Виступ на районному семінарі з питань інновацій в освіті "Есе як форма діагностики творчої складової учнів"

Про матеріал

З'ясування спірних питань щодо методики навчання написання есе в середній і старшій школі, практичні рекомендації, есе як форма вираження власної життєвої позиції у всеукраїнських та міжнародних конкурсах ("Я - європеєць", з досвіду роботи).

Перегляд файлу

 

 

 

КРИВОРІЗЬКА ГІМНАЗІЯ №49

 

 

 

 

Доповідь на тему

 

 

 

«Есе як форма діагностики продуктивності творчої складової учнів»

 

 

 

 

 

Підготувала

учитель української мови

та літератури

Красіна Т.А.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Кривий Ріг, 2018


У методичних рекомендаціях щодо викладання української мови й літератури в 2018-2019 н. р. написано: «Сучасні соціокультурні умови, інтеграція української освіти в європейський контекст зумовлює введення до навчальних програм такого виду письмових робіт, як есе, спрямованого на активізацію навчально-пізнавальної діяльності учнів, підвищення в них інтересу до вивчення предмета, розвиток особистості, критичного мислення, лінгвокреативності».Звідси й тлумачення самого жанру:

«Есе – самостійна творча письмова робота, прикметною ознакою якої є особистісний характер сприймання проблеми та її осмислення, невеликий обсяг, вільна композиція, невимушеність та емоційність викладу».

Зазначимо, згідно з чинними програмами з української мови робота над есе розпочинається ще в 3-4 класі. У цей період молодші школярі вчаться складати есе під керівництвом учителя за поданим початком чи кінцем, за картиною, за ситуацією. У середній і старшій школі цей жанр винесено до «рекомендованих видів робіт». 

Слід сказати, що вже напрацьовано певний матеріал з методики навчання написання есе. Найбільш ґрунтовними  є роботи О.Глазової «Есе як  вид  роботи  з  розвитку писемного мовлення школярів», Л.Коваленко «Есе як ефективний вид навчальної роботи». Певні методичні роз’яснення надані викладачами педагогічного університету на курсах підвищення кваліфікації учителів, є розробки уроків з написання есе в мережі. Але все ж таки аналіз науково-методичної літератури з теми свідчить про наявність розбіжностей у тлумаченні особливостей цього все ще нового для вчителів жанру, а також у створенні хибних стереотипів. У своїй доповіді я спробую розвінчати «міфи» про есе, також зупинюся на етапах підготовки до його написання, сформулюю поради, як написати креативне есе.Отже, про розбіжності.

Теза 1. «Обсяг есе 800-1000 слів». Слід сказати, що такий обсяг слів властивий тільки для есе як літературного художньо-публіцистичного жанру. Тоді як вільне есе, розраховане на 10-15 хв, обмежується 7-10 реченнями. У підсумку  знаходимо рекомендації щодо відсутності обмежень у кількості  слів. Висновок, учитель не має права обмежувати учнів у кількості слів. Вона варіюється: 7-10 речень для вільного есе, 150-200 слів для формального, 800-1000 слів для літературного есе.

Теза 2. «Вільна композиція». Деякі фахівці усе ж таки наполягають на дотриманні структури теза-аргументи-висновки, що зближує цей жанр з твором-роздумом. Насправді, така будова властива лише одному з різновидів есе, а саме формальному. З його особливостями ви вже ознайомилися в методичних рекомендаціях.

 

Теза 3. «Есе може бути написане про що завгодно і як завгодно». Це не так. Тема, обрана для есе, повинна  обов’язково бути проблемною. Що ж до «як завгодно», то йдеться швидше про максимальне втілення індивідуально-авторської позиції, а це, погодьтеся, не те саме, що й «будь-як». Висновок: «як писати», тобто стиль есе, має бути художній або публіцистичний, для яких обов’язковим є вживанням метафор, порівнянь, алегоричних і притчевих образів, символів, що забезпечить йому емоційність, оцінний характер.

Теза 4 «Есе – це теж саме, що й твір-роздум». Це різні за жанром форми робіт. Роздум розпочинається з твердження, яке доводиться чи пояснюється. У кінці міркування робиться висновок.

В есе нічого не доводиться. У ньому висловлюються лише думки, розмірковування, якісь здогади. У кінці есе не обов’язковий висновок.

Теза 4. «Есе має витіснити всі інші види роботи з розвитку». Насправді, есе введено до програми як рекомендований вид письмових робіт. Тож доцільність його використання визначається самим учителем.

 

Вашій увазі пропонується можливий алгоритм роботи над есе, що складається з 6 етапів.

  1. Формулювання теми.
  2.  Обдумування проблеми, яку містить тема.
  3.  Планування есе (визначення змісту: ідеї, приклади, що їх ілюструють).
  4.  Написання есе.
  5.  Перевірка та редагування роботи.
  6.  Презентація есе.

Початок есе – оригінальний афоризм або прислів’я, цікава думка, оцінка факту, події, вчинку. При роботі над вступом можуть допомогти відповіді на такі запитання: Чому тема, яку я висвітлюю, є важливою у цей момент? Які поняття використаю для роздуму над темою?  Чи можу я поділити тему на декілька підтем? Чи треба давати визначення термінам, вжитим у темі есе? Для початку есе існує кілька підходів:

  • стандартний (хто, що, коли, де, чому і як);
  • несподіваний (здивування або шок);
  • дієвий  (зображення самого процесу);
  • авторитарний (наказовий тон);
  • інформативний  (інформування про події у творі);
  • цитатний; 
  • діалоговий.

 

Правила написання креативного есе

  • Використовуйте слова-зв’язки.
  • Будуйте речення різної структури.
  • Послуговуйтеся активною лексикою (пишіть, щоб уразити змістом, а не словниковим запасом).
  • Подбайте по багатство словника, зокрема використовуйте синоніми.
  • Пам’ятайте про лаконічність.
  • Виявляйте активну життєву позицію.

Пам’ятайте слова Ольги Вайнштейн: «Головне для есеїста – змусити читача замислитись, розбудити в ньому здивування, самостійність думки і, нарешті, потребу в самовираженні».

Есе є формою викладу життєвої позиції учнів у рамках різноманітних всеукраїнських та міжнародних конкурсів. Так учениця нашої гімназії Дячук Анастасія брала участь у ІІІ та ІV Міжнародному конкурсі есе «Я – європеєць», який проводиться з метою привернення уваги до розвитку українсько-литовських відносин у різних сферах суспільного життя, пропаганди європейських цінностей, демократичних принципів державного устрою. Дівчина стала переможцем і отримала сертифікат на поїздку до Польщі та Литви. До вашої уваги уривок з есе.

Слова промовляють. Слова болять. Слова звучать і вже цим лякають. Слова набираються сили і сенсу. Слова складаються всього лише з літер, та в кожній із них мільйони значень.

Що ми маємо на увазі, коли кажемо: «Я – європеєць»? Расову приналежність, місце проживання, внутрішній стан? Що стоїть за якимись десятьма літерами?

Я. Таке собі нагадування, що починати завжди треба з себе. І, оскільки літера остання в алфавіті, собою ж закінчувати. Навчитись сприймати себе не як гвинтик у механізмі, який за потреби можна замінити, а як джерело енергії, що рухає вперед, як особистість і неповторність.

Є. Бо ж, насправді, всі ми за спиною щось маємо. Кожен окремо і всі разом як нація. Все, що в нас є, добре чи погане, - фундамент, на якому ми стоїмо. Хай навіть не досить міцно. Але без цього нікуди далі не підемо і нічого кращого не збудуємо.

В. Відповідальність. Усвідомлення того, що всі рішення завжди мають наслідки, і вміння їх передбачати.

Р. Реалізм. Тверезий погляд та об’єктивна оцінка своїх шансів. Песимізм і надмірна самокритика вбивають віру в себе, викликають сумніви у правильності вибору. Непомірний оптимізм та ідеалізація приглушують прагнення змін. Крайнощі завжди будуть перепоною на шляху до кращого майбутнього, лише справедлива оцінка дійсності є бажаною і необхідною.

О. Обов’язки. Ті, що прописані в Конституції, і ті, що продиктовані моральними правилами. Перед державою, перед соціумом, перед самими собою.

П. Права. Їх, насправді, недостатньо мати. Свої права треба знати, користуватися ними і відстоювати їх. Розуміти чіткі межі і поважати права іншої людини.

Е. Еволюція.  Постійне прагнення розвитку. Як на особистісному, так і на державному рівні. Світ не стоїть на місці, то не личить стояти й нам.

Є. Єдність. Лебеді, раки і щуки повинні залишатись на своєму законному місці – у байці Крилова. Нація, гаслом якої є євроінтеграція, має бути неподільною, обрати для себе єдиний правильний шлях і йти вперед, не зважаючи ні на що.

Ц. Ціль. Аби досягти цілі, потрібно правильно її сформулювати. Не складними абстрактними висловами, в яких важко розібратись без тлумачного словника, а прикладами і спонуканням до дій. Ціль не повинна бути грандіозною. Щоденні маленькі досягнення – це кроки до великого успіху.

Ь. Заклик до м’якості, толерантності, пошуку компромісів. Настанова уникати гострих кутів і не наїжачувати голки у випадку невдач. Побажання навчитись залагоджувати конфлікти. Почуття миру, спокою і гармонії, що перш за все має бути внутрішнім, а вже потім, як наслідок, загальнонаціональним.

Я – європеєць. Два слова, десять літер, сто тисяч нескінченностей тлумачень. Щоденна мантра, яка подіє лише тоді, коли кожен знайде глибоко в собі її значення і дослухається до нього. Зі своїм тлумаченням я визначилась точно і невідступно слідую покладеним в його основу тезам. Тож можу впевнено сказати, що я – гідна донька своєї землі, громадянка своєї держави. І разом із тим, я – європеєць.

Корисні посилання

  • Балаклицький М. А. Есе як художньо-публіцистичний жанр:

       http://www-philology.univer.kharkov.ua/katedras/prof_sites/balaklitsky/balaklitskij_metod.pdf

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
4.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
4.7
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Vlasenko Anna
    Загальна:
    4.7
    Структурованість
    4.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
29 грудня 2018
Переглядів
1702
Оцінка розробки
4.7 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку