Тема уроку. Властивість точки, рівновіддаленої від вершин многокутнику.
Мета уроку: формування знань про властивість точки, рівновіддаленої від вершин многокутника, та вмінь застосовувати цю властивість до розв'язування задач.
Обладнання: стереометричний набір, схема «Коло, описане навколо многокутника».
1. Перевірити розв'язання задачі № 24 за записами (з пропусками), зробленими на дошці до початку уроку.
Розв'язання задачі № 24 Нехай АВ α (рис. 166).
1) ВС = 40 см, BD =...; нехай AD = х см, тоді АС=.... Із ΔАВD: АВ2 = х2 –122 = х2 – 144. Із ΔАВС АВ2.... Тоді х2 – 144 = (х + 26)2 – 402; 52х=...; х =15. Отже, AD=..., AC = 41 см.
2) BD=..., BC=7 см; нехай АD=...,тоді AC = 2х см.
Із ΔАВD AB2=.... Із ΔАВС АВ2 = 4х2 – 49.
Тоді х2 – 1 = ...; 3х2 = ...; х2 = 16. Звідси х = ...; отже, AD =..., AC = 2·4 = 8 (см).
Відповідь. 1) 15 см і 41 см; 2) 4 см і 8 см.
2. Математичний диктант.
МО — перпендикуляр до площини ОАВ; <AOB = 90° (рис. 167); МА і MB — похилі.
Варіант 1 — МО = 1 см, ОА = 3 см, MB = см;
варіант 2 — МО = 1 см, ОВ = 4 см, МА = см. Користуючись зображенням, знайдіть:
1) довжину невідомої похилої; (2 бали)
2) довжину невідомої проекції похилої; (2 бали)
3) довжину відрізка АВ; (2 бали)
4) відстань від точки О до середини відрізка АВ; (2 бали)
5) відстань від точки М до середини відрізка АВ; (2 бали)
6) відстань від точки А до площини МОВ. (2 бали)
Відповідь. Варіант 1.1) см; 2) см; 3) см; 4) см; 5) см; 6) 3 см.
Варіант 2. 1) см; 2) 3 см; 3) 5 см; 4) 2,5 см; 5) см; 6) 3 см.
Теорема 1.
Якщо через центр кола, описаного навколо многокутника, проведено пряму, перпендикулярну до площини многокутника, то кожна точка цієї прямої рівновіддалена від вершин многокутника.
точці О, і OS(ABC). Доведемо, що SA = SB = SC = SD (рис. 168).
ΔASO = ΔBSO = ΔCSO = ΔDSO (за двома катетами: SO — спільний,
АО = BO = CO = DO ).
Із рівності трикутників випливає, що SA = SB = SC = SD.
Теорема 2.
Якщо деяка точка рівновіддалена від вершин многокутника, то основа перпендикуляра, опущеного з даної точки на площину многокутника, збігається з центром кола, описаного навколо многокутника.
Нехай ABCD — даний чотирикутник, для точки S простору SA = SB = SC = SD і SO АВС . Доведемо, що точка О — центр кола, описаного навколо ABCD (рис. 168). ΔASO = ΔBSО = ΔCSO = ΔDSO (за гіпотенузою і катетом: SO — спільний, AS = BS = CS = DS — за умовою). Із рівності трикутників випливає, що АО = BO = CO = DO , тобто точка О — центр кола, описаного навколо чотирикутника ABCD.
Далі слід нагадати формули для знаходження радіуса кола, описаного навколо деяких многокутників, за допомогою даної стінної таблиці.
Розв'язування задач
1. <ABC = 90°; МА = MB = МС (рис. 169). Опустіть з точки М перпендикуляр на площину АВС.
2. ABCD — квадрат, АВ = 4 см, МА = MB = MC = MD = 5 см (рис. 170). Знайдіть відстань від точки М до площини АВС.
3. АВ = ВС = АС = 5 см; МА = MB = MC = 13 см (рис. 171). Знайдіть відстань від точки М до площини АВС.
4. ABCD — квадрат, SO (ABC), SO = 2см, АВ = 4 см (рис. 172). Знайдіть відстань від точки S до вершин квадрата.
5. ΔАВС – правильний; точка О – центр трикутника; АВ = 3см; SO(АВС); SO = см (рис. 173). Знайдіть відстань від точки 5 до вершин трикутника АВС.
6. Задача 21 із підручника (с. 35).
7. Задача 20* із підручника (с. 35).
III. Домашнє завдання
Задачі № 6, 17—19 (с. 34—35).
IV. Підведення підсумку уроку
Запитання до класу
а) відстані від точки S до вершин шестикутника ABCDEF різні;
б) кут OAS дорівнює куту OCS;
в) якщо ОА = 1 cm, SO = 1 см, то SA = cm;
г) якщо SO = OB, то <OSB = 60°.
а) пряма SO перпендикулярна до прямої АС;
б) пряма SO не перпендикулярна до прямої BD;
в) пряма SO перпендикулярна до площини АВС;
г) якщо АВ = 6 см, ВС == 8 см і AS = 13 см, то SO = 12 см.