11 серпня о 18:00Вебінар: Зберегти креативність: корисні вправи для вчителів та учнів

Розробка уроку з української мови "Спостереження за роллю прикметників у загадках. Складання загадок. Добір влучних прикметників для характеристики предметів." 3 клас

Про матеріал
Розробка уроку з української мови вчителя початкових класів Богдюк Оксани Вікторівни "Спостереження за роллю прикметників у загадках. Складання загадок. Добір влучних прикметників для характеристики предметів." 3 клас
Перегляд файлу

Тема. Спостереження за роллю прикметників у загадках. Складання загадок. Добір влучних прикметників для характеристики предметів.

Мета. Поглиблювати знання учнів про прикметник, його ознаки та роль у

           реченні; удосконалювати вміння добирати прикметники; розвивати

           творчу уяву, здібності учнів; збагачувати активний словник;

           виховувати у дітей любов до усної народної творчості, до рідної мови.

Обладнання. Малюнки із зображенням тварин, грамзапис, картки із

           завданням.

                                                    Хід уроку

І. Організаційна частина

1. Вітання: Доброго дня вам!

                     Доброго дня нам!

                     Доброго дня всій Україні!

ІІ. Актуалізація опорних знань

  1. Зоровий диктант

Учитель читає вірш, що записаний на дошці:

                     Велична, щедра і прекрасна,

                     Прозора й чиста, як вода, -

                     Це України мова барвінкова,

                     Така багата й вічно молода.

  • Сказала Юлія Косинська про нашу мову.
  • Які назви ознак вона використала, щоб відкрити перед нами красу мови? (Велична, щедра, прекрасна, прозора, чиста, барвінкова, багата, молода).
  • Прочитайте вірш іще раз самостійно.
  • А тепер я закрию текст, а ви запишіть назви ознак, які запамяталися.

ІІІ. Повідомлення теми і мети уроку

Учитель. Сьогодні ми продовжимо розмову про слова-ознаки предметів.

Будемо спостерігати, як влучно їх добирає народ, складаючи загадки, і самі будемо цього вчитися. Складатимемо також власні загадки. А допоможе нам у цьому Озивайко.

  • А хто це такий? (Маленький чоловічок).
  • Де він живе? (У лісі).
  • Звідки він там узявся? (Із казки Анатолія Давидова «Про Озивайка, лісовий люд та їхні незвичайні пригоди»)
  • Отже, сьогодні Озивайко запрошує нас у мандрівку до лісу.
  1. Творчий диктант

Учитель. Продовжіть речення: Наша школа…, …, …, … .

                                                     У нас всі діти …,…, …, … .

  • От і познайомились!
  • І, непомітно підійшли до зупиночки

І «Озивайкові помічники»

Учитель. На узліссі нас зустрічає господиня лісу. Допоможіть Озивайкові впізнати її.

  1. Робота з деформованим текстом загадки

На дошці: Словничок

тоненький            Маю плаття …,

білу                       …,  …,  віти,

ніжні                     …, кору,

гнучкі                   стан … .

зелененьке           Як я звуся діти?              (Берізка)

Учитель. Які слова вам допомогли здогадатися, що це берізка?

(Тоненький, білу, ніжні, гнучкі, зелененьке).

  • Що це за слова? (Назви ознак).
  • Доведіть. (Вони відповідають на питання який?, яка?, яке?, які?).

ІV. Опрацювання нового матеріалу

  1. Спостереження за мовним матеріалом   

Учитель. Дуже широко слова-ознаки використовувались народом при складанні загадок.

  • А що таке загадка?
  • Слово загадка походить від слова «гадати» (міркувати, мислити), адже предмет, про який у ній говориться, не називають, про нього тільки розповідають, описують його ознаки. Загадки виникли дуже давно, їх придумали люди з давніх-давен для тренування розуму, щоб навчити дітей та дорослих розвязувати складні завдання. Найпростіші й найбільш звичні ті загадки, у яких описують предмет чи обєкт (який він, що у нього є, що вміє робити).
  • Ось, Озивайко пропонує зробити зупинку

ІІ «несподіване знайомство»

Учитель. Озивайко пропонує нам познайомитися з лісовими мешканцями.

  1. Відгадування загадок

а) Руда, руда рудиця

Рудим хвостом гордиться.

В неї шуба найпишніша,

А зовуть її … (Лисиця)

б) Косоокий

І вусатий…

Як же звіра

Цього звати?    (Заєць)

в) Буркотливий, вайлуватий,

Ходить лісом дід кудлатий;

Одягнувся в кожушину,

Мед шукає і ожину. (Ведмідь)

г) Сірий, зубастий,

По полю блукає,

Ягнят шукає. (Вовк)

д) Дивний звірок:

Круглий, мов клубок,

Гострі голки стирчать-

Спробуй відгадать.  (Їжак)

ж) Червонясту шубку має,

По гілках вона стрибає.

Хоч мала сама на зріст,

Та великий має хвіст,

Я намисто оченята…

Хто це? Спробуй відгадати. (Білка)

(Діти відгадують загадки, визначають ознаки у них)

Учитель. Діти, Озивайко, нас запрошує побувати на зупинці

ІІІ зупинка «Лісові секрети»

  • Слухайте повідомлення уважно. Спробуйте в них впіймати назви ознак.

(Діти роблять цікаві повідомлення про даних тварин, вилучають із почутого назви ознак).

ІV зупинка «Неждана радість»

  1. Складання загадок описового характеру

Учитель. А зараз ми спробуємо скласти загадку.

Тільки, друзі, памятайте:

Сам предмет не називайте.

Краще все розповідайте:

Який він і що має.

а) Складання загадки про яблуко.

Демонструю яблуко

  • Розгляньте цей предмет. Що це? (Яблуко)
  • Яку воно має форму? (Круглу)
  • Якого воно кольору? (Жовтого)
  • Яке воно на смак? (Солодке)
  • Про що розповімо спочатку? (Про форму, колір, смак)
  • Запишіть.
  • А де яблуко росте? (На дереві, у садку)
  • Побудуйте речення. (В садку на дереві росте)
  • Запишіть.
  • Визначимо хто його вживає. (Дорослі, діти)
  • Із якою метою? (Для поліпшення здоровя)
  • Складіть про це речення. (Людям здоровя додає)
  • Запишіть складене речення.
  • Хто хоче зачитати складену загадку?

Кругле, жовте і солодке,

У садочку на дереві росте,

Людям здоровя додає.

б) Складання загадки про лимон.

(Демонструю лимон і т.д.)

     Дуже кислий,

    Дуже жовтий,

    Скибочку у чай вкидаєм

    І простуду забуваєм.

в) Складання загадки про білочку.

- За поданим початком придумайте кінцівку загадки.

Руденька, сіренька,

З дерева на дерево стрибає… (Горішки збирає. На зиму запасає).

  1. Знайомство з порівняльними загадками

Учитель. Крім загадок описового характеру є ще порівняльні загадки. Це означає, що в них описується предмет у порівнянні з іншими предметами.

Наприклад: Круглий, як куля,

                     Зелений, як трава,

                     Червоний як кров,

                      Солодкий, як мед. (Кавун)

а) Робота в парах

Складання порівняльних загадок.

б) Колективна робота

(Діти складають загадку про метелика. На дошці малюнок із зображенням метелика).

Гарний, як квітка,

Легкий, як пірїнка,

Літає, як птах.

  • Зачитайте слова які означають назви ознак, які ви використали при складанні загадки.

V зупинка «Загадки для Озивайка»

  1. Перевірка домашнього завдання

Учитель. Готуючись до уроку, ви підготували загадки, які знайшли в різних книжках.

- Давайте спробуємо їх відгадати.

(Відгадування загадок)

V. Підсумок уроку

Гра «Мікрофон»

(Учитель виконує роль журналіста)

Учитель. Діти, чи захопив вас сьогоднішній урок?

  • Які почуття вас зараз переповнюють?
  • Чи задоволенні ви результатами своєї роботи?
  • Чи здійснилися ваші надії, сподівання щодо уроку?
  • Хто би міг працювати краще?
  • А я з Озивайкою вами дуже задоволена, ви молодці!

 

 

 

 

 

 

 

 

docx
Додано
23 серпня 2019
Переглядів
768
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку