Застосування інноваційних технологій для розвитку креативності на уроках англійської мови
Головна мета навчання іноземної мови у загальноосвітніх навчальних закладах – формування в учнів комунікативної компетенції, базою для якої слугують комунікативні вміння, сформовані на основі мовних завдань та навичок.
Раціональне використання видів діяльності допомагає уникати зниження уваги, втоми. Основні моменти і питання розбираємо на уроці. Також на уроках англійської мови я використовую методи позитивної психологічної підтримки учня, облік індивідуальних особливостей і диференційований підхід до учнів із різними можливостями, підтримую їхній пізнавальний інтерес до вивчення англійської мови.
При вивченні англійської мови ефективними є такі інтерактивні методи, як мозковий штурм, мікрофон, парна робота, mind-map, групова бесіда, використання аудіо- та відеозаписів. Для підвищення мотивації використовую метод проєктів ( здебільшого практичні та інформаційні ).
Урок – це основна організаційна форма навчально-виховного процесу в школі. Для більшої ефективності сучасного уроку використовую засоби навчання, як традиційні – наочні та технічні, підручники і посібники, дидактичні матеріали, додаткову та іншу літературу, так і засоби сучасних інформаційно-комунікативних технологій ( комп’ютер, Інтернет).
Методи: словесні ( розповідь, бесіда, лекція ), наочні ( ілюстрація, демонстрація ), практичні ( вправи ), робота з книгою, письмова робота, робота під керівництвом учителя, самостійна робота учнів.
Для стимулювання і мотивації навчання застосовую пізнавальні ігри.
Метод "Mind-Map" (Карта пам'яті), який я найчастіше використовую на своїх уроках, є простою технологією запису думок, ідей, розмов. Запис відбувається швидко, асоціативно. Тема знаходиться в центрі. Спочатку виникає слово, ідея, думка. Іде потік ідей, їх кількість необмежена, вони всі фіксуються, починаємо їх записувати зверху зліва і закінчуємо справа внизу.
Метод є індивідуальним продуктом однієї людини або однієї групи і показує індивідуальні можливості, створює простір для прояву креативних здібностей. Зазвичай цей прийом використовую під час:
Відповідно до нових Державних стандартів освіти, нових навчальних програм, використання регіонального компонента на уроках англійської мови стає пріоритетним. Я приділяю значну увагу узгодженню регіонального матеріалу з програмою. Обираю матеріал, який віддзеркалює унікальність нашого району, села та школи, і в той же час має загальнолюдську цінність, прилучення до якої впливає на підвищення загальнокультурного рівня учнів.
Використання інтерактивних методів на уроці заохочує дітей до навчання, робить сам процес навчання цікавим. Майже всі учні бажають оволодіти іноземною мовою, але, зіткнувшись із різноманітними труднощами на шляху до досягнення мети, їх мотивація може знижуватись, зникає активність, погіршується успішність. Щоб зробити заняття дійсно захоплюючими, я мушу постійно застосовувати різноманітні види навчальної діяльності, виступати в ролі вчителя, організатора спілкування.
У своїй роботі я намагаюсь застосовувати такі прийоми навчання, які сприяють підтриманню інтересу учнів до іноземної мови, допомагають залучити всіх учнів до мовленнєвої діяльності, підвищую ефективність уроку. До таких прийомів належать: робота в парах; робота в групах, навчальні ситуації; ігри, в тому числі рольові та ділові; створення ситуації спілкування.
Великі можливості для підвищення ефективності уроку має його початок. Треба зосередити увагу учнів на темі розмови, дати їм можливість слухати один одного і одночасно думати про те, як би вони самі відповіли на питання. Найчастіше на початку уроку я проводжу мовну зарядку з елементами гри. Це допомагає мені зацікавити учнів і створити умови для активної діяльності на уроці. Наприклад це може бути завдання такого типу:
- Описати запропонований малюнок;
- Намалювати картину за розповіддю вчителя;
- Закінчити речення;
- Придумати розповідь за опорними фразами;
- Закінчити чи продовжити розповідь;
- Створення ситуації з опорою на мовні зразки
Використання таких вправ на уроці розвивають монологічне та діалогічне мовлення учнів, допомагають засвоїти лексичний та граматичний матеріал, служать засобом перевірки розуміння почутого та прочитаного.
З особистої практики я можу сказати, що необхідно використовувати інтерактивні форми в цілому, або ж взявши елементи, які більш доцільні до певного класу. Ці методи дають змогу мені, як вчителю створювати навчальне середовище, в якому теорія і практика засвоюються одночасно, а це надає змогу учням формувати характер, розвивати світогляд, логічне мислення.
На мою думку, уроки будуть дійсно інноваційними при умові, якщо там пануватиме атмосфера доброзичливості, і кожна дитина відчуватиме по відношенню до себе любов та повагу.
Відчуваючи щирі почуття та емоції, які вчитель віддає дітям, його вихованці підхоплюють їх, ніби промінчики сонця, збагачуючи свій внутрішній світ та починаючи думати по-новому. А якщо діти будуть бачити перед собою ще й майстра – вчителя, відданого своїй справі, у них не просто з’явиться бажання бути схожими на такого вчителя, вони починають й діяти по-новому, відкриваються ті «дверцята креативності».