Воркшоп
«Self – менеджмент сучасного вчителя»
Мета: формування уявлень учасників про поняття «самоменеджмент»; розвиток навичок раціонального використання свого часу та розстановки пріоритетів; вивчення правил постановки цілей; усвідомлення педагогами своїх можливостей щодо досягнення мети; формування відповідальності за свої дії і рішення; підвищення компетенції педагогів щодо менеджменту часу як особистого так і робочого.
Обладнання: мультимедійний супровід
Час : 90 хв
Структура заняття
№ |
Зміст заняття |
Час |
1 |
Вступне слово тренера |
5 хв |
2 |
SELF - діагностика |
10 хв |
3 |
Інтерактив «За і проти» |
5 хв |
4 |
Вправа «Поглиначі» і «пастки» часу» |
5 хв |
5 |
Вправа «Вільний» |
5 хв |
6 |
Основна частина. Інформаційне повідомлення |
5 хв |
7 |
Вправа «Кластер майбутніх правил» |
5 хв |
8 |
Вправа «Ярмарок якостей» |
5 хв |
9 |
Техніка "Мета-Засіб-Результат-Пусте" |
10 хв |
10 |
Релаксаційна пауза |
5 хв |
11 |
Інтерактив «Педагог, який все встигає»
|
7 хв |
12 |
7 технік тайм - менеджменту |
5 хв |
13 |
Інтерактивна лекція. Методики планування часу і прийняття рішень |
10 хв |
14 |
Лайфхаки SELF - менеджменту |
5 хв |
15 |
Фідбек. |
2 хв |
Тренер. Час – є таким самим ресурсом як гроші, люди, сировина. Його великим мінусом є безповоротність: його не накопичиш, не візьмеш в кредит, не позичиш. Тому єдине, що ми можемо, це навчитися ним раціонально користуватися. Самоменеджмент або Self – менеджмент — техніка правильного користування часом. Він допомагає виконувати роботу швидко, послідовно, знижує завантаженість і, як результат, зменшує поспіх і стреси.
Self – менеджмент — це послідовне і ціленаправлене використання ефективних методів роботи з оптимальним використанням своїх можливостей для досягнення своїх цілей. Предмет «Основи здоров’я» вважається більше практичним, ніж теоретичним курсом. Тому дуже важливо, щоб діти мали можливість використовувати свої знання і поза межами школи. Як в цьому може допомогти Self – менеджмент? Це, перш за все, самоорганізація, дуже важливий аспект сучасної особистості. Він дозволяє ефективно пройти всі етапи на шляху:
Одним з факторів переваг самоменеджменту є використання узагальнюючих фактів, підсумків того чи іншого напряму інтелектуальної діяльності. Нижче наведені практичні інтерактивні методи і прийоми, які можна використовувати на уроках основ здоров’я.
Чомусь до цього часу, всі люди думають, що успіх залежить від рівня професіоналізму у своїй справі. Від того, як розбирається в своїй роботі, незалежно від того чи ви інженер, програміст, маркетолог. Один мій хороший друг, одного разу сказав, що хороший спеціаліст – це публічний спеціаліст. Якщо ви професіонал, але ніхто не знає про це і з вами ніхто не співпрацює, то який сенс у вашій роботі? Якщо ви класний спеціаліст, але не можете заявити про себе, не можете донести свої ідеї, то чому вас мають вважати успішним?
Часто людям, які хочуть реалізувати себе в суспільстві не вистачає не професіоналізму, а вміння бути ефективним лідером по відношенню до інших(вести за собою) і до себе – керувати своєю ефективністю.
SELF - діагностика
Мета: визначити за допомогою анкети ефективність використання робочого часу педагогами.
Інструкція
На початку заняття пропоную відповісти на запитання тесту, для того щоб визначити чи ефективно Ви використовуєте свій робочий час.
Інтерактив «За і проти»
Робота групи за двома напрямками:
Що заважає людині реалізуватися? |
Індивідуальний план розвитку(ІПР) |
Розмиті нереалістичні плани |
Сформулювати ціль |
Відсутність готовності до змін |
Визначити пріорітети |
Страх перед новими задачами. |
Вийти із «зони комфорту» |
Відсутність інтересу до результатів діяльності |
Встановити рамки |
Вправа «Поглиначі» і «пастки» часу»
Мета: визначити та проаналізувати особисті поглиначі часу учасників.
Інструкція
Кожному учаснику видається аркуш паперу з переліком найпоширеніших «поглиначів» і «пасток» часу. Зі списку потрібно вибрати п’ять основних притаманних саме вам.
Найпоширеніші “поглиначі” і «пастки» часу:
1. Нечітка постановка мети.
2. Відсутність пріоритетів у справах.
3. Спроба занадто багато зробити за один раз.
4. Відсутність повного уявлення про майбутні завдання і шляхи їх вирішення.
5. Погане планування дня.
6. Особиста неорганізованість, «завалений» письмовий стіл.
7. Надмірне читання
8. Погана система досьє.
9. Брак мотивації.
10. Пошук записів, пам'ятних записок, адрес, телефонних номерів.
11. Недоліки кооперації або поділу праці.
12. Відривають від справ телефонні дзвінки.
13. Незаплановані гості.
14. Нездатність сказати «ні».
15. Неповна, запізніла інформація.
16. Відсутність самодисципліни.
17. Невміння довести справу до кінця.
18. Відволікання (шум).
19. Затяжні наради.
20. Недостатня підготовка до бесід та обговорень.
21. Відсутність зв'язку (комунікації) або неточна зворотний зв'язок.
22. Балаканина на приватні теми.
23. Зайва комунікабельність.
24. Надмірність ділових записів.
25. Синдром «відкладання».
26. Бажання знати всі факти.
27. Тривалі очікування (наприклад, обумовленій зустрічі).
28. Квапливість, нетерпіння.
29. Занадто рідкісне делегування (передоручення) справ.
30. Недостатній контроль за перепорученными справами.
(Після виконання завдання відбувається групове обговорення, складається список найтиповіших поглиначів часу педагога).
Вправа «Вільний»
Мета: формування уявлень про власні мрії, бажання і можливості їх реалізації, підвищення віри у себе
У кожного з нас є безліч бажань і цілей. Проте є те, що заважає нам досягти їх: нерішучість, закомплексованість, недостатня обізнаність в якихось питаннях.
Уявіть собі, що ви прийняли чарівну пігулку, яка на час усуває всі подібні фактори. Ви звільняєтесь від боязкості, нерішучості, тривожності. Дія чарівної таблетки триває протягом тижня.
Що ви будете робити весь цей час? Що ви будете говорити? Як буде виглядати ваше життя? Як ви будете себе почувати? Напишіть, як би ви прожили цей тиждень.
А тепер подумайте, чи могли б ви зробити щось із того, що ви записали, і без чарівної пігулки.
Отже, завдяки вірі у власні сили, наполегливості, працелюбності, прагненню до результату багато хто досяг успіху. І аби кожному з нас частіше відчувати радість успіху давайте зараз таким чином матеріалізуємо результати нашої роботи. Кожен для себе визначить ті правила, які обере для себе на майбутнє.
Вправа «Кластер майбутніх правил»
Вправа «Ярмарок якостей»
Мета: розвивати навички самоаналізу, саморозуміння і самокритики; виявляти значущі особистісні якості; поглиблювати знання одне про одного через розкриття якостей кожного учасника; розвиток комунікативних вмінь
Всі ми найчастіше за покупками ходимо куди? На базар. Що ми там робимо? Хтось купує, хтось дивиться, хтось продає. Зараз ми з вами вирушимо на ярмарок. Але грошей із собою не візьмемо, а від покупок не відмовимося. Розмінною монетою будуть служити наші особистісні якості. Ми будемо продавати ті, яких у нас в надлишку, які, може бути, нам заважають, від яких ми хочемо позбутися. Замінити на ті, які нам необхідні в професії, яких нам не вистачає. Червоним фломастером напишіть, що ви продаєте, а синім, що хочете купити. Можете торгуватися.
Обговорення:
Техніка "Мета-Засіб-Результат-Пусте"
Мета: визначення причинно-наслідкових зв'язків свого життя, формування цілеспрямованості і зібраності, налаштованості на досягнення основних життєвих завдань, розвиток самоорганізації впорядкування життєвих дій за категоріями: "мета", "засіб", "результат", "пусте"..(
Мета |
Засіб |
Результат |
Пусте |
|
|
|
|
|
|
|
|
У графу "Мета" записуєте ті явища життя, які представляють для вас найбільшу цінність, те, до чого наполегливо прагнете. Зверніть увагу, що мета це деякий кінцевий стан, до якого ви прагнете.
У графі "Засіб" пишете те, що є засобом досягнення тієї чи іншої мети. Для досягнення цілей матеріального благополуччя, наприклад, можете написати: "Отримання освіти" або "Підвищення продуктивності праці".
У графу "Результат" заносите явища, які є важливими, але які не можна віднести ні до цілей, ні до засобів. Якщо, скажімо, у вас в цілях варто матеріальне благополуччя, а в коштах - робота, то в результатах може виявитися, наприклад, відпустку.
"Пусте". Що сюди може відійти? Та все що завгодно! Від порожніх розмов з порожніми друзями і перегляду спортивних передач до ведення безглуздих блогів в інтернеті, політичних домагань і занять псевдонаукою.
Вправа-релаксація
Інтерактив «Педагог, який все встигає:
Завдання групи: створити портрет педагога, який все встигає
Ось декілька технік, які допоможуть навчитися ефективно керувати собою.
Визначення пріоритетів
Квадрат А Важливо – терміново
|
Квадрат В Важливо на терміново
|
Квадрат С Не важливо – терміново
|
Квадрат Д Не важливо – не терміново
|
Актуальним сьогодні є і так званий принцип або закон Парето. Це емпіричне правило, яке стверджує, що для багатьох явищ 80% наслідків спричинені 20% причин. Ця ідея знайшла застосування у багатьох галузях науки. Так, наприклад, 20% злочинців скоюють 80% злочинів, 20% водіїв – 80% аварій, 20% покупців – 80% прибутку. Поради щодо використання своїх сил наступні:
Лайфхаки Self – менеджменту
Планування часу
|
Що це дає? Можливість спланувати і «бачити» об’єм власної роботи, рівномірно визначати сітку своєї завантаженості. І не буде питання «Що робити?»
|
|
При плануванні справ потрібно враховувати і власні біологічні ритми. Для цього потрібно спостерігати за активністю протягом дня. Важливо не лише «жайворонок» ти чи «сова», а й той відрізок дня, на який припадає пік власної продуктивності.
|
|
Всі свої справи можна записувати у всеможливі додатки на телефоні, таблиці, щоденники, для того, щоб навіть найменша справа не залишилася поза увагою.
|
|
Тобто, виконуючи щоденні справи, завжди слідкуйте, скільки часу вони займають, це дасть змогу:
|
|
Дедлайн – слово - англіцизм, що означає крайній час/термін подачі або закінчення будь – якої справи.
|
|
10 годин до сну – «Ні» кофеїну; 3 години до сну - «Ні» їжі і алкоголю; 2 години до сну – «Ні» роботі; 1 година до сну – «Ні» електронним гаджетам; 0 разів- саме стільки можна натискати «Відкласти» на будильнику.
|
Організація роботи і відпочинку
Самоменеджмент
ДЕНЬ : 8 годин - сон.
8 годин - робота.
ТИЖДЕНЬ : 63 години - вільного часу.
МІСЯЦЬ : 252 години - вільного часу.
РІК : 3024години - вільного часу.
ТРАДИЦІЙНА КОНЦЕПЦІЯ ВІЛЬНОГО ЧАСУ
Робочий час |
Вільний час
|
СУЧАСНА КОНЦЕПЦІЯ ВІЛЬНОГО ЧАСУ.
Робочий час
|
Не особистісний час |
Вільний час
|
“ Час за який Сплачується ” |
«Час на виконання обов’язків» |
“ Особистісний час»
|
Фідбек
Притча
Спіймав Дракон у лісі вовка і каже: - дивися, записую: вовк сірий 1 шт. сьогодні прийдеш на обід, я тебе з’їм, розумів?
Пішов вовк додому похмурий. Далі спіймав Дракон лисицю. Ну і каже Дракон: Дивися, руда, записую, лисиця – 1 шт. прийдеш на обід, я тебе з’їм. Питання є?
Іде Дракон далі. Спіймав зайця і каже: Дивися сірий, записую, заєць – 1 шт. прийдеш завтра на обід, я тебе з’їм. Зрозумів?
Мораль: не соромтеся задавати питання.
Додаток 1
Тест для визначення ефективності використання робочого часу
(teacher.iod.gov.ua/…/Проект %20самоменедж.)
Інструкція: визначте ступінь відповідності наведених тез Вашій діяльності, позначивши потрібний варіант у графі таблиці. Кількість відповідей «завжди» помножте на 4, «часто» — помножте на 2, за відповідь «іноді» поставте 0. Підрахуйте бали і дізнайтеся, чи ефективно Ви використовуєте свій час.
Тези |
Завжди |
Часто |
Іноді |
||||
Я щодня складаю план того, що потрібно зробити |
|
|
|
||||
Я виділяю у своїх планах найбільш важливі і термінові справи |
|
|
|
||||
Я виконую заплановане |
|
|
|
||||
Я регулярно оновлюю робочі та особисті плани |
|
|
|
||||
Моє робоче місце охайне та оптимально організоване |
|
|
|
||||
Я кладу кожну річ на своє місце |
|
|
|
||||
Я можу ефективно працювати, навіть якщо мені заважають |
|
|
|
||||
Я можу без особливих зусиль знайти необхідні документи у власному архіві |
|
|
|
||||
Я надійна та впевнена у собі людина |
|
|
|
||||
Я можу виділити протягом дня час для праці без сторонніх перешкод |
|
|
|
||||
Я витрачаю на телефонні розмови оптимальну кількість часу |
|
|
|
||||
Я легко запобігаю проблемам |
|
|
|
||||
Я ефективно застосовую свій час |
|
|
|
||||
Визначаючи терміни виконання справ, я резервую час на розв'язання непередбачуваних проблем |
|
|
|
||||
Я запізнююся на роботу, наради, інші заходи |
|
|
|
||||
Мої учні працюють з ентузіазмом над завданнями, які я перед ними поставив |
|
|
|
||||
Я одразу продовжую свою діяльність після того, як мені завадили |
|
|
|
||||
Я щодня роблю щось, що наближує мене до поставленої мети |
|
|
|
||||
Я легко розслабляюся у вільний час і не думаю про роботу |
|
|
|
||||
Мої колеги знають, де і коли мене можна знайти |
|
|
|
||||
Я виконую найважливіші справи, коли відчуваю найбільшу фізичну та розумову активність |
|
|
|
||||
У разі моєї відсутності мої обов'язки можуть якісно виконати інші |
|
|
|
||||
Я починаю і закінчую заплановане у чітко визначені терміни |
|
|
|
||||
Ключ до тесту:
Література