Методичний супровід упровадження інновацій
на уроках іноземної мови в контексті євроінтеграції
На сучасному етапі становлення української держави та її тісної співпраці з чисельними європейськими країнами, реформування системи шкільної освіти є ключовою ланкою у процесі євроінтеграції та відкриває нові можливості для української молоді. Нова соціокультурна реальність зробили вивчення іноземних мов одним із пріоритетних завдань. Оскільки процес навчання та засвоєння іноземної мови вважається складнішим від аналогічних процесів для більшості інших предметів, підвищення ефективності та результативності навчання є актуальною темою.
Модернізація вмісту освіти в Україні на сучасному етапі розвитку суспільства не в останню чергу пов'язана з інноваційними процесами в організації вивчення іноземних мов.
Основною метою вивчення іноземної мови є формування і розвиток комунікативної культури школярів, навчання практичному опануванню іноземної мови.
Завдання вчителя полягає в тому, щоб створити умови практичного опанування мови для кожного учня, вибрати такі методи навчання, які б дозволили кожному учневі проявити свою активність, свою творчість. Завдання вчителя - активізувати пізнавальну діяльність учня в процесі вивчення іноземної мови.
Сучасні педагогічні технології такі, як навчання у співпраці, проектна методика, використання нових інформаційних технологій, Інтернет - ресурсів допомагають реалізувати особистісно-орієнтований підхід у навчанні, забезпечують індивідуалізацію і диференціацію навчання з урахуванням здібностей дітей, їх рівня знань.
Основна мета вивчення іноземної мови вшколі – формування комунікативної компетенції, всі останні цілі (виховна, освітня, розвиваюча) реалізуються в процесі здійснення цієї головної мети. Кінцевою метою навчання іноземним мовам є навчання вільному орієнтуванню в іншомовному середовищі і умінню адекватно реагувати в різних ситуаціях.
Сьогодні нові методики з використанням Інтернет – ресурсів протиставляються традиційному вивченню іноземних мов. Щоб навчити спілкуванню іноземною мовою, потрібно створити реальні, справжні життєві ситуації (тобто те, що називається принципом автентичності спілкування), які стимулюватимуть вивчення матеріалу і вироблятимуть адекватну поведінку. Інтернет дає можливість проводити різноманітні проекти в мережі, які сприяють розвитку комунікативних умінь та навичок учнів. Новітні комп’ютерні технології навчання дають змогу вчителю організувати самостійну роботу кожного учня. При навчанні аудіюванню кожен учень має змогу слухати діалоги іноземною мовою, при вивченні граматичних явищ кожен учень має змогу виконувати граматичні вправи, досягаючи кращих результатів і т.д.
Форми роботи з комп'ютерними навчальними програмами на уроках іноземної мови включають: вивчення лексики; відпрацювання вимови; вивчення діалогічної і монологічної мови; вивчення писемності; відпрацювання граматичних явищ.
Наші учні вже протягом декількох років виконують проекти на комп’ютері в різних програмах. Хочеться відзначити, що проекти дітей удосконалилися тим, що раніше це були просто слайди з інформацією і картинками або фотографіями, а зараз це вже справжні барвисті і цікаві фільми – ролики, якщо можна так сказати. У презентаціях учні використовують ефекти анімації, слайд -шоу, зняті ролики, гіпер- посилання, музичний супровід.
При використанні комп’ютера та інших інтернет ресурсів всю увагу ми звертаємо на дитину, підвищуємо її пізнавальну, творчу активність, розвиваємо мовленнєву діяльність, формуємо комунікативні навички. Використання World Wide Web сайтів допомагають розвивати міжкультурну компетенцію учнів, робить можливим подорож по різних країнах, відвідування парків, огляд пам’ятників і будь-яких інших пам’яток. Тут можна знайти все про обрану країну – від фотографій пам’яток до повного звіту про природні ресурси та мистецтво країни, мова якої вивчається.
На уроках і в позаурочній діяльності використовуємо онлайн тести. Онлайн тести допомагають перевірити на якому етапі оволодіння граматичного або лексичного матеріалу знаходиться той чи інший учень.
Можливості використання Інтернет - ресурсів величезні. Глобальна мережа Інтернет створює умови для здобуття будь-якої необхідної учням і вчителям інформації, що знаходиться в будь-якій точці земної кулі: народознавчий матеріал, новини з життя молоді, статті з газет і журналів та інше.
Практично до будь-якого розділу підручника можна підібрати матеріал та застосувати його на уроці як допоміжний засіб при введенні нового лексичного чи граматичного матеріалу. На уроках англійської мови за допомогою Інтернету можна формувати навички і уміння читання, використовуючи матеріали глобальної мережі; удосконалювати уміння письмової мови школярів; поповнювати словниковий запас учнів; формувати у школярів мотивацію до вивчення англійської мови. Крім того, школярі мають можливість налагоджувати і підтримувати зв'язки і контакти зі своїми однолітками в англомовних країнах. Учні можуть брати участь в тестуванні, у вікторинах, конкурсах, олімпіадах, брейн-рингах, що проводяться по мережі Інтернет, переписуватися з однолітками з інших країн, брати участь в чатах, відеоконференціях та інше.
Отже, інтернет допомагає у формуванні умінь і навичок розмовної мови, навчаючи школярів справжньої мови, а також забезпечуючи справжню зацікавленість до вивчення іноземної мови, так як інтерактивність не лише створює реальні ситуації з життя, але і дає поштовх учням для того, щоб вони вміли реагувати на ситуації за допомогою іноземної мови. Таким чином, Інтернет розвиває індивідуальні якості учнів та створює сприятливу атмосферу для навчання.
Однією з технологій, що забезпечує особистісно-орієнтоване навчання, є метод проектів, як спосіб розвитку творчості, пізнавальної діяльності, самостійності. Типологія проектів всіляка.
Проекти можуть підрозділятися на монопроекти, колективні, усно-мовні, видові, письмові і Інтернет - проекти. Хоча в реальній практиці частенько доводиться мати справу зі змішаними проектами, в яких є ознаки дослідницьких, творчих, практико - орієнтованих і інформаційних. Робота над проектом - це багаторівневий підхід до вивчення мови, що охоплює читання, аудіювання, говір і граматику. Метод проектів сприяє розвитку активного самостійного мислення учнів і орієнтує їх на спільну дослідницьку роботу. На мій погляд, проектне навчання актуальне тим, що учить дітей співпраці, а навчання співпраці виховує такі етичні цінності, як взаємодопомогу і уміння співпереживати, формує творчі здібності і активізує учнів. Загалом, у процесі проектного навчання, просліджується нерозривність навчання і виховання.
Метод проектів формує в учнів комунікативні навики, культуру спілкування, уміння коротко і доступно формулювати думки, терпимо відноситися до думки партнерів по спілкуванню, розвивати уміння добувати інформацію з різних джерел, обробляти її за допомогою сучасних комп'ютерних технологій, створює мовне середовище, сприяюче виникненню природної потреби в спілкуванні на іноземній мові.
Проектна форма роботи є однією з актуальних технологій, що дозволяють учневі застосувати накопичення знань з предмету. Учні розширюють свій кругозір, кордони володіння мовою, отримуючи досвід від практичного його використання, вчаться слухати іншомовну мову і чути, розуміти один одного при захисті проектів. Діти працюють з довідковою літературою, словниками, комп'ютером, тим самим створюється можливість прямого контакту з автентичною мовою, чого не дає вивчення мови лише за допомогою підручника на уроці в класі.
Робота над проектом – процес творчий. Учень самостійно або під керівництвом вчителя займається пошуком вирішення якоїсь проблеми, для цього потрібне не лише знання мови, але і володіння великим обсягом наочних знань, володіння творчими, комунікативними і інтелектуальними уміннями. В курсі іноземних мов метод проектів може використовуватися в рамках програмного матеріалу практично по будь-якій темі. Робота над проектами розвиває уяву, фантазію, творче мислення, самостійність і інші якості особистості.
До сучасних технологій відноситься і технологія співпраці. Основна ідея полягає в створенні умов для активної спільної діяльності учнів в різних навчальних ситуаціях. Діти об'єднуються в групи по 3-4 людини, їм дається одне завдання, при цьому обговорюється роль кожного. Кожен учень відповідає не лише за результат своєї роботі, але і за результат всієї групи. Тому слабкі учні прагнуть з’ясувати в сильних те, що їм незрозуміло, а сильні учні прагнуть, щоб слабкі досконально розібралися у завданні. І від цього виграє весь клас, тому що спільно ліквідовуються пропуски.
Отже, процес євроінтеграції вплинув на систему освіти в Україні, змінивши підхід до навчання іноземної мови. Сьогодні в центрі уваги – учень, його особистість, неповторний внутрішній світ. Модернізація у системі навчання іноземних мов передбачає перш за все розвиток комунікативних навичок учнів, щоб забезпечити їх подальше застосування для досягнення цілей комунікації. Тому основна мета сучасного вчителя – вибрати методи та форми організації навчальної діяльності учнів, які оптимально відповідають поставленій меті розвитку особистості. Інноваційні форми навчання сприяють організації та активізації навчальної діяльності школярів, підвищують результативність навчання, створюють сприятливий мікроклімат на уроках англійської мови.
Таким чином, можемо зробити висновок, що всі тенденції, які прослідковуються в українській освіті, позитивно впливають на вивчення учнями іноземної мови, підвищуючи культурний рівень нашої країни та сприяючи її інтеграції у європейський та світовий простір
1