МЕТА: Поглибити одержані у початкових класах знання учнів про будову слова. Сформувати уявлення про структуру змінних і незмінних слів. Ознайомити учнів із будовою основи, з роллю та значенням її структурних елементів. Формувати навички морфемного аналізу.
Лінгвістичний аналіз тексту
Вивчення будови слова
у 5 класі
( урок – блок )
ТЕМА: Будова слова.
МЕТА: Поглибити одержані у початкових класах знання учнів про будову слова. Сформувати уявлення про структуру змінних і незмінних слів. Ознайомити учнів із будовою основи, з роллю та значенням її структурних елементів. Формувати навички морфемного аналізу.
ОБЛАДНАННЯ: Схеми-опори, записи на дошці, картки.
ХІД УРОКУ
I. Оголошення теми і завдань уроку. Мотивація навчальної діяльності.
Сьогодні на нашому уроці будуть дуже цікаві гості з країни Граматики — споріднені слова або слова-родичі.
Ми поглибимо свої знання про спільну частину споріднених слів — корінь, довідаємося про інші важливі частинки слова — префікс, суфікс і закінчення, спостерігатимемо їхню роль у слові, а також повторимо відоме вам про основу слова.
II. Актуалізація опорних знань учнів.
— Назвіть ту частину слова, яка стоїть перед коренем. Наведіть приклади.
1. Всі чули, як дзвонить у школі дзвінок. Напевно, всі чули, як
капає зі стріхи вода — крапельки падають то тут, то там. І створюється
враження передзвону.
Записуємо слова: дзвонить, дзвінок, передзвін.
Виділяємо префікс пере-.
— Яке значення має префікс у цьому слові?
— Яка частина стоїть між коренем і закінченням. Наведіть приклади слів, які мають суфікси.
БУДОВА СЛОВА
|
слово |
|
ЗМІННЕ |
НЕЗМІННЕ |
|
ОСНОВА ЗАКІНЧЕННЯ / \ \ префікс корінь суфікс префікс корінь суфікс |
||
ЗНАЧУЩІ ЧАСТИНИ СЛОВА |
ПРЕФІКС КОРІНЬ суфікс закінчення |
ОСНОВА— виражає лексичне значення слова — виражає граматичне значення слова |
ЛІС РУКА |
МЕТРО ВЛІВО СЛІДОМ |
|
ПЕРЕРОЗПОДІЛ |
СКОСА, НЕВИПРАВДАНО |
Роздивіться уважно схему. Прокоментуйте її.
— Розгляньте записані на дошці слова. Що виділено у словах лівої колонки?
сад- весело
сад-и влітку
сад-у восени
сад-ам доброзичливо
— Чому у словах правої колонки не виділено закінчення?
— Ще раз зверніть увагу на виділені частини слова. Чим виражені закінчення?
Висновок: закінчення буває виражене і нульове.
Учні придумують речення зі словом «зима»
Лінгвістична казка про корінь
Багато років тому жив-був собі корінь «ліс». Знайшли його люди і почали думати, що з ним робити. А корінь і каже:
— Посадіть мене. І я розростусь у велике красиве дерево.
Посадили люди корінь «ліс» і став він рости. Спочатку один
паросток пустив, потім другий, потім третій... Багато паростків з'явилося від кореня «ліс». Всі вони па корінь подібні і своє щось у кожному є. Ось яке дерево виросло.
Подивились люди, порівняли паростки і побачили, що в усіх одна спільна частина — «ліс». І з того часу почали вони спільну частину споріднених слів називати як?
(відповідають учні). І правильно вирішили: від неї, як від кореня дерева, утворюються нові споріднені слова.
На гілках дерева, намальованого на дошці учень записує слова: ліс, лісовий, лісистий, лісник, лісничиха, лісниківна, лісництво, лісничівка, лісовик, лісок, лісочок. Перелісок, пролісок.
Йшли колись стежкою гусак, гуска і гусенята, а назустріч їм повзла гусениця.
— Хто ви? — питає вона.
— Я — гусак, це — гуска, а то — гусенята, — ввічливо відповів гусак. — А ти хто?
Які слова називаються спорідненими? Наведіть приклади.
— На основі власних спостережень зробіть висновок про те, чи достатньо звукової подібності для того, щоб слова вважати спорідненими.
6. Розподільний диктант.
Випишіть спочатку форми одного і того ж слова, а потім різні слова:
Зима, зими, зимувати, взимку, зимою, зимовий. Сніг, сніжка, снігу, сніжинка, підсніжник, снігами.
7. Спостереження над роллю суфіксів.
Учні записують слова у дві колонки:
учениця вітрище
пісняр хатинка
писар дорогенький
цибулиння синюватий
свіжість тонюсінький
— Виділіть суфікси у записаних словах. Яку роль виконує суфікс у словах першої колонки? А в словах другої колонки? Зробіть висновок.
(Суфікси можуть бути двох видів: суфікси, які, приєднуючись до основ, утворюють слова з новим лексичним значенням, і суфікси, які, приєднуючись до основи, вносять новий смисловий відтінок у значення)
слова.
8. Спостереження над роллю і значенням префіксів.
Пояснювальний диктант
Ліс-праліс нести-принести
баба-прабаба легко-залегко
гарний-прегарний писати-приписати
— Яку роль виконують префікси у словах? Що таке префікс?
III. Закріплення вивченого матеріалу
а) Запишіть слова у відповідності до поданих схем. Якщо правильно запишете, то з початкових літер складається закінчення відомого прислів'я: Вчитись ніколи (не пізно).
експортний
орлина
носій
підводник
золото
нагода
ідеал
б) Зробіть морфемний аналіз (розбір за будовою )обставини «пізно».
У котрому слові даного прислів'я корінь має лише приголосні звуки? Чому?
IY. Підсумок уроку
Бесіда за схемою-опорою.
V. Домашнє завдання.
ПАМ'ЯТКА «РОЗБІР СЛОВА ЗА БУДОВОЮ»
знаком.