Виступ "Розвиток критичного мислення учнів на уроках англійської мови"

Про матеріал
Для успішної інтеграції в сучасний соціум молодим людям необхідно уміння критично осмислювати обставини і приймати продумані рішення на основі аналізу відповідної інформації. Людиною, здатною мислити критично, складно маніпулювати; зіставляючи інформацію, отриману з різних джерел, він формує картину світу на підставі власної системи поглядів. Критичне мислення забезпечує здатність застосування отриманих знань в нестандартних ситуаціях, воно є обов'язковою умовою дослідницької діяльності.
Перегляд файлу

 

Розвиток критичного мислення учнів на уроках

англійської мови

Для успішної інтеграції в сучасний соціум молодим людям необхідно уміння критично осмислювати обставини і приймати продумані рішення на основі аналізу відповідної інформації. Людиною, здатною мислити критично, складно маніпулювати; зіставляючи інформацію, отриману з різних джерел, він формує картину світу на підставі власної системи поглядів. Критичне мислення забезпечує здатність застосування отриманих знань в нестандартних ситуаціях, воно є обов'язковою умовою дослідницької діяльності. Вивчення англійської мови грає величезну роль в розвитку критичного мислення підростков, визначувану специфікою його як учбового предмета і особливостями використовуваних тих¬нологий навчання. Основною метою розвитку критичного мислення підлітків є розширення розумових компетенцій для ефективного вирішення соціальних, учбових і практичних проблем.  Уроки англійської мови сприяють розвитку критичного мислення завдяки різноманітному матеріалу і інтерактивним підходам. Технологія розвитку критичного мислення на уроках англійської мови, як правило, включає три стадії.

Перша стадія - стадія виклику. Основними завданнями цієї стадії є підвищення адекватності дітей, розвиток інтересу і учбової мотивації, узагальнення наявних знань із заданої проблеми.

Друга стадія - стадія осмислення. На цій стадії висуваються наступні завдання: забезпечення знаннями учнів, осмислення отриманих знань, співвідношення наявних знань.

Третя стадія - стадія рефлексії. На цю стадію наважуються такі завдання як: осмислення і узагальнення отриманих знань, привласнення (запам'ятовування) знань, формування власного відношення до проблеми.

Технологія розвитку критичного мислення на уроках англійської мови має в розпорядженні величезний арсенал засобів: кластери, написання синквейнов, инсерт, кошик ідей, написання есе, мозкові штурми, тонкі і товсті питання, фишбон, читання із зупинками, бортові журнали. Також до методів розвитку критичного мислення відносяться так звані "ідейні сітки" (Mindmapping, Clustering), роздум над цікавими цитатами і висловлюваннями, робота над приказками може стати хорошою основою для розвитку критичного мислення учнів, творча робота з піснями і так далі. Розглянемо найцікавіші завдання для розвитку критичного мислення, які я використовую у своїй практиці викладання англійської мови.

1. "Quiz" Багато учителів відмічають зниження мотивації до предмета у міру дорослішання дітей. З психологічної точки зору це з'ясовно, оскільки у старшокласників складається нова особлива мотиваційна структура вчення, провідне місце в якій займають мотиви, пов'язані з професійним самовизначенням і підготовкою до самостійного життя. Якщо для майбутньої професійної діяльності учнів знання іноземної мови не є необхідним, професійно значимим, інтерес до нього падає. Дуже важко в такій ситуації просто змусити учня вчитися. Необхідно викликати у нього безпосередній інтерес, спонукаючий учня до контролю своїх знань. Одним з дієвих методів створення такого інтересу є квизы або опитувачі. Найбільш вдалим видається таке визначення квиза (quiz) - це завдання, що вимагає уміння логічно мислити і, отже, доводити правильність своєї відповіді. Коли квиздан на іноземній мові, ми маємо можливість перевірити наступні мовні уміння і навички школяра:

1) читання: прочитавши і зрозумівши написане, він зуміє виконати завдання;

2) усну мову: відповідь треба сформулювати і озвучити на іноземній мові;

3) мовну здогадку: багато незнайомих слів із-за стислості висловлювання і конкретності завдань легко вгадуються;

4) пам'ять: залучення пасивного запасу слів і своєї пам'яті, тому що квизовые завдання дуже часто містять широкий спектр ситуацій, які природно перетікають один в одного і так далі.

Ось декілька прикладів різдвяних квизов :

hello_html_72345636 (1)hello_html_1e7fe898

 

2. "Асоціативний кущ". Відомо, що дуже важко "розгойдати" учнів на початку зайняття. Для того, щоб поліпшити початок зайняття, я стала використовувати "мозкову атаку" або "мозковий штурм". Звичайно, що усе нове сприймається на початку негативно. Учні почали ставити питання: "Навіщо це нам потрібно? Це нецікаво" і так далі. Але потрібно бути наполегливим і все буде належним чином. Цей метод я стала використовувати замість "мовної розминки", і замість питань типу : " Хто черговий? Хто відсутній"?, я стала давати для обдумування ключове слово або ключову фразу зайняття. Наприклад, якщо тема уроку "Різдво", учні говорять усі слова, фрази, думки, які з'являються у них, коли вони чують це слово. Для того, щоб навчити учнів користуватися цим методом мені знадобилося приблизно п'ять зайнять. Оскільки я отримала перші позитивні результати, вирішила рухатися далі. Прийняла рішення доповнити цю роботу "асоціативним кущем". Тепер, я пишу ключову фразу на дошці, а діти потім розташовую усі ідеї навколо неї. Учні не лише повинні давати власні ідеї, а і пояснити, чому саме так, а не інакше. Можемо констатувати той факт, що страх помилки поступово відступив, замість цього учні стали активніше генерувати ідеї, а з часом пояснення ідей стало більше мотивованим.

 

Christmas Gift List Mind Map

 

2. "Використання ребусів на уроках англійської мови". Учні, як правило, відносяться до вивчення слів як до нудного, однотонного зайняття і щоб діти не нудьгували на уроках, треба давати їм нестандартні завдання. Це породжує креативних учителів застосовувати нетрадиційні прийоми роботи навчання на уроках. Одним з цих прийомів є використання ребусів на етапі закріплення раніше вивченої лексики. Ребуси сприяють розвитку розумових здібностей і підвищують мотивацію до вивчення мови.

rebus_63 Merry Christmas

rebus_65 Santa Claus

ydrk4ws-018 Candle

hello_html_18a8e38c Sweet

3. "Word Search". На своїх уроках англійської мови я використовую пазли не лише в середній школі, але і в старших класах. Якщо для 5-7 класів я готую учбовий матеріал самостійно, то старшокласники проявляють ініціативу і складають завдання самостійно. (Програма "Word search generator").

 

2234687_f520Christmas-Games-Puzzles-Printable-(26)

 

4. "Читання текстів з опорою на картинки"

1355417658_christmas-in-the-united-kingdom-0

5. Прогнозування за ілюстрацією. Показую ілюстрації до теми обговорення. Діти мають зробити свої припущення щодо теми та що вони знають з цього приводу. Вчитель може задати такі питання: як ви думаєте, що тут зображено? До чого це відноситься (в повсякденному житті, чи до якої галузі/сфери науки тощо)? Яка тема нашого обговорення? Що ви чули про це?

6.Творча форма рефлексії –Синквейн. Синквейн - це вірш, який вимагає синтезу інформації і матеріалу в стислих виразах. Слово синквейн походить від французького, яке означає «п'ять». Таким чином, синквейн - це вірш, що складається з п'яти рядків.

Правила написання синквейну:

В першій сходинці тема називається одним словом (зазвичай іменником).

Другий рядок - це опис теми в двох словах (двома прикметниками ).

Третій рядок - це опис дії в рамках цієї теми трьома словами (дієслова).

Четвертий рядок - фраза з чотирьох слів, що показує відношення до теми (почуття однією фразою).

Останній рядок - це синонім з одного слова, який повторює суть теми.

 

Camel

Kind and big

Help, carry, eat

Ship of the desert

A strong animal

Отже, я ввааю, що використання  елементів критичного мислення на уроках англійської мови не лише урізноманітнює навчальний процес, а й спонукає учнів до активної діяльності, що забезпечує краще розуміння та осмислене запам’ятовування інформації.

 

docx
Додано
23 грудня 2020
Переглядів
499
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку