«Використання інноваційних технологій та інтерактивних методів у туристсько-краєзнавчій діяльності шлях до якісної соціалізації особистості»
Виступ методиста комунального позашкільного навчального закладу
«Центр туризму, краєзнавства та екскурсій учнівської молоді «Меридіан»
Криворізької міської ради
на семінарі-практикумі «Інноваційні процеси в позашкіллі - шлях до якісної соціалізації особистості»
Виступ супроводжується слайдами презентаційного матеріалу. На першому слайді – епіграф виступу.
Звичайний викладач підносить істину,
гарний - учить її знаходити.
(А. Дистервег)
Вітаю всіх присутніх. Сучасна людина, щоб почувати себе у світі комфортно, повинна вчитися постійно, навчання для неї повинно стати природною й цікавою справою. Позашкілля повинно формувати здібності в учня діяти й бути успішним у ситуаціях відкритого сучасного суспільства, що динамічно розвивається, формувати цілісну систему знань, умінь, навичок, а також особистої відповідальності учнів, формувати ключові компетентності, що визначають сучасну якість освіти в нашому випадку з туристсько-краєзнавчого спрямування. Сучасні роботодавці зацікавлені в такому працівникові, який:
- уміє думати самостійно, вирішувати різноманітні проблеми і застосовувати отримані знання в практичній діяльності;
- має критичне і творче мислення;
- володіє багатим словниковим запасом на основі глибокого розуміння гуманітарних знань;
- є комунікабельним, контактним серед різних соціальних груп;
- уміє запобігати конфліктним ситуаціям, уміло виходити з них.
За допомогою методу презентації спробую продемонструвати інноваційні технології та методи в порівнянні з відомими традиційними.
Перш за все розглянемо класифікацію інноваційних технологій. (слайд №2).
Нововведення у навчальному, виховному та управлінському процесах
Комп’ютеризація, комунікація, матеріально-технічне оснащення.
Сучасні технології розвитку особистості, правове забезпечення освіти, нововведення в економіку освіти
Слово «технологія» прийшло в педагогіку із промислового виробництва, де воно означало процес виготовлення продукції найбільш ефективним та економічним способом («технологія виготовлення втулки», «технологія плавки чавуну» тощо). Поняття «педагогічна технологія» у свою чергу пройшло певну еволюцію. У науково-педагогічній літературі поняття «освітня технологія» вживається дуже широко. Воно може означати напрям у дидактиці, галузь наукових досліджень щодо виявлення принципів і розробки оптимальних систем, конструювання відтворюючих дидактичних процесів із заздалегідь заданими характеристиками, потім — технологічно розроблену систему навчання, далі — систему методів і прийомів будь якого вчителя, на сам кінець — методику й окремі методи навчання.
Сучасне життя висуває свої вимоги й вимагає від педагогів активно використовувати інноваційні технології в навчальному процесі. Саме їх застосування здатне забезпечити єдність освітніх, розвиваючих і виховних функцій. Ми будуємо національну модель навчання, що є частиною великого навчального простору. І саме тому час жадає від нас пошуку нових форм роботи на уроці.
Слайд №3.
В Україні розроблено та впроваджується технологія створення:
- нової управлінської моделі позашкільного навчального закладу (технології: формування управлінської команди; підготовка педагогічного колективу до роботи в нових умовах);
- нової моделі виховного простору позашкільного навчального закладу, який забезпечує свідомий вибір системи духовно-естетичних цінностей, реалізацію оптимальних психолого-педагогічних умов для розвитку соціально адаптованої особистості, здатної реалізувати власні потенційні можливості(технології: особистісно орієнтовані; нетрадиційні та ігрові заняття; розвитку творчої активності всіх учасників навчально-виховного процесу; психолого-педагогічної корекції та соціально-психологічної допомоги з використанням методів соціального захисту ; оздоровлення та формування культури здоров’я);
- нової моделі закладу професійного самовизначення (технології: підготовка педагогічного колективу до роботи в нових умовах; розвиток конкурентоздатності позашкільного навчального закладу; диференціація за інтересами; особистісно-діяльнісне становлення та розвитку творчої особистості; компетентнісного розвитку).
З метою виявлення розуміння інноваційної діяльності в педагогічному співтоваристві нашого закладу було проведено опитування, в якому взяли участь 12 педагогів. Опитування показало, що існують серйозні розбіжності в розумінні, що таке педагогічна інновація. Відповіді розподілилися наступним чином:
1 - «використання нових технологій (нові форми проведення уроку, творчі майстерні, методи)»;
2 - «застосування нових методів роботи на раніше придуманому, старому матеріалі»;
3 - «підвищення кваліфікації педагогів»;
4 - «все, що виходить за рамки стандартів освіти»
Аналіз відповідей педагогів, показав, що термін «інновація» в основному асоціюється з нововведенням - «нові технології», «нові методи», «нові способи», що в свою чергу відповідає дослівному перекладу слова з латинського мови: «інновація» (новий) - це нововведення.
Проте не використання нових технологій, а трудомісткий процес їх створення, апробації та впровадження слід розуміти сьогодні під інноваційною діяльністю. Саме тому в закладі розпочата робота над проектами. З цього навчального року вся навчально-виховна діяльність націлена на впровадження проектних технологій. Йде апробація „Інноваційної моделі НВП", метою якої є:
Інновації (італ. іnnovatione - новизна, нововведення) у перекладі з латинської означає “відновлення, нововведення чи зміну“. - нові форми організації діяльності і управління, нові види технологій, які охоплюють різні сфери життєдіяльності людства.
Педагогічні інновації - особливі форми педагогічної діяльності і мислення, які спрямовані на організацію нововведень в освітньому просторі або процес створення, упровадження і поширення нового в освіті.
Інноваційний процес в освіті - це сукупність послідовних, цілеспрямованих дій, спрямованих на її оновлення, модифікацію мети, змісту, організації, форм і методів навчання та виховання, адаптації навчального процесу до нових суспільно-історичних умов.
Слайд №4.
Аналіз опитування щодо впровадження інноваційних змін.
На сьогоднішній день педагогічний колектив працює над практичним втіленням в освітньо-виховний процес позашкільного закладу його інноваційної моделі «Заклад для всіх». Увага на екран.
Слайд №5.
Рушійною силою інноваційної діяльності є педагог як творча особистість. Творчий викладач, учитель, вихователь має широкі можливості і необмежене поле для інноваційної діяльності, оскільки на практиці може експериментувати і переконуватися в ефективності методик навчання, коригувати їх, здійснювати докладну структуризацію досліджень навчально-виховного процесу, пропонувати нові технології та методи навчання. Основна умова такої діяльності - інноваційний потенціал педагога.
Інноваційний потенціал педагога - сукупність соціокультурних і творчих характеристик особистості педагога, який виявляє готовність вдосконалювати педагогічну діяльність, наявність внутрішніх засобів та методів, здатних забезпечити цю готовність (Д.С. Мазоха, Н.І. Опанасенко).
Наявність інноваційного потенціалу педагога визначають наступні чинники:
- творча здатність генерувати нові ідеї;
- високий культурно-етичний рівень, освіченість, інтелектуальна глибина і різнобічність інтересів;
- відкритість особистості педагога новому і сприйняття різних ідей, думок, поглядів, концепцій, що базується на толерантності особистості, гнучкості та широті мислення.
Слайд №6.
Фактори, що стимулюють до застосування інноваційних технологій:
1. Методична робота.
2. Навчання на курсах підвищення кваліфікації.
3. Приклад і вплив колег.
4. Приклад і вплив керівників.
5. Організація праці в навчальному закладі.
6. Увага до цих проблем керівництва.
7. Довіра.
8. Новизна діяльності, умови праці та можливість експериментування.
9. Заняття самоосвітою.
10. Інтерес до роботи.
11. Зростаюча відповідальність.
12. Можливість одержання визнання в колективі.
Слайд №7.
Інновації реалізуються через педагогічні технології.
Інновації розглядаються у формах, методах і технологіях навчання та виховання. Інноваційна технологія це сукупність форм методів прийомів та засобів навчання, що об’єднані однією метою.
Слайд №8,9,10.
Проведемо екскурс до набутих нами знань та згадаємо традиційні форми, методи, прийоми, засоби навчання та їх класифікацію.
Слайд №11
Отож, інновації реалізуються через педагогічні технології.
І які саме ми з вами зараз розглянемо.
Слайд № 12.
Інноваційні технології.
- інформаційно-комунікаційні технології;
- технології диференційного навчання;
- проблемного навчання;
- мультимедійні технології
- ігрові технології та інші.
Застосування цих технологій сприяє розвитку пізнавального інтересу школярів, інформаційному збагаченню та формуванню в них необхідних здібностей, орієнтує на одержання подальшої освіти з використанням сучасних технологій навчання, створює умови для підвищення й доступності освіти.
Слайд № 13.
Давайте розглянемо можливості інноваційних технологій.
Інформаційно-комунікативні технології, дозволяють розробити наочне методичне та дидактичне забезпечення занять на яких учні можуть не тільки пізнати, але й «помандрувати» різними країнами, побачити визначні місця, швидко перевірити свої знання, виконати тренувальні завдання тощо. В нашому закладі ми здатні проводити уроки, на яких комп’ютер використовується в демонстративному режимі – один комп’ютер на вчительському столі + проектор;
Технологія диференційного навчання передбачає :
- творчі завдання;
- надання учням права вибору змісту, методів і форм навчання;
- колективні форми навчання;
- поєднання репродуктивних, проблемно-пошукових методів навчання;
- акцентування успіхів кожного учня ;
- спостерігання за просуванням його в навчальній діяльності та ін.
Одним із важливих видів діяльності є використання технології проблемного навчання, яке активізує самостійну роботу учнів, що веде до ґрунтовного засвоєння і закріплення наукових знань, розвиває творче мислення, здатність до самостійного вирішення поставленого завдання. Тому елементи такого навчання застосовуються на окремих етапах вивчення програмового матеріалу та на відповідних етапах уроку: постановка проблемного завдання на початку вивчення розділу (теми) та повернення до його вирішення на підсумкових уроках; формулювання проблемного питання на початку уроку (найчастіше – в епіграфі) з подальшим його розв'язанням на підсумковому етапі. У процес застосування сучасних інноваційних технологій проблемного навчання включаються всі суспільно-обумовлені і індивідуальні фактори, які характеризують кожного учня – його особистий фонд знань, індивідуальні властивості, а головне педагогічне завдання спрямовано на формування в учнів уміння проникнути в сутність історичних процесів, вміння знайти об’єктивні причини соціальних явищ, вміння використовувати всю ту різноманітну інформацію, яка закладена в процесі навчання. Необхідно, щоб предмет вивчення зацікавив дітей і разом з тим не ставив перед ними дуже важких на даному етапі завдань, тому що це може відвернути увагу від основного змісту заняття.
Однією з технологій, що допомагає учню не тільки засвоїти певний обсяг знань, а й сприяє розвитку його особистісних якостей є технологія формування та розвитку критичного мислення, яка є процесом, коли ставиться проблема, продовжується пошук і осмислення інформації і приймається рішення щодо розв’язання поставленої проблеми.
- мультимедійні технології
Дуже вдало використовувати на уроках ігрові технології. Діти із задоволенням приймають участь, бо гра-це світ в якому живе дитина. Граючи, вони не помічають, як засвоїли новий матеріал. За допомогою ігор молодші школярі вчаться будувати і конструювати, причому кожний учень має змогу вчитися у своєму стилі. Гра стимулює процес пізнання і навчання дітей. А також привчає їх до сумлінної праці. У процесі гри в дітей виробляються навички зосередження, самостійного мислення, розвивається увага, дисципліна. Введення в урок ігор чи ігрових моментів робить навчання цікавішим, створює в дітей бадьорий настрій, полегшує подолання труднощів у засвоєнні навчального матеріалу. Таким чином, розвиток пізнавального інтересу школярів в сучасних умовах успішно доповнюється інноваційними технологіями, які дозволяють учням і педагогам більш ефективно вирішувати поставлені перед ними завдання.
Реалізація інноваційного підходу до навчання учнів дозволяє підняти на якісно новий рівень педагогічний процес, підвищити рівень навчальних досягнень, забезпечує психолого-емоційну комфортність і подальшу соціальну адаптованість школярів, готовність реалізувати особисті якості в індивідуальній чи колективній діяльності (в системі «учитель - учень», «учень - учень»).
Слайд №14.
• Метод – це форма руху змісту навчального матеріалу.
• Метод – це упорядкована сукупність методичних прийомів, дій та операцій, за допомогою яких організовується навчальна діяльність учнів і процес засвоєння знань.
• Метод – форма обміну навчальною інформацією між тим, хто навчає, і тим, хто вчиться.
• Метод – форма руху пізнавальної діяльності учнів.
• Метод – упорядкована сукупність прийомів, дій і логічних операцій.
• Метод – це спосіб співробітництва вчителя й учнів.
• Метод – спосіб роботи вчителя й учнів, за допомогою якого досягається засвоєння учнями знань, умінь і навичок, розвиток їх пізнавальних здібностей.
Таким чином, метод навчання – досить складне, багатоякісне багатовимірне педагогічне явище.
Серед інноваційних методів на першому місці - інтерактивні методи навчання. Роботу в парах, у малих групах, використання інтерактивних прийомів «Коло ідей», «Акваріум», «Асоціація», «Мікрофон», «Навчаючи - навчаюсь», «Мозковий штурм», «Незакінчені речення», різних варіантів дискусійного навчання (дискусія, диспут, дебати) та вправ «Лови помилку», «Передай крейду», «Свої приклади», «Дружня порада», «Створи символ» поєднується з традиційними формами роботи та з творчою діяльністю нестандартного спрямування: інтерв'ю з письменником чи героєм, «створення» фільму, вернісаж ілюстрацій до твору, вернісаж ідей, рольова гра, літературна гра та ін. Велике зацікавлення старшокласників викликає застосування відносно нової в педагогічній практиці форми отримання інформації – активної лекції (О.Пометун), яка, на відміну від традиційної, створює умови для виникнення сумнівів і запитань у слухачів.
Метод інтерактивного навчання – створення комфортних умов навчання, при яких учень відчуває свою успішність, свою інтелектуальну досконалість. Потрібно пам’ятати, що суть інтерактивного навчання полягає у тому, що навчальний процес повинен бути постійно наповнений активною взаємодією всіх учнів. Це базується на співпраці, взаємо-навчанні: вчитель – учень, учень – учень.
Наступний інноваційний метод - метод активного навчання:
Неімітаційні
Проблемна лекція;
Лекція з елементами проблемного навчання;
Евристична бесіда;
Навчальна дискусія;
Пошукова робота;
Навчально-практична конференція;
Самостійна робота з книгою;
Інформаційні повідомлення і реферати;
Опорне конспектування;
Тестовий контроль знань.
Імітаційні
Рішення проблемних ситуацій;
Ігрове проектування;
Розігрування ролей;
Активний самоконтроль з розігруванням ролей;
Індивідуальний тренаж;
Ділові ігри.
Використовується, як інноваційний метод активного навчання «Метод проектів» на заключних (підсумкових) уроках. Метод проектування допомагає учневі бути не пасивним реципієнтом готових знань, а суб'єктом навчання, який активно включається у спільну діяльність, відчуває себе рівноправним учасником діалогу, співтворцем. Це саме той вид діяльності, який наочно демонструє практичне застосування набутих знань.
Застосування активних та інтерактивних методів навчання сприяє розвитку навичок критичного мислення та пізнавальних інтересів учнів.
На уроках, де використовуються ці методи, діти почувають себе впевнено, вільно висловлюють свої думки і спокійно сприймають зауваження, адже вони є активними учасниками навчального процесу.
Серед нетрадиційних форм проведення занять особливе місце займають інтегровані заняття та виховні заходи, яку стимулюють різноманітні форми творчої співпраці гуртківців.
Слайд №15
Як бачимо роль інноваційних форм, технологій та методів спрямовані на розвиток особистості та сприяють успішній її соціалізації.
Дякую за увагу та співпрацю.