КЗ «Навчально – виховний комплекс «Криворізька спеціалізована школа I – III ступенів
із поглибленим вивченням іноземних мов – дошкільний навчальний заклад»
Криворізької міської ради Дніпропетровської області
Вчитель:
Горват Ольга Анатоліївна
Тема: “Вивчаємо рідну мову. Весела подорож абеткою”
Мета: Формування розуміння значимості української мови, без якої не може існувати ні народ, ні Україна;
розширювати знання про красу і багатство української мови, про історію виникнення писемності;
виховувати любов до рідної мови, бажання розмовляти рідною мовою.
Обладнання: вишиванки, віночки, карта України, дитячі малюнки,віршики, букви українського алфавіту, наголовники-овочі, підручники з української мови для першого класу, презентація.
Форма проведення: театралізований урок
Хід заняття
Організаційна частина
Ось лунає вже дзвінок,
Всіх вас кличе на урок.
Тільки чути: “Дзень - дзелень”
Добрий день вам, діти!
Добрий день, шановні гості!
Поле, річка, зелен гай.
Любо стежкою іти.
Тут живемо я і ти!
1. Вступна бесіда:
- Яка вона, наша рідна мова?
2.Вірші про мову:
РІДНА МОВА
По-своєму кожна
Пташина співає,
По-своєму кожен
Народ розмовляє.
У мене й народу мого
Українська є мова чудова,
Своя, материнська.
По світу її,
Як святиню, нестиму
Допоки живу,
В чистоті берегтиму,
З Любов’ю сердечною,
Вірністю сина.
Ця мова для мене,
Як мати, єдина. (С. Жупанин)
ВІРШ ПРО МОВУ
На білому світі,
На чорній землі
Є мова у квітів,
Є мова в зорі.
Є мова у бджілки,
В метелика й клена,
В бузкової гілки,
В любистку зеленого.
Є мова в калини,
В дрімучого лісу,
У річки й стежини,
В осіннього листу.
Та тільки тому,
Хто цурається
Рідної мови,
Не промовлять вони
Ані слова. (А Камінчук)
3.Бесіда:
Слайд ( зразки літер).
А які вони ? Давайте розкажемо!
4. Вірші про букви. Абетка:
Йому сьогодні наш привіт!
До нього нам лягає путь —
У ньому літери живуть.
Живуть там літери в словах,
А кожне слово — звір чи птах,
Травиця чи барвистий цвіт.
Отож в похід за мною вслід!
2.Стали букви у рядок
І побігли в дитсадок.
Хто у них за ватажка?
Ну звичайно, буква А!
3.Цю букву знають всі на світі,
Вона найперша в алфавіті,
Весела, гарна й голосна,
І найскромніша буква А!
4.Подивись, прошу тебе:
Ключ в траві, як буква Б!
Тут веселик походив,
Ключ від азбуки згубив.
5.Буква "В" така цікава:
Стовпчик вверх,
Дві дужки справа.
Так в алфавіті живе
Всім потрібна буква "В".
6. Зарядку букви - малюки
Робили після сну.
«Те» підняла аж дві руки,
А буква «Ге» лише одну.
7. Буква Ґе з ріжком вгорі
Посміхнулась дітворі:
- Щоб дзвінкішу чули мову,
Я прийшла в абетку знову.
8. Буква Д, наче дім,
Височенний дах на нім.
9. Буква «Ж» - неначе жук,
Що потрапив нам до рук.
Хоч листочків «Ж» не їсть,
Та кінцівок має шість.
10. - Гей, хлопчику!
- Я не хлопчик.
- Гей, стовпчику!
- Я не стовпчик.
- Хто ж ти такий?
- Буква І.
- А що в тебе на голові – шапка?
- Ні, крапка!
11. Ранні птахи солов’ї,
Покажіть нам букву Ї!
Буква Ї така ж, як І,
Тільки крапок зверху дві.
12. Букви слід вивчать, Іване,
Батьків метр бери складний.
Середину вдвох зігнем,
З метра букву М складем.
13. - Чи це буква, чи драбина? –
Дивувалася дитина.
Ну, якщо один щабель,
То, звичайно, буква «Н».
14. Буква «О» така-от кругла,
Хто не бачив, подивись:
Наче сонце, наче бублик,
Мов обручик, - хоч котись!
15. Я із букви П торік
Змайстрував собі турнік.
Підтягаюсь разів сто я,
Маю силу і здоров’я.
16. Буква «С» не стулить віч —
Світить місяцем всю ніч,
А коли приходить ранок,
Округляється серпанок;
Сонце, наче буква О,
Над землею попливло.
І до нього, як до мами,
Діти тягнуться руками.
17. Тук-тук-тук, ток-ток-ток –
Вибиває молоток.
Ним ви цвяхи заб’єте,
Схожий він на букву «Т».
18. Сказав горобчик:
Букву «У» боюсь я дуже, татку.
Татусь питає: «А чому?»
- «У» схожа на рогатку!
19. Буква Ф – то фантазерка,
Любить фрукти, феєрверки,
І фіалки, і фонтани,
І фортецю, і фазана,
Фарби різнокольорові,
Фею й факели казкові.
20. Я – не шість!
Я – м’який знак!
Це повинен знати всяк.
Я – не літера нова.
Я пом’якшую слова.
От наприклад: хміль і тінь,
Півень, заєць, сіль і кінь.
Далі сам подумай ти,
Де ще знак м’який знайти.
21. - Як зробити букву Ю?
Здогадавсь, Іванку?
- Букву І до О приб’ю
На коротку планку.
22. На сторінку «Букваря»
З моря вийшла буква Я
І на якір гордо стала.
Я слова свої зібрала.
Покажіть свої знання
І назвіть слова на Я.
Вчитель : Веселе місто Алфавіт.
В нім кожне слово — цілий світ.
В нім кожна літера жива —
Із них складаються слова.
Ви розпізнати їх зуміли?
Запам'ятали? Зрозуміли?
Тоді до зустрічі в книжках —
У букварях і читанках.
Бажає вам щасливих літ
Веселе місто Алфавіт!
5. Вірші про мову:
РІДНА МОВА
Буква до букви —
І виникло слово.
Слово до слова —
Звучить рідна мова.
І. Січовик
УКРАЇНСЬКА МОВА
Золоте курчатко
В золотій торбинці
Принесло сьогодні
Літери дитинці.
А дитина з літер
Збудувала слово.
І звучить, як пісня,
Українська мова.
Г. Чубач
6. Бесіда:
- Ви гарно говорите про мову. Але чи знаєте ви, що у нашій рідній мові є «чарівні» слова?
(Діти. Так, знаємо! ) (Діти називають «чарівні» слова — звертання, привітання, подяки.)
7. Вірш «Добрі слова» В.Бірюкова
— Доброго ранку! — мовлю за звичаєм.
Доброго ранку кожному зичу я.
— Доброго дня вам! — людям бажаю.
— Вечора доброго! — стрічних вітаю
І посміхаються в відповідь люди:
Добрі слова ж бо для кожного любі.
8. Інсценування української пісні «Ой піди ж ти, кицю!»
9. Фізкультхвилинка
10. Загадки:
Серед літа біля липки
Виграють сопілки, скрипки.
Це не скрипка, не сопілка,
То медок збирають … (бджілки)
Диба – диба у лісок,
Кожушок із голочок.
На нім яблучка, грибочки,
Золотистії листочки. (Їжачок)
Пошкребуться тут і там,
Кішці спокою не дам.
Зледачіли б кішки
Без малої … (мишки)
До пухнастого хвоста
Личить шубка їй руда.
Як рушає полювати.
Не виходить зайчик з хати. (Лисичка)
Довгі ноги, довгий ніс.
Прилетів — обід приніс:
Смачних жабеняток
Для своїх маляток. (Журавель)
11. Інсценування народної казки в обробці І.Я.Франка «Лисичка та Журавель»:
- Хто ж буде грати Журавля? Давайте оберемо за допомогою лічилки:
Один, один, одиничка.
В лісі бігає лисичка.
Та лисичка неспроста
все довкола погляда.
Ніч, день, кущ, пень.
Де сховався журавель?
12. Інсценування української народної пісні «Ходить гарбуз по городу»
1. Підсумок уроку:
- Про що ми сьогодні говорили?
- Що нового ви дізналися?
- Якою є мова?
2. Читання вірша
Учениця:
Я — україночка. Хоч зовсім ще маленька,
Але ходжу до школи в перший клас!
Читати я навчилася легенько,
Бо дуже гарна рідна мова в нас.
Це українська мова промениста.
Доступна й лагідна, весела і дзвінка.
Багата, як земля, джерельна-чиста
І тепла, наче мамина рука.
Я вчуся нею гарно розмовляти,
Читаю вірші і пишу слова,
Бо рідну мову треба добре знати.
Вона чудова, ніжна і жива.
3.Прощання
- Вже кінчилось свято
І прощатись нам пора.
Ми бажаємо Вітчизні (Разом) : Щастя, миру, добра.
- Дякуємо за увагу! До побачення!