Тема: Визначення головних слів у реченні.
Конкретизовані навчальні цілі:
-
визначає в реченні головні члени (підмет і присудок – його основу);
-
визначає другорядні члени речення (без поділу їх на види);
-
встановлює з допомогою і під керівництвом вчителя смислові і граматичні зв’язки між словами у простому реченні;
-
складає речення за схемами;
-
складає і записує рядки вірша із поданих слів.
Зміст уроку
-
Організація учнів до роботи.
План уроку принесла нам дівчинка Калинка. Виконавши всі завдання, прочитаємо зашифроване прислів’я. (Завдання записано на звороті грон калини).
-
Каліграфічні вправи. Завдання перше – перше гроно.
-
Розгляньте подані буквосполучення: Кк, ок, кл.
-
Поясніть,як правильно написати з’єднання цих літер. Запишіть.
-
Складіть із поданих складів слово: на, ли, ка. Запишіть його.
-
Які прислів’я про калину ви знаєте? (Без верби і калини нема України. Любуйся калиною, коли цвіте, дитиною, коли росте. Пишна та красива, як у лузі калина). Запишіть одне з прислів’їв.
-
Словникова робота. Завдання друге – друге гроно.
До поданих звукових моделей доберіть слова і запишіть їх - ● = ● -, ● - - ● = ● - ●, ● - - ● = ● - ● = (Україна, Київ, українець, Батьківщина, вересень, читання).
-
На сьогоднішньому уроці ми ознайомимося із ще одним словом, правопис якого треба запам’ятати. Це – слово Батьківщина. Пишеться воно з великої літери, після “т” – “ь”. Запишіть це слово, підкресліть орфограми.
-
Від якого слова, на вашу думку, воно походить? (В українській мові вживається два слова на позначення рідної землі – батьківщина, вітчизна. Але слово отець, від якого утворене слово вітчизна, тепер рідко вживане, тому, мабуть, і утворення від нього є більш урочистим. Слово “отець” – слов’янське. У грецькій мові – вживалося атта. Поряд з словом тато вживається батько, від якого і походить Батьківщина).
-
Звуко-буквений аналіз слова Батьківщина.
-
Письмо під диктовку: Людина без Батьківщини, як соловей без пісні. (Робота над змістом прислів’я).
-
Оголошення теми і мети уроку. Актуалізація опорних знань. Завдання третє – третє гроно.
-
На сьогоднішньому уроці ми продовжимо тему попереднього уроку – визначатимемо головні слова в реченні.
-
На які питання відповідає підмет? Присудок?
-
Зараз працюватимемо в парах, виконаємо завдання яке є у вас на карточках. Спишіть речення. Підкресліть головні слова.
-
Карточка l.Ми живемо на Україні.
-
Карточка 2. На заході держави височіють Карпати.
-
Карточка 3. У ясноті сонця голубіє Дніпро.
-
Карточка 4. На берегах Дніпра розкинувся древній Київ.
-
Карточка 5. Хвилюються в полі золоті жита.
-
Карточка 6. В небі лине пісня жайворонка.
-
Карточка 7. Поміж плакучих верб співають солов’ї.
-
Карточка 8. Теплі весни приносять на крилах журавлі.
-
Карточка 9. З сумом восени покидають рідну землю лелеки.
-
Карточка 10. В килимку духм’янім м’яти в’ється стежечка до хати.
-
Карточка 11. Біля хат гордо квітнуть мальви.
-
Карточка 12. У віночку білім-білім тут пишається калина.
-
Карточка 13. Розпліта вербичка коси над ставком.
-
Карточка 14. Над усім тим світить ясне сонечко.
-
Які картини ви б намалювали, прослухавши ці речення. (Словесне малювання картин учнями).
-
Робота з підручником. Завдання четверте – четверте гроно.
Вправа 167. Прочитаємо, якою уявляє собі нашу Батьківщину письменник. Розгляньте малюнок в підручнику на сторінці 79. Знайдіть рядки, якими можна описати зображене на малюнку.
“Старанні” виконують завдання 4 цієї вправи.
“Наполегливі” виконують перше завдання. Крім того встановлюють ще зв’язок слів у цьому реченні.
Завдання п’яте – п’яте гроно.
“Наполегливі” виконують вправу 168 (друге завдання). Скласти речення за схемами записати їх.
“Старанні” виконують вправу 169 (друге завдання).
-
Робота з тестами. Завдання шосте – шосте гроно.
(Ольга Данилко, Оксана Бондарчук. Дидактичні матеріали для тематичного опитування з української мови. 2 клас).
“Старанні” виконують завдання 2 третього рівня.
“Наполегливі” виконують завдання четвертого рівня, ст. 15.
VII. Диктант. Завдання сьоме – сьоме гроно.
Край села стоїть кущ калини. Часто прилітають сюди пташки. Вони люблять поласувати смачними ягідками.
-
Підкресліть головні слова. І варіант - в першому реченні. II варіант - в другому реченні.
VIII. Робота в групах. Завдання восьме – восьме гроно.
Під мелодію пісні “Україночка” учні складають і записують рядки вірша з поданих слів.
Перша група
Небо, срібні, синє, роси
Довгі, і, вербички, коси.
Друга група
Мальва, вишня, пишна, спіла,
Біла-біла, і, хлібина.
Третя група
Барвінок, і, і, віночок,
На, й, мій, стежині, слідочок.
Четверта група
Зелен, в, річка-стрічка, гаю,
В, ріднім, милім, серцю, краю.
П’ята група
Це, Україна, земля,
Люблю, найбільше, що, я.
УКРАЇНА
Синє небо, срібні роси
І вербички довгі коси,
Пишна мальва, вишня спіла
І хлібини біла-біла,
І барвінок, і віночок,
Й на стежині мій слідочок.
Річка-стрічка в зелен гаю,
В милім серцю ріднім краю.
Україна – це земля,
Що люблю найбільше я.
Учні шостої групи складають діалог про Україну за поданим початком, а учні сьомої групи складають діалог “Наше місто”.
ІХ. Підсумок уроку.
-
На які питання відповідають головні слова в реченні?
-
Яке прислів’я було зашифроване на гронах калини? (Від рідної землі віє теплом, від чужої – холодом).
-
Як ви його розумієте?
Х. Домашнє завдання.
“Старанні” – вправа 170, “Наполегливі” – скласти п’ять речень про Україну, підкреслити в них головні слова.