMCAOZCKSUCAFJVOMCCAVLYVXHCADRKHD8CAAYVQ14CAMVZSDFCAHGTN3QCATLFXC1CA1XD4A8CA1VM9KZ

« Сонечки»

3F2JMXCA8YQKFMCAJ03LK1CAVPEKOUCADRJ41ICAMM4UX9CASFXBQBCAHGVAEMCACJ686WCANRLACZCAD7R5G1CA9VRS12CA3RWBGSCAGG0W3BCAMF3ZN4CAKTJ6T0CAFIEZN1CAKCGU86CANGYFRQCAEWQXHH

«Промінчики»

 

¬ від слова (проїзд);

∩ від слова (лісник);

٨ від слова (шматок).

                                         Пролісок

∩ від слова (зима);

٨ від слова (веснонька);

 від слова (річка).

                                            Зимонька

 

Розбір слів за будовою

Гра «Листоноша». Робота в парах

Завдання: Розібрати три слова і розмістити їх в ті конверти, щоб слово потрапило  за  правильною адресою.

І група слів: візок, дощик, лісок, носик;

ІІ група слів: столики, стільчики, зимонька, дощечка;

4UYJVBCA7CQ1T4CA9WG2R7CA4O5DO8CAJNCX1HCADS2CYMCAUC4P9UCAF7SAKNCAOECTNACAA3LV3WCA0N78ULCAD5FX54CABK9IJ6CA79J39ICATYOVOYCAXJWLKHCA9GETARCA8YMW5ACAGNGI5FCAJSFY84ІІІ група слів: посадка, привезли, донесла, проліски.

 

P1010731Поетична хвилинка за вправою 244 (диференційовано)

 Фронтальна робота

1). Словникова робота: монастир, подорожні.

2). Читання тексту «Тарасова криниця» (кращими учнями).

3). Пояснення заголовку.

4). Пригадування віршів Т.Г.Шевченка (по одній строфі).

Письмове виконання вправи 244 (диференційовано)

 

K50S6NCAAA7PPOCAQ3V65FCAZX96L9CAOPSWHFCAZN8AXKCAXZGKYHCAFNMFGRCAU3RNZJCA5O1XIMCAOZCKSUCAFJVOMCCAVLYVXHCADRKHD8CAAYVQ14CAMVZSDFCAHGTN3QCATLFXC1CA1XD4A8CA1VM9KZ«Сонечки»

3F2JMXCA8YQKFMCAJ03LK1CAVPEKOUCADRJ41ICAMM4UX9CASFXBQBCAHGVAEMCACJ686WCANRLACZCAD7R5G1CA9VRS12CA3RWBGSCAGG0W3BCAMF3ZN4CAKTJ6T0CAFIEZN1CAKCGU86CANGYFRQCAEWQXHH«Промінчики»

 

У виділених словах визначити корінь і префікс:

Вийшли, притомилися, захотілося, розгрібати, напилися, відпочили.

У виділених словах визначити тільки префікс:

Вийшли, притомилися, захотілося, розгрібати, напилися, відпочили.

 

VІІ. Закріплення і узагальнення знань учнів (диференційовано)

 

K50S6NCAAA7PPOCAQ3V65FCAZX96L9CAOPSWHFCAZN8AXKCAXZGKYHCAFNMFGRCAU3RNZJCA5O1XIMCAOZCKSUCAFJVOMCCAVLYVXHCADRKHD8CAAYVQ14CAMVZSDFCAHGTN3QCATLFXC1CA1XD4A8CA1VM9KZ« Сонечки»

3F2JMXCA8YQKFMCAJ03LK1CAVPEKOUCADRJ41ICAMM4UX9CASFXBQBCAHGVAEMCACJ686WCANRLACZCAD7R5G1CA9VRS12CA3RWBGSCAGG0W3BCAMF3ZN4CAKTJ6T0CAFIEZN1CAKCGU86CANGYFRQCAEWQXHH«Промінчики»

 

«Асоціативний кущ»

Узагальнити знання про префікс  як значащу частину слова (робота біля дошки)  

 

 

Належить до           Являється             Частина

     країни                морфемою           основи

Морфології

 

 

 

 

 

 

Значуща                   Утворює             Стоїть

частина                    нові слова           перед

 слова                                                   коренем

Гра «Сходинки слів»

У вільні клітинки «сходинок» вписати літери так, щоб вийшло спільнокореневе слово або форма слова (слово гриб) (робота біля дошки)

Г

Р

И

Б

 

 

 

 

Г

Р

И

Б

 

Г

Р

И

Б

 

 

Г

Р

И

Б

 

 

 

Г

Р

И

Б

 

 

 

 

P1010730

Гриби, грибок, грибний, грибниця.

 

 

18027TCAH0WTLXCAOHOZB5CAJ8D153CAOBYN8QCA1L6PHRCARAYP90CA18O34PCAAI5HT2CAE0X8ABCA07FG0ECAZMSEQ8CAE1IKWHCA9O1KNXCALF8W0ZCAUB2A2VCAXQ0TTMCAWSKCTGCAT92BGWCAEF7BZDVІІІ. Підсумок уроку

Гра «Незакінчене речення»

  • Частина слова, яка стоїть перед коренем, називається……(префіксом)
  • Змінна частина слова називається….. (закінченням)
  • Префікс, корінь, суфікс це - ……(основа слова)
  • Спільна частина споріднених слів називається…….. (корінь)
  • Префікси служать для …… (творення нових слів)

s3740ІX. Мотивоване оцінювання навчальної діяльності учнів на уроці

s8126За допомогою сигнальних карток учні оцінюють свою роботу на уроці по рівнях: червоний колір – високий рівень, синій колір – достатній рівень, жовтий колір – середній рівень.

X. Домашнє завдання (диференційовано). Вправа 245.

              «Промінчики» - вправа 245 завдання 1,2. Правило с. 100.

   «Сонечки» - вправа 245 завдання 1,2,3,4 Правило с. 100.

 

 

 

docx
Додано
23 липня 2019
Переглядів
3199
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку