Вправи на визначення числа іменників.

Про матеріал
Матеріал рекомендовано для закріплення знань учнів про іменник як частину мови, виробляти вміння учнів визначати число іменників
Перегляд файлу

Конспект уроку з української мови

  для учнів 3 - А класу

Тема. Вправи на визначення числа іменників.

Мета: закріплювати знання учнів про слова – назви предметів;  навчати учнів визначати число іменників та змінювати за числами; розвивати увагу, спостережливість; збагачувати словниковий запас; розвивати творчі здібності молодших школярів, виховувати вміння відчувати красу рідного слова.

Тип уроку: урок систематизації та закріплення знань.

 

    Хід уроку

І. Організаційна частина

. Аутотренінг «Настрій»

            Я – третьокласник.

 Я – думаю, замислююсь.

 Я – аналізую, висловлюю свої думки.

  Я – хочу знати.

Вправа «Очікування»

  • Яким ви уявляєте цей урок?
  • Що ви очікуєте від сьогоднішнього уроку?
  • Продовжте «Я очікую…»

Я теж хочу висловити свої очікування

Ви маєте:

  • Закріпити свої знання про іменник;
  • Правильно і чітко висловлювати свої думки;
  • Дотримуватись культури писемного мовлення;
  • Вміти працювати в групах.

 

                    На дошці прикріплено малюнок дерева.

                    В учнів по три кольорових листочки на партах.

  

Результат пошуку зображень за запитом "малюнок листка"

Зелений – не помилився жодного разу.

Жовтий – допустив неточність.

Червоний – треба працювати і успіх прийде.

 

 Посадимо своє «Дерево успіху»

ІІ. Актуалізація опорних знань.

  1. Перевірка домашнього завдання (вправа 277, с. 116)
  • Прочитайте іменники.
  • Визначте число цих іменників.
  • До якої професії належать ці слова?
  • Що ви знаєте про працю космонавтів?
  1. Вправа «»Бліц – опитування»
  • Що таке іменник?
  • Які бувають іменники?
  • Що таке поняття предметності?
  • На які питання відповідають такі іменники?
  • Якого роду бувають іменники?
  • Які два числа мають іменники?

    3.    Каліграфічна хвилинка

                  БББББ  ббббб Ббб Бе бе бр бу ба барвінок

                Чи не тому в барвінку, ненько, і взимку листя зелененьке,

                що від землі бере тепло? (В. Василашко)

  • Назвати іменники, визначити їх число.
  • Визначити речення за метою висловлювання.

ІІІ. Повідомлення теми і мети уроку

  • Сьогодні на уроці ми будемо вправлятися у визначенні числа іменників.

ІV. Узагальнення і систематизація отриманих знань

  1. Мовна гра

«Перестав літери, щоб утворити нове слово»

Лісок (сокіл), банка (кабан), осел (село), липа (пила), сосна (насос), курча (качур).

  • Від поданих іменників в однині утворити множину.
  • Поставити питання до поданих іменників.

 

  1. Робота за вправою 278  (с. 116)

 

  • Прочитайте текст, розкриваючи дужки.
  • Про що йдеться в тексті?
  • У якому числі записані іменники в дужках?
  • У якому числі їх треба записати? Чому?
  • Спишіть текст, розкриваючи дужки.

 

  1. Творчий диктант

У лісі ростуть дерева. До годівнички прилетіли птахи.

  • Виділені слова замініть назвами конкретних предметів.
  • Складіть звукову модель слова годівничка.

 

  1. Гра «впіймай слово»
  • Учні першого ряду «вловлюють» іменник у множині, а учні другого ряду іменник в однині.

Ведмідь малював картину – осики, берези, ялини й між ними червону калину.

А поруч поставив пасіку і вікна відкрив у поле, а сам у кущі сховався, щоб не кусали бджоли. Бо дуже хотілося меду рудому ведмедю.  (М. Сингаївський)

    Фізкультхвилинка

  Я називатиму слово, а ви будете виконувати відповідні рухи.

  а) слово в однині – один стрибок;

  б) слово у множині – два стрибки;

  в) слово вживається лише в однині – руки вверх;

  г) слово вживається лише в множині – руки в сторони.

Слова : вікно, парти, молоко, дрова, цукор, ножиці, листок, ручки, олівці, клас.

 

  1. Вправа «Карусель»

Кожен учень вибирає один із листочків за бажанням.

                 Утворіть групи за кольором вибраних листків.

Кожна група одержує завдання і кольорові маркери, виконуючи лише одне завдання своїм кольором маркера, і передає таблиці по колу. Продовжувати гру доти, поки кожна група не відповість на всі запитання.

Таблиця 1.   Власні  і загальні іменники

 а) записати 5 іменників власних назв: ……………

 б записати 5 іменників загальних назв:…………..

 в)записати 5 іменників опредмеченої якості та дії:……………..

Таблиця 2.   Рід іменника

 а )записати 6 іменників чоловічого роду: ………..

 б) записати 6 іменників жіночого роду: ………….

 в) записати 6 іменників середнього роду: ………..

 

Таблиця 3.  Число однина і множина

 а) подані іменники записати у множині: дощ -  , вітер -  , сніг  -   , туман -    ,

                 блискавка -  , злива -   .

 б) подані іменники записати в однині: горобці -     , списи -    , гнізда -    , морози -     ,

               ранки -     , співи -    .

 в) впізнай іменники, які вживаються тільки в множині: 

  квіти, сани, дерева, морози, двері, ножиці.

     знайди іменники, що мають тільки однину:

  місяць, молоко, трава, золото, зошит, півень.

 

Аналіз виконаних завдань, допущені помилки.

  1.  Списування із завданням  (вправа 279, с. 116)
  • Спишіть текст вправи.
  • Визначте число виділених іменників.
  • Поставте ці іменники в однині.
  • З підкресленого речення утворіть словосполучення .(ворони каркають; каркають голосно)

 

  1. Робота в парах «Ти мені я тобі»

Один учень називає іменник в однині – інший ставить цей іменник у формі множини.

V. Домашнє завдання

 Вправа 280 с. 117 Випишіть іменники жіночого роду, потім чоловічого роду.  Допишіть 3 іменники того роду, якого не вистачає.

VI. Підсумок уроку.

  • Наш урок підійшов до завершення.

  Робота за схемою

 Спитати хочеться мені,

 Навчились ви чогось, чи ні?

   

 

 

   Я

         дізнався

         зрозумів

         навчився

         повторив

 

  • Виберіть із листочків на партах за кольором той, який відповідає вашій роботі на уроці. Прикріпіть на «Дерево успіху»
  • Отже, дуже цікавим вийшло наше дерево, а це свідчить , шо ви плідно попрацювали на уроці і добре засвоїли виучуваний матеріал.
  • А також хочу сказати, ви перевершили мої очікування від уроку.

У вас сьогодні все вийшло!

 

 

  

docx
Додано
22 серпня 2019
Переглядів
7038
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку