Воєнні дії в 1944 році. Завершення та підсумки Другої світової війни.

Про матеріал
Даний фрагмент уроку допоможе сформувати в учнів уявлення про завершальний період Другої світової війни; розвивати вміння працювати з різними історичними джерелами; виховувати інтерес до історичного минулого своєї Батьківщини та світу загалом.
Перегляд файлу

Кокош Лариса Володимирівна

викладач історії та правознавства,

спеціаліст вищої категорії

ДНЗ «Київський центр

професійно-технічної освіти»

 

Фрагмент уроку з використанням художнього твору (всесвітня історія 10 клас)

 

Тема: Воєнні дії в 1944 році. Завершення та підсумки Другої світової війни.

Мета: сформувати в учнів уявлення про завершальний період Другої світової війни;

розвивати вміння працювати з різними історичними джерелами;

виховувати інтерес до історичного минулого своєї Батьківщини та світу загалом.

Очікувані результати

Після цього уроку учні зможуть:

  • працювати з історичною картою (показувати на карті основні фронти Другої світової війни, місця основних битв та кордони, які виникли після війни);
  • характеризувати наслідки Другої світової війни;
  • коментувати зміст рішень Ялтинської та Потсдамської конференцій;
  • характеризувати особливості внутрішньої політики з національного питання в країнах Південно-Східної та Центральної Європи;
  • застосовувати та пояснювати на прикладах поняття й терміни;
  • називати дати, пов’язані з темою уроку;
  • аналізувати уривки з художніх творів та знаходити в них інформацію для опису історичної події;
  • порівнювати становище держав після Другої світової війни і висловлювати власну думку щодо злочинів проти людства.

ХІД УРОКУ

І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ

ІІ. ВСТУПНЕ СЛОВО ВЧИТЕЛЯ

ІІІ. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ

ІV. ПОЯСНЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ

  1. Наступальні операції радянських військ і перенесення бойових дій у Східну Європу. Визволення країн Східної Європи.

Робота з історичним джерелом.

Завдання: уважно прочитайте уривок з новели Олеся Гончара «Модре Камінь» і, використавши матеріал підручника, дайте відповідь на поставлені запитання.

«Бачу, як ти виходиш з своєї гірської оселі й дивишся вниз… Вітер гуляє в Рудних горах. Дзвенить суха весна, гуде зелений дуб на згір'ях, і облизане каміння сміється до сонця…

…Було зимно і чужо, коли я постукав у твоє лісове вікно. Чув, що в хаті не сплять, але ніхто мені не відповідав. Там радились…

— Просім, хто ви?

…Що мені казати? Хто ми?

— Свої,— кажу і не чую власного голосу. Третю добу замість води ми їли сніг. — Свої,— хриплю я щосили.

Тоді в хаті задзвеніло, мовби сонячний промінь зламався об шибку.

— Мамо, то руські!..

Я зайшов до кімнати, тримаючи автомат напоготові…

— Так оце такі... руські?

— А якими ви уявляли?

— ...Такими...

— А по кому ви носите траур?

— По нашому Францішеку,— каже мати.

— По Чесько-Словенській республіці, — кажеш ти…

— Радіо! — сплескує мати руками. — Просім пана — не треба, не треба його в господі! Ви будьте, а його не треба. Від нього нам усе зле. Воно забрало нашого Францішека. 

…Її син Францішек завжди сидів над своїм радіо до глухої ночі. Слухав і Прагу, й Москву. Необережний, хвалився всім на роботі, що він чув. А прийшли собаки-тисовці, побили радіо та умкнули й Францішека. В минулий четвірок розстріляли його на кар'єрах. Штандартенфюрер каже: партизан. Для них що словак, то й партизан. Скажіть, на ласку, який з її мужа партизан? Лісник собі, та й годі! А також взяли з дому та погнали германам рити шанці.

— Мамаша, — каже Ілля, — ми ще прийдемо!.. З "катюшами" та гарматами. Я поставлю вам новий приймач, і ви будете слухати весь світ!..

…Ми виходимо в сліпу вітряницю, залишаючи за собою в кімнаті і світло, і тепло, і людську ласку.

Далеко внизу, як у підземеллі, гримить, не вгаває фронт. Туманні каламутні заграви жовтіють за Модри Каменем. Модри Камень — Це по карті. «Мудрий Камінь» називають містечко бійці, бо Довго не можемо його взяти. Праворуч і ліворуч нього стоять висоти, як бастіони… Внизу, по дорозі, чорніють німецькі машини, і шофери стрибають довкола вогню, розмахуючи руками. Білі завії снігу вихряться при світлі багаття…

…Я вернувся.

Уже Модри Камень був наш, і шосе наше, і наші гори. Ще здалека я побачив, що на вашому подвір’ї нема нічого. Чорніло згарище, і голий димар підіймався над ним, як сурма великого горя…»

Запитання для обговорення:

  1. Про яку країну йдеться в уривку?
  2. Коли відбулися описані події?
  3. Про які події, які відбулися 1938 року в даній країні згадує жінка?
  4. Які ознаки окупаційного режиму висвітлено в творі?
  5. Як ставилося місцеве населення до радянських солдатів?
  6. Який можна зробити висновок щодо наступальної операції радянських військ з визволення даної країни?
  7. Чи є відмінності у висвітленні даних історичних подій в уривку з новели та підручнику?

 

docx
Додано
11 квітня 2022
Переглядів
1002
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку