Мета застосування презентованого методу - формувати в учнів вміння самостійно здобувати знання, зацікавити навчальним предметом, розвивати в них соціальні компетентності для використання у подальшому житті.
Метод генерації.
Мета застосування методу: формувати в учнів вміння самостійно здобувати знання, зацікавити навчальним предметом, розвивати в них соціальні компетентності для використання у подальшому житті.
На мою думку, даний метод докорінно змінює сутність як навчального, так і виховного процесу, їх методичний перебіг та загальну результативність. Метод генерації заключається у внутрішньому процесі породження, генерування учнем власних знань, суджень, думок, ідей. Для чого це потрібно? Річ у тому, що здобуті самостійно знання залишаються у свідомості їх автора на рівні не лише пізнавального утворення, а емоційно збагачуються, позитивно переживаються, набувають особистісного значення, а значить, краще і надовго запам’ятовуються.
Отже, йдеться про таке спрямування навчального процесу, за якого дитині тотально не транслюються готові відчужені норми, стандарти, правила чи вимоги, а вона стає час від часу в позицію їх активного створення. Треба пам’ятати, що, породжуючи певні судження, учень мусить, так би мовити, примірювати їх до себе, адже вони мають стати його особистим надбанням. Тож у цьому процесі переважає рефлексія, тобто мислення спрямоване на самого себе. Важливо, щоб ця моральна рефлексія була достатньо глибокою.
Глибоке здійснення рефлексії потребує від суб’єкта розвитку певних мислительних умінь. До них належить уміння вирізняти у пропонованій темі судження (параметри), які складають її зміст. При цьому важлива кількість таких суджень та несуперечливе врахування їх у рефлективному процесі.
Одним із прийомів, яким досягається метод генерації є «Експериментальний майданчик».
Він допомагає відкривати нові знання в спеціально створених умовах, що забезпечують активний прояв інтелектуального розвитку дитини. За допомогою спеціально підібраних завдань, які необхідно вирішити, здійснюється безпосереднє створення експериментальної ситуації, керування ходом експерименту та аналіз і обробка результатів.
Наприклад, ви бачите на дошці трикутник, складений із кружечків.
Завдання 1. Перекласти три кружечки так, щоб трикутник повернувся вершиною вниз.
Коментар учителя:
Спробуйте. Зупинились? Намагайтесь уявити результат. Розгляньте різні варіанти.
Співставляємо з умовою і відкидаємо варіанти, які не підходять.
Не виходить? Тоді треба змінити дійсність.
Приклавши до малюнка шаблон перевернутого трикутника, відповідь стає очевидною.
Відповідь:
Який алгоритм дій прослідковується в ході виконання завдання?
Для більш точного відтворення алгоритму пропоную завдання 2.
Завдання 2. Скласти із шести олівців чотири однакових трикутники.
За допомогою експерименту перебираємо різні варіанти вирішення проблемної ситуації.
Відповідь:
Запропонований метод генерації можна широко використовувати не тільки в геометрії при вивченні тем «Рівні фігури», «Многогранники. Піраміда», але й під час роботи над поняттями, термінами, в ході проблемного способу викладання матеріалу на уроках будь-якого предмету природничо-математичного циклу.
Таким чином, за допомогою методу генерації експериментальним шляхом створений алгоритм вирішення будь-якої проблемної ситуації.
Алгоритм вирішення проблеми:
1) Спробуй
2) Зупинись. У чому проблема?
3) Уяви варіанти можливих результатів.
4) Співстав з умовою.
5) Не виходить? Тоді зміни дійсність.
6) Знайди рішення і порадій за себе.
Презентований метод вважаю універсальним. Його можна застосовувати не тільки в навчально-виховному процесі при викладанні будь-якого предмету, а також в повсякденному житті для вирішення різних життєвих ситуацій.
Використання методу генерації має суттєво гуманізувати навчально-виховний процес, наповнити його емоційними переживаннями, утвердити взаємини справедливості і поваги в спілкуванні, максимально розкрити потенційні можливості дитини, стимулювати її до особистісно розвивальної творчості. Головне пам’ятати, коли починаємо якусь справу, треба обов’язково уявити результат, який хочемо отримати, бо вчимо ми не для школи, вчимо ми для життя.