Державний навчальний заклад
«Центр професійної освіти інформаційних технологій,
поліграфії і дизайну м. Києва»
Затверджую
«_____» 20 р.
_______________БАБЕНКО І. П.
ПЛАН - КОНСПЕКТ
уроку теоретичного навчання
з предмету «Спеціальна технологія»
(інтегрованого уроку спеціальної технології та української мови)
|
Група: № 31 Професія:«Оператор комп’ютерної верстки, коректор» |
Тема 5 |
Виправлення технічних і граматичних дефектів при складанні різних видів текстів. |
Урок №18 |
Виправлення помилок при складанні табличного матеріалу. |
Мета: |
|
Методична : |
|
Навчальна: |
|
Розвиваюча: |
|
Виховна: |
|
Тип заняття: |
|
Методи проведення уроку: |
|
Матеріально-технічне оснащення: |
|
Міжпредметні зв’язки:
Алгоритм проведення уроку:
Хід уроку:
Вчитель перевіряє наявність учнів. Черговий звітує про відсутність учнів.
Тема і мета уроку висвітлюються на екрані.
Тема уроку: Виправлення помилок при складанні табличного матеріалу.
Мета уроку: Узагальнити та закріпити теоретичні та практичні знання, отримані на уроках «Технології комп’ютерної обробки інформації» та виробничого навчання по темі «Робота з табличним матеріалом» та ознайомитися редакційно-технологічним процесом оформлення таблиць та методами виправлення технічних і граматичних помилок в табличному матеріалі.
При створенні видавничо-поліграфічної продукції важливим процесом є виправлення коректури.
На сучасному етапі розвитку коректури зафіксовано такі проблеми: відмова від здійснення коректури або універсалізація посад коректора і редактора, коректора і технічного редактора. Найчастіше призводить до зниження рівня грамотності друкованої продукції; комп’ютеризації у видавництвах; появи комп’ютерної коректури. Саме по собі це явище позитивне, однак потрібно пам’ятати, що ефективною коректура може бути лише тоді, коли поєднуються нові та традиційні методики опрацювання тексту; зникнення друкарських коректоратів, а також відсутність руху коректур між друкарнею і видавництвом; спрощення процесів до друкарської підготовки видань; існування, окрім чинного, ще кількох правописів і впровадження видавцями та редакторами власної мовної політики.
Саме тому для виконання якісної видавничо-поліграфічної продукції важливо мати високий рівень кваліфікації по професії оператор комп’ютерної верстки, коректор.
Сьогодні ми спробуємо виправити помилки в табличному матеріалі, застосовуючи технічні правила складання. А також відтворити в пам’яті граматичні правила, а допоможе нам у цьому вчитель українського ділового мовлення – Оксана Григорівна.
Опитування проводиться у вигляді гри з виведенням питань на проектор:
Учні відповідають на поставлені запитання.
Редакційно-технічне оформлення елементів таблиці
та виправлення дефектів в табличному матеріалі
Над таблицями, як правило працює редактор, але коректор в свою чергу, повинен логічно, правильно оцінити побудовану таблицю, щоб вона була зручна для читання, а якщо ні, то допомогти побудувати її так, щоб вона була зручнішою.
При наборі нумераційного заголовка потрібно врахувати, що знак номер і крапку в кінці заголовку не ставлять. Тематичний заголовок ставиться під нумераційним заголовком, складається напівжирним шрифтом без крапки в кінці.
У видавничій практиці зазвичай не допускається, щоб в одній книзі були таблиці із тематичними заголовками і без них. Необхідна однакова обробка таблиць, хоча допускається відсутність тематичного заголовка в таблицях, не маючи довідкового значення.
Якщо таблиця не розмістилась на одній шпальті і частина її перенесена на наступну сторінку, над продовженням в таблиці на новій сторінці ставиться заголовок Продовження табл. 2, а якщо таблиця на даній полосі закінчується Закінчення табл. 2.
Виключається такий заголовок, як правило в правий край. Нумераційний та тематичний заголовки над продовженням таблиці не повторюють, шапку повторюють обов’язково.
Основні вимоги до таблиці це лаконічність і простота. Існують декілька прийомів спрощення скорочення заголовків. Так, частини, що повторюються у заголовках граф виносять у верхній ярус або тематичний заголовок.
Разом з тим зайві яруси в шапці слід видалити або перенести в тематичний заголовок.
До обробки Збільшення населення в деяких країнах (млн. чол.)
|
|
Після обробки Збільшення населення в деяких країнах (млн. чол.)
|
Окремі елементи шапки необхідно розташовувати в такому порядку: 1. Словесне визначення показника; 2. буквенне позначення показника; 3. позначення одиниці; 4. вказівка про границю (от, до, не більше, не менше). Наприклад: довжина в м, не більше; довжина, 1 м.
Головне не повинно буди пустот.
До обробки
|
|
Після обробки
|
Не рекомендується ділити комірку над боковиком косою лінійкою, якщо редактор не виправив її, коректорові потрібно запропонувати варіант виправлення.
До обробки
|
|
Після обробки
|
Технічні правила складання таблиць
1. Однотипні таблиці і виводи набирають у всьому виданні однаково.
2. Якщо немає спеціальних вказівок, таблиці набирають такими шрифтами:
а) при наборі основного тексту кеглем 12 – шрифтами кегля 10 і 8;
б) при наборі основного тексту кеглем 10 – шрифтами кегля 10 і 8, а в особливо компактних виданнях – кегля 6.
в) при наборі основного тексту кегля 8 – шрифтами кегля 8, а в компактних виданнях – кегля 6.
г) якщо заголовки граф великі, їх набирають шрифтами меншого кегля, ніж інші частини таблиці: кеглем 6 при наборі таблиці кеглем 8.
3. Виводи без заголовків, якщо немає спеціальних вказівок набирають шрифтами того ж кегля, що й основний текст; виводи з заголовками – шрифтом на кегель меншим.
4. Рядки у заголовках граф мають розміщуватися горизонтально (якщо ширина граф допускає це) і бути виключені посередині з відбивкою від вертикальних лінійок не менше ніж на 2 пункти.
5. Кожен заголовок графи треба виключати посередині над колонкою цифр або тексту і відбивати від сусідніх заголовків граф не менше як на кегельну.
6. У виводах вертикальне розміщення назв колонок не рекомендується.
7. Абзацний відступ у заголовках з вертикально розміщеними рядками не робиться, від лінійок вертикальні рядки відбиваються рівномірно.
8. Не можна без спеціальних вказівок набирати заголовки граф у розрядку або великими буквами.
9. Однорядкові рубрики боковика у виводах і таблицях без лінійок набирають без відступу від лівого краю боковика чи таблиці.
10. У всьому виданні слід додержуватися одного варіанту розміщення рубрик боковика.
11. Рядки цифр у графах виключають так: рядки з найбільшою кількістю знаків (включаючи і десяткові дроби) – посередині графи а інші рядки – відповідно до найбільшого, при чому класи цифр мають стояти так: одиниці під одиницями, десятки під десятками.
12. Рядки в графах виключаються за одним із наступних способів:
а) посередині графи;
б) по лівому краю при цьому у дворядкових і кілька рядкових елементах перший рядок кожного елемента набирають або з абзацним відступом, або з втяжкою наступних рядків.
Учні виправляють помилки на отриманих відбитках, порівнюючи правильність складання з оригіналом.
Викладачі пропонують учням самостійно зробити висновки щодо результатів роботи на уроці, використовуючи такі вирази:
Сьогодні я дізнався…
Сьогодні я навчився…
Мені було цікаво…
Урок дав мені для життя і професійної роботи…
Мені захотілося навчитися…
У мене вийшло…
Я придбав знання щодо…
Я зрозумів, що…
Учні самостійно роблять висновки, чого вони навчились на цьому уроці, які навички удосконалили, якими знаннями збагатились.
Оголошуються підсумки змагання двох груп. Оцінювання проводиться згідно з критеріями оцінювання за професією «коректор». Результати змагань виносяться в таблицю.
Виправити помилки у табличному матеріалі.
Використані джерела:
1