Вправи на використання числівників та займенників для зв’язку речень у текстах.

Про матеріал
Розробка уроку української мови у 4 класі ( розвиток зв'язного мовлення) з використанням інтерактивних технологій, мета якого: • закріплювати вміння дітей використовувати числівники та займенники для зв’язку речень у текстах, удосконалювати тексти шляхом використання займенників замість лексичних повторів; • розвивати самостійність при написанні запрошень та привітань; • вдосконалювати вміння і навички роботи в групах; • виховувати любов до України – нашої Батьківщини.
Перегляд файлу

 

Конспект уроку  з української мови

(розвиток зв’язного мовлення, 4 клас)

 

 

Тема.             Вправи на використання числівників та займенників для зв’язку речень у текстах.

 

 

 

 

Ключові компетентності (загально-пізнавальні цілі) :

 

  • закріплювати вміння дітей використовувати числівники та займенники для зв’язку речень у текстах, удосконалювати тексти шляхом використання займенників замість лексичних повторів;

 

  • розвивати самостійність при написанні запрошень та привітань;

 

  • виховувати любов до України – нашої Батьківщини.

 

 

 

 

Навчально-методичне забезпечення уроку :

 

гасло уроку, плакат з кількістю завдань, які необхідно виконувати, картки із завданнями для роботи в групах, рекомендації для складання запрошень та привітань, фонограма пісні у виконанні Н.Бучинської «Моя Україна».  

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

План уроку:

 

  1. Організаційний момент
  •                  Читання гасла уроку (на дошці) :

 

Красивий, щедрий, рідний край

І мова наша солов’їна.

Люби, шануй, оберігай

Нащ край, що зветься Україна

                                  І.Січовик

 

  •      Слухання пісні у виконанні Н.Бучинської «Моя Україна»

 

  •      Декламування вірша про Україну І.Осадчука «З тобою»  (учителем або   учнем)

                                                                                          (додаток 1)

 

 2. Актуалізація опорних знань

      Вправа  «Мозковий штурм»

 

 

 

Україна

 

 

                                                                                     (зразок – додаток 2)

 

3. Повідомлення теми та цілей уроку.

 

    Поділ на групи за відгадуванням кросвордів.

    Ключове слово кросворда – назва групи : «Левенята», «Козачата», «Стрільці».

                                                                                                        (додаток 3)

 

4. Робота в групах

    «Подорож сьогоденням України».

  • Використання числівників в текстах для зв’язку слів та речень.

1 група «Левенята» - текст «Українці»;

2 група «Козачата» - текст «Площа України»;

3 група «Стрільці» - текст «В Червоній книзі України».

                                                                                 (додаток 4)

Самоперевірка в групах. Зачитування побудованих текстів.

  • Удосконалення тексту «Багатство української мови» шляхом використання займенників замість лексичних повторів.

                                                                                        (додаток 5)

Зачитування тексту представником групи ( яка найшвидше справиться із завданням)

  5. Фізкультхвилинка «Маленькі наші ноги» - виконання пісні з рухами

                                                                                        (додаток 6)

  6. Самостійне написання запрошень з використанням пам’ятки                                                                 (додаток 7)

   Взаємоперевірка. Зачитування запрошень (1,2) від кожної групи.

  7. Самостійне складання привітань

з використанням пам’ятки (додаток 8). Взаємоперевірка. Зачитування                                                                                                             привітань від кожної групи (1,2).

  8. Підсумок уроку.

  • Вправа «Віршування» (додаток 9)
  • Зачитування віршів
  • Оцінювання роботи груп
  • Домашнє завдання:

       скласти текст міркування: «Як я розумію слова В.Сухомлинського:

«Любов до Батьківщини неможлива без любові до рідної землі».

 

 

 

Додаток 1

З тобою

Послухай, як струмок дзвенить,

Як гомонить ліщина.

З тобою всюди, кожну мить

Говорить Україна.

 

Послухай, як трава росте,

Напоєна дощами,

І як веде розмову степ

З тобою колосками.

 

Послухай, як вода шумить –

Дніпро до моря лине, -

З тобою всюди, кожну мить

Говорить Україна.

                               П. Осадчук

 

 

 

 

 

                                                                

 

 

 

 

                                                                                                Додаток 2                      

Зразок

 

країна         щастя        воля         добро      незалежність      держава

радість                                                                                              дім

земля                                           Україна                        Вітчизна

школа                                                                                                надія

Батьківщина           родина        любов          сім’я            батьки  

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

                         

 

Додаток 3

Група 1 «Левенята»

Завдання:

 

 

 

 

 

 

 

 

  1. Буквар, або…

 

  1. Різдвяне дійство.

 

  1. Дерево – символ України.

 

  1. Народна обрядова пісня з іграми і танцями.

 

  1. Населення держави, жителі країни.

 

  1. День, коли щось святкують.

 

  1. Гуцульський духовий музичний інструмент.

 

  1. Дім, або…

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

                                                                                             Додаток 3

                             Група 2 «Козачата»

Завдання:

 

 

 

 

 

 

  1. Розповідний твір про вигадані, або фантастичні події, особи.

 

  1. Український народний танець.

 

  1. Настанова, наказ нащадкам.

 

  1. Страва з варених крупів.

 

  1. Козацький човен.

 

  1. Матінка, матуся,…

 

  1. Виборний ватажок козацького війська.

 

  1. Кущ – рослинний символ України.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

                                                                                        

    Додаток 3

Група 3 «Стрільці»

Завдання:

 

 

 

 

 

 

 

 

  1. Вишиванка – вишивана ….

 

  1. …… Шевченко.

 

  1. Прісна водойма.

 

  1. Кращий друг козака.

 

  1. Птах – символ України.

 

  1. Найрідніші люди.

 

  1. Найголовніше місто держави.

 

  1. Наука про минуле.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Додаток 4

                                         Група 1

Українці.

      Назва «українці» виникла понад ___________ років тому. Це корінний народ, який здавна проживає на території України.
      У нашій країні зараз налічується майже ____________ мільйонів чоловік, з них більше ____________ мільйонів становлять українці. Приблизно ______ мільйонів представники інших народів: росіяни, білоруси, євреї, болгари, поляки.

     Україна є однією з найбільших держав Європи. Наша країна займає трошки менше як ___________ % території усієї Європи.

  

  

   Помічничок:
700, 43, 37, 15, 6.

   Завдання:

Вставити числівники в текст (числа записати словами).

 

 

 

 

 

 

Додаток 4

Група 2

Площа України

 

     На заході з Україною мають спільні державні кордони_____________країн. Через Україну проходить_____________

залізниць та важливі автомобільні магістралі.

    Довжина кордонів України з Росією, Білорусією та Молдовою становить_____________кілометрів.

    За площею Україні належить______________місце в світі. За чисельністю населення Україна знаходиться на_____________місці серед країн світу. За цими показниками Україна належить не лише до великих європейських, а й до великих світових держав.

 

Помічничок:

5, 9, 4200, 40, 21.

Завдання:

Вставити числівники в текст (числа записати словами).

 

 

 

 

 

 

 

 

Додаток 4

Група 3

В Червоній книзі

      До Червоної книги України внесено понад____________видів рослин і ________видів тварин, готується нове видання, в якому їх кількість буде значно збільшена.

      Погіршення екологічної ситуації в Україні згубно впливає на здоров’я населення. Тривалість життя наших людей на__________років нижча, ніж у більшості розвинутих країн. Загальна захворюваність в Україні за останні________років зросла на_________відсотків, удвічі зріс показник первинної інвалідності.

 

Помічничок:

150, 85, 6, 10, 35 .

Завдання:

Вставити числівники в текст (числа записати словами).

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Додаток 5

Багатство української мови

        Українська мова є однією з найбагатших мов світу. В українській мові налічується кілька сот тисяч слів. Найбільший словник української мови складається з 11томів.

       В українській мові багато фразеологізмів та крилатих висловів. Граматика української мови чітка, струнка, добре впорядкована.

      Українською мовою можна висловити і найскладніші наукові поняття, і найтонші відтінки почуттів та переживань.

     Українською мовою творили генії української літератури – Тарас Шевченко, Іван Франко, Леся Українка.

     Українська мова милозвучна і співуча. Недарма українську мову називають солов’їною.

     Ми любимо українську мову і пишаємося українською мовою.

 

 

Завдання:

Відредагувати текст (замінити словосполучення «українська мова», де це потрібно, відповідними займенниками).

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Додаток 6

 

Фізкультхвилинка – пісня «Маленькі наші ноги» ( з рухами )

 

Маленькі наші ноги, та знають свою путь,

На службу Україні, як виростуть, підуть.

 

Маленькі наші руки, та кріпнуть і ростуть

На службу Україні всю працю віддадуть.

 

Дитячі в нас серденька, та сильне відчуття,

Любити Україну будем ціле життя.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Додаток 7

 

Пам’ятка

Як працювати над складанням запрошення ?

  • Посередині аркуша зазнач назву документа.
  • Подумай і запиши звертання до адресата.
  • Подумай і запиши текст запрошення, у якому вкажи дату і час події (заходу); місце проведення; тематику; прізвища, ініціали доповідачів з кожного питання (за потребою); прізвище, ініціали й телефон відповідальної особи; маршрут поїзду (за потребою).
  • Підпиши запрошення.

 

 

 

 

 

Додаток 8

 

Пам’ятка

Як працювати над складанням привітання ?

  • Подумай і запиши посередині аркуша вступну етикетну фразу.
  • Подумай і запиши оригінальний текст привітання, речення якого вирізняються точністю та лаконічністю.
  • Подумай і запиши завершальну етикетну фразу.

 

 

 

 

 

Додаток 9

Група 1 «Левенята»

А. Загородний

Вишиванка

Я для братика Іванка

Вишивала __________.

Квіточками вишила,

Щоб цвіла, як _________.

В цій сорочці наш Іванко,

Буде сам, як __________.

 

Помічничок:  вишиванку, вишенька, вишиванка.

 

 

Група 2 «Козачата»

Є. Желунякова

Рідний дім

Хай живе наш рідний дім!

Тепло й затишно у ______.

Тут і тато, тут і ненька,

І бабусенька ___________,

І веселий наш дідусь

Крутить пишний русий _______.

 

Помічничок:  нім, рідненька, вус.

 

 

 

 

 

Група 3 «Стрільці»

В. Паронова

Віночок

Ой віночку,мій віночку

В нього я вплету, що схочу:

Ружі, маки і ____________.

І стебельце материнок.

Ще вплету казки чудові,

Пишні грона ____________

І пісні про ______________...

 

Помічничок:   барвінок, калинові, Україну.

 

 

doc
Додано
3 березня 2023
Переглядів
476
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку