Тема уроку. Розв'язування задач на відстань від прямої до паралельної їй
площини .
Мета уроку: формування вмінь учнів застосовувати властивості точки, рівновіддаленої від вершин многокутника, та знань про відстань від прямої до паралельної їй площини, відстань між паралельними площинами до розв'язування задач.
Обладнання: стереометричний набір.
І. Перевірка домашнього завдання.
1. Два учні відтворюють розв'язування задач .№ 17, 19 на дошці.
2. Математичний диктант.
З центра правильного:
варіант 1 — трикутника (рис. 175);
варіант 2 — чотирикутника (рис. 176)
проведено перпендикуляр SO до площини АВС, SO = 1 см, АВ = 1 см.
Користуючись зображенням, знайдіть:
1) проекцію похилої SA на площину АВС; (2 бали)
2) відрізки, які дорівнюють відрізку ОА; (2 бали)
3) похилі, що дорівнюють похилій SA; (2 бали)
4) довжину похилої SA; (2 бали)
5) кут між похилою SA і перпендикуляром SO; (2 бали)
6) висоту трикутника SAB, проведену з вершини S. (2 бали)
Відповідь.
Варіант 1. 1) см; 2) 0В, ОС; 3) SB, SC; 4) см; 5) arctg=300; 6) см.
Варіант 2. 1)см; 2) OB, ОС, OD; 3) SB, SC, SD; 4)см; 5) arctg; 6) см.
3. Обговорення правильності виконання учнями задач на дошці.
III. Сприйняття й усвідомлення нового матеріалу
Відстанню від прямої до паралельної їй площини називається відстань від будь-якої точки цієї прямої до площини.
Розв'язування задач.
1. Задача № 26 із підручника (с. 36).
2. Задача № 28 із підручника (с. 36).
Нехай ABCD — ромб; ВВ1 α; СС1 α; AD α; ВВ1 = СС1 = 4 м, B1D = 2 м, АС1 = 8 м (рис. 177). Оскільки AD || ВС; ВС || В1C1; AD = ВС = В1С1, то AB1C1D — паралелограм.
Із ΔВВ1D : BD = = = 2(см).
Із ΔАСС1: АС = = = 4 (см).
Із ΔАОВ АВ = = = = 5 (см).
Із ΔАВВ1 АВ1 = = = = 3 (см).
Відповідь. 3 см і 5 см.
Відстанню між паралельними, площинами називається відстань від будь-якої точки однієї площини до другої площини.
1. Задача № 30 із підручника (с. 36).
2. Задача № 32 із підручника (с. 36).
Розв'язання
Нехай α || β; А α, М α, С β, К β; АВ β; MN β ; АС = а, МК = b, ВС = с (рис. 178).
Із ΔАВС AB = = . Оскільки АВ = MN,
то із ΔMNK: NK === = .
Відповідь. .
IV. Домашнє завдання
Підготуватися до тематичної атестації № 3 та розв'язати задачі № 27, 31 (с. 36).
1) Що розуміють під відстанню між прямою і паралельною їй площиною?
2) Знайдіть відстань від прямої а до площини АВС, якщо ребро куба дорівнює 6 см (рис. 179).
3) Що називається відстанню між паралельними площинами?
4) Дано зображення куба ABCDА1B1С1D1. Ребро куба дорівнює 10 см. Знайдіть відстань між площинами: а) АВС і А1В1С1; б) А1АВ і D1DC .