Вивчення питань здорового та шкідливого харчування на уроках природничого циклу

Про матеріал
Завданням наскрізної змістової лінії Нової української школи «Здоров’я і безпека» є становлення учня, як емоційно стійкого члена суспільства, здатного вести здоровий спосіб життя і формувати навколо себе безпечне життєве середовище
Перегляд файлу

1

 

Вивчення питань здорового та шкідливого

харчування на уроках природничого циклу

«Завданням  наскрізної змістової лінії Нової української

школи «Здоров’я і безпека» є становлення учня,

як емоційно стійкого  члена суспільства,

здатного вести здоровий спосіб життя

                     і формувати навколо себе безпечне життєве середовище»

 

        

Питання здорового та шкідливого харчування надзвичайно актуальне на даний час.  Екологічна безпека продуктів харчування - глобальна проблема, оскільки зачіпає не лише здоров'я людини, але й впливає на всю економіку країни. Якість продуктів харчування впливає на рівень життя, соціальну активність людини, впливає і на демографічний аспект його існування. Тому, щоб забезпечити високий рівень життя людини в державі, розвиток економіки, необхідно приділяти екологічній безпеці продуктів харчування підвищену увагу.

У сучасних умовах людина все менше довіряє якості вироблених продуктів. Це пов'язано як з погіршенням умов навколишнього середовища (підвищена хімізація і індустріалізація виробництва), так і з генною модифікацією продуктів харчування і низьким контролем якості в процесі виробництва продуктів харчування.

 Сучасний стан харчової промисловості України,   екологічні вимоги до виробництва харчових продуктів,   харчові та біологічно активні добавки, генно модифіковані продукти харчування,  проблеми якісного та здорового харчування  - це ті  питання , які розглядаються на уроках екології, біології під час вивчення тем:   «Біологічні основи здорового способу життя», «Вплив навколишнього середовища на здоровя людини», «Агроекосистеми, забезпечення населення продуктами харчування» та ін.

Тема «Здорове та шкідливе харчування»  розглядається у контексті наступних запитань:

  •                   Як це впливає на моє повсякденне життя і здоров’я, та життя і здоров’я моєї родини?
  •                   Як це впливає на  суспільство, в якому я живу (громаду, село, місто)?
  •                   Як це впливає глобально на навколишнє середовище (країну, людство, планету)?

Метою вивчення теми «Здорове та шкідливе харчування» є:

- ознайомлення здобувачів освіти  із принципами здорового харчування, розширення  їх уявлення   про їжу  корисну та шкідливу для здоров’я;

- переконання, що повноцінне здорове харчування – це шлях до здоров'я; 

-   пропаганда ведення здорового способу життя та прагнення берегти своє здоров'я,  як найдорожчий скарб;

- ознайомлення здобувачів освіти із загальними підходами до

   раціонального харчування та формування   культури здорового харчування.

       Культура здорового харчування є життєвою необхідністю сучасної людини. Впровадження знань та формування навичок раціонального харчування є не тільки важливим елементом освіти з основ здоров'я, а й базою для розвитку життєвих компетенцій сучасної людини.

Сьогодні, безумовно,  потрібно знати основи споживання здорової їжі , вміти робити свідомий вибір серед широкого спектру продуктів харчування, бути економічно освіченим.

 Споживча освіта, зокрема, освіта з основ здорового харчування, повинна реалізуватися шляхом   вивчення вищезгаданих проблемних питань на уроках природничого циклу, що сприятиме формуванню відповідної свідомої поведінки учнів у майбутньому.

На основі цього постають завдання   перед викладачем :

 Формувати в учнів:

- навички та компетентності свідомої споживчої поведінки та культури здорового харчування;

- уявлення про роль здорового харчування в житті людини;

-  знання про взаємозв'язок здоров'я та здорового і шкідливого  харчування;

 Розвивати в учнів мотивацію дбайливого ставлення до власного здоров'я через вміння робити правильний вибір раціону та режиму харчування;

 Навчати здобувачів освіти основам здорового раціонального харчування та свідомому споживчому вибору.

Під час вивчення теми «Здорове та шкідливе харчування»   необхідно застосовувати  ряд форм та методів, використання яких, на уроках екології, сприяє підвищенню мотивації навчальної та пізнавальної діяльності здобувачів освіти.  А саме:

  •                   Творчі вправи-завдання: «Склади меню», «Здоровий сімейний рецепт»;  
  •                   Проведення бліц-вікторин: «Вітамінний кошик», «Смачно і корисно»;
  •                   Складання тематичних кросвордів;
  •                   Конкурс творчих робіт,  рефератів «Культура здорового харчування»;
  •                   Проведення анкетування учнів «Як я харчуюсь?»;
  •                   Бліц - опитування «Хто більше знає?»

До всесвітнього Дня здорового харчування , який відзначається  щорічно  16 жовтня,   в навчальному закладі можливо  запровадити  Тиждень  культури здорового харчування,  в рамках якого  проводити  різноманітні заходи:

  •                   Презентації  учнівських міні - проектів «Улюблені страви моєї родини»
  •                   Бесіди медичного працівника : «Профілактика захворювань незбалансованого харчування.», «Харчові добавки», «Гігієна харчування»
  •                   Майстер-клас з приготування здорової їжі:  «Приготування овочевих та фруктових вітамінних салатів»
  •                   Віртуальні  подорожі  «Кухні народів світу»
  •                   Тематичні бесіди: «Харчові добавки – користь чи небезпека?»
  •                   Перегляд тематичних презентацій та відеороликів «Продукти харчування - наші друзі й вороги»,  «Традиції української кухні».

Необхідно донести до кожного учня, що здорове харчування   — це харчування, яке забезпечує ріст, нормальний розвиток і життєдіяльність людини, що сприяє зміцненню її здоров'я та профілактиці захворювань. Дотримання правил здорового харчування в поєднанні з регулярними фізичними вправами скорочує ризик хронічних захворювань і розладів, таких як ожиріння, серцево-судинні захворювання, діабет, підвищений тиск та інші хвороби.

Але, нажаль, для сучасної людини характерним є, так зване, «індустріальне» харчування, тобто харчування  переробленою промисловою їжею, в якій багато насичених жирів, транс-жирів, цукру, виробів із білого борошна, смакових, харчових добавок та солі.

 В останнє сторіччя, у зв'язку з науково-технічним прогресом і величезними масштабами господарської діяльності людства, в усьому світі створилася ситуація, коли людина опинилася в середовищі існування, в значній мірі сформованому нею самою, причому це середовище стало ворожим біологічній сутності самої людини. Сталося це так стрімко, що людський організм виявився нездатним адаптуватися до змін, що вже саме по собі призвело до напруження його адаптаційних і біохімічних механізмів.

 З року в рік  на нашій планеті з’является і бурхливо розвивається виробництво абсолютно нових сполук. Незалежно від їх призначення, рівня небезпеки, всі вони від початку природньо не властиві (чужерідні) для людини, тому їх назвали токсикантами або ксенобіотиками. Їх джерелами є відходи промисловості та ядерної енергетики, пестициди, барвники, ліки і т.п. 

З їжею в організм людини проникає більша частина токсинів – майже до 70 %, близько 20% - з повітрям і 10% - з водою.  Всі вони локалізуються в кишечнику, а потім або розподіляються по всьому організму, або вибірково накопичуються в окремих органах, вражаючи їх. Відповідно зростає загроза утворення різних хвороб.     

  Що ж собою представляє наше сучасне, повсякденне харчування?

Сьогодні Україна стала світовим звалищем харчових сурогатів:

• 80%  всіх захворювань в Україні від неправильного харчування;

• За рік з води, повітря і їжі ми отримуємо до 10 кілограмів шкідливих речовин;

• Півтора мільйони чоловік в Україні хворі на цукровий діабет, 80 відсотків з них мають надлишкову вагу ;

• За смертністю від онкологічних захворювань Україна займає друге місце в Європі;

 • Кожну хвилину від серцево-судинних захворювань в країні вмирає одна людина, 85-90% з них страждають зайвою вагою ;

• До 40 років в кожній людині осідає до 10 кілограмів шкідливих речовин;

• 75% дітей народжуються хворими, і лише 5 % всіх новонароджених вважаются абсолютно здоровими.

 З 53 країн світу, які реєструють тривалість життя, наша країна перебуває на 20 місці серед жінок і на 52- му серед чоловіків.

Хвороби приходять до людини через, так звану, зашлакованість організму, а шлаки - через їжу, воду і повітря. Основною причиною зашлакованості організму є вживання в їжу сурогатних продуктів і продуктів з сурогатними компонентами.

 Людям, що споживають, так звані, «покращені» і модифіковані (сурогатні) продукти такі, як: маргарин, кулінарний жир, рафіновані рослинні масла і все, що виготовлено з їх застосуванням -  всі види майонезів, кетчупів, картоплі-фрі, чіпсів, сучасний дріжджовий хліб, фарбовані солодкі напої, «мертві» молочні продукти і незліченну безліч продуктів з консервантами, необхідно всерйоз задуматися.

В умовах сьогодення виникла потреба не тільки в новій ідеології життя, а й у новій системі знань, побудованій на єдиній теоретичній основі, що охоплює низку питань, які в контексті харчування виходять за межі біологи, екології, хімії, а й мають безпосереднє відношення до інших наук, а саме- медицини, економіки, генної інженерії.

  Проблема здорового та шкідливого харчування стоїть дуже гостро і актуально на даний час. Тому, що наслідком його вирішення – є здоровя кожної людини і суспільства вцілому.

docx
Додано
21 квітня 2020
Переглядів
977
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку