Виступ "Використання електронних ресурсів при підготовці вчителя до уроку математики"

Про матеріал
Електронні освітні ресурси надають великі можливості в розвитку творчих здібностей як учителя, так і учнів.
Перегляд файлу

Використання електронних ресурсів при підготовці вчителя до уроку математики

 

Збільшення обсягу знань та обмеження часу для його викладання вимагає від сучасного педагога застосування ефективних методів та технологій навчання. Треба зазначити, що використання електронних освітніх ресурсів у навчальному процесі має ґрунтуватися на їх поєднанні з традиційними методичними системами навчання та доцільності їх застосування.

На відміну від традиційних методик, де вчитель дає й вимагає певні знання, під час проведення уроку з використанням освітніх електронних ресурсів (інтерактивних таблиць, карт, схем, комп'ютерного тестування тощо) підвищує інтерес школярів до уроку, що, безсумнівно, допомагає активізувати як інтелектуальну, так і творчу діяльність дітей, адже інформація, яку подано на екрані – образна і краще засвоюється, ніж текстова.

Електронні ресурси дозволяють:

  • виграти час для інтенсивнішого навчання;
  • зробити урок цікавим, різноманітним і наочним;
  • ефективно доносити новий матеріал;
  • розвивати творчість і самостійність школярів.

Учитель, що використовує ЕР, виступає в декількох основних ролях: в ролі інформатора-експерта, в ролі організатора, в ролі консультанта. Застосування ЕР навчання дозволяє видозмінювати увесь процес викладання, реалізовувати модель особисто-зорієнтованого навчання, а головне – удосконалювати самопідготовку учнів. Комп'ютер і інтерактивне програмно-методичне забезпечення вимагають зміни форм спілкування вчителя і учня, перетворюючи навчання на ділову співпрацю, а це посилює мотивацію навчання, призводить до необхідності пошуку нових моделей зайняття, проведення підсумкового контролю, підвищує індивідуальність  навчання.

Електронні освітні ресурси надають великі можливості в розвитку творчих здібностей як учителя, так і учнів. Електронні ресурси, які найчастіше використовуються у навчальному  процесі, можна розділити на дві групи: 1) мережеві технології, що використовують локальні мережі і глобальну мережу Internet (електронні варіанти посібників, сервери дистанційного навчання, що забезпечують інтерактивний зв'язок з учнями через Internet, у тому числі в режимі реального часу); 2) технології, орієнтовані на локальні комп'ютери (навчальні програми, комп'ютерні моделі реальних процесів, демонстраційні програми, електронні задачники, контролюючі програми, дидактичні матеріали).

Використання ЕР в навчанні на уроках математики неможливе без комп'ютера. Комп'ютер може використовуватися у різних цілях: як спосіб діагностування можливостей учнів, засіб навчання, джерело інформації, засіб контролю і оцінки якості навчання. Можливості сучасного комп'ютера величезні. Його можна використати на будь-якому етапі уроку для розв'язання  різних дидактичних завдань як в колективному, так і в індивідуальному режимі.

Використання електронних ресурсів на уроках математики робить його наочним, барвистим, інформативним, інтерактивним, економить час учителя і учня, дозволяє учителеві працювати з учнем диференційовано і індивідуально, дає можливість оперативно проконтролювати і оцінити результати навчання.

Найбільш розповсюдженими та найпростіші у використанні для педагогів та учнів є такі ЕОР:

  • електронні дидактичні демонстраційні матеріали – електронні матеріали (презентації, схеми, відео- й аудіозаписи тощо), призначені для супроводу навчально-виховного процесу за допомогою додатків Microsoft Office а потім за бажанням розміщують їх на slideshare.net, youtube.com для експертизи, розповсюдження, формування медіатек. Або відразу використовують хмарні технології Microsoft та Google для створення таких ресурсів;
  • електронні видання – електронні документи, які проходять редакційно-видавниче опрацювання, мають вихідні відомості й призначені для розповсюдження в незмінному вигляді (наприклад, учительський журнал видавничої групи «Основа» http://www.teacherjournal.com.ua);
  • електронні аналоги друкованого видання – електронні видання, що в основному відтворюють відповідні друковані видання, зберігаючи розташування на сторінці тексту, ілюстрацій, посилань, приміток тощо (http://www.mon.gov.ua/ua/activity/education/56/school-books);
  • комп’ютерні тести – стандартизовані завдання, представлені в електронній формі, призначені для вхідного, проміжного і підсумкового контролю рівня навчальних досягнень, а також самоконтролю та/або такі, що забезпечують вимірювання психофізіологічних і особистісних характеристик випробовуваного, обробка результатів яких здійснюється за допомогою відповідних програм. Наприклад, за допомогою безкоштовної програми MyТest (http://mytest.klyaksa.net) або форми Google;
  • індивідуальні або колективні електронні документи – документи, інформація в яких подана у формі електронних даних і для використання яких потрібні технічні засоби. Інструментами для цього можуть стати текстові та табличні процесори (в тому числі хмарні сервіси Microsoft та Google), ВікіВікі (WikiWiki) – соціальний сервіс, що дозволяє будь-якому користувачеві редагувати текст сайту (писати, вносити зміни, видаляти, створювати посилання на нові статті). Наприклад, крім найпоширенішого в світі ресурсу Вікіпедія сервіс ВікіВікі використовується в освіті України для розміщення навчальних, дослідницьких проектів учнів (wiki.iteach.com.ua) або ресурсів для професійного розвитку та професійної взаємодії вчителів. Електронними документами можна вважати також і створені карти знань – спосіб зображення процесу загального мислення за допомогою схем (https://bubbl.us, mindomo.com);
  • інформаційні системи – організаційно впорядковані сукупності документів (масивів документів) та інформаційних технологій, в тому числі з використанням технічних засобів, що реалізують інформаційні процеси та призначені для зберігання, обробки, пошуку, розповсюдження, передачі та надання інформації, депозитарії електронних ресурсів – інформаційні системи, що забезпечує зосередження в одному місці сучасних електронних освітніх ресурсів з можливістю надання доступу до них через технічні засоби, у тому числі в інформаційних мережах (як локальних, так і глобальних). Наприклад створення інформаційної системи управління освітою та впровадження проекту «Україна. ІСУО (інформаційна система управління освітою)» сприяли використанню ІКТ для управління загальноосвітнім навчальним закладом (http://www.lg.isuo.org);
  • електронні словники – електронні довідкові видання упорядкованого переліку мовних одиниць (слів, словосполучень, фраз, термінів, імен, знаків), доповнених відповідними довідковими даними. Наприклад, використання Українського національного лінгвістичного корпусу (http://lcorp.ulif.org.ua/virt_unlc) дозволяє вчителям готувати учнів до дослідницької діяльності за різними напрямами науки;
  • електронні довідники – електронні довідкові видання прикладного характеру, в яких назви статей розташовані за абеткою або в систематичному порядку;
  • електронні навчальні посібники – навчальні електронні видання, використання яких доповнює або частково замінює підручник, електронні підручники – електронні навчальні видання з систематизованим викладом дисципліни (її розділу, частини), що відповідає навчальній програмі (http://www.umniki.com.ua, http://novashkola.ua). Вчителі створюють за допомогою конструкторів уроків, які входять до складу рекомендованих МОН України електронних підручників, електронних засобів навчального призначення, бібліотек електронних наочностей – диспетчери навчання, фрагменти уроків, тести. Електронні засоби навчального призначення забезпечують інтерактивний зв’язок «учень – навчальна система – учитель», поєднуючи можливості інформаційних технологій навчання, традиційні методики навчання предметів та традиційне інформаційно-методичне забезпечення, розширюючи та доповнюючи його;
  • електронні методичні матеріали – електронні навчальні або виробничо-практичні видання роз’яснень з певної теми, розділу або питання навчальної дисципліни з викладом методики виконання окремих завдань, певного виду робіт. Яскравим прикладом є створення на регіональному рівні ресурсу для співпраці вчителів та соціальної професійної мережі вчителів. Для розповсюдження та систематизації методичних надбань вчителів можливе використання або створення сайтів та блогів;
  • курси дистанційного навчання – інформаційні системи, які є достатніми для навчання окремим навчальним дисциплінам за допомогою опосередкованої взаємодії віддалених один від одного учасників навчального процесу у спеціалізованому середовищі, яке функціонує на базі сучасних психолого-педагогічних та інформаційно-комунікаційних технологій. Для вчителів розробка курсів дистанційного навчання є складною задачею, тому більшість з них використовують лише деякі дистанційні технології навчання. Наприклад, можливості порталу Класна оцінка (www.klassnaocinka.com.ua) дозволяють створити дистанційні курси та навчати на них учнів зі всієї України;
  • електронні лабораторні практикуми – інформаційні системи, інтерактивні демонстраційні моделі природних і штучних об’єктів, процесів та їх властивостей із застосуванням засобів комп’ютерної візуалізації. Наприклад, вчителі математики використовують інтерактивні моделі з геометрії (http://www.3dg.com.ua/).

Існує також безліч різноманітних сайтів, які створені для допомоги вчителю при підготовці до певного уроку. Ці сайти дають учителеві змогу на достатньому рівні підготувати урок, відшукати найвірнішу і найцікавішу інформацію для учнів. Зокрема на сайтах математики можна віднайти цікаві математичні факти, історії з життя математиків, означення, описи понять, правила, теореми, закони, властивості, формули, математичні таблиці, розв'язки задач з елементарної математики.

Природничо-математичні сайти допомагають учителям впровадити в навчальний процес інноваційні технології; вирішити проблему вибору електронних засобів навчання, ознайомитися з методичними розробками уроків; організувати ефективну роботу з обдарованими дітьми; дізнатися цікаві факти з історії математики, життя видатних математиків, про визначні дати в становленні математики.

 

docx
Пов’язані теми
Математика, Інші матеріали
Додано
15 червня 2022
Переглядів
329
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку