Тема: Вірші зарубіжних поетів про дружбу і кохання. Роберт Бернс «Любов»
Мета:
Тип уроку: урок засвоєння нових знань.
Обладнання: підручник «Світова література, 7 клас О. М. Ніколенко, Т. М. Конєва, О. В. Орлова. - К.:Грамота, 2015», портрет Роберта Бернса, записи пісень: «Ared, red rose» у виконанніAndy M. Stewart, картки із завданнями.
Епіграф: Нехай я буду злидарем
В чужiм краю, сумнiм краю —
З тобою буде скрiзь менi
Як у раю, як у раю...
Роберт Бернс
Хід уроку
І. Організаційний момент.
Вітання. Перевірка присутніх.
ІІ. Актуалізація опорних знань. Перевірка домашнього завдання.
Слово вчителя. На минулих уроках ми з вами познайомилися із змістом чудового твору-повісті «Пурпурові вітрила». Чого ж вас навчив цей твір?
Творити дива насправді дуже просто, дивом можуть бути звичайні слова підтримки, які, на жаль, не завжди ми чуємо від оточуючих. Давайте здійснимо невеличке чудо – подаруємо один одному гарний настрій. Пропоную написати сусіду по парті на стікерах – сердечках фразу: «Ти молодець, тому що…».
Слово вчителя. З творчістю Роберта Бернса ви познайомилися ще в 6 класі. Давайте пригадаємо, що відомо нам про цю видатну людину та її творчість.
Вправа-змагання «Пригадай і вигравай!»
Вчитель пропонує продовжити фразу. За правильні відповіді учні отримують сердечка (додаток 1).
1. Роберт Бернс народився в родині… (бідного фермера).
2. Усе своє життя Роберт Бернс…(працював на землі).
3. Ставши відомим поетом він не залишив… (хліборобської праці).
4. Більшість поетичних творів дуже близькі до … (народних пісень).
5. Роберт Бернс писав про… (любов до рідної землі, природи, про дружбу та кохання).
6. У поезії «Моє серце в верховині» Роберт Бернс написав про…(любов до рідного краю).
7. У вірші поет описав образи…(природи).
8. Дума ліричного героя твору буя… (соколом).
9. У верховині не лише серце ліричного героя, а й його… (любов).
10. Українською мовою вірш «Моє серце в верховині» переклав… (Микола Лукаш).
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності. Оголошення теми і мети уроку.
Слово вчителя з елементами бесіди.
Учні, а символом чого є зображення серця? Так, кохання.
Яку силу має це почуття?
Кохання – незвичайне почуття. Воно наповнює людину щастям і її життя стає змістовним і світлим. Людина, яка любить і яку люблять, лагідніша, доброзичливіша – такі вже якості цього благородного почуття. Справжньому коханню не страшні ніякі випробування. Воно не підвладне часу. І кожне покоління людей залишає після себе прекрасні рядки присвячені цьому дивовижному почуттю.
Асоціативна розминка.
Кожен із вас задумувався над тим, для чого ж людині потрібно мати друзів або що таке кохання. Виявляється, що це почуття - чи не найголовніше у повсякденному житті. Для того, щоб збагнути, навіщо людині воно потрібне, треба передусім визначити, що це таке. Кожна людина кохання розуміє по-своєму, адже воно багатогранне. З чим у вас асоціюється слово кохання?
Робота з епіграфом.
Як ви розумієте вислів? Які слова вас вразили? Чому?
Сьогодні ми з вами продовжимо знайомитись із творчістю Роберта Бернса, а саме, ми вивчатимемо поезію «Любов».
( Учні записують у зошит число, класну роботу, тему уроку).
“Цитатна доріжка”
Прочитайте вислови відомих людей про кохання. Висловіть власні роздуми та узагальнення про те, що таке кохання.
«Той, хто кохає по-справжньому якусь одну людину, любить увесь світ.» (Е.Фром)
«Кохання — це бажання бути коханим.» (Платон)
«Кохання — найсильніше з усіх пристрастей, тому воно одночасно оволодіває головою, серцем і тілом.» (Вольтер)
«Кохати глибоко — означає забути про себе.» (Ж.Ж.Руссо)
«Любов наділяє благородством навіть тих, кому природа відмовила в ньому.» (В.Шекспір)
«Найбільше щастя в житті - це впевненість, що тебе кохають.» (В.Гюго)
«Любов, як свічка: від великого подиху вітру — розгорається, а від легенького вітерцю — гасне.» (І.Франко)
ІV. Вивчення нового матеріалу.
Розповідь вчителя. Всі твори Роберта Бернса можна вважати автобіографічними. В них поет відображав свої спогади, описував події життя, звертався до людей, з якими його зводила доля.
Життя Роберта Бернса було коротким, але насиченим. Будучи сином фермера, здобувши освіту в сільській школі, в нього ще в дитинстві проявився поетичний дар. Поет все своє життя фізично працював – утримував ферму. В 28 років поїхав до столиці Шотландії – Единбургу, де познайомився з відомими та впливовими людьми, які допомагали йому на літературному поприщі. Та незважаючи на це, він залишався дуже скромною та простою людиною. Вальтер Скотт, згадуючи свою зустріч з Бернсом, написав:«В ньому відчувалася велика скромність, простота, невимушеність – і це особливо здивувало мене, саме тому, що я багато чув про його велике обдарування... У всій його постаті відчувались розум і сила, і тільки очі підкреслювали поетичну натуру і темперамент. Великі і темні, вони горіли (я кажу «горіли» у прямому значенні слова), коли він розповідав про щось з почуттям чи захопленням. Ніколи в житті я більше не бачив таких очей, хоча й зустрічався з найвідомішими людьми свого часу». Тяжка праця підірвала здоров’я поета і в 37 років його земний шлях завершився. Проте, пам’ять про Бернса жива. В Шотландії день його народження – 25 січня – вважається національним святом.
Робота з підручником: уважно прочитати статтю підручника, визначити в тексті головне.
Клоуз-тест:
Роберт Бернс — великий шотландський _____________. Його поезія нікого не залишає ______________ .Він писав прості і гарні ______________ , які співали по всій ___________________. Він був чудовим ліричним поетом і міг писати гумористичні і сатиричні вірші, оспівуючи ____________, _____________, ______________Вірші він присвячував багатьом ___________. І в кожному з них він загострював увагу на ___________________, _______________, ________________, _______________. Т. Шевченко називав його_________________________________________________________________
Яка історія написання вірша «O my Luve’s like a red, red rose…»?
Виразне читання вірша «O my Luve’s like a red, red rose…» мовою оригіналу.
Виразне читання учнями вірша Роберта Бернса «Любов» у перекладі Миколи Лукаша та Василя Мисика.
3. Аналіз змісту поезії:
Бесіда.
Яка провідна тема вірша?
Через які образи розкривається тема кохання?
Назвіть ознаки народної пісні у творі.
Охарактеризуйте образ ліричного героя.
Який прийом підкреслює силу почуття ліричного героя?
Які образи природи сприяють увиразненню сили кохання?
Які художні засоби використовує автор для зображення кохання?
Слово вчителя. До цієї поезії, як і до багатьох інших творів Роберта Бернса, була написана музика і з’явилася пісня.
Прослухайте її.
Слухання музичної композиції «A red, red rose» у виконанні шотландського співака Andy M. Stewart.
Бесіда.
Яке враження справила на вас композиція?
Чи вдалося співаку передати настрій твору Роберта Бернса?
V. Узагальнення і систематизація знань.
Слово вчителя. Для Роберта Бернса кохання було рушійною силою життя. Але «святим» почуттям для поета була і дружба.
Виразне читання вчителем вірша Роберта Бернса «За молоді літа» у перекладі Миколи Лукаша.
За молоді літа
Не забувається повік,
Що серце пам'ята,-
I дружба перша, і любов,
I молоді літа.
Ходили вдвох ми по полях,
Де золоті жита,
Та розійшлись у нас путі
На довгії літа.
Бродили вдвох ми по річках,
Де хвиля золота,
Та розлучили нас моря
На довгії літа.
Подай же руку, як колись,
Бо дружба нам свята,
I знову думкою вернись
У молоді літа...
(переклад Миколи Лукаша)
Бесіда.
Яка тема цього твору?
Чого не може забути ліричний герой?
Що поет вважає «святим»?
Вправа «Питання – відповідь»
Учні по черзі ставлять питання за змістом уроку і дають на них відповіді.
Вправа «Враження». Записати свої враження про вірші Роберта Бернса.
Творча робота. Написати твір-мініатюру на тему «Кохання та людські почуття».
VІ. Підсумки уроку.
Слово вчителя.
Читаючи поезії Роберта Бернса, починаєш розуміти, якою щасливою є людина, яка кохає і яку кохають. Відкрийте своє серце для любові і дружби і ви відчуєте, як зміниться світ, який вас оточує. Нехай у вашому житті буде більше поезії і любові!
Рефлексія
Вправа
«Палітраемоцій».Із поданого переліку вражень, почуттів оберіть три слова, що відповідають вашому настрою в цю хвилину: замріяність, захоплення, спокій, переживання, радість, легенькийсмуток, розчарування, світла печаль, здивування, натхнення.
VІІ.Домашнє завдання.
Оберіть одне із завдань
Скласти сенкан до теми «Роберт Бернс».
Написати твір-мініатюру на тему «Кохання та людські почуття»
VІІІ.Оцінювання учнів.