«Розвиток творчих здібностей школярів через впровадження інноваційних педагогічних технологій на уроках трудового навчання».
«Учитель має право вчити інших, допоки вчиться сам.»
В. Сухомлинський
Стрімкі зміни в розвитку суспільства вимагають професійної мобільності, гнучкості, вміння приймати рішення і нести за них відповідальність. Усе це вимагає нових підходів до методики організації трудового навчання, яка має на меті: забезпечити підготовку учнів до трудової діяльності у різних сферах виробництва та домашньому господарюванні; залучити учнів до творчо-інтелектуальних і технологічних робіт; сформувати навички розв’язання творчих практичних завдань.
Тема дослідження – «Розвиток творчих здібностей школярів через впровадження інноваційних педагогічних технологій на уроках трудового навчання».
Отже, актуальність даної теми полягає в тому, що в сучасній трудовій підготовці школярів на зміну фактично ремісничому, тренувальному навчанню має прийти процес формування та розвитку в учнів творчої ініціативи, творчого пошуку, їхня трудова діяльність повинна бути наповнена інтелектуальним змістом, уроки трудового навчання мають забезпечувати реальні умови для реалізації індивідуальних можливостей особистості.
Провідним напрямом реалізації нового змісту трудового навчання, як підкреслено в Державному стандарті освітньої галузі „Технологія”, є проектно-технологічна діяльність, яка інтегрує всі види сучасної діяльності людини: від появи творчого задуму до реалізації готового продукту.
За визначенням видатного педагога В. Сухомлинського: «Творчість – це бачення людиною свого внутрішнього світу, напруження інтелектуальних сил, творення краси внаслідок своєї праці. Дитина повторює те, що було створено людьми, але, якщо це діяння – плід її власних зусиль, – вона творець: її розумова діяльність – творчість».
Результатом узагальнення власного досвіду роботи над визначеною проблемою є створення технологічної моделі формування творчої особистості, яка висвітлює методики розвитку компонентів, що входять до структури продуктивних та інформаційно-комунікаційних технологій навчання обслуговуючої праці
Основу запропонованої моделі складає блок «Технології інтерактивного навчання», який містить варіанти навчання: кооперативного, колективно-групового, ситуативного моделювання та дискусійного.
Досвід роботи з учнями свідчить, що так само, як і в спорті, учнів можна поділити умовно на дві групи: спринтери та стайєри.
«Спринтери» - Вони краще реалізують себе на конкурсах, олімпіадах, тобто там, де вимагається максимальна, але не довготривала концентрація зусиль.
«Стайєри» - це такі учні, які здатні до довготривалої роботи.
На жаль, не у всіх учнів поєднується здатність до першого і другого виду роботи. Тому, будую навчальний процес, проектуючи психолого-педагогічні ситуації в стосунках із школярами так, щоб розкрити потенційні можливості кожної особистості та допомогти їй максимально реалізувати себе. Очевидно одне: виросте з зернятка гарна квітка чи квола рослинка залежить від того, як ми будемо за ним доглядати.
Власний досвід підтверджує, що ефективним на різних етапах викладання предмету є використання таких варіантів кооперативного навчання: робота в парах, в малих групах, «ротаційних трійках», «карусель», тощо.
Наприклад, при опрацюванні теми «Оздоблення виробу» 8-9 класи парам можна дати завдання: 1. Продумати варіант оформлення виробу вишивкою, 2. Варіант оформлення бісером, 3. варіант оформлення аплікацією, 4. варіант оформлення швейними засобами.
Наприклад, при вивчені теми «Кулінарія» з 7 класу можна запропонувати форму роботи «два-чотири – всі разом». Класу дається одне завдання скласти меню на тиждень для підлітка, враховуючи склад необхідних калорій даного віку, різноманітність страв на кожен день, склад поживних речовин, та дизайн оформлення страв. Всі об’єднуються спочатку в пари , у кожної пари свій напрямок рішення проблеми, далі об’єднуються в четвірки та об’єднують свої висновки, останнім етапом об’єднуються всі учні і разом вирішують проблемне питання.
В комплексі з попередніми технологіями успішно застосовую варіанти колективно-групового навчання, а саме: «мікрофон», «коло ідей», «мозковий штурм», «навчаючи - вчуся», «дерево рішень».
Приклад технології «навчаючись вчуся», при викладанні нового матеріалу, коли учням пропонується бути і в ролі учня, яку вони добре знають, і в ролі учителя, в якій хотіли б побувати, та обмінюються набутими знаннями.
Наприклад, при вивченні теми «Об’єкти технологічної діяльності. Методи проектування» всі учні поділяються на пари (малі групи, «трійки»), які отримують певні завдання: навести приклади плечових виробів, дати характеристику стилям сучасної моди, як використовується симетрія та асиметрія при моделюванні плечового виробу, взяти інтерв’ю та підвести підсумок теми. Після виконання поставленого завдання обговорюються дискусійні питання, які допомагають учням обмінюватися ідеями та аргументовано їх доводити.
Як свідчить практика і власний досвід, в процесі навчання учнів високою ефективністю відзначається проектна технологія, яка спрямована на пошукову інтерактивну діяльність школярів.
Роботу над проектом проводять за такими етапами:
Педагогічна теорія і практика показали, що ефективність навчання і виховання вища, якщо учень стає суб'єктом навчально-виховного процесу. При такому інноваційному вирішенні проблеми докорінно змінюються стосунки в системі вчитель-учень, а саме:
Головне для вчителя – забезпечити комфортні умови, за яких кожен учень відчував би власні успіхи, інтелектуальну спроможність, продуктивність свого навчання, виключення домінування однієї думки над іншою.
Програма "Intel® Навчання для майбутнього" – унікальна програма, яка створена для співпраці вчителів-предметників та учнівської молоді.
Для організації навчальної діяльності учнів програма пропонує використовувати метод проектів.
Наприклад, при вивченні теми в 9 класі «Основи вибору професії» учням пропонується виконати навчальний проект «ХОЧУ – МОЖУ – ТРЕБА». Вибір професії – це результат складного і довготривалого процесу професійного самовизначення. Від того, яку професію обирає сьогоднішній школяр залежить і його власне майбутнє, і майбутнє всієї країни.
Демонструється презентація «ХОЧУ – МОЖУ – ТРЕБА». Для реалізації навчального проекту розробляю його чіткий план, що враховує всі аспекти навчання. Такий детальний план проекту містить:
Для роботи над проектом учні об’єднуються в групи по 5-4 чоловіка, де самостійно обирають ЖУРНАЛІСТІВ, НАУКОВЦІВ, ДИЗАЙНЕРІВ. Кожній групі роздаються конверти із замовленнями виконати дослідження по обраній професії. Пояснюються умови та терміни роботи над проектом, роздаються критерії оцінювання даного проекту. Для зразка демонструється захист проекту групи учнів, яка заздалегідь получила завдання навчального проекту та оформила результати дослідження у вигляді газети, web – сайту, презентації.
Залучення учнів до творчо - пошукової дiяльностi формує стiйкi професiйнi інтереси, сприяє системній допрофесійній пiдготовцi молоді, розвиває інформаційну компетентність.
Плідним наслідком роботи над проблемою стала реалізація проекту творчої лабораторії вчителя та проведена порівняльна оцінка функціональної ефективності форм на уроках трудового навчання.
Створена технологічна модель освітньої діяльності вчителя для розвитку творчих здібностей школярів через гармонійне поєднання інтерактивних технік та інноваційних освітніх технологій навчання.
Не існує меж саморозвитку особистості і мій кожний педагогічний крок ‑ це риторичний крок пошуку досконалості, де творчість і майстерність народжують педагогічну ідею, яка продовжується у творчості й майстерності моїх учнів.
Моїм творчим кредом стали слова В.О.Сухомлинського: "Будьте caмi шукачами, дослідниками. Не буде вогника у вас - вам ніколи не запалити його в інших".
Список використаних джерел
1. Алехина Н.В. индивидуальный образовательный проект как средство самоопределения гимназиста. Дис… кан.пед.наук: 13.00.01. — Оренбург, 2000. — 223 с.
2. Бербец Т. Самостійна робота учнів під час виконання творчих проектів:
[Труд. навчання] / Т. Бербец // Труд. підготов. в закл. освіти. – 2004. –
№ 4. – С. 13–15.
3. Державний стандарт базово'i i повно'i загальної середньої освiти / / Iнформацiйний збiрник Міністерства освiти i науки Укра'iни - № 1-2, - 2004
4. Дербі Кендау, Дженіфер Дотерті, Джуді Йост, Пейдж Куні. Українська адаптація Н.В. Морзе. Н. П. Дементіевська. Intel® Навчання для майбутнього. Навчально-методичний посібник. — Київ, 2004. — 392 с.
5. Дьюи Д. Школы будущего. — Берлин, 1922. — 123 с.
6. Забарна А.П. Організація навчання інформатики у профільній школі. — Тернопіль: Мандривець, 2009. — 128 с.
7. Забарна А. П. Використання технології програми " Intel® Навчання для майбутнього " для створення сучасних навчальних інформаційних ресурсів // Матеріали міжнародної науково-практичної конференції "Інформаційні технології в системі керування вищою освітою України" (м. Херсон, 26-27 серпня 2004 року). — Херсон, 2004. — С. 2-4.
8. Кравченко Т. „Трудова підготовка в закладах освіти” Видавництво “Педагогічна преса”№ 3, 2004
9. Нацiональна доктрина розвитку освiти. «Джерело», № 9-1О, травень, 2002 13.
10. На шляху iнновацiйних перетворень. Днiпропетровськ, видавництво "Промiнь",2001.
Освітні технології: Навч.-метод. посіб./ О.М. Пєхота, О.М. Любарська та ін..; За
заг.ред. О.М. Пєхоти.—К.: А.С.К., 2002.— 255с.
11. Падалка О.С. та ін.. Педагогічні технології.— К.: Укр.. енциклопедія, 1995.
12. Сучасні технології в освіті: Реком. бібліогр. покажч. Ч. 1. Сучасні
технології навчання / АПН України. ДНПБ України
ім. В. О. Сухомлинського; Уклад.: І. П. Моісєєва, Н. Д. Грудініна; Наук.
консультант і автор вступ. ст. І. Г. Єрмаков; Передмова Л. О. Пономаренко;
Наук. ред. Т. Ф. Букшина; Бібліогр. ред. Є. К. Бабич; Відп. за вип.
Л. О. Пономаренко; Рецензент Л. І. Даниленко. – К., 2005. – 211 с.
13. Ящук Сергій Миколайович. Організація проектно-технологічної діяльності учнів основної школи на уроках трудового навчання: дис... канд. пед. наук: 13.00.02 / Національний педагогічний ун-т ім. М.П.Драгоманова. - К., 2004. , табл.
1