Тема. Вписані чотирикутники. Описані чотирикутники
Мета: працювати над засвоєнням учнями змісту понять: чотирикутник, вписаний у коло; чотирикутник, описаний навколо кола; розглянути зміст теорем про вписаний та описаний чотирикутники та схеми їх доведення.
Сформувати вміння:
Тип уроку: засвоєння знань, умінь та навичок.
Наочність та обладнання: конспект «Вписаний і описаний многокутники».
Хід уроку
I. Організаційний етап
II. Перевірка домашнього завдання
З метою економії часу перевірка домашнього завдання проводиться у формі бесіди за готовими рисунками (рисунки до домашніх задач учитель виконує на дошці заздалегідь; також можна записати схеми розв'язання задач). Бесіда проводиться під керівництвом учителя, який ставить питання на розуміння учнями обґрунтування основних етапів розв'язання задач.
III. Формулювання мети і завдань уроку
Учитель нагадує про складену на 20-му уроці схему, в якій відображено логіку викладення навчального матеріалу з теми «Чотирикутники». Після цього формулюється основна мета уроку — вивчення питання про спосіб визначення поняття чотирикутника, вписаного в коло та описаного навколо кола, з'ясування можливостей вписати чотирикутник у коло або описати чотирикутник навколо кола та необхідних й достатніх умов, за яких це можна зробити.
IV. Актуалізація опорних знань
Для успішного засвоєння учнями означення, властивості, ознаки та способів доведення теорем про вписаний та описаний чотирикутники слід активізувати знання і вміння учнів щодо означення та властивості дотичної до кола та наслідку з неї (властивість відрізків дотичних); теореми про бісектрису кута.
Виконання усних вправ за готовими рисунками
1 |
|
Дано: ВС — дотична, О — центр кола, АВ = АС. Довести: ОВ = ОС |
2 |
|
Дано: О — центр кола, 1 = 45°. Знайти: кут 2 |
3 |
|
Дано: МН — дотична, 1 = 2. Довести: АВ = АС |
4 |
|
Дано: О — центр кола, АВ і АС — дотичні. Довести: АВ = АС |
5 |
|
Дано: О — центр кола, 1 = 30°. Довести: ΔАОС — рівносторонній |
V. Засвоєння знань
План вивчення матеріалу
За новою програмою і математики для дванадцятирічної школи учні мають не тільки оволодіти змістом та вміти застосовувати в розв'язуванні задач означення та теореми про вписаний і описаний чотирикутники, а й доводити ці теореми. Але, з огляду на достатньо високий рівень складності доведення теорем, що виражають ознаки вписаного й описаного чотирикутників (у підручнику цей факт зафіксовано за допомогою відповідного умовного позначення), вимагати від учнів відтворення доведення названих ознак автор вважає за недоцільне. Під час формування знань учнів (за наведеним вище планом) учителю слід приділю и увагу таким моментам:
Завдання. На якому із наведених рисунків зображено чотирикутник ABCD:
а) вписаний у коло;
б) описаний навколо кола?
Для таких чотирикутників назвіть радіуси кіл(описаного або вписаного).
Виконання усних вправ
Задача 1. Центр кола, описаного навколо прямокутника, є точкою перетину його діагоналей.
Задача 2. Центр кола, вписаного в ромб, є точкою перетину його діагоналей, а радіус кола дорівнює половині висоти ромба.
Задача 3. Радіус кола, вписаного в трапецію, дорівнює половині її висоти.
Отже, після визначення видів чотирикутників, які можна вписати або описати, необхідно розглянути питання про положення центра описаного (вписаного) кола та співвідношення між елементами (сторонами, висотами) чотирикутників та радіусом описаного (вписаного) кола. Відповідні записи учні повинні зробити в зошитах.
Конспект 10 |
|
Вписаний і описаний многокутники (вписане і описане кола) |
|
|
|
Вписаний — усі вершини лежать на колі |
Описаний — усі сторони є дотичними до кола. , де Р — периметр, r — радіус вписаного кола |
Вписаний та описаний чотирикутники |
|
|
|
A + C = 180o, B + D = 180o І навпаки: якщо сума протилежних кутів чотирикутника дорівнює 180°, то навколо нього можна описати коло |
AB + CD = BC + AD (суми довжин протилежних сторін рівні) І навпаки: якщо суми довжин протилежних сторін випуклого чотирикутника рівні, то в нього можна вписати коло |
Прямокутник |
|
|
1. Якщо паралелограм вписано в коло, то він прямокутник.
2. Центр кола, описаного навколо |
Трапеція і ромб |
|
|
|
Якщо ABCD — вписана трапеція, то AB = CD |
d впиc. кола = h O — точка перетину бісектрис внутрішніх кутів. AOB = COD = 90° |
Квадрат |
|
|
|
|
|
VI. Формування первинних умінь
Виконання усних вправ
Виконання письмових вправ
а) 90°, 90°, 20°, 160°; б) 5°, 120°, 175°, 60°.
а) вписаного чотирикутника, якщо два з них дорівнюють 46° і 125°;
б) вписаної трапеції, якщо один із них дорівнює 80°;
в) вписаного чотирикутника, діагоналі якого точкою перетину діляться навпіл.
а) описаного чотирикутника, три послідовні сторони якого дорівнюють 7 см, 9 см і 8 см;
б) описаної трапеції, бічні сторони якої дорівнюють 3 см і 11 см.
VII. Підсумки уроку
Засвоєння учнями змісту основних тверджень перевіряємо під час Виконання завдання.
Які помилки допущено в зображенні чотирикутників (див. рис)?
а) |
б) АВ = 5 см, ВС = 5,5 см |
|
|
в) О — центр кола; ABCD - трапеція |
г) |
|
|
VIII. Домашнє завдання
Вивчити зміст теоретичного матеріалу. Виконати домашню самостійну роботу.
Домашня самостійна робота