Виступ на педагогічній раді від _____ №____ класного керівника 6 класу Тимчук І.Д. «Про роль класного керівника у формуванні розвинутої, гармонійної особистості».
Краса – один із струмочків, що живлять доброту, сердечність, любов. Це могутній засіб виховання чутливості, з якої ти можеш побачити те, чого без розуміння прекрасного, без захоплення й натхнення ніколи не побачиш.
Краса – це яскраве світло, що осяває світ. При цьому світлі тобі відкривається істина, правда, добро…
Краса учить розпізнавати зло і боротися з ним.
Краса – це дзеркало, в якому ти бачиш сам себе і завдяки йому так чи інакше ставишся сам до себе. В. Сухомлинський
Найголовніша мета виховання – всебічний, гармонійний розвиток самодостатньої особистості. В людині від природи закладено величезні можливості, і вона є вигідною біологічною базою, на якій має вибудовуватися особистість. Тому ідея всебічного гармонійного виховання об’єктивно зумовлена передусім сутністю людини як найдосконалішого витвору природи.
Якісно нові завдання перед вихованням ставить розгортання комп'ютерної революції, інформаційних технологій. Все це призводить до того, що формування всебічно і гармонійно розвиненої особистості виступає не тільки як об'єктивна потреба, але й стає основною метою, тобто ідеалом сучасного виховання. Що ж мають на увазі, коли говорять про всебічний і гармонійний розвиток особистості? Який зміст вкладається в це поняття?
Я працюю класним керівником у 6 класі вже другий рік та намагаюсь створити всі необхідні умови для розвитку та зростання кожної дитини, знайти індивідуальний підхід, розкрити талант кожного окремого учня. Вважаю, що у розвитку і формуванні особистості велике значення має насамперед фізичне виховання, зміцнення сил і здоров'я дитини, вироблення правильної постави і санітарно-гігієнічної культури. Треба мати на увазі, що в народі недаремно є приказка: «У здоровому тілі - здоровий дух», бо без міцного здоров'я і фізичного розвитку людина втрачає необхідну працездатність, і не може виявляти вольових зусиль і наполегливості в
подоланні труднощів, що може стати на заваді учню розвиватися в інших областях особистісного становлення. У цьому сенсі фізичне виховання виступає як важлива умова всебічного розвитку учнів взагалі. . Проблему формування здорового способу життя вирішую за допомогою бесід «Профілактика негативних звичок серед підлітків», «Гігієна – запорука здоров’я», «Ми – за здоровий спосіб життя!», «Здорова їжа – запорука здорової особистості».
Ключовою проблемою в процесі всебічного і гармонійного розвитку особистості є розумове виховання. Тільки завдяки розуму людина виділилася з тваринного світу, як суспільна істота, яка створила всі багатства матеріальної та духовної культури й забезпечує безперервний соціально-економічний прогрес. Ось чому розвиток допитливості, оволодіння знаннями, вдосконалення мислення, пам'яті та кмітливості учнів повинен виступати як серцевина всебічного розвитку особистості. Розширення кругозору особливо важливо в сучасну епоху, що характеризується світовими процесами інтеграції. Саме тому, у своїй роботі намагаюсь приділити особливу увагу розумовому вихованню учнів, прищепити цікавість та інтерес до навчання, виховати культуру навчання. З цією метою в класі проводяться дискусійні майданчики, брейн-ринги, виховні справи за даною темою: « Як долати труднощі і випробування», « У пошуках власного ідеалу», « Життя не вічне – вічні цінності людські», конкурс ерудитів та фантазерів « Вміння знаходити себе у суспільстві». Як класний керівник, прагну створити таке виховне середовище, яке буде сприяти формуванню ціннісного ставлення учнів насамперед до самих себе. До цієї теми можна долучити і батьківські збори проведені у грудні : « Бачити і розуміти. Співчуття і допомога – гарантія миру. Спокою і благополуччя в сім'ї « Адже, щоб полюбити інших людей, потрібно спочатку полюбити себе. Тому навчаю учнів цінувати себе як носія фізичних, духовних та соціальних сил.
Одним із пріоритетних своїх завдань вважаю виховання духовної культури учнів. Намагаюсь збагачувати їх духовний світ, залучаючи до дослідницької і творчої діяльності у різних галузях мистецтва, привчаю школярів до культури спілкування.Ціннісне ставлення школярів до культури і мистецтва формую через знайомство із досягненнями світової та місцевої культури (під час екскурсій, в ході пізнавальних годин), виховних справ «Вплив мистецтва на наше самопочуття», «Дзеркало нашої душі», літературно-мистецькі заходи та години поезії « Читаємо вірші наших земляків – односельців», народна світлиця « Народні ремесла».
Важливою складовою змісту виховання особистості є ціннісне ставлення до праці.
Воно передбачає усвідомлення дітьми соціальної значущості праці, розвинену потребу в трудовій активності, ініціативність, сформованість працелюбності, як базової якості особистості. Вважаю, що важливим завданням сучасної школи є виховання творчої конкурентоспроможної особистості, яка усвідомлює суспільну значимість праці. З цією метою у своїй роботі використовую тести, інформаційні години. Відношення вихованців до праці можна побачити під час виконання обов’язків чергового по класу, проаналізувати, спілкуючись з батьками.
Усю свою роботу організовую так, щоб виховати національно свідомих громадян, патріотів, які б щиро любили свою вітчизну, шанобливо ставились до історії та духовної спадщини свого народу. З метою формування ціннісного ставлення учнів до суспільства і держави застосовую такі форми роботи, як круглий стіл («Закон – дороговказ у твоєму житті», «Україна – держава європейська»), уявна подорож («Подорож країнами Закону, Права та Моралі»), урок-реквієм («Розгойдані дзвони пам’яті», «Голодомор: почути голос крізь мовчання»), усний журнал («Державна символіка України, її історичне походження», «Україна – це наша доля»), бесіда («Народні символи України», «Знаємо свої права, виконуємо обов’язки»).
Дуже велика роль моральних засад у розвитку і формуванні особистості. І це зрозуміло: прогрес суспільства можуть забезпечувати лише люди з досконалою мораллю, з сумлінним ставленням до праці та власності, що обумовлює необхідність дієвого морального виховання. Для досягнення цієї мети в учнівському колективі проводяться анкетування та тестування, круглі столи, бесіди.
Разом з тим величезне значення надається духовному зростанню членів суспільства, прилучення їх до скарбів літератури, мистецтва, формуванню у них високих естетичних почуттів та якостей. Все це, природно, вимагає естетичного виховання. Є і ще два змістовні компоненти, які органічно входять до складу всебічного розвитку особистості. Перший з них стосується нахилів, творчих задатків і здібностей. Вони є у кожної людини. Ось чому цілеспрямована робота по виявленню та розвитку творчих здібностей дитини є важливою частиною всебічного формування особистості. Для розвитку індивідуальності кожного учня, намагаюся виділяти кожного, помічати кожну маленьку перемогу дитини, підтримувати інтерес до захоплень, стимулювати формування особистісної думки, власної точки зору з різноманітних питань.
Все це дозволяє зробити висновок про основні структурні компоненти всебічного розвитку особистості та вказати на його найважливіші складові частини. В якості таких складових частин виступають: розумове виховання, технічне навчання, фізичне виховання, моральне та естетичне виховання, які повинні поєднуватися з розвитком творчих нахилів, здатностей і здібностей особистості та включатися в її в продуктивну працю. Однак виховання повинно бути не тільки всебічним, але і гармонійним. Це означає, що всі сторони особистості повинні формуватися, одночасно та у тісному взаємозв'язку між собою.
Будучи ідеалом виховання, до якого прагне суспільство, всебічний і гармонійний розвиток особистості визначає загальний напрямок навчально-виховної роботи. В цьому значенні воно виступає як загальна мета виховання. Для шкільного ж виховання необхідно, щоб цей ідеал був конкретизований у відповідності з тими соціально-економічними умовами, в яких воно здійснюється.
Я вважаю, що за час роботи в класі я маю певні результати. Мною були створені умови для фізичного розвитку дітей, підвищення їх працездатності, розвиваються розумові здатності дітей, учні беруть активну участь у різноманітних предметних конкурсах та змаганнях, активно приймають участь у шкільних та районних конкурсах та заходах, відвідують шкільні гуртки .