Урок № 39
Тема уроку: Властивості арифметичного квадратного коріня (із добутку, дробу та степеня. Добуток і частка квадратних коренів
Мета уроку: сформувати в учнів знання про властивості арифметичного квадратного кореня, сформульовані у вигляді теорем , вміння застосовувати вивчені властивості для перетворення квадратного кореня з добутку або дробу на добуток чи відношення квадратних коренів і для перетворення добутку або відношення квадратних коренів на квадратний корінь із добутку або дробу; розвивати увагу, логічне мислення, пам’ять; виховувати акуратність, працелюбність, дисциплінованість.
Обладнання: підручник, роздавальний матеріал
Тип уроку: урок засвоєння нових знань.
I. Організаційний етап
▪ Привітання
▪ Перевірка присутності учнів
▪ Перевірка готовності учнів та кабінету до уроку
II. Перевірка домашнього завдання
▪ Робота в парах
Знайдіть значення виразу: а) ; б) ; в) ; г) ; Відповіді а) 0,3; б) 7; в) 6,2; г) .
Розв’язання
; ; або ; — отже, рівняння не має коренів.
або ;
або .
Відповідь: ; .
2. За яких значень a рівняння має один корінь?
Розв’язання
Рівняння має один корінь, якщо ; ; або ; ; .
Відповідь: якщо або , то рівняння має один корінь.
III. Формулювання мети й завдань уроку, мотивація навчальної діяльності
▪ Оголошення теми уроку
▪ Формулювання разом з учнями мети й завдань уроку
▪ Мотивація навчальної діяльності
Знайдемо значення виразу . Це нескладно зробити, і, як ви розумієте, отримаємо . Знайдіть значення виразів , , . Як бачимо, тут нас спіткають труднощі, і знання тільки означення арифметичного квадратного кореня недостатньо, тому треба поговорити про властивості арифметичного квадратного кореня, застосування яких дозволить нам обчислити значення виразів, що мають вигляд арифметичного квадратного кореня з добутку, частки, степеня, добутку коренів і частки коренів.
IV. Актуалізація опорних знань
▪ Бліц-опитування за технологією «Мікрофон»
1. Обчисліть: а) ; б) ; в) ; г) ; д) .
2. Порівняйте значення виразів:
а) і ; б) і .
3. За яких умов правильною є рівність ?
4. Піднесіть до квадрата:
а) 5; б) –3; в) ; г) 0,4.
V. Засвоєння нових знань
1. Квадратний корінь із добутку.
Теорема 1. Корінь із добутку двох невід’ємних множників дорівнює добутку коренів із цих множників: якщо а≥ 0 і b≥0, то .
Доведення
1) Вирази , і мають зміст, якщо а≥ 0 , b≥0. ≥0 , оскільки ≥0 і ≥0 .
2) за властивістю степеня.
Отже, вираз набуває невід’ємного значення, і квадрат цього виразу дорівнює ab. Тому рівність правильна і є тотожністю.
Наприклад, .
Доведена теорема поширюється на випадок, коли кількість множників під знаком кореня більша за два.
Наприклад, , якщо , , .
2. Квадратний корінь із дробу.
Теорема 2. Корінь із дробу з невід’ємним чисельником і додатним знаменником дорівнює кореню з чисельника, який поділений на корінь зі знаменника: якщо а≥ 0 і , то .
Доведення
1) Якщо а≥ 0 і , то кожен із виразів і має зміст і ≥ 0.
2) за властивістю степеня.
Отже, за означенням арифметичного квадратного кореня, якщо а≥ 0 і , то . Ця рівність є тотожністю, оскільки вона справджується для всіх допустимих значень змінних a і b.
Наприклад, ; .
Помінявши в тотожностях і місцями їхні ліві та праві частини, маємо: і . Цими тотожностями користуються в процесі множення й ділення арифметичних квадратних коренів.
Наприклад, ; .
3. Квадратний корінь зі степеня.
Теорема. Корінь зі степеня , де а≥ 0, n — натуральне число, дорівнює :
Доведення
1) Оскільки а ≥ 0, то ≥ 0.
2) , тому за означенням арифметичного квадратного кореня, якщо а≥ 0,
то .
Наприклад, ; .
4. Тотожність .
Доведемо, що за будь-якого значення a виконується рівність .
Доведення
1) За будь-якого значення a вираз має зміст і | а |≥ 0.
2) , оскільки якщо а ≥ 0, то і , а якщо , то
і . Отже, рівність є правильною.
Наприклад, ; .
Розглянемо приклад.
Приклад. Спростіть вираз , якщо , .
Розв’язання
.
VI. Первинне закріплення знань
▪ Виконання усних вправ
Знайдіть значення виразу:
а) ; б) ; в) ; г) ; д) ; е) ; є) ; ж) ;
з) ; і) ; ї) ; к) ; л) ; м) ; н) .
2. Спростіть вираз:
а) , якщо x < 0;
б) , якщо c < 0;
в) , якщо а < 0;
г) , якщо ;
д) , якщо а < 0 і b< 0 ;
е) , якщо b< 0
VII. Підбиття підсумків уроку
▪ Завдання класу
Знайдіть і виправте помилки в записі:
а) ;
б) ;
в) ;
г) ;
д) .
VIII. Домашнє завдання