Урок-подорож. Тема: Загальне поняття про прикметник

Про матеріал
Матеріал містить конспект уроку та презентацію по темі "Загальне поняття про прикметник"
Перегляд файлу

 

 

 

Тема: Загальне поняття про прикметник

 

Мета: розширювати знання учнів про прикметник; вчити визначати прикметники за запитаннями, значенням і роллю в реченні;

розвивати спостережливість, пам'ять, увагу, мовлення і мислення дітей;

виховувати бережливе ставлення до природи, її багатств.

Обладнання: підручник «Українська мова»,  дидактичний матеріал, роздатковий матеріал, малюнковий план уроку, мікрофон..

 

Хід уроку

І. Організація учнів до початку уроку

- Сьогодні у нас не просто урок української мови. Ми на сьогоднішньому уроці будемо працювати у науково-дослідницькій лабораторії. Ви спробуєте себе у ролі юних лаборантів-дослідників української мови. Але наша лабораторія незвична, бо досліди в ній ви будете проводити над частинами мови, аналізи виконувати мовні. А піддослідним обєктом у вас буде одна із частин мови. Отже, у нас сьогодні урок – дослідження.

- Досліджувати означає виясняти, пізнавати, розглядати, знайомитись.

- Сьогодні на уроці я бажаю вам бути впевненими, творчими, активними, спостережливими.

- Девіз нашого уроку  такий:

         Думати швидко

         Виконувати чітко

         Творчо працювати

         Каліграфічно писати

- А працювати ми будемо за таким планом (на дошці розміщений малюнковий план уроку):

1. Мозкова атака «Запитання-відповідь».

2. Каліграфічна хвилинка.

3. Підготовча робота.

4. Гра «Мікрофон».

5. Диференціація.

6. Робота в групах.

7.  Робота в парах.

8. Домашнє завдання.

 

 

- Для гарної роботи потрібно дещо пригадати.

ІІ. Актуалізація опорних знань учнів. Мозкова атака «Запитання-відповідь» (Учень задає питання на повторення вивченого матеріалу будь-кому з класу; той, хто на нього відповів, задає запитання наступній дитині і т.д.) 

Орієнтовані запитання: 

- З чого складається наше мовлення?

- З чого складаються речення?

- В які частини мови поєднані слова?

- Скільки є частин мови?

- Слів якої частини мови найбільше?

- Яку частину мови вже вивчили?

- Що таке іменник? За чим змінюються іменники?

- Які іменники належать до іменників чоловічого роду?

- Які іменники належать до іменників жіночого роду?

- Які іменники належать до іменників середнього роду?

- За допомогою чого встановлюється зв'язок іменника з іншими словами?

- Якими членами речення можуть виступати іменники?

- Отже, ми з’ясували, що вже знаємо. Сьогодні ми продовжимо здобувати нові знання в лабораторії знань.

-  Наш урок – дослідження ми продовжимо із каліграфічної хвилинки.

Каліграфічна хвилинка:   м мо в ва   мо  ва

Мова – неоціненний скарб кожного народу.

- Як ви розумієте дане висловлювання?

Запишіть слова:

 Мова (яка?)

- А яка наша мова, ви дізнаєтесь із вірша (читає вчитель). Слухайте і досліджуйте, скільки знайомих вам частин мови вжито у вірші.

 

Ясна, чиста, колискова,

 

Мелодійна, дзвінкотюча,

 

Дивна, радісна, співуча,

 

Лагідна, жива, казкова,

 

Красна, чарівна, шовкова.

 

Найдорожча, добра, власна.

 

Мудра, сонячна, прекрасна,

 

Солов’їна, барвінкова

 

Українська мова!

 

- Скільки частин мови вжито в даному вірші? (дві)

 

IV.   Підготовчий етап до диференційованого (за ступенем складності) опрацювання матеріалу.

- Запишіть прикметники, які ви запам’ятали.

(Відносно того, як діти справляються із завданням, ділю їх на групи, роздаючи сигнальні картки, які будуть виставлені на парті до кінця уроку. Діти, які запам’ятали і записали найбільше прикметників, отримують зелені сигнальні картки, інші – жовті, ті, що записали найменше слів, отримують червоні сигнальні картки).

 

V. Повідомлення теми і мети уроку. Мотивація навчальної діяльності.

- На які питання відповідають записані слова? До якої частини мови відносяться?  До якого слова вони відносяться?

- Як ви вважаєте, якою може бути тема нашого уроку?

Тема уроку …

- Для чого нам вивчати прикметник?

(Відповіді дітей у формі гри «Мікрофон)

 

- Діти, а чи потрібні у нашому мовленні прикметники? Можливо, без них можна обійтися?

- Спробуємо це дослідити.

 

VI. Диференційоване опрацювання нового матеріалу.

- Довести, що прикметники все-таки потрібні у нашому мовленні нам допоможуть наступні вправи                       

    1 етап диференціації

 перша група (зелені сигнальні картки) - Вправа 83 – у кожному реченні на місці крапок вставити такі        прикметники, щоб стало зрозуміло, в яку пору відбувається подія.

друга група (жовті сигнальні картки) - Вправа 84 – до виділених іменників дібрати прикметники. За необхідністю скористатися словами із довідки: рання, тепла, стрімка, рішуча, сонну, голі, дзюркотливі, веселий, розлогі, квітучі, неповторну, безмежну, хвилюючу.

третя група (червоні сигнальні картки) -  Вправа 82 – виписати із вірша іменники з прикметниками за зразком: море (яке?); народ (який?); руки (які?); серце (яке?)

На другому етапі 1група - виконує творче завдання, 2- переходить до виконання завдання для 1-ої групи, 3-я група  – до виконання завдання 2-ої групи.

На третьому етапі 1 група виконує цікаве завдання, 2 група – творче завдання, 3 група теж виходить на завдання  (впр.83).

 

1 етап диференціації

 

 

 

1 група                                    2 група       3 група

                  

Впр. 83              Впр. 84    Впр.82

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Творче                               2 етап диференціації 

 завдання

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

   Цікаве    3 етап диференціації

  завдання

 

Примітка: після кожного етапу проводиться перевірка виконаних завдань кожною групою.

4 етап диференціації: спільні завдання для всіх груп (дивись нижче)

 

Творче завдання для першої групи

Дібрати по декілька  прикметників до іменників:

 

зима   сніг

іній   мороз

метелиця            ялинка

ліс    канікули

З одним із словосполучень (на вибір) скласти речення.

 

Цікаве завдання для першої групи

Поширити  речення 2 прикметниками, склавши невеличкий текст.

 

           Прийшла зима.

Сумують дерева.

Падає сніг.

Подув вітер.

Земля вкрита килимом.

 

2. Спільні завдання. - Ви знаєте, що іменники можуть вживатися як синоніми, як антоніми, як багатозначні слова.

- А якими можуть бути прикметники? Наступне наше дослідження пов’язане саме з цим питанням.

- Дослідіть, якими можуть бути прикметники.

-  Доберіть синоніми до слів               Веселий - … 

                                                                Хоробрий - …

          Великий - …

          Маленький - …                                                        

– Доберіть антоніми до слів:                 Високий -..

                                                                   Світлий - …

                                                                   Новий - …

                                                                    М'який - …

             Кислий - …

             Гарячий - …

   Із слів складіть речення, підкресліть в ньому головні і другорядні члени речення:

землі, зима, крокує, холодна, впевнено, по.

- Назвати підмет та присудок, усно встановити зв'язок слів у реченні. Чим виступає прикметник?

- Отже, яким членом речення  виступають прикметники в реченні? Якими можуть бути прикметники? (синоніми, антоніми).

- Давайте пригадаємо, що означають прикметники?

- На які запитання відповідають?

- Дослідимо правило на сторінці 3. Прочитайте, скажіть, що з прочитаного ви вже знаєте? Чого не сказали? Що ви можете додати?

 

VI. Підсумок уроку. Гра «Візьми інтерв’ю у друга»  Робота в парах.

  • Що нового дізналися на уроці?
  • Які завдання були найцікавішими?
  • Про що б хотіли дізнатися більше?
  • Чи були впевненими у своїх силах?

- Бажаю вам бути  мудрими, розумними,  досягати гарних успіхів у навчанні. 

Пам’ятайте, що слова – це кольорові камінці. Мало їх назбирати – треба ще навчитися з них узори викладати.

  • Отож, діти, вчіться створювати візерунки із слів. Збагачуйте своє мовлення.

 

VII. Домашнє завдання (диференційоване)

 

                        Продовжити (письмово) казку вправи 86. Придумати заголовок.

 

                                                  

      Виписати з казки вправи 86 прикметники з іменниками, з якими                                                                                                                                 вони зв’язані, ставлячи запитання від іменників.

1

 

Зміст слайдів
Номер слайду 1

Девіз. Не просто слухати, а чути. Не просто дивитися, а бачити. Не просто мандрувати, а міркувати . Охайно,чистенько,красиво писати!

Номер слайду 2

Номер слайду 3

Півострів Каліграфії

Номер слайду 4

Номер слайду 5

Мова. Ясна, чиста, колискова,Мелодійна, дзвінкотюча,Дивна, радісна, співуча,Лагідна, жива, казкова,Красна, чарівна, шовкова,Найдорожча, добра, власна,Мудра, сонячна, прекрасна, Солов'їна, барвінкова. Українська мова!

Номер слайду 6

Риф - підводне чи надводне підвищення морського дна.

Номер слайду 7

Ребус

Номер слайду 8

Загадка. У скриньці кругленькій,На голці тоненькій. Держиться вказівник маленький. Своє він діло знає. Завжди кінець синенький На північ повертає. Коли зіб’ юсь з дороги-Він прийде на підмогу.

Номер слайду 9

Айзберг – величезний шматок льоду, який вільно плаває в океані .

Номер слайду 10

Сивовусий Дніпро пливе через усю українську землю.

Номер слайду 11

Острів Прикметник

Номер слайду 12

Бухта Досягнень

Номер слайду 13

Сенкан1 рядок Слово2 рядок Два прикметники3 рядок Порівняння4 рядок Речення5 рядок Синонім

Номер слайду 14

zip
Додав(-ла)
Олійник Галина
Додано
29 серпня 2019
Переглядів
1058
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку