Тема. Степінь з натуральним показником та властивості степеня з натуральним показником
Мета: повторити, систематизувати та узагальнити знання учнів про означення та властивості степеня числа з натуральним показником; відпрацювати та вдосконалити вміння і навички щодо застосування названих теоретичних відомостей для спрощення виразів та виконання обчислень; здійснити проміжну діагностику засвоєних знань та вмінь у ході самостійної роботи.
Тип уроку: систематизація та узагальнення знань.
Хід уроку
I. Перевірка домашнього завдання
Оскільки вправи № 1—2 є вправами на закріплення знань та способів дій, розглянутих на попередньому уроці, перевірку або здійснюємо усно, або перед уроком перевіряємо їх тільки в слабких учнів (або за умови налагодженої систематичної роботи учнів-консультантів перевірку домашнього завдання доручаємо їм).
II. Робота з випереджальним домашнім завданням
Арифметична дія зі степенем |
Запис алгоритму у вигляді рівності |
Корекція |
|
дія |
запис |
||
1. 2. 3. |
|
|
|
III. Систематизація та узагальнення знань
Після виконання роботи з випереджальним домашнім завданням учні повинні усвідомити, що:
Тобто, використовуючи властивості степеня, ми замінюємо поданий вираз на тотожно рівний йому вираз, але в новому виразі порядок виконання дій змінився (і замість того щоб виконувати піднесення до степеня, ми виконуємо або додавання / віднімання показників, або множення / ділення основ степенів).
Бажано, щоб робота із систематизації та узагальнення знань з теми супроводжувалась наочністю, наприклад відповідного змісту таблицею (або учні складають її самотужки).
Таблиця 1 |
||
Степінь з натуральним показником |
||
1. Означення |
||
2. Властивості: 1) 1n = 1; 0n = 0; a1 = а; a0 = 1 (а ≠ 0) |
5) (am)n = amn |
|
2) (-а)2m = а2m; (-а)2m – 1 = - а2m – 1 |
6) (ab)m = ambт |
|
3) аm · an = ат+n |
7) (b ≠ 0) |
|
4) |
|
IV. Застосування знань, умінь та навичок
Виконання письмових вправ
1) ; 2) ; 3) ; 4) ; 5) ; 6) .
Щоб спонукати учнів до самостійних свідомих дій під час виконання завдання, можна запропонувати їм попрацювати за алгоритмом:
Якщо така робота з яких-небудь причин неможлива, учитель за цим самим алгоритмом розкриває хід своїх думок під час виконання подібного завдання, тобто формулює своєрідний загальний алгоритм виконання завдання та обчислення значення виразу, що с відношенням двох виразів — добутків степенів. (Важливо, щоб уші усвідомили, що без застосування властивостей степеня обчислення будуть украй складними.)
V. Діагностика засвоєння знань та вмінь
Самостійна робота
Щоб врахувати важливі відмінності в рівні підготовки учнів, пропонуємо самостійну роботу трьох рівнів складності.
І рівень
Варіант 1 |
Варіант 2 |
1. Виконайте дії: |
|
1) 3 · 52 – 23; 2) -70 + (-1)5. |
1) 72 – 2 · 33; 2) (-1)7 – 30. |
2. Спростіть вираз: |
|
1) с5 · с7 : с8; 2) (с4)3 · с; 3) (-3с)4; 4) ((с2)3)4. |
l) а19 : а13; 2) (а5)2 : а; 3) (-5а)2; 4) ((а4)3)5. |
3. Обчисліть, використовуючи властивості степеня: |
|
1) 213 · 0,513; 2) . |
1) 0,2510 · 410; 2) . |
II рівень
Варіант 1 |
Варіант 2 |
1. Виконайте дії: |
|
1) 0,2 · (-4)2 – 8 · ; 2) (-0,4)3 – 0,40. |
1) 27 · – 0,03 · (-10)2; 2) (-0,7)0 – 0,72. |
2. Спростіть вираз: |
|
1) (с3)4 · с5; 2) ; 3) (-2cd)3; 4) ((-с5)2)4. |
1) (а4)5 · а4; 2) ; 3) (-3аb)3; 4) (((-a)3)2)5. |
3. Обчисліть, використовуючи властивості степеня: |
|
1) 0,045 · 255; 2) . |
1) 12,510 · 0,810; 2) . |
III рівень
Варіант 1 |
Варіант 2 |
1. Обчисліть: |
|
1) ; 2) . |
1) ; 2) . |
2. Спростіть вираз: |
|
1) ; 2) ; 3) (-3c3d2e)3; 4) (cn+5)2 : ((-c2)3)2. |
1) ; 2) ; 3) (-5а3bс2)3; 4) (аn–3)5 ∙ ((-a4)2)5. |
3. Обчисліть, використовуючи властивості степеня: |
|
1) ; 2) . |
1) ; 2) . |
VI. Рефлексія
VII. Домашнє завдання
№ 1. Задається індивідуально: після здійснення рефлексії учні самі вибирають ті вправи самостійної роботи, які викликали труднощі під час її виконання. Для заохочення учнів до роботи можна наступного уроку зібрати зошити й оцінити виконання вправ. За умови успішного виконання можна вважати це домашнє завдання корекцією самостійної роботи й підвищити оцінку в журналі.
№ 2. Випереджальне домашнє завдання. (Робота з текстом підручника за алгоритмом свідомого сприйняття тексту.)
Знайдіть у тексті підручника пункт «Одночлен» і виконайте таке завдання: