Тема: Загальне поняття про прикметник
Мета: розширювати знання учнів про прикметник; вчити визначати прикметники за запитаннями, значенням і роллю в реченні;
розвивати спостережливість, пам'ять, увагу, мовлення і мислення дітей;
виховувати бережливе ставлення до природи, її багатств.
Обладнання: підручник «Українська мова», дидактичний матеріал, роздатковий матеріал, малюнковий план уроку, мікрофон..
Хід уроку
І. Організація учнів до початку уроку
- Сьогодні у нас не просто урок української мови. Ми на сьогоднішньому уроці будемо працювати у науково-дослідницькій лабораторії. Ви спробуєте себе у ролі юних лаборантів-дослідників української мови. Але наша лабораторія незвична, бо досліди в ній ви будете проводити над частинами мови, аналізи виконувати мовні. А піддослідним об’єктом у вас буде одна із частин мови. Отже, у нас сьогодні урок – дослідження.
- Досліджувати означає виясняти, пізнавати, розглядати, знайомитись.
- Сьогодні на уроці я бажаю вам бути впевненими, творчими, активними, спостережливими.
- Девіз нашого уроку такий:
Думати швидко
Виконувати чітко
Творчо працювати
Каліграфічно писати
- А працювати ми будемо за таким планом (на дошці розміщений малюнковий план уроку):
1. Мозкова атака «Запитання-відповідь».
2. Каліграфічна хвилинка.
3. Підготовча робота.
4. Гра «Мікрофон».
5. Диференціація.
6. Робота в групах.
7. Робота в парах.
8. Домашнє завдання.
- Для гарної роботи потрібно дещо пригадати.
ІІ. Актуалізація опорних знань учнів. Мозкова атака «Запитання-відповідь» (Учень задає питання на повторення вивченого матеріалу будь-кому з класу; той, хто на нього відповів, задає запитання наступній дитині і т.д.)
Орієнтовані запитання:
- З чого складається наше мовлення?
- З чого складаються речення?
- В які частини мови поєднані слова?
- Скільки є частин мови?
- Слів якої частини мови найбільше?
- Яку частину мови вже вивчили?
- Що таке іменник? За чим змінюються іменники?
- Які іменники належать до іменників чоловічого роду?
- Які іменники належать до іменників жіночого роду?
- Які іменники належать до іменників середнього роду?
- За допомогою чого встановлюється зв'язок іменника з іншими словами?
- Якими членами речення можуть виступати іменники?
- Отже, ми з’ясували, що вже знаємо. Сьогодні ми продовжимо здобувати нові знання в лабораторії знань.
- Наш урок – дослідження ми продовжимо із каліграфічної хвилинки.
Каліграфічна хвилинка: м мо в ва мо ва
Мова – неоціненний скарб кожного народу.
- Як ви розумієте дане висловлювання?
Запишіть слова:
Мова (яка?)
- А яка наша мова, ви дізнаєтесь із вірша (читає вчитель). Слухайте і досліджуйте, скільки знайомих вам частин мови вжито у вірші.
Ясна, чиста, колискова,
Мелодійна, дзвінкотюча,
Дивна, радісна, співуча,
Лагідна, жива, казкова,
Красна, чарівна, шовкова.
Найдорожча, добра, власна.
Мудра, сонячна, прекрасна,
Солов’їна, барвінкова
Українська мова!
- Скільки частин мови вжито в даному вірші? (дві)
IV. Підготовчий етап до диференційованого (за ступенем складності) опрацювання матеріалу.
- Запишіть прикметники, які ви запам’ятали.
(Відносно того, як діти справляються із завданням, ділю їх на групи, роздаючи сигнальні картки, які будуть виставлені на парті до кінця уроку. Діти, які запам’ятали і записали найбільше прикметників, отримують зелені сигнальні картки, інші – жовті, ті, що записали найменше слів, отримують червоні сигнальні картки).
V. Повідомлення теми і мети уроку. Мотивація навчальної діяльності.
- На які питання відповідають записані слова? До якої частини мови відносяться? До якого слова вони відносяться?
- Як ви вважаєте, якою може бути тема нашого уроку?
Тема уроку …
- Для чого нам вивчати прикметник?
(Відповіді дітей у формі гри «Мікрофон)
- Діти, а чи потрібні у нашому мовленні прикметники? Можливо, без них можна обійтися?
- Спробуємо це дослідити.
VI. Диференційоване опрацювання нового матеріалу.
- Довести, що прикметники все-таки потрібні у нашому мовленні нам допоможуть наступні вправи
1 етап диференціації
перша група (зелені сигнальні картки) - Вправа 83 – у кожному реченні на місці крапок вставити такі прикметники, щоб стало зрозуміло, в яку пору відбувається подія.
друга група (жовті сигнальні картки) - Вправа 84 – до виділених іменників дібрати прикметники. За необхідністю скористатися словами із довідки: рання, тепла, стрімка, рішуча, сонну, голі, дзюркотливі, веселий, розлогі, квітучі, неповторну, безмежну, хвилюючу.
третя група (червоні сигнальні картки) - Вправа 82 – виписати із вірша іменники з прикметниками за зразком: море (яке?); народ (який?); руки (які?); серце (яке?)
На другому етапі 1група - виконує творче завдання, 2- переходить до виконання завдання для 1-ої групи, 3-я група – до виконання завдання 2-ої групи.
На третьому етапі 1 група виконує цікаве завдання, 2 група – творче завдання, 3 група теж виходить на завдання (впр.83).
1 етап диференціації
1 група 2 група 3 група
Впр. 83 Впр. 84 Впр.82
Творче 2 етап диференціації
завдання
Цікаве 3 етап диференціації
завдання
Примітка: після кожного етапу проводиться перевірка виконаних завдань кожною групою.
4 етап диференціації: спільні завдання для всіх груп (дивись нижче)
Творче завдання для першої групи
Дібрати по декілька прикметників до іменників:
зима сніг
іній мороз
метелиця ялинка
ліс канікули
З одним із словосполучень (на вибір) скласти речення.
Цікаве завдання для першої групи
Поширити речення 2 прикметниками, склавши невеличкий текст.
Прийшла зима.
Сумують дерева.
Падає сніг.
Подув вітер.
Земля вкрита килимом.
2. Спільні завдання. - Ви знаєте, що іменники можуть вживатися як синоніми, як антоніми, як багатозначні слова.
- А якими можуть бути прикметники? Наступне наше дослідження пов’язане саме з цим питанням.
- Дослідіть, якими можуть бути прикметники.
- Доберіть синоніми до слів Веселий - …
Хоробрий - …
Великий - …
Маленький - …
– Доберіть антоніми до слів: Високий -..
Світлий - …
Новий - …
М'який - …
Кислий - …
Гарячий - …
– Із слів складіть речення, підкресліть в ньому головні і другорядні члени речення:
землі, зима, крокує, холодна, впевнено, по.
- Назвати підмет та присудок, усно встановити зв'язок слів у реченні. Чим виступає прикметник?
- Отже, яким членом речення виступають прикметники в реченні? Якими можуть бути прикметники? (синоніми, антоніми).
- Давайте пригадаємо, що означають прикметники?
- На які запитання відповідають?
- Дослідимо правило на сторінці 3. Прочитайте, скажіть, що з прочитаного ви вже знаєте? Чого не сказали? Що ви можете додати?
VI. Підсумок уроку. Гра «Візьми інтерв’ю у друга» Робота в парах.
- Бажаю вам бути мудрими, розумними, досягати гарних успіхів у навчанні.
Пам’ятайте, що слова – це кольорові камінці. Мало їх назбирати – треба ще навчитися з них узори викладати.
VII. Домашнє завдання (диференційоване)
Продовжити (письмово) казку вправи 86. Придумати заголовок.
Виписати з казки вправи 86 прикметники з іменниками, з якими вони зв’язані, ставлячи запитання від іменників.
1