ВИВЧЕННЯ АНГЛІЙСЬКОЇ МОВИ З ПІСНЯМИ: ДЕЯКІ ВИДИ РОБОТИ

Про матеріал
Із досвіду роботи під час вивчення лексики та граматики англійської мови за допомогою пісень, ураховуючи вікові особливості учнів.
Перегляд файлу

ВИВЧЕННЯ АНГЛІЙСЬКОЇ МОВИ З ПІСНЯМИ:

ДЕЯКІ ВИДИ РОБОТИ

(з досвіду роботи учителя англійської мови Мищенко І.М.)

Музика - це універсальна мова, яка не потребує перекладу. Навіть не знаючи слів, ми відчуваємо, про що співає музикант, тому що пісні безпосередньо «розмовляють» з нашими серцями. А все, що здатне викликати у нас глибокі емоції, нам легше запам'ятовувати, тому не дивно, що багато вчителів вдається до пісень на уроках англійської. Це допомагає зробити процес навчання не тільки захоплюючим, але й ефективним. Ми знаємо, що наші креативні вчителі часто використовують пісні на уроках, особливо у початкових класах.

Мабуть, не  знайдеться такої людини, яка не любила б слухати музику. Слухати пісні можна в будь-якій звичній для нас обстановці: удома чи в школі. Не докладаючи практично ніяких зусиль, можна вивчати і запам'ятовувати слова, тренувати граматичні конструкції, а також покращувати свою вимову.

На сучасному етапі, коли особистість зростаючої дитини перебуває в центрі всієї освітньої і виховної діяльності, актуальним стає завдання пошуку ефективних способів і прийомів навчання. Вирішення цього завдання можливе лише за умови впливу не тільки на свідомість учнів, але і на проникнення в їхню емоційну сферу.

Одним із найбільш ефективних способів впливу на почуття й емоції школярів є музика, що представляє собою сильний психологічний стимул, здатний проникати в приховані глибини свідомості. Я.А. Коменський писав, що той, хто не знає музики, уподібнюється людині, яка не знає грамоти. Музика і спів надають неоціненну допомогу у вивченні англійської мови з декількох причин.

1. Пісні, як один з видів мовного спілкування, є засобом більш міцного засвоєння і розширення лексичного запасу, тому що включають нові слова і вирази. У них вже знайома лексика зустрічається в новому контекстуальному оточенні, що допомагає її активізації. У піснях часто зустрічаються власні  імена, географічні назви, реалії країни мови, що вивчається, поетичні слова. Це сприяє розвитку у школярів почуття мови, знання його стилістичних особливостей.

2. У піснях краще засвоюються і активізуються граматичні конструкції.

3. Пісні сприяють удосконаленню навичок іншомовної вимови, розвитку музичного слуху. Встановлено, що музичний слух, слухова увага  і слуховий контроль знаходиться в тісному взаємозв'язку з розвитком артикуляційного апарату.

4. Пісні сприяють естетичному вихованню учнів, згуртуванню колективу і більш повному розкриттю творчих здібностей кожного. Завдяки музиці на уроці створюється сприятливий психологічний клімат, знижується психологічне навантаження, активізується мовна діяльність, підвищується емоційний тонус, підтримується інтерес до вивчення англійської мови.

5. Пісні стимулюють монологічні і діалогічні висловлювання, служать основою розвитку мовно-розумової діяльності учнів, сприяють розвитку як підготовленої, так і непідготовленої вимови.

На уроці пісні найчастіше використовуються для фонетичної зарядки на початковому етапі навчання. Варто використовувати короткі дитячі пісні типу "ABC song", "Happy Birthday" "Old McDonald had a farm", "Clap your hands", "What is your name?", "You put your right hand in" та ін. Також для більш міцного закріплення лексичного і граматичного матеріалу. Пісні можуть уводитися у зв'язку з вивченням лексичної теми, наприклад: "Politics - "Wind of change"; Drugs "Hotel California" (Eagles); Teenagers "Numb" (Linking Park), Appearance "I've got two eyes".

Також введення пісні може бути органічно пов'язане з вивченням граматичної теми, наприклад: Present Simple - пісні з к / ф "Love Story"; Present Progressive - "I'm sitting in the morning", Complex Object "I saw you dancing", Past Simple - "Lady in Red" (Chris de Burg); Past Simple - "Yesterday", "Hotel California" (Eagles), зворот there is - "Girl" (Beatles) і ін.

Як стимул для розвитку мовних навичок і умінь. Наприклад, вміння побудувати розповідь на основі сюжету пісні.

Як свого роду релаксація в середині або кінці уроку, коли учні втомилися і їм потрібна розрядка, що знімає напругу і відновлює їх працездатність.

Добірку пісень слід розділити на вікові групи. Із одним і тим же пісенним матеріалом можна працювати з 1 класу по 6 клас включно. Ураховуючи вікові особливості та інтереси дітей середнього і старшого шкільного віку, починаючи з 7 класу, варто підшукувати щось із більш дорослого репертуару. Це або твори, що стали сучасною класикою (пісні "Beatles", "ABBA", "Pink Floyd", "Eagles" і т.д.), або пісні, які постійно на слуху в учнів (вони їх чують по радіо, телебаченню, на дискотеках і т.д.) - "Linking Park", "Black Eyed Peas". Можна на уроках на прохання учнів розбирати пісні, які особливо сподобалися їм. Тому інтерес у дітей великий, відбувається мимовільне запам'ятовування слів і цілих структур. Дізнавшись слова, вони наспівують їх під знайому мелодію і поза уроком.

Робота над піснею може бути умовно розділена на кілька етапів:

- фонетичний,

- лексичний,

- граматичний,

- соціально-лінгвістичний

- країнознавчий.

Розподіл умовний, тому що немає чітких меж між етапами: один етап плавно переходить в інший. Процес роботи над піснею може займати кілька уроків, так як на уроці для цього відводиться 5-10 хвилин.

 Система уроків:

 1 урок. Починати роботу з піснею треба з назви, яка записується на дошці. Дати завдання дітям: спробувати здогадатися, про що ця пісня. Учителю необхідно виписати слова, що викликають фонетичні та лексичні труднощі. Наступний етап: прослуховування і порядковий переклад пісні (для цього необхідно роздати тексти або спроектувати на інтерактивну дошку). Після першого прослуховування перевіряємо правильність своїх припущень щодо змісту пісні.

  2 урок. Робота над граматичною стороною пісні. Як правило, всі пісні написані в якомусь одному граматичному часі. На дошці або в раздатковому матеріалі пропонується виконувати кілька вправ. Це можуть бути пропущені дієслова,  ступені  порівняння прикметників і т.д.

 3 урок. Робота над фонетикою. Відпрацьовуємо читання першого куплета: звук - слово - словосполучення. Працюючи над фонетикою, необхідно звертати увагу і на мелодику пісень - чергування наголошених і ненаголошених складів і слів. Відпрацювавши перший куплет, повторюємо його за фонограмою.

 4 урок. Робота над запам'ятовуванням тексту. Можна використовувати такі способи запам'ятовування:

- «Ланцюжок» (Chain). Кожен учень по черзі вимовляє одну сходинку куплета і так до кінця.

- «Снігова куля» (Snowball). Кожен наступний учень повторює фразу попереднього і додає свою.

- «Закінчи фразу» (Complete the phrase). Учитель вимовляє початок фрази, учні закінчують її.

 5 урок. Виконання пісні під фонограму «плюс» (з голосом). На цьому ж уроці спробувати виконати пісню під фонограму «мінус один» (без голосу).

 6 урок. Виконання пісні самостійно під фонограму «мінус один». Можна влаштувати конкурс на краще виконання пісні (соло, дуети, тріо тощо).

Опрацьована подібним чином пісня може бути виконана під час проведення Тижня англійської мови або на шкільних святах. Також можна додати і такий вид роботи, як твір-роздум на ту чи іншу тему, які поставлені в пісні. У цьому випадку необхідно пред'явити лексичний мінімум, який буде використаний в процесі роботи над піснею.

Треба визнати, що не завжди вдається використовувати вищенаведену схему. Це залежить від ступеня підготовленості класу, від змісту пісні, а найголовніше - від бажання учнів.

Висновок

Робота з піснями активізує розумову діяльність учнів, розвиває їх інтерес до культури країн мови, що вивчається, формує художній смак, розширює кругозір, поглиблює знання мови, оскільки при цьому відбувається процес запам'ятовування не тільки слів, але й виразів, цілих строф, куплетів. Учні із задоволенням заучують тексти пісень, пізніше мимоволі вставляючи їх в монологічну і діалогічну мову. Таким чином збагачується і розширюється словниковий запас школярів. А для тих же учнів, які відчувають труднощі у вивченні англійської мови, пісні надають можливість сприймати і переробляти інформацію (лексичний і граматичний матеріал) в доступній і захоплюючій формі, тим самим, долаючи ці труднощі.

Також необхідно сказати, що пропонований матеріал має методичну цінність.

Ось невеликий список пісень, які можна слухати, коли працюєте з граматикою:

пісня We Are the Champions підійде для вивчення часу Present Perfect;

Yellow Submarine у ​​виконанні The Beatles - для Past Simple;

для відпрацювання майбутнього часу: I Will Survive by Gloria Gaynor, I'll Always Love You by Whitney Houston або саундтрек до серіалу Friends - I'll Be There for You;

якщо потрібно розібратися з умовними реченнями: If I Were a Boy by Beyonce, If by Red Hot Chili Peppers або Hero by Enrique Iglesias.

How Can I Miss You by Nelson - другий і третій тип умовних речень;

The Reason by Hoobastank - used to і I wish;

It Must Have Been Love by Roxette - модальне must c перфектним інфінітивом;

Have not Met You Yet by Michael Bublé - Present Perfect;

Grenade, Count on Me, Just the Way You Are by Bruno Mars - умовні речення;

романтична пісня If Tomorrow Never Comes by Ronan Keating допомагає позбутися will в умовних реченнях;

те ж правило, але вже з дієсловом to be після when, відмінно запам'ятовується з When I'm Sixty-Four by The Beatles.

Іноді можна не слухати всю пісню, а лише нагадати учневі якийсь шматочок, популярну фразу. Наприклад, фраза relax, take it easy допомагає пояснити значення слова easy-going.

І зовсім не обов'язково заучувати всі слова напам'ять. Достатньо ознайомитися з текстом пісні і відзначити для себе ті рядки, де міститься важливе для вивчення граматики.

Для роботи з лексикою варто добирати пісні на смак учнів. Якщо дітям подобається якась пісня, вони часто її слухають, так чому б не приділити трохи часу розбору слів, які легко запам'ятаються після кількох прослуховувань? І не забувайте підспівувати, тоді все запам'ятається ще швидше, а вимова буде поліпшуватися.

Наприклад, пісня All I Want for Christmas by Mariah Carry містить майже всю новорічно-різдвяну лексику. Варто розібрати її текст напередодні Нового року і можна бути впевненим, що учні поневолі будуть повторювати всі слова, почувши цю пісню. І самі діти кажуть, що це так чудово - не просто чути знайому мелодію, а ще й розуміти слова!

Пісня Affirmation by Savage Garden або One of Us by Joan Osborne, як і ще багато інших, можуть дати відмінний старт дискусії на уроці.

Іноді пісні можуть зіграти злий жарт. Мені здається, що слово hotel сильно постраждало через наголос від пісні Eagles групи Hotel California. У ній слово спотворили на догоду ритму. Тому необхідно терміново відправити цю пісню «в бан» і переключитися на Heartbreak Hotel by Whitney Houston або будь-яку іншу з правильною вимовою цього слова.

На уроках на етапі закріплення матеріалу, коли ми вже вивчили нову лексичну або граматичну тему, теж можна задіяти пісні.

Пісня Ka-Ching! by Shania Twain насичена фразами, пов'язаними з грошима. Тут можна зустріти: greedy (жадібний), to earn (заробляти), to spend foolishly (витрачати бездумно), to be broke (бути на мілині, без грошей), to get a loan (брати в кредит), to afford (дозволяти собі ). Погодьтеся, рідко де можна зустріти таку кількість тематичної лексики в одному творі. І ще ця пісня гарна й нова тим, що потім можна обговорити її зміст: чи згоден учень з її ідеєю.

Якщо говорити про майбутній час, а саме використання will для обіцянки (promise), то обов'язково послухати пісню I Will Always Love You by Whitney Houston, де співачка за допомогою will дає обіцянку, що буде любити завжди.

Конструкцію let somebody do something (дозволяти комусь зробити щось) найлегше запам'ятати завдяки пісні Let It Be by The Beatles. Особливо якщо учень сам наспіває цю пісню кілька разів.

Якщо вивчається Present Perfect і говоримо про життєвий досвід (I have done something), то можна послухати пісню Have You Ever by Brandy. У цій пісні ви почуєте стільки раз have you ever, що назавжди запам'ятайте, як правильно будувати питання в Present Perfect.

У процесі роботи я дійшла висновку, що переклад пісень на рідну мову не завжди ефективний для навчання, так як в текстах часто зустрічаються скорочення, фразові дієслова, сленг, метафори і неповні граматичні конструкції.

Навчання з використанням інформаційно-комунікаційних технологій (ІКТ) несе в собі великий мотиваційний потенціал. Не тільки новизна роботи з комп'ютером, яка сама по собі сприяє підвищенню інтересу до навчання, а й можливість регулювати пред'явлення навчальних завдань за ступенем складності, заохочення правильних рішень позитивно позначаються на мотивації.

Наприклад, на сайті http://www.lyricstraining.com представлений широкий вибір пісень з можливістю підставляти пропущені слова під час прослуховування.

docx
Додав(-ла)
МИЩЕНКО ІРИНА
Додано
5 січня 2021
Переглядів
1413
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку