Конспект уроку з української мови
(розвиток зв’язного мовлення, 4 клас)
Тема. Вправи на використання числівників та займенників для зв’язку речень у текстах.
Ключові компетентності (загально-пізнавальні цілі) :
Навчально-методичне забезпечення уроку :
гасло уроку, плакат з кількістю завдань, які необхідно виконувати, картки із завданнями для роботи в групах, рекомендації для складання запрошень та привітань, фонограма пісні у виконанні Н.Бучинської «Моя Україна».
План уроку:
Красивий, щедрий, рідний край
І мова наша солов’їна.
Люби, шануй, оберігай
Нащ край, що зветься Україна
І.Січовик
(додаток 1)
2. Актуалізація опорних знань
Вправа «Мозковий штурм»
Україна
(зразок – додаток 2)
3. Повідомлення теми та цілей уроку.
Поділ на групи за відгадуванням кросвордів.
Ключове слово кросворда – назва групи : «Левенята», «Козачата», «Стрільці».
(додаток 3)
4. Робота в групах
«Подорож сьогоденням України».
1 група «Левенята» - текст «Українці»;
2 група «Козачата» - текст «Площа України»;
3 група «Стрільці» - текст «В Червоній книзі України».
(додаток 4)
Самоперевірка в групах. Зачитування побудованих текстів.
(додаток 5)
Зачитування тексту представником групи ( яка найшвидше справиться із завданням)
5. Фізкультхвилинка «Маленькі наші ноги» - виконання пісні з рухами
(додаток 6)
6. Самостійне написання запрошень з використанням пам’ятки (додаток 7)
Взаємоперевірка. Зачитування запрошень (1,2) від кожної групи.
7. Самостійне складання привітань
з використанням пам’ятки (додаток 8). Взаємоперевірка. Зачитування привітань від кожної групи (1,2).
8. Підсумок уроку.
скласти текст міркування: «Як я розумію слова В.Сухомлинського:
«Любов до Батьківщини неможлива без любові до рідної землі».
Додаток 1
З тобою
Послухай, як струмок дзвенить,
Як гомонить ліщина.
З тобою всюди, кожну мить
Говорить Україна.
Послухай, як трава росте,
Напоєна дощами,
І як веде розмову степ
З тобою колосками.
Послухай, як вода шумить –
Дніпро до моря лине, -
З тобою всюди, кожну мить
Говорить Україна.
П. Осадчук
Додаток 2
Зразок
країна щастя воля добро незалежність держава
радість дім
земля Україна Вітчизна
школа надія
Батьківщина родина любов сім’я батьки
Додаток 3
Група 1 «Левенята»
Завдання:
|
|
Додаток 3
Група 2 «Козачата»
Завдання:
|
|
Додаток 3
Група 3 «Стрільці»
Завдання:
|
|
Додаток 4
Група 1
Українці.
Назва «українці» виникла понад ___________ років тому. Це корінний народ, який здавна проживає на території України.
У нашій країні зараз налічується майже ____________ мільйонів чоловік, з них більше ____________ мільйонів становлять українці. Приблизно ______ мільйонів представники інших народів: росіяни, білоруси, євреї, болгари, поляки.
Україна є однією з найбільших держав Європи. Наша країна займає трошки менше як ___________ % території усієї Європи.
Помічничок:
700, 43, 37, 15, 6.
Завдання:
Вставити числівники в текст (числа записати словами).
Додаток 4
Група 2
Площа України
На заході з Україною мають спільні державні кордони_____________країн. Через Україну проходить_____________
залізниць та важливі автомобільні магістралі.
Довжина кордонів України з Росією, Білорусією та Молдовою становить_____________кілометрів.
За площею Україні належить______________місце в світі. За чисельністю населення Україна знаходиться на_____________місці серед країн світу. За цими показниками Україна належить не лише до великих європейських, а й до великих світових держав.
Помічничок:
5, 9, 4200, 40, 21.
Завдання:
Вставити числівники в текст (числа записати словами).
Додаток 4
Група 3
В Червоній книзі
До Червоної книги України внесено понад____________видів рослин і ________видів тварин, готується нове видання, в якому їх кількість буде значно збільшена.
Погіршення екологічної ситуації в Україні згубно впливає на здоров’я населення. Тривалість життя наших людей на__________років нижча, ніж у більшості розвинутих країн. Загальна захворюваність в Україні за останні________років зросла на_________відсотків, удвічі зріс показник первинної інвалідності.
Помічничок:
150, 85, 6, 10, 35 .
Завдання:
Вставити числівники в текст (числа записати словами).
Додаток 5
Багатство української мови
Українська мова є однією з найбагатших мов світу. В українській мові налічується кілька сот тисяч слів. Найбільший словник української мови складається з 11томів.
В українській мові багато фразеологізмів та крилатих висловів. Граматика української мови чітка, струнка, добре впорядкована.
Українською мовою можна висловити і найскладніші наукові поняття, і найтонші відтінки почуттів та переживань.
Українською мовою творили генії української літератури – Тарас Шевченко, Іван Франко, Леся Українка.
Українська мова милозвучна і співуча. Недарма українську мову називають солов’їною.
Ми любимо українську мову і пишаємося українською мовою.
Завдання:
Відредагувати текст (замінити словосполучення «українська мова», де це потрібно, відповідними займенниками).
Додаток 6
Фізкультхвилинка – пісня «Маленькі наші ноги» ( з рухами )
Маленькі наші ноги, та знають свою путь,
На службу Україні, як виростуть, підуть.
Маленькі наші руки, та кріпнуть і ростуть
На службу Україні всю працю віддадуть.
Дитячі в нас серденька, та сильне відчуття,
Любити Україну будем ціле життя.
Додаток 7
Пам’ятка
Як працювати над складанням запрошення ?
Додаток 8
Пам’ятка
Як працювати над складанням привітання ?
Додаток 9
Група 1 «Левенята»
А. Загородний
Вишиванка
Я для братика Іванка
Вишивала __________.
Квіточками вишила,
Щоб цвіла, як _________.
В цій сорочці наш Іванко,
Буде сам, як __________.
Помічничок: вишиванку, вишенька, вишиванка.
Група 2 «Козачата»
Є. Желунякова
Рідний дім
Хай живе наш рідний дім!
Тепло й затишно у ______.
Тут і тато, тут і ненька,
І бабусенька ___________,
І веселий наш дідусь
Крутить пишний русий _______.
Помічничок: нім, рідненька, вус.
Група 3 «Стрільці»
В. Паронова
Віночок
Ой віночку,мій віночку
В нього я вплету, що схочу:
Ружі, маки і ____________.
І стебельце материнок.
Ще вплету казки чудові,
Пишні грона ____________
І пісні про ______________...
Помічничок: барвінок, калинові, Україну.