Міністерство освіти і науки України
Державний заклад
«Луганський національний університет імені Тараса Шевченка»
Навчально-науковий інститут публічного управління, адміністрування
та післядипломної освіти
Удовик Надія Іванівна
ВИВЧЕННЯ КАЗКИ ГАНСА КРІСТІАНА АНДЕРСЕНА «СНІГОВА КОРОЛЕВА» У 5 КЛАСІ
Кваліфікаційна робота
слухача курсів підвищення кваліфікації
вчителів зарубіжної літератури
Старобільськ – 2021
Модельна навчальна програма |
«Зарубіжна література. 5–6 класи» для закладів загальної середньої освіти (автори Ніколенко О.М., Ісаєва О.О., Клименко Ж.В. та ін.)» |
Кількість годин на тиждень |
2 |
Назва розділу (теми) |
Літературні казки світу |
Літературний твір |
Ганс Крістіан Андерсен. «Снігова Королева» |
Інваріантний чи варіативний компонент |
Інваріантний |
Переваги обраного літературного твору в порівнянні з іншими, запропонованими модельною навчальною програмою на вибір у межах варіативного компонента теми (розділу)* |
|
Кількість і тематика уроків для вивчення обраного літературного твору |
|
Актуальність теми дослідження.
Літературна казка, немов її герой, у всі часи піддавалася справжнім випробуванням, а в літературі досі час від часу спалахують дискусії про роль та місце казки у нашому житті. І сьогодні можна почути про те, що фантастика неправильно орієнтує дитину в пізнанні реальності, що казки згубно впливають на незміцнілу психіку дитини, розвивають страхи та забобони, готують ґрунт для сприйняття релігії. Але діти виявляються мудрішими за дорослих і, як і раніше, просять: «А розкажи мені казку»...
Насамперед існує проблема значущості казки у практиці шкільного викладання. Сучасна людина, яка втратила орієнтири, де добро, де зло, з радістю знаходить це у казці. Казка, як і раніше, відповідає на запити дитячої душі, яка шукає у цьому світі щось світле, радісне, чудове. Психологи бачать у казці виражений лікувальний ефект, здатність оздоровлювати психіку людини. Для літературної освіти казка – дивовижний простір, занурюючись у який учень набуде та розвиває особистісні, предметні та метапредметні здібності.
Г. К. Андерсен стверджував, що казки — «блискуче, найкраще у світі золото, те золото, що блищить вогником у дитячих вічках, дзвенить сміхом з дитячих вуст і вуст батьків». Казки данського письменника переповнює ціла гама людських почуттів та настроїв: доброти, милосердя, захоплення, жалості, іронії, співчуття. І найголовніше – кохання. Згадаймо: коли в пошуках Кая Герда верхи на олені наближається до двору Снігової Королеви, олень просить мудру фінську жінку наділити дівчинку небувалою силою — інакше їй не повернути Кая. Але ось що відповідає оленю ця жінка: «Сильніше, ніж вона є, я не можу її зробити. Невже ти сам не бачиш, наскільки велика її сила? Подумай, їй служать і люди, і тварини! Вона босоніж обійшла півсвіту! І ця сила прихована у її серці». Така сила кохання в казках Андерсена. Ця сила рухає горами, перемагає горе і розлуку, повертає до життя приречених на смерть.
Схема роздумів над казкою та їх обговорення
Акцент |
Напрямок роздумів |
Питання |
Коментарі |
Основна тема |
Важливо зрозуміти основні ідеї казки, тобто що за її допомогою нам хотіли передати наші предки, який досвід, про що попередити, чим підбадьорити та інше. |
Про що ця казка? Чому вона нас вчить? В яких ситуаціях нашого життя нам стане в нагоді те, що ми дізналися з казки? Як конкретно ми це знання можемо використати у своєму житті? |
Через основну тему нам передаються загальні моральні цінності, стилі поведінки та взаємодії з оточуючими, спільні відповіді на спільні питання. |
Лінія героїв казки. Мотиви вчинків |
Важливо зрозуміти видиму та приховану мотивацію героїв казки. |
Чому герой робить той чи інший вчинок? Навіщо йому це потрібне? Чого він насправді хотів? Навіщо один герой був потрібний іншому? |
Можна розмірковувати і проводити обговорення окремо кожному за героя, чи у взаємозв'язку героїв друг з одним. |
Лінія героїв казки. Способи подолання труднощів. |
Важливо "скласти список" способів подолання труднощів героями казки. |
Як герой вирішує проблему? Який спосіб вирішення та поведінки він обирає? Активний чи пасивний? Чи все вирішує чи сам, чи намагається передати відповідальність іншому? У яких ситуаціях нашого життя ефективний кожен спосіб вирішення проблем, подолання труднощів? |
Маючи набір способів вирішення проблем: прямий напад на ворога, хитрість, використання чарівних предметів, групове вирішення проблем та ін., важливо оцінити в яких ситуаціях реального життя ми можемо використовувати той чи інший спосіб вирішення труднощів. |
Лінія героїв казки. Ставлення до навколишнього світу та самого себе. |
Важливо зрозуміти загальну спрямованість героя: він творець чи руйнівник стосовно навколишнього світу, іншим героям? |
Що приносять вчинки героя оточуючим, радість, горе, прозріння? У яких ситуаціях він є творцем, у яких руйнівник? Як у реальному житті розподіляються ці тенденції? Як у житті кожного з нас розподіляються ці тенденції? |
Важливо при обговоренні розвивати гнучкий підхід до творчих та руйнівних тенденцій. Прояв базової тенденції багато в чому залежить від конкретної ситуації у житті. |
Актуалізовані почуття. |
Важливо усвідомити, яку емоційну реакцію викликає героя певна ситуація і чому? |
Які почуття викликає ця казка? Які епізоди викликали радісні почуття? Які сумні? Які ситуації викликали страх? Які ситуації викликали роздратування? Чому герой реагує саме так? |
Розмірковуючи над казкою з позиції почуттів, які вона викликає, можна наголошувати на джерелах почуттів усередині нас. |
Образи та символи в казках. |
Важливо усвідомити, які тенденції, уроки, способи поведінки несе у собі кожен герой казки. |
Хто такий Кай? Хто така Фінка? Хто така Маленька розбійниця? |
Можна звикористовувати як власні міркування на тему " Що це за образ ", а й словники образів, |
Тема. Ганс Крістіан Андерсен «Снігова королева». Боротьба добра і зла в казці.
Мета: ознайомити з життєвим та творчим шляхом письменника, відомими перекладачами казок Г.К.Андерсена, вчити використовувати народну мудрість у повсякденному житті для уникнення конфліктних ситуацій, розвивати читацькі компетентності учнів, здатність розуміти зміст прочитаного, переказувати та відтворювати прочитане. виховувати загальнолюдські та особистісні цінності, любов до рідної землі, родини.
Обладнання: портрет Г.К.Андерсена, малюнки до казки «Снігова королева», роздатковий матеріал, мультимедійна презентація.
Тип уроку: вивчення нового матеріалу
І. Мотивація навчальної діяльності учнів.
У сучасному світі залишилося не так багато королівських родин. А поговорити з ними віч-на-віч хотілося б багатьом. Сьогодні ми з вами побуваємо в країні, яка і нині є монархічною, тобто має королеву. А також, познайомимося з героями, що розмовляли з принцом і принцесою, королевою от так просто, як і ми говоримо з вами.
Актуалізація опорних знань
Гра «Так чи ні»
Підтвердіть або спростуйте твердження.
Взаємоперевірка.
ІІ. Оголошення теми, мети та завдань уроку.
IIІ. Сприйняття і засвоєння учнями навчального матеріалу
1. Вступне слово вчителя.
Сьогодні ми продовжимо подорож КРАЇНОЮ КАЗОК. На крилах уяви перенесемося на північ, до Скандинавії. Саме там знаходиться Данія, де й до цього часу є справжні королі й королеви. А багато років тому там жив дивовижний письменник. Він був Казкарем. І звали його Ганс Крістіан Андерсен (1805 - 1875).
Необхідно мати дійсно великий літературний талант, щоб скласти цікаву історію про звичайну голку, зламану іграшку, горошину. Ганс Крістіан Андерсен володів таким даром, і це було його щастям. Він писав: «Світ навколо нас сповнений краси, вона проявляється в найменших образах, яких часто не помічають люди. У краплині води, взятої з калюжі, вирує цілий світ живих істот. Доба — крапля, вихоплена з буденного життя, теж містить у собі цілий світ у картинах, сповнених поезії й краси. Відкрий тільки очі і дивись. Поет повинен вказувати на них іншим людям... Потім і вони звикнуть вдивлятися, і життя всіх збагатиться, збагатиться красою...» Щастя бачити й розуміти красу дарує нам письменник у казці «Снігова королева», знайомство з якою ми сьогодні розпочинаємо.
Перегляд презентації про Г.К. Андерсена та казку «Снігова королева».
3. Аукціон знань.
- Які казки Андерсена вам відомі?
- Назвіть головних героїв цих творів.
4. Виразне коментоване читання казки «Снігова Королева» учнями ланцюжком.
(І та II розділи казки)
5. Бесіда на первинне сприйняття тексту.
1) Як з'явилося чарівне дзеркало?
2) Яку властивість воно мало? Свою відповідь підтвердіть словами тексту.
3) Чому дзеркало розбилося?
4) Якого лиха наробили ці скалки?
5) Розкажіть, що вам стало відомо про дівчинку Герду та хлопчика Кая.
6) Чому Кай раптом змінився?
7) Хто першим постраждав від витівок Кая?
8) Що трапилося з Каєм на вулиці?
III. Закріплення вивченого матеріалу
1. Поєднайте казкових героїв Г. К. Андерсена, керуючись логікою та знанням творів
маленька дівчинка |
балерина |
принцеса |
лебідь |
солдатик |
солдат |
каченя |
сестра, кропива |
соловей |
перини, горошина |
кресало |
жаба, жук, ластівка |
лебеді |
клітка |
«Мікрофон».
1. Що з розповіді про казкаря вас найбільше вразило?
2. Від чийого імені ведеться розповідь про Снігову Королеву?
3. Як звати головних героїв твору?
4. Чи можемо ми зараз сказати, що поки що зло перемагає? Чому?
Прочитати III та IV розділи казки
Намалювати ілюстрації до прочитаного (за бажанням).
Тема. Утвердження дружби та вірності в казці «Снігова королева». Мета: поглиблювати читацькі компетентності, навички аналізу тексту; розвивати логічне мислення, мовленнєві компетентності; виховувати вміння працювати з текстом, навички уважного читання.
Обладнання: тексти казки Андерсена, ілюстрації до казки, виставка малюнків учнів.
Тип уроку: комбінований
I. Актуалізація опорних знань учнів
1. Поєднайте стрілочками протилежних героїв та поняття.
троль |
догори |
учні троля |
Бог |
бджоли |
янголи |
прекрасне |
сніжинки |
донизу |
потворне |
сани |
санчата |
молитва |
вродлива, жива |
крижана |
чорний |
білий |
таблиця множення |
2. Літературна естафета.
Записати на дошці дату з життя письменника і прокоментувати її. Передати естафету іншому.
3. «Знайомство»
« Я – Ангеліна. У казці «Снігова Королева» мені найбільше сподобалася Маленька розбійниця. Тому що вона заради інших пожертвувала своїми бажаннями. А тобі?»
4. Захист власних ілюстрацій до казки. (якщо є)
4. Робота з ілюстраціями до тексту.
- Малюнки до яких епізодів казки ви бачите перед собою?
- Чи співпадають ваші уявлення про героїв з думкою художників?
II. Оголошення теми, мети та завдань уроків
III. Сприйняття і засвоєння учнями навчального матеріалу
1. Бесіда.
- Що відбувалося з Гердою, коли Кай не повернувся?
- Хто змусив дівчинку засумніватися в тому, що Кай мертвий?
- Зачитайте епізод «Герда на березі річки». Хто допоміг дівчинці подолати страх?
- Куди річка принесла Герду?
1. Гра «Сюжетний хід»
- Діти, назвіть ланцюжком сюжетні події, про які йде мова далі.
2. Бесіда.
- Чому Герда почала забувати Кая?
- Як жилося дівчинці у чарівниці?
- Що пробудило Герду від чар?
- Чому дівчинка втекла від жінки, що вміла чаклувати? Як їй це вдалося?
3. Робота над текстом IV розділу «Принц і принцеса»
«Аукціон знань»
- Високий рівень навчальних досягнень продемонструє той учень, який дасть правильні і повні відповіді на запитання.
1) Яку історію розповів Герді Ворон?
2) Хто допоміг дівчинці потрапити до палацу?
3) Кого вони зустріли у палаці?
4) Зачитайте опис Палацу.
5) Як принц і принцеса сприйняли горе Герди?
6) Як на вашу думку, чи вірно вчинила Герда, не залишившись у палаці?
7) 3найдіть у тексті і зачитайте епізод, як принц і принцеса спорядили Герду в далеку дорогу.
8) Чи права була Герда, сказавши такі слова: «Які хороші бувають люди і звірі»?
Підбиття підсумків аукціону.
4.
1. Прочитати 5 розділ казки.
2. Скласти свою маленьку фантастичну казочку (за бажанням).
Тема. Перешкоди на шляху Герди, її помічники.
Мета: навчати учнів робити певні узагальнення під час аналізу художнього твору; розвивати творчу уяву, комунікативні та мовленнєві компетентності учнів; виховувати дружнє ставлення до людей.
Обладнання: підручник, ілюстрації до казки.
Тип уроку: комбінований
Людину, в якої багато Друзів, неможливо зламати.
Індійське прислів'я
І. Актуалізація опорних знань учнів.
1. Творчий переказ
- Переказати зміст V розділу «Маленька розбійниця» від імені:
а) Герди;
б) маленької розбійниці;
в) північного оленя.
2. Розповідь власної фантастичної казки.
II. Оголошення теми, мети уроку
III. Сприйняття і засвоєння учнями навчального матеріалу
1. Слово вчителя.
Загальновідомо, що життя не буває легким. Це складний процес. А люди зазвичай не люблять складнощів. Одні не витримують труднощів
і ламаються, інші – борються, долають усілякі перепони й негаразди й досягають мети. На уроці ми поговоримо про ті перешкоди, які довелося подолати Герді.
2. Бесіда.
- Як ви думаєте, чому Герда вирішила шукати Кая7
- Як ви гадаєте, вирішивши шукати Кая, Герда простила йому жорстокість? Чому?
- Назвіть ті перешкоди, які траплялися на шляху Герди до Кая
- Чи хтось допомагав Герді у цих ситуаціях? Розкажіть, як саме.
- Як люди і звірі сприймали дівчинку?
1. Конкурс но кращого оповідача.
- Розкажіть від імені горобців, троянд, ворона і ворони, принца і принцеси, маленької розбійниці, чому вони вирішили допомогти Герді.
2. Творче завдання. Усне словесне «малювання».
- Як на вашу думку, співчуття до страждань ближнього змінює людину чи ні?
3. Робота в групах
1 гр. Розкажіть, якими ви уявляєте собі помічників Герди до розмови з нею.
2 гр. Розкажіть, якими ви уявляєте собі помічників Герди після того, як вони дізналися про її нещастя.
(Перевірка роботи груп)
4. Гра «Продовж фразу»
« Герді допомогло те, що вона була рішуча...»
На дошці записати риси вдачі Герди:
Рішучість Наполегливість Доброта душі Любов до Кая
Щирість
Людяність
II. Закріплення вивченого матеріалу
1. Робота з епіграфом.
- Чи згодні ви зі змістом прислів'я?
- Подумайте, як слова епіграфа перегукуються з вчинками Герди.
2. Розгадайте кросворд, в якому ключовим буде слово, яке складав Кай у палаці Снігової королеви.
1. Одна з головних героїнь казки Г. К. Андерсена. (Снігова королева)
2. «Свавільна й дика» дівчинка. (Розбійниця)
3. Перша коштовна річ, котру Герда віддала, щоб урятувати Кая. (Черевички)
4. Мудра жінка, яка сказала, що Герда така сильна, що їй підкоряються «і люди, і тварини». (Фінка)
5. Воїн Снігової королеви, її вірні слуги. (Сніжинки)
6. Річ, яка перетворила гаряче серце Кая на крижане. (Скалка)
7. Річ, яку лапландка використала як папір для листа. (Рибина — тріска)
8. Герой, який дуже любив свій рідний край і мріяв про нього в неволі у маленької розбійниці. (Олень)
(Можна зробити кросворд «навпаки»: написати відповіді, щоб учні придумали до них питання.)
3. Заключне слово вчителя.
Дійсно, іноді буває дуже важко здолати перешкоди, що зустрічаються на шляху до щастя. Добре, коли у скрутну хвилину тобі приходять на допомогу друзів. Тоді й горе легше переносити, оскільки відчуття душевного тепла з боку інших зігріває навіть зболілу душу. Народна мудрість говорить, що друзі пізнаються у біді. Життя підтверджує, що ставлення до твоїх проблем з боку друзів допомагає перевірити щирість стосунків.
Підготуватися до виразного читання VI - VII розділів
Тема. Чарівний світ казки Г.К. Андерсена «Снігова королева»
Мета: формувати навички аналізу художнього тексту, роботи з підручником; навчити учнів робити узагальнення та висновки; розвивати мислення, творчу уяву учнів, допомагати осягнути велич краси людського серця; засвоїти поняття про антитезу; виховувати почуття відповідальності за свої вчинки.
Обладнання: портрет Г. Андерсена, виставка його книг, деркало, сніжинка, троянда, картки з літерами слова «Вічність», музичний супровід.
Тип уроку: комбінований
І. Актуалізація опорних знань
1. Запитання
- З якою казкою ми знайомилися на попередніх уроках?
- Це казка народна чи літературна?
- Чим відрізняється народна казка від літературної?
- Хто автор казки «Снігова Королева»?
2. У «Сніговій Королеві» Андерсен розповідає незвичайну історію Герди та Кая. Спробуємо відновити в пам'яті послідовність подій . На дошці написано план. Розташуйте його пункти в правильному порядку.
План
1. Зустріч Герди з воронами і королевичем та королівною.
2. Герда з північним оленем у мудрої фінки.
3. Дзеркало троля.
4. Радісна зустріч Герди і Кая в замку Снігової Королеви.
5. Зустріч Кая зі Сніговою Королевою.
6. Про хлопчика Кая та дівчинку Герду.
7. У чарівному саду чаклунки.
8. Герда і маленька розбійниця.
9. Герда вирушає на пошуки Кая.
3. Конкурс на кращого читця IV розділу казки «Снігова королева»
II. Оголошення теми, мети уроку
III. Сприйняття і засвоєння учнями навчального матеріалу
1. — Казка «Снігова королева» була улюбленою і для самого Г. К. Андерсена. Він згадував: «Із задоволенням писав свою останню казку «Снігова королева». Я до того захопився нею, що вона, ніби танцюючи, вилилася на папері». У дитинстві він дружив із дівчинкою Лісбет. «Із кухні був вихід на горище. Під вікном горища, на водостічному жолобі, що знаходився між нашим і сусіднім будинками, стояв ящик, набитий землею, в ньому росли цибуля і петрушка; це був город моєї матері. Він і тепер ще цвіте в моїй казці «Снігова королева»»,— розповідав у своїх спогадах письменник. А ще вони з лісбет, сидячи біля вікна, любили прикладати монетки до розмальованого морозом скла й дивитися на вулицю. Колись маленькому Гансові привиділися обриси льодяної жінки. Ось у його творах реальне переплелося з чарівним.
3. Виконання пошуково-дослідницьких завдань, розв’язання проблемних питань
Інтерактивна вправа «Займи позицію»
— Хто є головною героїнею казки «Снігова королева» — Снігова королева чи Герда? Чому?
— Безперечно, і Герда, і Снігова королева — сильні особистості. У чому сила кожної із них? Порівняйте їх, знайдіть спільне та відмінне.
Снігова королева |
Герда |
Спільне |
|
Сильні, впливають на людей, їм потрібен Кай; красиві |
|
Відмінне |
|
Зла, горда, холодна, бездушна, байдужа, підступна, егоїстична, «холодне» серце, впливає на людей силою, владою |
Добра, щира, смілива, вдячна, вірна, рішуча, наполеглива, цілеспрямована, «гаряче» серце, впливає на людей добротою, відданістю, цілеспрямованістю |
Бесіда.
- Що стало початком всіх подій?
- У казках добро асоціюється з красою, а зло - з потворністю. Перед вами два предмета: троянда і сніжинка. З чим вони асоціюються?
(Троянда - символ краси і тендітності, символ тепла, пам'яті. Саме завдяки трояндам Герда згадує про Кая, перебуваючи в саду у чаклунки. Троянда - це той місточок, який пов'язує двох героїв: Герду і Кая. Спочатку Кай захоплюється трояндами, а потім, коли скалка потрапляє до його ока, відчуває до них огиду й відразу віддає перевагу сніжинкам. Він говорить : «Дивись, як досконало зроблено!.. Яка точність! Жодної кривої лінії. Якби вони ще й не танули!»)
- Як виглядає Снігова Королева?
- Який замок снігової Королеви?
З .Слово вчителя.
А що означає слово «вічність»? Звернімося до тлумачного словника.
Вічність - плин часу, що не має початку й кінця.
1. Завдання для учнів.
Згадайте, яка побудова казки Андерсена.
(Зачин - викрадення Кая Сніговою Королевою.
Основна частина - розповідь про те, як Герда шукала Кая.
Розв'язка - перемога над Сніговою Королевою.)
Особливістю побудови казки «Снігова Королева» є те, що автор застосовує в тексті прийом антитези, або протиставлення.
5. Словникова робота.
Антитеза - стилістична фігура в художній літературі, що полягає в запереченні певної думки. (Записати в зошити)
6. Творче завдання для учнів. Робота в групах.
Знайдіть приклади антитези в тексті казки.
1 гр. Гаряче серце Кая - крижане серце Кая.
2 гр. Добро Герди - зло, жорстокість Снігової Королеви, її крижаний поцілунок.
7. Рольова гра.
Розповідь від імені Кая
«Що я відчував у той момент, коли відтавало моє серце?»
8. Вікторина
1.Як маленька розбійниця переконала матір віддати їй Герду?
а) слізьми;
б) чемно попросила;
в) вкусила за вухо.
2. Чого не могла терпіти маленька розбійниця?
а) коли сміються;
б) коли скиглять;
в) коли просять.
3. Чого з речей Герди маленька розбійниця так і не повернула дівчинці?
а) муфту;
б) чобітки;
в) шапочку.
4.Хто писав записку для фінки?
а) Герда;
б) маленька розбійниця;
в) лапландка.
5. Як Герда потрапила до Лапландії?
а) на олені;
б) на санях;
в) літаком.
6. Кай складав слово ...
а) вдячність;
б) вірність;
в) вічність.
7.Чим займався Кай у замку Снігової Королеви?
а) грав у м’яч;
б) складав різні фігури з плескатих крижинок;
в) розводив квіти.
8. Передові загони війська Снігової Королеви були схожі....
а) на потворних їжаків;
б) левів;
в) ведмедів.
9. Що розтопило крижане серце Кая?
а) поцілунок Герди;
б) сльози Герди;
в) чари фінки.
10. Що помітили Кай і Герда, коли увійшли в кімнату після пригод?
а) що в ній все було по-старому;
б) що за цей час стали дорослими людьми;
в) що в кімнаті не прибрано.
11.На прохання оленя зробити Герду сильнішою за всіх, лапландка відповіла: “ Сила – в її серці.” Як ви розумієте ці слова?
Бесіда за питаннями:
1. Хто ж допомагав Герді врятувати Кая, повернути його до життя?
2. А кому допомогла Герда змінитися, стати кращою, ніж була раніше?
3. Що допомогло Герді в її пошуках?
Слово вчителя.
Як відомо, у казках мають бути якісь фантастичні речі, події, явища. Фантастика вплітається в тло казки, стає її невід'ємною частиною.
5. Робота в групах.
- Діти, зараз ми об'єднаємося в 2 групи. Кожна група отримає завдання, яке ви повинні будете виконати за 5 хвилин.
(Об'єднуємося за словами «день, ніч»)
2. Робота з таблицею.1 група заповнює першу колонку, 2 – другу.
Реальне |
Фантастичне |
• Життя міста; • бідність багатьох героїв казки; • побут сім’ї; • зміна пір року; • зимові розваги дітей; • побут принців та принцес (у Данії й до цього часу є титул короля,королеви) |
• Троль, його учні; • чарівне дзеркало, що спотворює світ; • перетворення серця на крижину; • Снігова королева; • бабуся-чарівниця; • звірі, птахи, що говорять; • сни, що блукають у палаці; • сніжинки-кури |
(Перевірка роботи груп.)
6. Робота з епіграфом.
- Як ви розумієте слова епіграфа?
- Як ви гадаєте, чи є дива в реальному житті?
7. Слово вчителя.
Андерсен одного разу сказав « У мене безліч матеріалу, іноді мені здається, що кожен паркан, кожна маленька квіточка говорять: « подивися на мене, і тобі відкривається історія усього мого життя». І варто мені так сказати, як у мене вже готова розповідь про будь-кого з них. Найдивовижнішою казкою є саме життя». Важливо тільки вміти побачити незвичне у звичайнісіньких речах, предметах, явищах. А це властиве лише людям з багатою творчою уявою.
I. Закріплення вивченого матеріалу
- З якою метою у казки вводять елементи фантастики?
- Як ви гадаєте, чи є якісь елементи фантастики в казках різних народів?
- Що подобається вам у вчинках Герди?
- Як ви вважаєте, це фантастична риса чи реальна?
Вчитель. Саме в цьому її сила.
Узагальнююча бесіда
- Як ви гадаєте, хто є справжньою героїнею казки - Герда чи Снігова Королева?
- Якою, на вашу думку, є авторська оцінка героїв твору?
- Що ж перемогло: щирість людських стосунків чи незліченні багатства Снігової Королеви?
Заключне слово вчителя.
- Цією казкою автор стверджує, що людські живі почуття сильніші від холоду та криги, що краса робить людей добрішими і що немає нічого кращого, важливішого, ніж справжня дружба, доброта і щирість у стосунках.
По групах:
Ірг. Готує матеріал до характеристики Кая до того моменту, як Каєві в око потрапила скалка дзеркала.
2гр. Готує матеріал до характеристики Кая після того, як скалка уже потрапила йому в око. Герди.
3рг. Готує матеріал до характеристики Герди
Список використаних джерел: