Вивчення будови слова у 5 класі

Про матеріал

МЕТА: Поглибити одержані у початкових класах знання учнів про будову слова. Сформувати уявлення про структуру змінних і незмінних слів. Ознайомити учнів із будовою основи, з роллю та значенням її структурних елементів. Формувати навички морфемного аналізу.

Перегляд файлу

 

 

            Лінгвістичний аналіз тексту

 

 

 

 

 

 

         Вивчення будови слова

 

 

                      у 5 класі

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

                                                   ( урок – блок )

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ТЕМА: Будова слова.

 

МЕТА: Поглибити одержані у початкових класах знання учнів про будову слова. Сформувати уявлення про структуру змінних і незмінних слів. Ознайомити учнів із будовою основи, з роллю та значенням її структурних елементів. Формувати навички морфемного аналізу.

 

ОБЛАДНАННЯ: Схеми-опори, записи на дошці, картки.

 

                                                          ХІД УРОКУ

 

I. Оголошення   теми    і    завдань   уроку.    Мотивація    навчальної  діяльності.

Сьогодні на нашому уроці будуть дуже цікаві гості з країни Граматики — споріднені слова або слова-родичі.

Ми поглибимо свої знання про спільну частину споріднених слів — корінь, довідаємося про інші важливі частинки слова — префікс, суфікс і закінчення, спостерігатимемо їхню роль у слові, а також повторимо відоме вам про основу слова.

II. Актуалізація опорних знань учнів.

  • Пригадайте, з яких значущих частин складається слово.
  • Що означає «значуща частина слова»?
    Розглянемо записані на дошці слова:

 

  1. д-о-р -о- г-а,    п-р-и-д-о-р-о-ж-н-і-й
  2. до-ро-га,          при-до-рож-ній
  3. дорог-а,          при-дорож-н-ій

 

  • Які з виділених частин слів мають значення, а які не мають?
  • Яка частина найголовніша у слові? Доведіть свою думку.

 Назвіть ту частину слова,  яка стоїть перед коренем.  Наведіть приклади.

 

1. Всі чули,  як дзвонить у школі дзвінок.  Напевно,  всі чули,  як
капає зі стріхи вода — крапельки падають то тут, то там. І створюється
враження   передзвону.  

Записуємо   слова:   дзвонить,   дзвінок,   передзвін.
Виділяємо префікс пере-.

 Яке значення має префікс у цьому слові?

—     Яка частина   стоїть    між    коренем    і закінченням. Наведіть приклади слів, які мають суфікси.

  • Що таке закінчення? Чим особлива ця частина слова?
  • Пригадайте, які значущі частини входять до складу основи. Як ви думаєте, чому туди не може входити закінчення?
  1. Робота над схемою-опорою. (слайд)

 

 

                                 БУДОВА СЛОВА

 

 

слово

               ЗМІННЕ

                              НЕЗМІННЕ

ОСНОВА               ЗАКІНЧЕННЯ                       /     \        \                                          префікс  корінь    суфікс                      префікс   корінь  суфікс

ЗНАЧУЩІ ЧАСТИНИ СЛОВА

ПРЕФІКС КОРІНЬ

суфікс закінчення

ОСНОВА— виражає лексичне значення слова — виражає граматичне значення слова

ЛІС                 РУКА

МЕТРО   ВЛІВО   СЛІДОМ

ПЕРЕРОЗПОДІЛ

СКОСА,   НЕВИПРАВДАНО

 

Роздивіться уважно схему. Прокоментуйте її.

  • Що з поданого у схемі вам уже відомо?
    3. Опрацювання матеріалу про закінчення.

 Розгляньте  записані на дошці  слова.   Що виділено у словах лівої колонки?

сад-                      весело

сад-и                      влітку

сад-у                      восени

сад-ам           доброзичливо

— Чому у словах правої колонки не виділено закінчення?

— Ще раз зверніть увагу на   виділені   частини   слова. Чим виражені закінчення?

  • Чи має закінчення слово «сад»?
  • Чи можна сказати, що слово «сад» не має закінчення так само, як і слова правої колонки?

Висновок: закінчення буває виражене і нульове.

  • Чи творить закінчення нові слова?
  • Яка роль закінчення у мові?

Учні придумують речення зі словом «зима»

 

  1. Опрацювання теоретичного матеріалу за підручником. (про корінь)

                                        Лінгвістична казка про корінь

Багато років тому жив-був собі корінь «ліс». Знайшли його люди і почали думати, що з ним робити. А корінь і каже:

 Посадіть мене. І я розростусь у велике красиве дерево.
Посадили люди корінь «ліс» і став він рости. Спочатку один

паросток пустив, потім другий, потім третій... Багато паростків з'явилося від кореня «ліс». Всі вони па корінь подібні і своє щось у кожному є. Ось яке дерево виросло.

Подивились люди, порівняли паростки і побачили, що в усіх одна спільна частина «ліс».  І з того часу почали вони спільну частину споріднених слів називати як?

(відповідають учні). І правильно вирішили: від неї, як від кореня дерева, утворюються нові споріднені слова.

 

На гілках дерева, намальованого на дошці учень записує слова: ліс, лісовий, лісистий, лісник, лісничиха, лісниківна, лісництво, лісничівка, лісовик, лісок, лісочок. Перелісок, пролісок.

 

  1. Читання казки «Родичі».

Йшли колись стежкою гусак, гуска і гусенята, а назустріч їм повзла гусениця.

 Хто ви? питає вона.

 Я —  гусак,   це гуска,   а  то  —  гусенята,  —  ввічливо відповів гусак. А ти хто?

  • Я ваша тітка, похвалилася гусениця.
    Гуси ображено заґелґотали.

 

  • Чи зрозуміли ви, чому образилися гуси?
    -— Що ж вийшло насправді?

Які слова називаються спорідненими? Наведіть приклади.

 На основі  власних спостережень зробіть  висновок про  те,  чи достатньо звукової подібності для того, щоб слова вважати спорідненими.

 

6. Розподільний диктант.

Випишіть спочатку форми одного і того ж слова, а потім різні слова:

Зима, зими, зимувати, взимку, зимою, зимовий. Сніг, сніжка, снігу, сніжинка, підсніжник, снігами.

 

7. Спостереження над роллю суфіксів.
Учні записують слова у дві колонки:

учениця                            вітрище

пісняр                            хатинка

писар                                      дорогенький

цибулиння                            синюватий

свіжість                            тонюсінький

 Виділіть суфікси у записаних словах. Яку роль виконує суфікс у словах першої колонки? А в словах другої колонки?  Зробіть висновок.

(Суфікси можуть бути двох видів: суфікси, які, приєднуючись до основ, утворюють слова з новим лексичним значенням, і суфікси, які, приєднуючись до основи, вносять новий смисловий відтінок у значення)

слова.

8.     Спостереження над роллю і значенням префіксів.

                     Пояснювальний диктант        
        Ліс-праліс                       нести-принести

             баба-прабаба                       легко-залегко

             гарний-прегарний                   писати-приписати

—  Яку   роль   виконують   префікси   у   словах?     Що таке префікс?

 

III. Закріплення вивченого матеріалу

а)  Запишіть   слова   у   відповідності   до    поданих   схем.    Якщо правильно   запишете,   то   з   початкових   літер   складається   закінчення відомого прислів'я:  Вчитись ніколи  (не пізно).

експортний

орлина

носій

підводник

золото

нагода

ідеал

б)  Зробіть морфемний аналіз (розбір за будовою )обставини «пізно».

У   котрому  слові  даного   прислів'я  корінь   має  лише   приголосні звуки?  Чому?

 

IY.  Підсумок уроку
Бесіда за схемою-опорою.

  • З яких частин складаються змінні слова?
  • У чому полягає особливість незмінних слів? Наведіть приклади.
  • Які частини слова входять до складу основи?
  • Що таке основа слова? Яке значення має вона у слові?
  • Яка частина слова виражає його граматичне значення?

V.  Домашнє завдання.

 

ПАМ'ЯТКА «РОЗБІР СЛОВА ЗА БУДОВОЮ»

  1. Визнач, на яке питання відповідає слово і що воно означає.
  2. Знайди у слові закінчення.
  3. Знайди основу слова. Це частина слова без закінчення.
  4. Знайди у слові корінь. Для цього добери спільнокореневі слова. Познач умовним

    знаком.

  1. Знайди  префікс.  Познач умовним знаком.
  2. Знайди  суфікс.   Це  частина  слова,   що  стоїть   після   кореня   і
    служить для утворення нових слів та відтінків значень. Познач
    умовним знаком.

 

doc
Додано
6 листопада 2021
Переглядів
1204
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку