Розвиток критичного мислення учнів на уроках
англійської мови
Для успішної інтеграції в сучасний соціум молодим людям необхідно уміння критично осмислювати обставини і приймати продумані рішення на основі аналізу відповідної інформації. Людиною, здатною мислити критично, складно маніпулювати; зіставляючи інформацію, отриману з різних джерел, він формує картину світу на підставі власної системи поглядів. Критичне мислення забезпечує здатність застосування отриманих знань в нестандартних ситуаціях, воно є обов'язковою умовою дослідницької діяльності. Вивчення англійської мови грає величезну роль в розвитку критичного мислення підростков, визначувану специфікою його як учбового предмета і особливостями використовуваних тих¬нологий навчання. Основною метою розвитку критичного мислення підлітків є розширення розумових компетенцій для ефективного вирішення соціальних, учбових і практичних проблем. Уроки англійської мови сприяють розвитку критичного мислення завдяки різноманітному матеріалу і інтерактивним підходам. Технологія розвитку критичного мислення на уроках англійської мови, як правило, включає три стадії.
Перша стадія - стадія виклику. Основними завданнями цієї стадії є підвищення адекватності дітей, розвиток інтересу і учбової мотивації, узагальнення наявних знань із заданої проблеми.
Друга стадія - стадія осмислення. На цій стадії висуваються наступні завдання: забезпечення знаннями учнів, осмислення отриманих знань, співвідношення наявних знань.
Третя стадія - стадія рефлексії. На цю стадію наважуються такі завдання як: осмислення і узагальнення отриманих знань, привласнення (запам'ятовування) знань, формування власного відношення до проблеми.
Технологія розвитку критичного мислення на уроках англійської мови має в розпорядженні величезний арсенал засобів: кластери, написання синквейнов, инсерт, кошик ідей, написання есе, мозкові штурми, тонкі і товсті питання, фишбон, читання із зупинками, бортові журнали. Також до методів розвитку критичного мислення відносяться так звані "ідейні сітки" (Mindmapping, Clustering), роздум над цікавими цитатами і висловлюваннями, робота над приказками може стати хорошою основою для розвитку критичного мислення учнів, творча робота з піснями і так далі. Розглянемо найцікавіші завдання для розвитку критичного мислення, які я використовую у своїй практиці викладання англійської мови.
1. "Quiz" Багато учителів відмічають зниження мотивації до предмета у міру дорослішання дітей. З психологічної точки зору це з'ясовно, оскільки у старшокласників складається нова особлива мотиваційна структура вчення, провідне місце в якій займають мотиви, пов'язані з професійним самовизначенням і підготовкою до самостійного життя. Якщо для майбутньої професійної діяльності учнів знання іноземної мови не є необхідним, професійно значимим, інтерес до нього падає. Дуже важко в такій ситуації просто змусити учня вчитися. Необхідно викликати у нього безпосередній інтерес, спонукаючий учня до контролю своїх знань. Одним з дієвих методів створення такого інтересу є квизы або опитувачі. Найбільш вдалим видається таке визначення квиза (quiz) - це завдання, що вимагає уміння логічно мислити і, отже, доводити правильність своєї відповіді. Коли квиздан на іноземній мові, ми маємо можливість перевірити наступні мовні уміння і навички школяра:
1) читання: прочитавши і зрозумівши написане, він зуміє виконати завдання;
2) усну мову: відповідь треба сформулювати і озвучити на іноземній мові;
3) мовну здогадку: багато незнайомих слів із-за стислості висловлювання і конкретності завдань легко вгадуються;
4) пам'ять: залучення пасивного запасу слів і своєї пам'яті, тому що квизовые завдання дуже часто містять широкий спектр ситуацій, які природно перетікають один в одного і так далі.
Ось декілька прикладів різдвяних квизов :
2. "Асоціативний кущ". Відомо, що дуже важко "розгойдати" учнів на початку зайняття. Для того, щоб поліпшити початок зайняття, я стала використовувати "мозкову атаку" або "мозковий штурм". Звичайно, що усе нове сприймається на початку негативно. Учні почали ставити питання: "Навіщо це нам потрібно? Це нецікаво" і так далі. Але потрібно бути наполегливим і все буде належним чином. Цей метод я стала використовувати замість "мовної розминки", і замість питань типу : " Хто черговий? Хто відсутній"?, я стала давати для обдумування ключове слово або ключову фразу зайняття. Наприклад, якщо тема уроку "Різдво", учні говорять усі слова, фрази, думки, які з'являються у них, коли вони чують це слово. Для того, щоб навчити учнів користуватися цим методом мені знадобилося приблизно п'ять зайнять. Оскільки я отримала перші позитивні результати, вирішила рухатися далі. Прийняла рішення доповнити цю роботу "асоціативним кущем". Тепер, я пишу ключову фразу на дошці, а діти потім розташовую усі ідеї навколо неї. Учні не лише повинні давати власні ідеї, а і пояснити, чому саме так, а не інакше. Можемо констатувати той факт, що страх помилки поступово відступив, замість цього учні стали активніше генерувати ідеї, а з часом пояснення ідей стало більше мотивованим.
2. "Використання ребусів на уроках англійської мови". Учні, як правило, відносяться до вивчення слів як до нудного, однотонного зайняття і щоб діти не нудьгували на уроках, треба давати їм нестандартні завдання. Це породжує креативних учителів застосовувати нетрадиційні прийоми роботи навчання на уроках. Одним з цих прийомів є використання ребусів на етапі закріплення раніше вивченої лексики. Ребуси сприяють розвитку розумових здібностей і підвищують мотивацію до вивчення мови.
Merry Christmas
Santa Claus
Candle
Sweet
3. "Word Search". На своїх уроках англійської мови я використовую пазли не лише в середній школі, але і в старших класах. Якщо для 5-7 класів я готую учбовий матеріал самостійно, то старшокласники проявляють ініціативу і складають завдання самостійно. (Програма "Word search generator").
4. "Читання текстів з опорою на картинки"
5. Прогнозування за ілюстрацією. Показую ілюстрації до теми обговорення. Діти мають зробити свої припущення щодо теми та що вони знають з цього приводу. Вчитель може задати такі питання: як ви думаєте, що тут зображено? До чого це відноситься (в повсякденному житті, чи до якої галузі/сфери науки тощо)? Яка тема нашого обговорення? Що ви чули про це?
6.Творча форма рефлексії –Синквейн. Синквейн - це вірш, який вимагає синтезу інформації і матеріалу в стислих виразах. Слово синквейн походить від французького, яке означає «п'ять». Таким чином, синквейн - це вірш, що складається з п'яти рядків.
Правила написання синквейну:
В першій сходинці тема називається одним словом (зазвичай іменником).
Другий рядок - це опис теми в двох словах (двома прикметниками ).
Третій рядок - це опис дії в рамках цієї теми трьома словами (дієслова).
Четвертий рядок - фраза з чотирьох слів, що показує відношення до теми (почуття однією фразою).
Останній рядок - це синонім з одного слова, який повторює суть теми.
Camel
Kind and big
Help, carry, eat
Ship of the desert
A strong animal
Отже, я ввааю, що використання елементів критичного мислення на уроках англійської мови не лише урізноманітнює навчальний процес, а й спонукає учнів до активної діяльності, що забезпечує краще розуміння та осмислене запам’ятовування інформації.