"Чари поезії Олександра Олеся"

Про матеріал
Закріпити та розширити знання учнів про життя і творчість О.Олесь узагальнити та систематизувати знання учнів з тем «Дроби», розвивати творчі й інтелектуальні здібності учнів, виховувати в учнів почуття поваги до історичного минулого свого народу та інтерес до математики.
Перегляд файлу

1

 

                 Інтегрований урок з математики і української літератури у 5 класі

Тема: «Чари поезії Олександра Олеся» 

Мета:    закріпити та розширити знання учнів про життя і творчість О.Олесь узагальнити та систематизувати знання учнів з тем «Дроби»,  розвивати творчі й інтелектуальні здібності учнів,  виховувати в учнів почуття поваги до історичного минулого свого народу та інтерес  до математики.

Тип уроку: вивчення нового матеріалу.

Метод: комбінований.

Обладнання: слайди, роздатковий  матеріал.    
                                                                Хід уроку

  1. Мотиваційно-цільовий аспект

Учитель математики. Які асоціації у вас викликає слово «урок»? Давайте розкладемо його по літерах:

У – успіх, упевненість

Р – радість, раціональність, робота

О – обдарованість, об’ємність

К – кмітливість, компетентність

Тож нехай на сьогоднішньому уроці вас супроводжує успіх, радість від виконаної вами роботи, раціонально витраченого часу, об’ємності знань. Надіюсь, що ви проявите кмітливість та будете компетентними і не втрачатимете своєї упевненості!

Учитель літератури. Сьогодні урок у нас незвичайний. Перед вами два вчителі: вчитель математики і вчитель української літератури. А епіграфом сьогоднішнього уроку будуть слова О. Олеся: «Затремтіли струни у душі моїй...
                                          Ніжна, ніжна пісня задзвеніла в ній...
                                          Що ж до їх торкнулось? Чи проміння дня,
                                           Чи журба, і радість, і любовь моя?!».

Учитель математики. А працювати ми будемо під девізом: «Думаємо колективно, працюємо оперативно, сперечаємося доказово – це для всіх обов’язково!».

  1. Актуалізація опорних знань учнів.

Учитель математики. Тема сьогоднішнього уроку не випадкова. Адже великий український письменник Олександр Олесь (Олександр Кандиба) відомий усьому світові, його творами вже давно захоплюються і дорослі, і діти. 

Учитель літератури. Перед вами віхи життя і творчості Олександра Олеся. Але тут є пропуски…

1. Народився О. Олесь 5 грудня  _______   року. (1878 р.)

2. В _____ років хлопець залишився без батька. (11 років)

3. У віці _______ років вступив до хліборобської школи у містечку Деркачі неподалік Харкова.  (15 років)

4. У ____ році став студентом Харківського ветеринарного інституту. (1903 році)

5. В ____ році вийшла перша книжка “З журбою радість обнялась” (1907 р.)

6. ____ років Олександр Олесь пробув за кордоном, працював як дипломат у Будапешті, а згодом — у Празі.  (25 років)

7. Усього в закордонний період письменник видав _____ поетичних книг, писав п'єси для дорослих, вірші, інсценізації казок. (5)

8. Помер Олександр Олесь 22 липня _____ року, змучений самотністю на чужині, війною, звісткою про смерть у концтаборі Заксенгаузен сина Олега (поета Олега Ольжича), тяжкою хворобою печінки. (1944 року)

Учитель математики: Щоб заповнити пропуски таблиці, вам доведеться здійснити математично-літературну подорож, у яку поведуть вас ваші капітани, яких ми оберемо так.

Хто перший дає відповідь на запитання, той і стає капітаном першої команди, хто другий -  той стає капітаном другої команди.

Отож завдання:   Записати число 100 використовуючи лише 5 одиниць.
                                                                                               (111 – 11 = 100)

2.    Формування умінь і навичок.

Математично-літературна подорож  «Чари поезії Олександра Олеся»

  1. Станція  «Народження генія».

Учитель математики: Щоб дізнатись, у якому році народився письменник, розв’яжемо приклади (всі учні пишуть у зошитах, і лише коли хтось першим з команди вирішить завдання піднімає зелену картку).

Учитель літератури: Український письменник, поет, драматург, представник символізму Олекса́ндр Іва́нович Канди́ба народився 5 грудня  (1878) в селі  Крига (Білопілля) на Сумщині.

Раніше воно називалося Кригою, за назвою річки, на якій було розташоване. Рідні місця поета знаходились на межі колишньої Гетьманщини й Слобожанщини, на північнім краю українського степу. Чудова природа цього степу оточувала маєток його діда по матері, розташований в селі Верхосулля.

В ньому поет провів найкращу пору свого дитинства. Щасливі дитячі роки в маєтку свого діда, де він пізнав сільське життя, пісні і звичаї простого народу, поет згадує усе своє життя: “...Дитинство мені уявляється одним золотим днем. І все що я бачив там у степу, в саду, на річці Сула, здається іноді мені суцільною казкою природи”.

Примітка: правильна відповідь оцінюється 1 балом. Крім того команді, що правильно вирішила завдання вчитель математики вручає монетку мудрості.

  1. Станція  «Трагічна».

Учитель літератури: Та безтурботне дитинство закінчилось з смертю батька. Після загадкової смерті батька, Івана Федоровича, що працював на рибних промислах в Астрахані, де втопився у Волзі, Олесь залишився з матір’ю й двома сестрами. Умови життя родини цілком змінилися: з заможної вона стала бідною.

Учитель математики: Знайдіть число, якого не вистачає.

Учитель літератури:  Ми проминули станцію «Трагічна». Адже знайдена вами відповідь – трагічна віха в житті Олександра: в 11 років він втратив батька.                                                                      

 ІІІ. Станція  «Шкільна».

Учитель математики: Щоб дізнатись, у скільки років Олександр пішов у школу і в якому році став студентом, розв’яжемо  наступні приклади.

Учитель літератури: Маючи 15 років Олесь поступив до так званої хліборобської школи в Дергачах, поблизу Харкова і вже тоді був змушений давати приватні уроки.

Іноді замість арифметики він вчив свого підопічного писати вірші. Як згадує сам поет “наукою не захоплювався, учився мало, аби скінчити. Перебував великі злидні. Мусив бути письменником”.

Скінчивши школу, поступив до Київського політехнічного інституту вільним слухачем, але не маючи змоги заплатити за навчання покинув. У 1903 році став студентом Харківського ветеринарного інституту, одночасно поступив на службу в земство статистиком. Писав вірші, коротенькі оповідання гумористичного характеру, писав українською і російською мовами. З боку приятелів його твори діставали прихильну оцінку.  

IV. Станція  «Літературна».

Учитель математики: Виконавши наступне завдання, ви дізнаєтесь рік виходу першої збірки поета.

Учитель літератури: Перша збірка віршів Олександра Олеся «З журбою радість обнялась» (1907) не лише привернула увагу літературної критики, а й викликала захоплення в читачів, особливо в молоді. Поет підписав її літературним псевдонімом — Олександр Олесь, який невдовзі став відомим усім, хто цікавився поезією.

У творчості Олеся були помічені різні сторони його поетичного обдарування: одні бачили в ньому лірика, інші помічали громадянські мотиви його творів. І в цих оцінках не було суперечності, бо молодий поет передавав як ліричне, так і трагічне в житті окремої людини, суспільства загалом. Огорнута серпанком «журби й радості», його інтимна й громадська лірика захоплювала своїм настроєм, щирістю, свіжістю барв і мелодій, закликала до щастя й любові, сонця й свободи. Олександр Олесь став співцем природи, кохання і глашатаєм свободи.

У період з 1909-1917 рр. побачили світ ще чотири збірки поетичних творів Олександра Олеся. Готувалася ще одна збірка, але їй в часи громадянської війни не судилося бути надрукованою.

ФІЗКУЛЬТУРНА ВІКТОРИНА

  1.                            Якщо ви вважаєте, що в житті необхідні знання про дроби - підніміть вгору руки.
  2.                            Якщо ви вважаєте, що Олександр Олесь – це псевдонім Олександра Кандиби - встаньте та присядьте.
  3.                            Якщо ви вважаєте, що урок математики розвиває логіку вашого мислення, то покрутіть головою вправо і вліво.
  4.                            Якщо ви вважаєте, що автором збірки віршів «З журбою радість обнялась» є Олександр Олесь   похлопайте в долоні.
  1.                            Якщо ви вважаєте, що хороша дисципліна на уроці - запорука вашого успіху та знань, то зіжміть і розіжміть пальці ваших рук.
  2.                            Якщо на вашу думку, ви дисципліновані і уважні на уроці ,то зробіть нахили тулуба  вліво-вправо.
  3.                            Якщо ви вважаєте, що, щоб бути здоровими, потрібно займатися спортом, то зробіть вдих і видих.

 

V. Станція  «Ерудитна». 

Учитель математики. На ній ми проведемо гру «Хто швидше?». На дошці накреслено табличку із шести клітинок. Я пропоную вам шість завдань з математики. Той з учнів, хто першим, справиться з завданням піднімає зелену картку.

Кожне число відповідає номеру букви алфавіту. Перед вами лежить алфавіт. Тож, яка команда першою прочитає слово?

Український алфавіт

1     2    3   4   5   6    7   8    9   10

   Аа   Бб  Вв Гг Гг Дд Ее Єє Жж Зз

    11  12 13 14   15 16   17  18  19   20  21 22

     Ии Іі   Її  Йй Кк Лл Мм Нн Оо Пп Рр Сс

    23  24   25  26  27   28   29   30    31  32    33

    Тт  Уу Фф Хх  Цц Чч Шш Щщ Ьь Юю Яя

Учитель української літератури. Ви правильно відгадали назву поезії «Заспів». А зараз я вам зачитаю вам дану  поезію

 

 

Заспіваю вам не пісню
Про стару старовину,
Розкажу я вам не казку,
А бувальщину одну.

Розкажу вам про минуле,
Що вже мохом поросло,
Що, нащадками забуте,
За водою поплило.

Перед вами стародавні
Пройдуть хвилями часи,
Із могил до вас озвуться
Наших предків голоси.

Наших предків, що блукали
По страховищах-лісах,
Що з природою змагались
Тільки з вірою в серцях.

Ах, тоді була живою
Вся природа навкруги
І людину оточали
Духи — друзі й вороги.

У часи ті Бог великий
Не ховавсь в небесній млі,
А ycі боги родились
І вмирали на землі.

Рано вдосвіта на сході
Прокидавсь ясний Дажбог
І ходив-блукав до ночі
Синім степом без дорог.

По зелених пишних луках
Волос пас овець гладких,
Грів їх вовною м’якою,
Одганяв вовків від них.

Над дрімучими лісами,
По пустелі степовій
Бог Стрибог літав на крилах,
Грав на кобзі золотій.

Бог Перун на чорних хмарах
Вічно землю об’їздив,
Часом плакав, як дитина,
Часом сурмами будив.
 

 

Часом гнівом його серце
Наливалось, як огнем:
Левом він ревів з-під неба
І погрожував мечем.

А в річках жили русалки,
Хапуни-водяники,
Лісовик свистав у лісі,
І сміялися мавки.

Треба добре було знати
Душі всіх богів земних,
То коритись, то змагатись,
То просити ласки в них.

І змагалася людина,
І вперед невпинно йшла,
Де ясним промінням-цвітом
Дивна папороть цвіла...

...Заспіваю вам не пісню
Про стару старовину,
Розкажу я вам не казку,
А бувальщину одну.

Розкажу вам, як на горах
Славний Київ наш постав,
Як він жив і розвивався,
Як столицею він став...

Хто й коли у ньому княжив
І в який ходив поход,
Хто боровсь за Україну,
За державність, за народ.

Розкажу вам, як боролись
Наші прадіди колись,
Як за щастя України
Ріки крові розлились.

Розкажу, чому і досі
Чути стогони її
І чому так довго в хмарах
Сонце рідної землі...

Заспіваю вам не пісню
Про стару старовину,
Розкажу я вам не казку,
А бувальщину одну.

 

 

  

1. Як наші пращури взаємодіяли з природою?

2. Які боги згадуються в цьому уривку? Чим вони займались?

3. А що робили тим часом преставники «нечистої сили»?

4. Яка роль була відведена у всьому цьому людині?
 

VI. Станція  «Випробування чужиною».

Учитель літератури. На початку 1919 року Олесь виїздить за кордон, зупиняється у Будапешті, Відні, а потім оселяється у Празі на постійно. На чужині поет жив Україною, марив рідною землею, вважав себе її сином, сподівався до неї повернутися. Вірші останнього періоду творчості О. Олеся позначені філософічністю, драматизмом переживань, що спираються на суперечливий досвід прожитих років.

Досить довгий час Олександр Олесь пробув за кордоном, працював як дипломат у Будапешті, а згодом — у Празі.

Учитель математики. Отримані відповіді: 25 та 5.

Учитель літератури. За кордоном О.Олесь провів чверть життя, тобто 25 років. Усього в закордонний період письменник видав п'ять  поетичних книг, писав п'єси для дорослих, вірші, інсценізації казок. 

IХ. Станція  «Безсмертна»..
     Учитель математики. Нам лишилося з'ясувати рік смерті О.Олеся, для цього ми виконаємо наступні завдання…

Учитель літератури.  Не судилося поетові повернутися на Україну. Трагічна звістка про смерть улюбленого сина Олега Ольжича, якого закатували в концтаборі Заксенгаузені 6 липня 1944 року, глибоко вразила Олександра Олеся. 

Він смертельно захворів і невдовзі 22 липня 1944 року помер. На похорон Олеся прийшло багато людей – українців, чехів, словаків, білорусів, болгар, сербів, росіян.

Хоч як поетові хотілося спочити в рідній землі, йому судилося інше. Могила О.Олеся знаходиться на Ольшанському цвинтарі у Празі, де він жив останні роки життя.

Він поєднав у собі полум’яного співця Тіртея і ніжного лицаря краси Аполлона, головне своє завдання вбачав у тому, щоб грати на золотій арфі пісні щастя, свободи, любові, очищати людські душі від намулу і виводити рідний народ із долин до вершин добра, справедливості, людської гармонії.

І в цьому розумінні він – безсмертний.                              

Наш святий обов’язок – подбати про те, щоб його чесне і чисте поетичне слово ніколи не покидало рідної землі, коли вже історією судилося його творцеві спочити в чужім краю. І, безперечно, продовжує виховувати сьогодні, адже його творчість хвилює і дітей, і дорослих.

Учитель математики. Наш урок добігає кінця. Тож підведемо підсумки.

1. Чи сподобався вам цей урок і що найбільше запам’яталося? 

2. Який вид роботи був найцікавішим з математики, літератури?

3.  Які у вас є побажання щодо уроку?

Учитель літератури. Підбиття підсумків подорожі.

 Я дізналась (дізнався) про... 

Урок був цікавим, тому що…

 Мені не сподобався урок, тому що…

IV. Домашнє завдання

1. Скласти дробові вирази, відповіді яких будуть пов’язані з творчістю Олександра Олеся.

2. Скласти кросворд, пов'язаний з життєвим та творчим шляхом Олександра Олеся.

 

Учитель літератури.

“Весною дише від сих віршів – писав І. Франко. – Виступає молода сила, в якій уже тепер можна повітати майстра віршованої форми і легких, граціозних пісень. Майже кожний віршик так і проситься під ноти, має в собі мелодію”.

Справді загальнонародне визнання приніс автору вірш “Чари ночі”, що нині співається як народна пісня.

Вслухаємось в щемку, задушевну її мелодію, філософські виважені, з епікурейським акцентом думки про бенкет весни і молодості і всі разом зануромося в Гімн Коханню.

От і наблизилась до кінця наша подорож. Вам належить пройти ще довгий шлях дорогою навчання. Ви безумовно здобудете ще багато знань з математики, літератури, інших предметів. І в цьому ми вам бажаємо великих успіхів. (Звучить пісня “Чари ночі” в  у виконанні учнів Ніни Матвієнко).

 

doc
Додано
9 листопада 2019
Переглядів
1294
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку