Віртуальна екскурсія до Дубенського замку – одного з семи чудес України

Про матеріал
Тема уроку: Віртуальна екскурсія до Дубенського замку – одного з семи чудес України Тип уроку: Урок вивчення нового матеріалу Мета уроку:Учень повинен: - Знати: історію збудування замку та ким був зведений замок;історію замку протягом XIX-XX століть; долю замку у ХХІ столітті; - Розуміти: історичний контекст існування замку у місті Дубно, роль Дубенського замку як історичної пам’ятки; - Вміти:описувати історію Дубенського замку,вміти цінувати історичні пам’ятки;
Перегляд файлу

Методична розробка уроку історії України (5 клас)

 

Тема уроку: Віртуальна екскурсія до Дубенського замку – одного з семи чудес України

Тип уроку: Урок вивчення нового матеріалу

Мета уроку:Учень повинен: 

- Знати: історію збудування замку та ким був зведений замок;історію замку протягом XIX-XX століть; долю замку у ХХІ столітті;

- Розуміти: історичний контекст існування замку у місті Дубно, роль Дубенського замку як історичної пам’ятки;

- Вміти:описувати історію Дубенського замку,вміти цінувати історичні пам’ятки;

ХІД УРОКУ

І.Актуалізація попередніх знань

ІІ. Вивчення нового матеріалу

План уроку

1. Історія заснування Дубенського замку.

Середньовічний архітектурний комплекс князів Острозьких, Заславських, Сангушків та Любомирських належить до укріплень бастіонного типу. Він мав вигідну в стратегічному плані територію: підступи до нього захищала річка Іква та заболочена долина. 1492 рік офіційно вважається датою спорудження Дубенського замку.

Знаменитий сьогодні Дубенський замок спершу був дерев’яно-земляним укріпленням і не мав такої могутності і міцності, як новіші кам’яні вже спорудження, що збереглись до наших днів. Дерев’яний частокіл та земляні вали не давали потрібного рівня захисту і тому князь Костянтин Острозький в кінці XV століття взявся за спорудження потужного замкового укріплення – значно більшого за площею із стійкими до ворожих наступів конструкціями.

З часом замок ще укріпили двома бастіонами зі сторожовими вежами. Відреставрований у XVII столітті, він набув стилю пізнього ренесансу. Два глибоких рови теж були хорошою лінією оборони. У час небезпеки їх наповнювали річкові води Ікви. Великий підвісний міст, що давав дорогу через рови, щовечора піднімали.

Одним із секретів неприступності були власне й особливості самої місцевості. Багатокілометрові заплави поблизу чудово захищали замок. Важкій артилерії ворогів просто неможливо було підібратись через протяжні болота до стін фортеці.

Протягом свого існування замок неодноразово перебудовувався й укріплювався, а під його мурами були прокладені широкі кам’яні підземні ходи, куди під час ворожих нападів ховалися місцеві жителі зі своїм майном, тут зберігалися запаси води і провізії для оборонців під час облоги. Невеличкий відсоток цих підземних тунелів можна побачити й сьогодні. У XVI ст. замок мав на озброєнні 73 гармати. Арсенал постійно поповнювався за рахунок власної ливарної майстерні. За період свого існування Дубенський замок ніколи і ніким не був здобутий приступом.

Замок, як родовий маєток князів Острозьких, переходив через шлюби від однієї князівської династії до іншої, а загалом він був приватною власністю князів Острозьких, Заславських, Сангушків, Любомирських. І лише наприкінці XIX ст. замок був проданий військовому відомству і відтоді тут почергово розташовувалися армійські частини: російського царя Миколи II, австрійського цісаря, поляків, червоноармійців, фашистів, радянських військ.

Великих руйнувань зазнав замок у період Першої світової війни. У Громадянську війну в замку розміщувався штаб Першої Кінної Армії Будьонного. Значні збитки місту і замку було завдано у роки Другої світової війни, фашисти знищили частину архівів князів Острозьких та окремі пам’ятки архітектури. Загалом, замок і нині вражає погляд відвідувачів, однак, часті перебудови, занепад та запустіння в ХІХ столітті призвели до значних руйнувань його споруд, втрати первісного декору.

2. Замковий ансамбль та інтер’єр Дубенського замку.

З двору замку відкривається мальовничий вид на річку. Територія не є великою, його двір простягається всього на 300 метрів. Тут ви побачите два палаци – Острозьких та Любомирських. Обидва вони свого часу вражали багатим виглядом тих, хто побував у Дубно вперше.

Палац Любомирських був розкішним і красивим. Тут розташовувались бенкетна і бальна зали з мистецьким декором в інтер’єрі. Прикрашав зали відомий італійський майстер Доменіко Мерліні. Танцюючі жіночі постаті, що тримають в руках виноградну лозу, і зараз можна побачити на стіні зали.

Важливою складовою замкового ансамблю є надвратний корпус XV століття. У триповерховому надбрамному корпусі розташовані в’їзні ворота. Надбрамна вежа спочатку мала купольний дах.До нашого часу збереглося лише два бастіони замку з чотирьох збудованих.

У замку зберігались його трофеї, здобуті у численних битвах. У глибоких замкових підземеллях володарі замку ховали свої скарби. Більшість із них належала родині Острозьких. Для грошей і коштовностей були виготовлені спеціальні скрині, які з часом поповнювались дорогоцінними подарунками від гостей, що прибували у замок. Цікаво, що траплялися тут і казуси. Наприклад, коли коштовні подарунки виявлялись дешевим підробками. Були випадки, розповідають краєзнавці, коли подарована високошанованими послами коштовність у презентабельній оправі насправді була просто видана за дорогоцінність.

Відомо, що у 1616 році був складений реєстр скарбів замку князів Острозьких. У цьому детальному переліку були зазначені кінська збруя, оздоблена дорогоцінним камінням зброя, золотий і срібний посуд. А ще – красиві дорогі тканини, прикраси: діадеми і перстні з рубінами і алмазами, намисто. Всього було 49 скринь добра.

3. Легенда про хоробру наречену – родзинка замку

Кажуть, саме величезні князівські надбання скарбів так приваблювали ворогів, що нападали на замок. Ще більш коштовним трофеєм для татарів виглядала спадкоємиця багатств замку. Знатну наречену – дочку Костянтина Острозького – Катерину хотіли взяти у полон, штурмуючи замок у 1577 році. На щастя, у них нічого не вийшло. Та не Катерина, а племінниця князя увійшла в історію чи то в легенду, що донині обов’язково пов’язують з Дубенською фортецею. У той же рік татари нападали вже вдруге.

Тоді замок готувався до весілля князевої племінниці. Непрохані гості в обладунках, що підступили до оборонних стін і розклались табором, налякали усіх, тільки не наречену. Беата підбігла до вартової вежі і раптово вистрелила з гармати. Ядро потрапило у шатро кримського хана. Тоді загинув його рідний син. Війська відступили, залишившись без ватажка. Беату вони назвали відьмою. А вежа, звідки був зроблений постріл, отримала назву Беатка, або Дівоча вежа.

4. Дубенський замок і сучасність

Герб князів Острозьких і нині прикрашає вхід у Дубенський замок. Сьогодні це частина державного історико-культурного заповідника.
У фортеці діє музей. Постійні та тимчасові виставки. Тут можна побачити дерев’яні скульптури XVII cстоліття. Зокрема й досить рідкісну постать Діви Марії, яка зображена вагітною.

Унікальною є виставка історії тортур та покарань. Для неї виділили аж три кімнати підземелля. Цінна зброя, картини і колекції монет, серед іншого багато дійсно унікальних речей. Експозиції було з чого збагачувати, адже свого часу замок був одним із найбагатших у Європі.
Сьогодні життя замку жваве і насичене. Тут проводять театральні вистави, конференції, концерти, зустрічі і навіть весілля.

ІІІ. Закріплення вивченого матеріалу.

Запитання та завдання для учнів:

  1.              Хто є засновником замку?
  2.              Яка дата вважається роком заснування замку у м.Дубно?
  3.              Який вигляд мав замок та що було особливого у інтер’єрі споруд?
  4.              Яка відома легенда існує про Дубенський замок?
  5.              Які висновки ми можемо зробити для себе особисто? Чи потрібно людям і нам ,зокрема, толерантно і обережно ставитися до історичних і архітектурних пам’ток нашого міста чи краю, та України в цілому?

IV. Домашнє завдання.

  1.              Підготувати повідомлення\презентацію(на вибір учня)  про одну з цікавих історичних пам’яток свого рідного міста чи краю.
  2.              Написати твій на тему «Якби я був мером міста, я б….». У  творі написати своє бачення сучасного свого рідного міста, зміни, які б запропонували для розвитку міста або ж проекти, які потрібно реалізувати у сучасному місті.

 

 

 

 

doc
До підручника
Історія України (Вступ до історії) 5 клас (Власов В.С.)
Додано
8 червня 2020
Переглядів
696
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку