Степінь з натуральним показником та властивості степеня з натуральним показником

Про матеріал
Мета: повторити, систематизувати та узагальнити знання учнів про означення та властивості степеня числа з натуральним показником; відпрацювати та вдосконалити вміння і навички щодо застосування названих теоретичних відомостей для спрощення виразів та виконання обчислень; здійснити проміжну діагностику засвоєних знань та вмінь у ході самостійної роботи.
Перегляд файлу

 

Тема. Степінь з натуральним показником та властивості степеня з натуральним показником

Мета: повторити, систематизувати та узагальнити знання учнів про озна­чення та властивості степеня числа з натуральним показником; відпрацювати та вдосконалити вміння і навички щодо застосування названих теоретичних відомостей для спрощення виразів та виконання обчислень; здійснити проміжну діагностику засвоєних знань та вмінь у ході самостійної роботи.

Тип уроку: систематизація та узагальнення знань.

Хід уроку

I. Перевірка домашнього завдання

Оскільки вправи № 1—2 є вправами на закріплення знань та спо­собів дій, розглянутих на попередньому уроці, перевірку або здій­снюємо усно, або перед уроком перевіряємо їх тільки в слабких учнів (або за умови налагодженої систематичної роботи учнів-консультантів перевірку домашнього завдання доручаємо їм).

 

II. Робота з випереджальним домашнім завданням

  1. Самостійна робота учнів. Учні, спираючись на виконаний № 3 у домаш­ньому завданні, заповнюють таблицю:

 

Арифметична дія зі степенем

Запис алгоритму у вигляді рівності

Корекція

дія

запис

1.

2.

3.

 

 

 

 

  1. Презентація виконаного завдання і корекція знань учнів.

 

III. Систематизація та узагальнення знань

Після виконання роботи з випереджальним домашнім завданням учні повинні усвідомити, що:

  1. оскільки степінь — це короткий запис добутку однакових множників, то зі степенями виконують такі дії: множення (степенів з однаковою ос­новою та однаковим показником — зводиться до дій із показниками або основами); ділення (обернена дія до множення) та піднесення до степе­ня (як особливий випадок степеня);
  2. властивості степеня (див. попередні уроки) допомагають: по-перше, спрощувати буквені вирази, не обчислюючи значень степенів, та, по-друге, знаходити значення числових виразів, що складаються зі степенів, не виконуючи складних обчислень.

Тобто, використовуючи властивості степеня, ми замінюємо поданий вираз на тотожно рівний йому вираз, але в новому виразі порядок виконання дій змінився (і замість того щоб виконувати піднесення до степеня, ми виконуємо або дода­вання / віднімання показників, або множення / ділення основ степенів).

Бажано, щоб робота із систематизації та узагальнення знань з теми су­проводжувалась наочністю, наприклад відповідного змісту таблицею (або учні складають її самотужки).

 

Таблиця 1

Степінь з натуральним показником

1. Означення

2. Властивості:  1) 1n = 1; 0n = 0; a1 = а; a0 = 1 (а 0)

5) (am)n = amn

2) (-а)2m = а2m; ()2m – 1 = - а2m – 1

6) (ab)m = ambт

3) аm · an = ат+n

7) (b 0)

4) 

 

IV. Застосування знань, умінь та навичок

Виконання письмових вправ

  1. Обчисліть значення виразу:

1)  ; 2) ; 3) ; 4) ; 5) ; 6) .

Щоб спонукати учнів до самостійних свідомих дій під час виконан­ня завдання, можна запропонувати їм попрацювати за алгоритмом:

  1. Усвідом, як ти зрозумів завдання.
  2. Сформулюй питання, на які треба відповісти.
  3. Систематизуй, в якій послідовності їх треба висвітлити. Постав собі запитання: «Чому саме так?» — і спробуй на нього відповісти.
  4. Знайди шляхи отримання відповіді на ці запитання (підручник, кон­спект, запитання вчителю, товаришу і т. ін.).
  5. Зроби висновок: яких нових знань набув, що є головним, яка ідея при­ваблива, про що йде мова і т. ін.

Якщо така робота з яких-небудь причин неможлива, учитель за цим самим алгоритмом розкриває хід своїх думок під час виконання подібного завдання, тобто формулює своєрідний загальний алго­ритм виконання завдання та обчислення значення виразу, що с відношенням двох виразів — добутків степенів. (Важливо, щоб уші усвідомили, що без застосування властивостей степеня обчис­лення будуть украй складними.)

 

V. Діагностика засвоєння знань та вмінь

Самостійна робота

Щоб врахувати важливі відмінності в рівні підготовки учнів, пропо­нуємо самостійну роботу трьох рівнів складності.

 

І рівень

 

Варіант 1

Варіант 2

1. Виконайте дії:

 

1) 3 · 52 – 23; 2) -70 + (-1)5.

1) 72 – 2 · 33;  2) (-1)7 – 30.

2. Спростіть вираз:

 

1) с5 · с7 : с8;   2) (с4)3 · с;

3) (-3с)4;    4) ((с2)3)4.

l) а19 : а13;   2) (а5)2 : а;

3) (-5а)2;  4) ((а4)3)5.

3. Обчисліть, використовуючи властивості степеня:

1) 213 · 0,513; 2) .

1) 0,2510 · 410; 2) .

 

II рівень

 

Варіант 1

Варіант 2

1. Виконайте дії:

1) 0,2 · (-4)2 – 8 · ;

2) (-0,4)3 – 0,40.

1) 27 · – 0,03 · (-10)2;

2) (-0,7)0 – 0,72.

2. Спростіть вираз:

1) (с3)4 · с5;    2) ;

3) (-2cd)3;   4) ((-с5)2)4.

1) (а4)5 · а4;     2) ;

3) (-3аb)3;      4) (((-a)3)2)5.

3. Обчисліть, використовуючи властивості степеня:

1) 0,045 · 255; 2) .

1) 12,510 · 0,810; 2) .

 

III рівень

 

Варіант 1

Варіант 2

1. Обчисліть:

1) ; 2) .

1) ; 2) .

2. Спростіть вираз:

1) ; 2) ;

3) (-3c3d2e)3; 4) (cn+5)2 : ((-c2)3)2.

1) ; 2) ;

3) (-5а3bс2)3;  4) (аn3)5 ∙ ((-a4)2)5.

3. Обчисліть, використовуючи властивості степеня:

1) ; 2) .

1) ; 2) .

 

VI. Рефлексія

  • Які завдання були незрозумілі?
  • Які завдання викликають сумнів?

 

VII. Домашнє завдання

№ 1. Задається індивідуально: після здійснення рефлексії учні самі ви­бирають ті вправи самостійної роботи, які викликали труднощі під час її виконання. Для заохочення учнів до роботи можна наступного уроку зібрати зошити й оцінити виконання вправ. За умови успішного виконан­ня можна вважати це домашнє завдання корекцією самостійної роботи й підвищити оцінку в журналі.

№ 2. Випереджальне домашнє завдання. (Робота з текстом підручника за алгоритмом свідомого сприйняття тексту.)

Знайдіть у тексті підручника пункт «Одночлен» і виконайте таке зав­дання:

  1.   виділіть незрозумілі слова, поняття, терміни та зайдіть їх означення в підручнику або довіднику (тлумачному словнику);
  2.   виділіть ключові слова, тобто слова, що розкривають основний зміст пункту;
  3.   наведіть власні смислові порівняння виділених слів, термінів.

 

doc
Додав(-ла)
Лисенко Андрій
Пов’язані теми
Алгебра, Розробки уроків
Додано
5 березня 2020
Переглядів
1952
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку