Тема досвіду
«Застосування дидактичних ігор з метою формування
загальнонавчальних умінь і навичок в учнів молодшого шкільного віку»
Виконала Пєнкіна Олена Анатоліївна
Актуальність і доцільність дослідження
Об’єкт дослідження – процес формування у молодших школярів загально навчальних умінь і навичок, а предмет – дидактичні умови використання гри як засобу формування в учнів початкової школи уміння вчитися.
Мета дослідження полягає у висвітленні дидактичної гри як засобу формування загальнонавчальних умінь і навичок здобувачів освіти
Завдання – визначити дидактичні умови використання гри як засобу формування загальнонавчальних умінь і навичок
Гіпотеза – ефективність формування загальнонавчальних умінь і навичок молодших школярів засобами ігрової діяльності підвищується за таких умов
Аналіз дослідження – ефективність застосування дидактичних ігор у навчанні молодших школярів переконливо доведено у роботах
Ш. Амонашвілі, Н. Бібік, М. Вашуленка, Г. Цукерман та інших учених.
О. Савченко зазначає, що структура розгорнутої ігрової діяльності включає такі компоненти
Висновки
Сучасний етап розвитку національної освіти, її спрямованість на особистісно зорієнтований освітній процес передбачають актуалізацію навчальних функцій школи І ступеня, формування у молодших школярів розгорнутої навчальної діяльності (уміння вчитися) в цілому та найважливіших її компонентів – змістового, мотиваційного, процесуального. У грі ефективніше, аніж у інших видах діяльності, розвиваються всі психічні процеси, формуються відповідні уміння і навички. Засобом формування загально навчальних умінь і навичок є дидактична гра
Актуальність методичної теми, над якою працює вчитель; узагальнення досвіду
Згідно Державного стандарту початкової загальної освіти метою початкової освіти є гармонійний розвиток дитини відповідно до її вікових та індивідуальних психофізіологічних особливостей і потреб, формування загальнолюдських цінностей, підтримка життєвого оптимізму, розвиток самостійності, творчості і допитливості. Цінність дитинства тлумачиться як відповідність освітніх вимог віковим особливостям дитини, визнання прав дитини на нвчання через діяльність, зокрема і гру.
Вчитель Пєнкіна О. А. працює над методичною темою «Застосування дидактичних ігор з метою формування загальнонавчальних умінь і навичок в учнів молодшого шкільного віку».
Актуальність теми полягає у наступному. Дидактичні ігри, пізнавальні завдання, задачі з логічним навантаженням широко застосовуються у навчально-виховному процесі початкової школи. Особливе місце серед них посідають дидактичні ігри. Сутність їх полягає в тому, що учні розв’язують навчальні задачі, запропоновані їм у ігровій формі, і , таким чином, оволодівають досвідом розумової діяльності, набувають умінь застосовувати знання в різноманітних ситуаціях.
Педагогіка в усі часи високо цінувала ігрові форми цілеспрямованої організації життя учнів. Сучасна дидактика залишає за дитиною право на гру у школі і розглядає її як один з показників відповідності навчання віковим можливостям учнів.
Особливо доцільні і навіть необхідні ігрові прийоми у навчанні шестирічних першокласників, коли навчальна діяльність відбувається при слаборозвинених довільних процесах сприйняття, пам’яті, уваги. Засвоєння навчального матеріалу, формування загально навчальних навичок вимагає багаторазових варіативних вправ, але дитині бракує для цього вольових зусиль. Тоді гра, загострюючи рух психічних процесів, реалізує мету набагато швидше і міцніше, ніж будь-яке інший педагогічний засіб. У грі вчитель ненав’язливо розвиває інтелект дитини, морально-вольову, фізичну готовність.
Необхідність застосування гри залежить від рівня засвоєння учнями знань, умінь, навичок, від ступеня складності дидактичних задач. Гра вступає у свої права, коли є потреба створити додатковий фон навчання, додати сил учням, опосередковано впливати на хід та результат їхньої діяльності.
У навчанні учнів застосовуються творчі, сюжетно-рольові і дидактичні ігри. Дидактичні ігри відрізняються від пізнавальних завдань наявністю властивих грі структурних елементів – правил, ігрових дій. Дидактичні ігри можуть бути різноманітними:
Під час проведення дидактичних ігор у 1-2 класах намагаюсь правильно забезпечити ігровий план діяльності. Щоб не задовольнялись інтереси одних учнів за рахунок інших, щоб школярі поступово привчались до норм поведінки у грі, навчались гальмувати небажані прояви характеру, приділяю увагу розподілу ролей , враховую індивідуальні та вікові особливості учнів. У грі підтримую дух змагання, намагаюсь правильно оцінити успіхи дітей з точки зору не тільки розв’язання дидактичної задачі, але й участі у ігрових діях: хто дотримувався правил, придумав цікавий хід у грі, не заважав однокласникам.
Включаючи гру у навчально-виховний процес в класі та у групі подовженого дня, враховую відповідність гри навчальній задачі уроку чи виховного заходу, дбаю про те, щоб гра сприяла максимальній активізації розумової діяльності учнів.
Використання дидактичних ігор на уроках навчання грамоти, української мови, літературного читання, природознавства, математики, трудового навчання, фізичної культури та у групі подовженого дня
Загальнонавчальні уміння і навички учнів початкової школи |
Дидактичні ігри, які сприяють формуванню навичок |
Навчально - організаційні |
«Дзеркало», «Хто уважніше», «Де що лежить», «Заборонений рух», «Знайди пару», «Загубилась дівчинка», «Треба – не треба» |
Загальномовленнєві |
«Спіймай звук», Плутанина», «Знайди «смачне» слово», «Відгадай слово» |
Загальнопізнавальні |
«Відгадай число», «Хто де живе», «Перехрестя», «Зайвий предмет» |
Контрольно - оцінні |
«Знайди помилку», «Домалюй», «Режим дня», «Знайди схований предмет» |
Успішність навчальної діяльності учнів великою мірою визначається рівнем оволодіння загальнонавчальними уміннями і навичками. Формувати їх мені допомагає використання дидактичних ігор на уроках і у позаурочній діяльності.
У рамках реформи «Нова українська школа» пропонується безліч ігор, які поліпшують освітній процес.
Використовую «Шість цеглинок» - технологію навчання, яка допомагає здобувачам освіти тренувати пам'ять, розвивати моторику, творчо мислити. Через гру мої учні вчаться вирішувати проблемні завдання, критично мислити у повсякденному житті. Ігри з LEGO можуть бути командними, індивідуальними, у парах; використовуються на уроках навчання грамоти, математики, фізичної культури, предметів «Я досліджую світ», «Дизайн і технології», заняттях у ГПД тощо.
Окрім добре відомих сюжетно-рольових ігор використовую ігри-пантоміми («Відгадай моє захоплення», «Уважний пішохід»), ігри- діалоги («Що варто покласти у ранець і для чого», «Чого я можу навчитись у школі»), ігри-перевтілення.
Використані джерела
за заг. ред. Н. М. Бібік. – Київ; Літера ЛТД, 2018