19 квітня о 18:00Вебінар: Як організувати якісний урок літератури для учнів із кліповим мисленням

«Водиця—всьому цариця» (Інтегрований урок: природознавство та українська література)

Про матеріал
Формувати поняття "вода ", сформувати уявлення про роль води в природі, три стани води, властивості води; розвивати вміння аналізувати, робити висновки; вчити працювати дружньо в групах, правильно і охайно проводити досліди; виховувати товариські стосунки, економне використовування води.
Перегляд файлу

Тема: Вода на Землі. Властивості води. Три стани води.

Мета:  Формувати поняття "вода ", сформувати уявлення про роль води в природі, три стани води, властивості води;  розвивати вміння аналізувати, робити висновки; вчити працювати дружньо в групах, правильно і охайно проводити досліди; виховувати товариські стосунки, економне використовування води.

Тип уроку: комбінований.

Хід уроку

 

Епіграф до уроку  «Водиця—всьому цариця»

І. Організаційний момент.

 

Вчитель природознавства:

На уроці вас вітаю,

Доброго настрою всім бажаю.

Все сьогодні щоб вдалося

Й до душі вам всім прийшлося.

 

Вчитель літератури:

Таємниці  щоб відкрили

І знання щоб збагатили.

Будьте впевненими в силі,

Дійте в згоді з колективом!

 

ІІ. Актуалізація опорних знань.

Вчитель природознавства.

  1.                   Перевірка домашнього завдання. Опитування
    •                  Яке  значення повітря має для живих організмів?
    •                  Де знаходиться повітря?
    •                  З чого складається повітря?
    •                  Властивості повітря?
    •                  Як людина використовує повітря?
    •                  Які речовини забруднюють повітря?
    •                  Як люди піклуються про чисте повітря?

 

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності.

Вчитель літератури.

Розгадування та обговорення загадок.

— Відома з віку рідина,  Усяк її вживає, Буває маркою вона, Сніжинкою буває, Бува, як скло, Крихка, тверда — Звичайна, підкажіть,... (вода).

Мене частенько просять, ждуть, а тільки покажусь — ховатися почнуть. (Дощ)

Рідкий стан (пояснює вчитель природознавства).

Вчитель літератури.

Білим килимом все поле вкрило. (Сніг)

Ніжна зірка сніжно-біла на рукав згори злетіла. Поки ніс її сюди, стала краплею води. (Сніжинка)

Я  вода і на воді плаваю. (Лід)

Твердий стан води (пояснює вчитель природознавства).

Вчитель літератури.

- Випливає на просторі,

Мов кораблик в синім морі,

І біленька, і легка… 

Відгадайте: хто така? ( Хмаринка )

- Сивий кінь на весь світ заліг. ( Туман )

Газоподібний стан (пояснює вчитель природознавства).

Вчитель природознавства.

А тепер нам залишилося визначити тему уроку. Хто здогадався, про що йтиме мова?(Про воду)

Оголосити тему уроку.

ІV. Вивчення нового матеріалу.

Вчитель літератури.

У всіх міфологіях світу вода і світло – це ті дві стихії з яких повстало все живе на Землі. У Єгипті вода вважалася пасивною жіночою істотою – Ізідою, яка була пробуджена вогнецвітом і стала творити все живе. У греків – вода була розбуджена шлюбом з божеством у вигляді змія, що звалося Геракле і уособлювало світлоносну силу.

У скандинавських народів існувало уявлення, що творення виникло з протилежності світла або вогню і води або холоду.

В уявленнях українців вода була божеством, з якого почалося життя на Землі. З первісного океану виросло дерево життя, яке дало початок усьому.

Вчитель природознавства.

Вода — багатство Землі. Вона необхідна для життя всіх живих ор­ганізмів.

Вода настільки міцно увійшла в наше життя, що ми і не мислимо своє існування без неї. Цю речовину справедливо називають колискою життя. Адже перші живі істоти, що з’явилися на нашій планеті мільйони років тому, мешкали у воді.

    Сучасний світ рослин і тварин, сама людина завдячують своїм існуванням воді. Рослинам вона потрібна, щоб розчиняти і транспортувати поживні речовини по всьому тілу. Вода підтримує форму та пружність рослин. Зелені  рослини на світлі з води та вуглекислого газу утворюють органічні речовини. Для багатьох тварин і рослин вода є рідною домівкою—місцем їхнього оселення.

Вчитель літератури.

Богиню води звали Даною. Про цю богиню писав ще Геродот, вказуючи на її незрівнянну красу і непорочність. Вона була матір’ю всього живого і богинею родючості. Дані приносили жертви, кидаючи коштовні речі у води річок та озер, криниць та джерел. Вважають, що слово „данина” походить від жертви богині Дані. Богиня Дана залишила своє ім’я у назвах річок : Дунай, Дніпро, Дон. Давні вірування українців у чудодійну силу води відбилися в багатьох обрядах. Які ви знаєте свята та обряди, у яких вшановують воду?

Вчитель природознавства.

Серед речовин, що входять до складу тіла тварин і людини, воді належить перше місце. Навіть кістки та зуби мають у своєму складі воду. Не говорячи про кров, піт і слину. Яку роль відіграє вода у тілі людини? Насамперед роль розчинника. Тисячі хімічних реакцій, що відбуваються в живому організмі з їжею, без води були б просто неможливі. Поживні речовини, які утворюються при цьому, та речовини, що підлягають видаленню з організму, переносяться кров’ю.  А в складі крові  багато води. Улітку ми споживаємо води більше, ніж узимку. Це зумовлено ще однією важливою її роллю—захищати тіло людини і тварин від перегрівання. Як саме? Під час перегрівання виділяється багато поту. Він випаровується, і шкіра охолоджується. Завдяки цьому навіть за найбільшої спеки температура тіла людини залишається постійною.

Вчитель літератури.

Отже, давайте детальніше зупинимося на значенні води в обрядах українців.

Івана Купала.

Це, перш за все, свято Івана Купала, під час якого відбувалося очищення вогнем і водою (перестрибування через вогонь і обливання водою та купання в воді). Запалене колесо пускали у воду – у давнину це був символічний обряд єднання двох сил: сонця і води, але з часом він втратив своє значення. Роса на Купала мала цілющу силу. Нею вмивалися, качалися по росі, щоб позбутися хвороб.

Ордань (Водохреще).

Свято на честь народження Дани і бога світла Ора – це свято Ордань, яке святкували в давнину під час народження нового сонця. Вважалося, що в цей час освячуються усі земні води, і вони набирають цілющої сили. Пізніше це свято було поєднане з християнським святом Водокрут, коли Ісус Христос хрестився у Йордані. Цій воді також приписували велику силу і лікували нею хворих, кропили нею приміщення від усякої злої сили.

Цікаві обряди, пов’язані з водою, відбувалися на свято Юрія (6 травня). У давні часи це було свято на честь Ярила – бога весняного сонця. Вважали, що Ярило відмикає ключами Землю, випускає тепло, благословляє врожай. А яку роль виконувала вода у великодніх обрядах.

Великодні обряди.

На Великдень у миску наливали воду і клали туди свячені каштани, і всі по черзі вмивалися, щоб бути красивими та здоровими.

На другий день Великодня – обливаний понеділок. Усіх обливали водою для очищення: „А водиця у цей день має добру силу, радість та добро несе всім, кого полили”.

Весільний коровай.

Цілющу та магічну сили води використовувалися і в родинних обрядах. Так, для весільного короваю брали „ із семи криниць водицю”, щоб життя молодих було щасливе. Обливали молодих водою, переливали дорогу перед ними – теж на щастя в подружньому житті.

Шанування криниці.

Здавна поклонялися наші предки озерам і джерелам, на берегах їх приносили жертви. Нестор – літописець у „Повісті временних літ” пише: „Кладєзем єзером жертву приношаху”.

Звідси і таке пошанування криниці у нашому народі. Криниця була завжди місцем, де сходилися, щоб розповісти новини, подорожній міг тут втамувати спрагу і відпочити, молодь призначала тут побачення.

На картині М.Тимоненка „Суперниці” ви бачите криницю, біля якої бесідують хлопець з дівчиною. Криниця у народі була символом чистоти і святості, тому найчастіше домовлялись тут парубок з дівчиною про весілля. Криниця оспівана у легендах, піснях, у поезії.

Найціннішим є духовне значення криниці, бо це є джерело наших душ. Цей домашній оберег є зв’язком між поколіннями. Він є невмирущим джерелом нашої пам’яті роду. Адже копалися криниці дідами, батьками, а п’ють з них воду діти, онуки і правнуки.

Вчитель правознавства.

Складання «асоціативного куща»  Які уявлення у вас викликає слово «вода»?

Колодязь             озеро             море

                         Дощ                                                                  рідина

                        Річка                        ВОДА                              прання

                        Посуд                                                                хмара

                                      Пара                  лід              океан

 

А ще, Вода — прозора, безбарвна рідина, яка знаходиться в ріках, озерах, морях, океанах, і в чистому вигляді не має запаху та смаку.

Діти, ви маєте знати про ще одну властивість води—це розчинення речовин.

Які речовини розчиняються у воді? (сіль і цукор)

Але не всі речовини мають здатність розчинятись у воді.

— Назвіть речовини, які на вашу думку у воді не розчиняються. (крейда і олія)

Вчитель літератури.

Екологічна казка.

Текла по рівнині річка чиста-чистенька, прозора. Побудували на березі завод іграшок. Став він брати чисту воду, а випускати в річку—брудну, червоного кольору. Нижче по течії побудували іще один завод—резинових чобіт.  Брав він чисту воду, а випускав брудну, чорного кольору. Була наша річечка прозорою, а стала—кольоровою. Було в річки багато води, а стало мало—заводи багато п’ють. Люди сердяться: ні попрати, ні вмитися, ні напитися, ні риби наловити. Риба в річці захворіла, пташки і звірі до річки не підходять.

   І ось одного разу на берег річки прийшов самий головний Санітар і дуже обурився. Іграшки і чоботи—це добре, але і про людей, і про природу забувати не можна. І наказав:

— Якнайшвидше збудувати на заводах «водоочисні споруди» і нехай брудна вода на заводі «чиститься»  і знову за діло береться. І так без кінця.

Послухалися доброї поради на заводі і стала річка знову чистою і прозорою.

Вчитель природознавства.

Бесіда.

  •                  Назвіть основний тип забруднення річок? (викиди погано очищених стічних вод промислових підприємств)
  •                  Хто ще може забруднювати водойми? ( людина, транспорт і т.д.)
  •                  Що забруднює воду? (сміття, нафта, бензин)
  •                  Що відбудеться, якщо одного разу не стане води? (все живе помре)
  •                  Що ми можемо зробити, щоб не забруднювати водойми?

 

V. Закріплення вивченого матеріалу.

 

Вчитель літератури.

Розгадування кросворду

1. Червоне коромисло через річку повисло. (Веселка)

2. З малої хмари великий…    (Дощ)

3. Річки взимку вкриває…  (Лід)

4. Під час кипіння з чайника йде… (Пара)

 

 

1.В

 

 

 

 

 

 

2.

О

 

 

 

3.

 

Д

 

 

4.

 

 

А

 

 

 

Вчитель природознавства.

Прийом «Мікрофон»

1. Чи однаковий смак має різна вода (наприклад, з крану, моря, річки, джерела)?     (відповіді дітей)

2. А чому в морі вода солона?    (тому що в ній розчинено багато інших речовин, зокрема і сіль)

3. Ми з вами споживаємо яку воду?   (прісну)

А чи знаєте ви, що прісної води на нашій планеті в річках, озерах та під землею всього 0,6 %. Це дуже мало, тому ми з вами повинні не тільки любити воду, а й оберігати її.

Вчитель літератури.

Якби Вода вміла говорити, то  звернулася б до нас так:

Монолог води.

Я—вода. І я родилась чистою.

Не для себе ллюся, а для вас.

Озиваюсь мовою врочистою

І лише за правду без прикрас.

Я—вода. Я чиста й чесна віта

Я течу, журчу, туди й сюди.

Чи ти бачиш, окаяний світе,

Що все більше мертвої води?

Хочеш ти ковток водиці чистої,

Щоб була я вічно молода?

Чоловіче, я сама не вистою,

Ти рятуй мене,

Бо Я—ВОДА!

VІ. Підсумок уроку.

Вчитель природознавства.

Епіграфом нашого уроку був такий вислів «Вода—усьому цариця». Скажіть, мені, будь ласка, а чи дійсно це так?   (Відповіді учнів)

  •                 Що ми вивчили на сьогоднішньому уроці?
  •                 Про що вам було цікаво дізнатись?
  •                 Що ви не зрозуміли з теми уроку?
  •                 Чи змінився ваш настрій під кінець уроку? Яким він був? Яким він став?
  •                 Що ви розкажете своїм батькам з того, що вивчили на уроці, коли прийдете додому?

VІІ. Домашнє завдання. Опрацювати текст підручника

 

 

 

 

 

 

doc
Додано
9 листопада 2019
Переглядів
635
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку