Вправи, стратегії і творчі завдання на розвиток критичного мислення з української мови у 2 класі. Розробленні на основі нового Державного стандарту початкової освіти НУШ.
Слово
Складання сенкану до слова «ведмідь»
1.Ведмідь
2. Великий, неповторний.
3. Ходить, гуляє, залягає.
4.Ведмідь живе у лісі.
5. Бурмило.
Гра «Словниковий калейдоскоп» (з коментуванням)
Запишіть слова – назви предметів у два стовпчики: іменники, що відповідають на питання хто? – в перший стовпчик, а іменники, які відповідають на питання що? – в другий стовпчик. (учитель демонструє предметні малюнки). Ведмідь, потяг, хлопчик, їжак, парасолька, дівчинка, диван,килим, дитина, намисто, глечик.
Вправа-пастка «Шукачі»
Слова-назви предметів
Метод «Біном фантазії»
«Групування слів»
Завдання. Скласти можливі групи слів зі слів записаних на дошці (ускладнений варіант цього завдання – скласти можливі групи з вказаної сторінки читанки).
Карась береза портфель
Тополя щука олівець
Акула пенал опеньок
Маслюк кит підберезовик
Мухомор бліда поганка альбом
(відповіді можливих груп)
Карась, щука, акула, кит – живуть у воді.
Щука, акула – риби хижаки.
Маслюк, підберезовик, опеньок – їстівні гриби.
Мухомор, бліда поганка – їстівні гриби.
Пенал, олівець, альбом – шкільне приладдя.
Метод «Кубування»
На гранях куба записані завдання. Діти читають і виконують їх (усно).
Вправа-хованка «Де тварини?»
Листопад, снігуронька, коровай, шпаківня, козак, голубник.
(лис, снігур, корова, шпак, коза, голуб)
Стратегія «Метод-прес»
Вправа «Пастка»
У написанні яких слів допущені помилки? Поясніть, як правильно їх написати.
Поет Тарас Григорович шевченко; котик мурзик; моя Корова зірка; Марійка вже школярка; я люблю свого Песика Тьомку.
Метод «Кубування»
Робота зі словниковим словом
1-ша група – з’ясує значення цього слова.
2-га група – добере близькі за значенням слова.
3-тя група – добере прислів’я та приказки з цим словом.
4-та група складе речення з цим словом.
5- група – зробить звуковий аналіз слова.
6-та група – до кожної букви слова добере слово-ознаку.
Вправа «Сенкан»
Складання сенкану до слова «калина»
Стратегія «Гронування»
Вправа «Мудрагелтки»
Обведи правильну букву
(П, п)есик (С,с)ірко, (П, п)оетеса (Л, л)еся (У, у )країнка, (М, м) істо (П, п)рип’ять, (Р, р)ічка (Д, д)ністер, (Л, л)ікар (П, п )етренко, (В,в )асиль (М,м)иколайович , (В, в)улиця (П,п )підгірна, (П, п)апуга (К, к)еша, (С, с)естра (О, о)ленка, (Ч,ч)орне (М, м)оре.
Стратегія «Дерево рішень»
Метод «Прес»
Гра «Аукціон»
(виграє той, хто назве ознаку останнім)
Зима (яка?)…
Стратегія «Два – чотири – разом»
Поле біла
дерево веселий
сніжинка широке
високе
Вправа «Кубування»
Запитання «Куба»
Гра «Мовне лото»
(робота в групах)
«Чарівні перетворення»
Дібрати до поданого слова якнайбільше нових слів, замінюючи лише одну літеру. Коли це неможливо, замінюємо 2 літери.
Нора – нога – ноша – наша – Маша – миша – муха – мука – рука – ріка – Ніка – Ніла – Ніна.
На формування навичок миттєвої, або швидкої реакції у доборі слів.
Миттєва реакція – назвати слово, протилежне до запропонованого за 1 секунду.
Швидкість реакції – за регламентний час (3 хв.) підібрати слова що називають протилежну дію (ознаку).
А) Б)
Підпливати - Хворий –
Погасити - Старий –
Співати - Бідний –
Опускати - Веселий –
Стояти - Широкий –
Зламати - Злий –
Принести - Темний –
Дружний – Сухий –
Товстий – Білий –
«Ланцюжок»
«Слова-переверти»
Учитель пропонує дітям прочитати незвичні слова-переверти і пояснити значення їх, якщо читати зліва направо та справа наліво.
Еге, ага, біб, тут, пуп, дід, піп, око, Пилип, Алла, Аза, Ада, корок, потоп, кабак, наган, зараз, шалаш.
Учитель пропонує дітям прочитати інші слова-переверти спочатку зліва направо, пояснити, яке значення кожного з них.
Бук, сир, раб, серп, рим, луг, касир, куб, кіт.
А потім – прочитати ці слова справа наліво і порівняти, чи змінився їхній зміст, значення.
«Хто більше?»
Учитель пропонує дітям із слова «ластівка» скласти якнайбільше слів, використовуючи тільки ті букви, з який воно складається. Перемагає той, хто складе найбільше слів.
ЛАСТІВКА
Стіл, лак, салат, кава, вітала, тікала, тікав, сітка, лавка, віл, кіт, світ, сіла, Савка, літа, така…
МУЗИКАНТ
Танк, музика, кант, кузина, муза, зима, таз, туз…
САДІВНИК
Сад, сів, сік, садив, віник, Іван, нива, два, сани, він, вік…
СОЛОДКА
Сода, сад, коло,коса, косо, колос, лак…
Вправа «Зайчик»
Учитель пропонує дітям прочитати склади, «стрибаючи», як зайчик, «з однієї купинки на іншу».
По гу сам то зе бо ка до у ло лі зує ро а
1 6 8 12 14 10 2 4 9 11 13 3 5 7
(Показує дорогу, а сам у болото лізе).
Яке сі та зі м’яч ке ко й ко лляч
1 2 5 8 3 6 4 7 10 9
(Яке сім’ячко, таке й зіллячко).
Вправа «Збери слово»
Учитель пропонує дітям прочитати слова кожного рядка, взяти з першого слова першу літеру, з другого – другу, з третього – третю і т.д. й одержати нове слово.
Риба, рак, макарони, поле, салат, пір’їна – ракета.
Шия, скло, слово, масло, ручка – школа.
Парк, сіно, ліс, рідня, лілія – пісня.
Метро, дощ, сова, гора – мова.
Побудова «Асоціативного куща»
«Шифрування за допомогою картинок».
1) Виділити в назвах предметів, зображених на картинках (від трьох до шести картинок), перші звуки й скласти з цих звуків слово.
Наприклад: кінь, іграшки, телефон – «кіт»; морква, автобус, качка –«мак»; кран, око, ваза, дерево, рука, автобус – «ковдра».
Зауважу: звук у назві предмета слід брати без змін, тобто якщо на картинці він м’який, таким він має лишитися й у слові. Не варто добирати для зображення предмети, в назвах яких є апостроф.
2) Виділити в назвах предметів останні звуки й скласти з них слово.
Наприклад: яблуко, вінок, відро – «око»; хліб, лампа, гриб, огірок, морква – «бабка»; машина, кавун, книга, банан, бджола, колос – «ананас».
3) Виділити в назвах предметів другі від початку звуки. Скласти нове слово.
Наприклад: квітка, малина, стіл, лампа – «вата».
4) виділити в назвах предметів, зображених на картинках, розташованих в одну лінію, різні за порядком від початку (під кожною картинкою вказано конкретну цифру) звуки і скласти з них нове слово.
Наприклад: заєць (перший звук), вуж (другий звук), куб (третій звук) – «зуб».
Ускладнення: картинки можна розмістити по всій площині аркуша, а порядок звуків вказати стрілками; картинки розташувати по колу (в пелюстках квітки або по секторах).
Наприклад: ліжко (перший звук), кіт (другий звук), годинник (восьмий звук), заєць (другий звук), риба (перший звук) – «лікар».
1