Визначення головних слів у реченні.

Про матеріал
На цьому уроці уточнюються і закріплюються уявлення школярів про головні члени речення. Вдосконалюються навички учнів визначати головні слова в реченні. Працюю над розвитком аналітико-синтетичних вмінь школярів, творчих здібностей, культури мовлення.
Перегляд файлу

Тема: Визначення головних слів у реченні.

Конкретизовані навчальні цілі:

  • визначає в реченні головні члени (підмет і присудок – його основу);
  • визначає другорядні члени речення (без поділу їх на види);
  • встановлює з допомогою і під керівництвом вчителя смислові і граматичні зв’язки між словами у простому реченні;
  • складає речення за схемами;
  • складає і записує рядки вірша із поданих слів.

Зміст уроку

  1.                     Організація учнів до роботи.

План уроку принесла нам дівчинка Калинка. Виконавши всі завдання, прочитаємо зашифроване прислів’я. (Завдання записано на звороті грон калини).

 

  1.                 Каліграфічні вправи. Завдання першеперше гроно.
  • Розгляньте подані буквосполучення: Кк, ок, кл.
  • Поясніть,як правильно написати з’єднання цих літер. Запишіть.
  • Складіть із поданих складів слово: на, ли, ка. Запишіть його.
  • Які прислів’я про калину ви знаєте? (Без верби і калини нема України. Любуйся калиною, коли цвіте, дитиною, коли росте. Пишна та красива, як у лузі калина). Запишіть одне з прислів’їв.

 

  1.             Словникова робота. Завдання друге – друге гроно.

До поданих звукових моделей доберіть слова і запишіть їх - ● = ● -, ● - - ● = ● - ●, ● - - ● = ● - ● = (Україна, Київ, українець, Батьківщина, вересень, читання).

  • На сьогоднішньому уроці ми ознайомимося із ще одним словом, правопис якого треба запам’ятати. Це – слово Батьківщина. Пишеться воно з великої літери, після “т” – “ь”. Запишіть це слово, підкресліть орфограми.
  • Від якого слова, на вашу думку, воно походить? (В українській мові вживається два слова на позначення рідної землі – батьківщина, вітчизна. Але слово отець, від якого утворене слово вітчизна, тепер рідко вживане, тому, мабуть, і утворення від нього є більш урочистим. Слово “отець” – слов’янське. У грецькій мові – вживалося атта. Поряд з словом тато вживається батько, від якого і походить Батьківщина).
  • Звуко-буквений аналіз слова Батьківщина.
  • Письмо під диктовку: Людина без Батьківщини, як соловей без пісні. (Робота над змістом прислів’я).

 

  1.              Оголошення теми і мети уроку. Актуалізація опорних знань. Завдання третєтретє гроно.
  • На сьогоднішньому уроці ми продовжимо тему попереднього уроку – визначатимемо головні слова в реченні.
  • На які питання відповідає підмет? Присудок?
  • Зараз працюватимемо в парах, виконаємо завдання яке є у вас на карточках. Спишіть речення. Підкресліть головні слова.
  • Карточка l.Ми живемо на Україні.
  • Карточка 2. На заході держави височіють Карпати.
  • Карточка 3. У ясноті сонця голубіє Дніпро.
  • Карточка 4. На берегах Дніпра розкинувся древній Київ.
  • Карточка 5. Хвилюються в полі золоті жита.
  • Карточка 6. В небі лине пісня жайворонка.
  • Карточка 7. Поміж плакучих верб співають солов’ї.
  • Карточка 8. Теплі весни приносять на крилах журавлі.
  • Карточка 9. З сумом восени покидають рідну землю лелеки.
  • Карточка 10. В килимку духм’янім м’яти в’ється стежечка до хати.
  • Карточка 11. Біля хат гордо квітнуть мальви.
  • Карточка 12. У віночку білім-білім тут пишається калина.
  • Карточка 13. Розпліта вербичка коси над ставком.
  • Карточка 14. Над усім тим світить ясне сонечко.
  • Які картини ви б намалювали, прослухавши ці речення. (Словесне малювання картин учнями).

 

  1.                 Робота з підручником. Завдання четверте – четверте гроно.

Вправа 167. Прочитаємо, якою уявляє собі нашу Батьківщину письменник. Розгляньте малюнок в підручнику на сторінці 79. Знайдіть рядки, якими можна описати зображене на малюнку.


“Старанні” виконують завдання 4 цієї вправи.

 

“Наполегливі” виконують перше завдання. Крім того встановлюють ще зв’язок слів у цьому реченні.


 

Завдання п’яте – п’яте гроно.


“Наполегливі” виконують вправу 168 (друге завдання). Скласти речення за схемами записати їх.

“Старанні” виконують вправу 169 (друге завдання).


 

  1.              Робота з тестами. Завдання шосте – шосте гроно.

(Ольга Данилко, Оксана Бондарчук. Дидактичні матеріали для тематичного опитування з української мови. 2 клас).


“Старанні” виконують завдання 2 третього рівня.

“Наполегливі” виконують завдання четвертого рівня, ст. 15.


 

VII. Диктант. Завдання сьоме – сьоме гроно.

Край села стоїть кущ калини. Часто прилітають сюди пташки. Вони люблять поласувати смачними ягідками.

  •    Підкресліть головні слова. І варіант - в першому реченні. II варіант - в другому реченні.

 

VIII. Робота в групах. Завдання восьме – восьме гроно.

Під мелодію пісні “Україночка” учні складають і записують рядки вірша з поданих слів.

 


Перша група

Небо, срібні, синє, роси

Довгі, і, вербички, коси.

Друга група

Мальва, вишня, пишна, спіла,

Біла-біла, і, хлібина.

Третя група

Барвінок, і, і, віночок,

На, й, мій, стежині, слідочок.

Четверта група

Зелен, в, річка-стрічка, гаю,

В, ріднім, милім, серцю, краю.

П’ята група

Це, Україна, земля,

Люблю, найбільше, що, я.

УКРАЇНА

Синє небо, срібні роси

І вербички довгі коси,

Пишна мальва, вишня спіла

І хлібини біла-біла,

І барвінок, і віночок,

Й на стежині мій слідочок.

Річка-стрічка в зелен гаю,

В милім серцю ріднім краю.

Україна – це земля,

Що люблю найбільше я.

 

 

 


 

Учні шостої групи складають діалог про Україну за поданим початком, а учні сьомої групи складають діалог “Наше місто”.

ІХ. Підсумок уроку.

  •    На які питання відповідають головні слова в реченні?
  •    Яке прислів’я було зашифроване на гронах калини? (Від рідної землі віє теплом, від чужої – холодом).
  •    Як ви його розумієте?

 

Х. Домашнє завдання.

“Старанні” – вправа 170, “Наполегливі” – скласти п’ять речень про Україну, підкреслити в них головні слова.

 

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Свєтлова Наталія Миколаївна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
28 серпня 2019
Переглядів
3965
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку