Тема. Інноваційні технології як засіб підвищення
якості освітнього процесу
«Безумство - діяти по-старому
і чекати на нові результати»
А. Енштейн
«Інновація ні в якому разі не може бути ідеєю на показ, черговим педагогічним прожектом або фарсом.»
Стрімкі зміни - одна з основних характеристик сучасного суспільства. Інтенсивне впровадження прогресивних технологій в усі сфери життя зумовило безупинне вдосконалювання людської діяльності. Різко зменшується час на втілення нових ідей, знань, технологій у життя. Зростає потреба в нових формах освіти, навчання, набутті навичок.
Вправа „Знайомство”.
Мета: познайомити учасників, підвищити їх самооцінку, створити дружню атмосферу. Це одна з ключових вправ. Її проводять не лише з незнайомою групою, а й з тими, хто давно знає один одного.
Пропоную вам записати своє ім’я у стовпчик і напроти кожної літери напишіть слово, яке починається з неї і характеризує вас.
Н-д: Т – творча
А - активна
Н – ніжна
Я – яскрава. Потім по черзі читайте прочитане. Пам’ятайте, що під час виконання цієї вправи критика недоречна. Н-д: якщо не надто старанний учень назвав себе працьовитим, це лише свідчить про те, що він хотів би стати таким.
Вправа «Мозковий штурм» Спробуємо за допомогою інтерактивної вправи «Мозковий штурм» з’ясувати, який зміст ви вкладаєте в слово інновації, які асоціації у вас виникають. На аркуші паперу запишіть своє розуміння інновацій. ( час 3хв.). Обговорення суті інновацій. Під час виконання вправи на екрані демонструється відеозапис фрагментів уроків з використанням комп’ютера, без звуку.
Отже, педагогічні інновації – це результат творчого пошуку оригінальних , нестандартних рішень різноманітних педагогічних проблем. Прямим продуктом інновацій є нові навчальні технології, оригінальні виховні ідеї, форми та методи навчання, нестандартні підходи в управлінні. Побічним продуктом інновацій є зростання педагогічної майстерності вчителя і керівника, рівня його культури, мислення, світогляду.
Інновації в освіті прийнято ділити на такі групи:
Вправа «Займи позицію». Перш ніж продовжити розмову про інноваційні технології в школі, варто задуматися: чи дійсно так не влаштовує сучасну школу традиційна педагогічна технологія і чи дійсно впровадження інноваційних технологій є необхідним і гарантує ефективний результат.
Я хочу запропонувати Вам вправу «Займи позицію». Чи є Ви прихильником інноваційних технологій, чи твердо дотримуєтеся того, що використання традиційної методики є цілком виправданим. Якщо ви відстоюєте інноваційний підхід – обираєте картку зеленого кольору, традиційний – червоного кольору.
Інновації, інноваційні технології на сьогодні стали невід’ємною складовою діяльності педагога. Інноваційна освітня діяльність не підлягає формалізації, оскільки потребує врахування людського чинника, визначення особистісних підходів, усвідомлення значущості нової ідеї для удосконалення освітньої практики.
Кожний загальноосвітній навчальний заклад має свої особливості. Тому й підхід до впровадження інновацій має бути особливим. Вивчення реального стану справ, внутрішніх та зовнішніх передумов дає змогу визначити доцільність і готовність педагогічного колективу до впровадження інновацій різного типу в практичну діяльність навчального закладу.
При підготовці до педради ми провели вивчення думки наших учнів з приводу впровадження інновацій в навчально-виховний процес.
«Ваше ставлення до інновацій в навчально-виховному процесі»
1. Чи хочете ви ходити до школи?
А) так Б) ні
2. Чи цікаво вам вчитися?
А) так Б) ні
3. Чи задоволені ви знаннями, які отримуєте в школі?
А) Так Б) Ні В) Тільки з окремих предметів
4. Як уроки вам більше подобаються?
А) традиційні Б) інноваційні
5. Інновації на уроках сприяють:
А) Кращому усвідомленню матеріалу
Б) Кращому запам’ятовуванню інформації
В) Формують практичні уміння і навички
Г) Підвищують інтерес до навчання
6. На яких уроках ви отримуєте кращі знання?
А) традиційних Б) інноваційних
7. Як часто варто використовувати інновації на уроках?
А) На кожному уроці
Б) Всі уроки проводити за традиційною методикою
В) Зрідка, щоб “оживити” навчальний процес
Г) Помірно часто, якщо дозволяє зміст навчального матеріалу і можливості
Отже, з результатів анкетування учнів можна зробити такі узагальнення:
Будь які технології чи методики навчання мають свої переваги та недоліки і труднощі у використанні . Для визначення переваг та недоліків і труднощів у використанні інновацій Вам необхідно об’єднатись в групи за кольором обраних карток ( зелені – ті, хто надає перевагу інновація, червоні – більші прихильники традиційної системи навчання )
Вправа «Коло ідей»
На аркушах зеленого кольору запишіть переваги використання інновацій в навчально-виховному процесі, на аркушах синього кольору – запишіть недоліки та труднощі у використанні.
Переваги інновацій:
Недоліки та труднощі у використанні інновацій:
Аркуші із відповідними записами вчителі озвучують і приклеюють на ватман або на дошку.
Отже, переваг використання інноваційних технологій значно більше, ніж недоліків. Успіх впровадження педагогічних інновацій залежить від багатьох чинників, і в першу чергу від рівня обізнаності та готовності вчителів до їх використання.
Інновації – це процес, якого на сучасному етапі неможливо уникнути. Їх використання є запорукою успішного сприйняття учнями навчального матеріалу, створення атмосфери саморозвитку та успішної самореалізації учня як суб’єкта навчального процесу. Знати, що таке інноваційні технології навчання, методику їх запровадження, уміти створити на уроках ситуацію зацікавленості теоретичним матеріалом та багато іншого ми повинні для того, щоб спроектувати й провести ефективний і цікавий для учнів урок.
Вправа «Займи позицію». Після детального обговорення, аналізу переваг та недоліків і труднощів застосування ІКТ та методу проектів, обґрунтування доцільності впровадження інновацій у навчально-виховний процес я хочу Вас ще раз запитати, прихильником якого підходу Ви є? Чи змінив хтось свою позицію? Обґрунтуйте свій вибір.
Завершити хочу притчею про Майстра, епіграфом до якої є такі слова: « Кожний, хто вміє згуртувати навколо себе людей із різними характерами, різними інтересами й може привести до успіху – справжній Майстер…
Притча.
Якось увечері зібралися разом музичні інструменти: скрипка, саксофон, труба, сопілка й контрабас. І виникла між ними суперечка – хто краще за всіх грає. Кожний інструмент почав виводити свою мелодію, показувати свою майстерність. Але виходила не музика, а жахливі звуки. Що більше старався кожен з них, то не зрозумілішою й потворнішою виходила мелодія. Але з’явилася людина й одним помахом руки зупинила ці звуки, сказавши: « Друзі, мелодія – це одне ціле. Нехай кожний прислухається до іншого, і ви побачите, що вийде». Людина знову змахнула рукою, і спочатку несміливо, а потім усе краще залунала мелодія, у якій було чути смуток скрипки, ліричність саксофона, оптимізм труби, ніжність сопілки й величність контрабаса.
Інструменти грали, стежачи за помахами рук людини. А мелодія все звучала і звучала, поєднуючи виконавців і слухачів у єдине ціле.
Як важливо, щоб оркестром хтось диригував. Досягнення гармонії можливе лише тоді, коли всі об’єднані однією метою й спрямовані єдиною волею в єдиному пориві…
Таким Майстрами, шановні вчителі, є Ви, а інструментами – Ваші учні. Ми з Вами , хочемо того чи ні, є вчителями нового століття і всі будемо працювати, щоб навчання стало радістю й задоволенням для кожної дитини, щоб шкільне життя, в якому беруть участь учні і вчителі, досягло гармонії. Хороші вчителі створюють хороших учнів, і в майбутньому, я вірю, учні нашої школи стануть справжніми людьми.