Волонтерський онлайн проєкт “Вечірня казка”
Автор: Шульга Віталія Миколаївна
Вчитель початкових класів
Гонтарівського ліцею
Старосалтівської ТГ
Чугуївського району
Харківської обл.
Назва: Вечірня казка
Цільова аудиторія: діти 5-12 років з деокупованих та прифронтових територій
та всі хто не байдужі до казки.
Актуальність проєкту: Війна — це завжди трагедія, яка ламає долі та залишає глибокі рани в душах людей. Але найуразливішими та най беззахисними перед воєнним жахом є діти. Їхня психіка, яка лише формується та розвивається, отримує потужний травматичний досвід, наслідки якого можуть тягнутися крізь усе подальше життя. І нині, коли в Україні вже понад два роки триває повномасштабна війна, тема воєнного дитинства стає особливо гострою та актуальною. Адже йдеться про ціле покоління маленьких українців, чиє життя розділилося на «до» та «після» 24 лютого 2022 року.Уявіть собі дитину, яка ще вчора безтурботно гралася на подвір’ї, ходила до школи, будувала плани на майбутнє. І раптом звичний світ руйнується на її очах. Замість дитячих пісень — виття сирен повітряної тривоги. Замість затишної домівки — холодні підвали та бомбосховища. Замість люблячих батьків, які завжди поруч, — невідомість, розлука, а інколи й непоправна втрата. Це не просто стрес, це екзистенційний жах, який перевертає всі уявлення про світ, безпеку, добро та зло.Триває повномасштабна війна. За цей час як дорослі, так і маленькі українці пройшли через примусову втрату звичного середовища, активні бойові дії, окупацію, тривоги та блекаути.Звісно, все це нас не зламало, ми налаштовані боротися до переможного кінця. Однак, і безслідно не минуло. Можливо, не одразу, але ми й наші діти відчуваємо на собі психологічні наслідки війни.
Під час війни діти, як і дорослі, можуть не раз ставати жертвами різноманітних жахливих подій, що травмують психіку. Вони стають свідками артилерійських обстрілів та стрілянини, спостерігають руйнування рідного міста чи села, або навіть, їхніх домівок. Діти можуть зазнавати тяжких втрат, бачити, як зазнають поранення чи помирають члени їхніх сімей та друзі. Діти самі можуть бути поранені. Такий досвід може призвести до виникнення різноманітних психологічних проблем у дітей. Цей проект покликаний вимогою часу з метою психоемоційного розвантаження та налаштування на спокійний сон. Казка це важливий інструмент для роботи з психоемоційним станом дитини. Вона запускає необхідні механізми для боротьби зі страхами, стресом та болями. Казка зцілює
Мета: Не залишити дітей з їхніми переживаннями віч-на-віч. Вони ще не навчилися допомагати собі самостійно. Війна не відміняє дитинство. Ми маємо забезпечити дітям це право – і гратися, і робити помилки, і байдикувати, і радіти. Якщо в дитини є можливість справлятися зі стресом у безпечній формі – чому б не використати її. Підтримати бажання дітей брати участь у будь-яких активностях з однолітками – саме це можна зробити під час вечірньої зустрічі. Допомогти дітям адаптуватися. За можливості, повернути у життя дитини речі, які їй подобаються – наприклад, ритуали (колискова, казка, спільне хобі). І речі, які допоможуть відчути зв’язок із домом і звичним життям.Казки на ніч — це чудовий спосіб заспокоїти дитину перед сном, розвинути її уяву та познайомити з народною традицією. Зняти емоційне напруження, підвищити самооцінку, спонукати до втілення мрій.
Структура вечірньої казки
1.Вітання (на цьому етапі діти приєднуються, вітаються , діляться своїм настроєм)
2. Психоемоційне налаштування (на цьому етапі діти діляться, як в них пройшов день, що нового відбулося чи сталося, як ми можемо допомогти)
3.Обмін інформацією (допомагає розвивати навички впевнено говорити й уважно слухати. Кожна дитина може поставити запитання чи прокоментувати відповідь, а дитина яка повідомляє інформацію відповідає на запитання та коментарі товаришів)
4.Перегляд мультфільму “Моя країна Україна” 4хв. Обговорення.
5. Читання казки. Аналіз поведінки героїв.
6 Налаштування на спокійний сон,слухання колискової.
7. Побажання на ніч
Висновок: Казкотерапія як психотерапія. Таке застосування казкотерапії дає змогу дитині подолати власні страхи, надмірну тривожність, попрацювати над виправленням негативних рис характеру. Моє завдання полягає у тому, щоб підібрати чи створити казку відповідно до потреб дитини. Якщо казку підібрано вдало, дитина "вбудовує" її послання у свій життєвий сценарій. Особливо корисно, коли дитина попросить повторити їй цю казку неодноразово. Адже саме так відбуваються глибокі зміни в житті дитини.З казкою вчителеві легше добиватися своєї мети. Діти люблять казки і не терплять нотацій, отже, за допомогою казки можна впливати на поведінку дитини, не викликаючи сильного спротиву з її сторони. Більше того, мовою казки можна розпочати розмову про щось досить складне , незрозуміле для сприйняття дитини , а також допомогти дитині в символічній формі виразити і відрегулювати важкі почуття. Вечірня казка це не просто казка, а й можливість спілкування,нові знайомства, обмін думками. Завдяки цим зустрічам діти мають змогу заспокоїти себе та нормалізувати свій психічний стан, позбутися негативних емоцій, зняти фізичне та емоційне напруження налаштуватися на спокійний сон.
Вечірня казка проводиться безкоштовно, щоб приєднатися достатньо написати мені в мессенджер.
Мої публікації вечірньої казки можна переглянути за посиланням