Тема. Вправи на визначення роду і числа прикметників за іменниками (слайд 1)
Мета: вчити учнів визначати рід і число прикметника за родом пов’язаного з ним іменника та за характерним закінченням; збагачувати словниковий запас; формувати мовленнєві навички; виховувати любов до рідної землі.
Обладнання: презентація, індивідуальні картки.
Тип уроку : комбінований.
Форми роботи: фронтальна, колективна (робота в парах, малих групах), індивідуальна, диференційована.
I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
- Доброго дня, діти, а також усі хто завітав до нас на урок! Я рада бачити ваші усмішки. Думаю, що сьогоднішній день принесе нам радість та успіх.
- Що ви очікуєте від сьогоднішнього уроку?( слайд 2)
- Оцініть зараз який у вас настрій перед початком уроку.
ІІІ. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ
Перше завдання яке пропонує нам Пірат Джек, це згадати все що ми знаємо про прикметник.
2.Індивідуальна робота з картками
- Що таке прикметник?
- На які питання відповідає? (Який? Яка? Яке? Які?)
- Що означає прикметник?(Ознаку предмета)
- Ознаки предметів за чим? (кольором, розміром, відношенням, формою, смаком, віком, настроєм..)
- З якою частиною мови зв’язаний? ( з іменником)
2.Індивідуальна робота з картками
Заміни словосполучення «іменник + іменник» на «прикметник + іменник». Запишіть за зразком. Зразок. Варення з вишень – вишневе варення. Ложка із заліза_________________________________________________ Сік із яблук____________________________________________________ Іграшка з паперу _______________________________________________ Каша з рису ___________________________________________________ Одяг на свята __________________________________________________ До кожного прикметника добери протилежне за значенням слово. Боязкий – _____________, простий – ____________, швидкий – ___________, тонкий – _____________, балакучий – _____________, довгий – _____________.
|
III. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ ТА МЕТИ УРОКУ
Пірат Джек задоволений Вашою роботою, але не гаймо час, на нас чекає наступне завдання. (слайд 5)
Послання папуги
Папуги майже завжди були при капітанові. Але насправді говорити вони практично не вміли. На ваших столах лежать конверти зашифровані послання, кожна цифра позначає певну букву. Вам потрібно вірно розшифрувати послання і дізнатись яка тема нашого сьогоднішнього уроку.
2 |
3 |
|
3,20,21,1,3,11 18,1 3,11,10,18,1,28,7,18,18,33 |
21,19,6,24 12 28,11,22,16,1 |
20,21,11,15,17,7,23,18,11,15,12,3 10,1 12,17,7,18,18,11,15,1,17,11. |
Вправи на визначення |
роду і числа |
прикметників за іменниками |
- Скажіть, чи потрібно вивчати прикметник?
ІІІ. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ І МЕТИ УРОКУ
— Сьогодні на уроці ми продовжимо працювати з прикметниками, будемо вчитися визначати рід і число прикметників; розглянемо, що спільного і відмінного між прикметниками та іменниками. Дослідимо які закінчення мають прикметники у Називному відмінку однини.
IV. СПРИЙМАННЯ Й УСВІДОМЛЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
А ось вже й наступне завдання приготував нам пірат Джек. Але для його виконання нам потрібно відкрити зошити і записати хвилинку каліграфії. (слайд 6)
Мм пр кр ве лля
Маленька праця краща за велике безділля.
На нас вже чекає нове завдання. Наш пірат хоче перевірити, як добре ви знаєте словникові слова. (слайд 7)
Восини_______________, горезонт_______________,телифон_____________, що тижня_____________, всиредині_______________, окиан______________, ширенга_______________, в зимку________________, інженер______________, кілометер_______________, транвай______________, фартук________________. П.І.Б_____________________ |
1 . Робота над віршем. Вправа 168 (с. 87)
• Виразне читання вірша учнями.
— Про що ви дізналися з тексту вірша? Яка його головна думка? (Рідна батьківська хата і рідне слово, що подарувала дитині мати, є найдорожчими в житті.)
(слайд 8 ) — Доберіть синонім до слова отчий. (Рідний, батьківський)
• Вам потрібно виписати з вірша по одному словосполученню з прикметниками чоловічого, жіночого і середнього роду. В дужках позначити рід прикметників.
(Слайд 9) Отчий (ч.р.) дім, у високім (с.р.) житі, рідна (ж.р.) хата.
— Як ми визначаємо рід прикметників?
Висновок. Рід і число прикметників можна визначити за іменником, пов’язаним з цим прикметником. Прикметники змінюються за родами.
2. Робота над граматичною казкою. Вправа 169 (с. 87-88)
Виразне читання казки учнями
— Чому іменник не зрозумів пропозиції прикметника?
( слайд 10)
Висновок. Прикметники можуть змінюватися за відмінками і числами, а в однині — і за родами.
Іменники теж змінюються за відмінками та числами, але за родами вони не змінюються.
Кожен іменник, що вживається в однині, належить до одного з родів — чоловічого, жіночого, середнього.
Спільне: за відмінками і числами
Різне: прикм в однині - за родами
(слайд 11,12)
3. Творча робота (слайд 13)
— Від виділених іменників утворіть прикметники.
— Виділіть закінчення прикметників.
— Визначте число і рід прикметників.
1-й ряд |
2-й ряд |
3-й ряд |
Горщик із глини |
Сопілка з калини |
Поле з пшениці |
стіл з дерева |
хустина з шовку |
гніздо ластівки |
колосок із жита |
каша з гречки |
озеро в горах |
будинок з каменю |
порада від друга |
колесо з гуми |
знак на дорозі |
зоря ввечері |
небо ввечері |
— Який висновок про закінчення прикметників можна зробити? ( Слайд 14)
Рід прикметників можна визначити за такими формальними ознаками як родові закінчення.
4. Ознайомлення з правилом с. 88.
5. Фізкультхвилинка (слайд15)
6. Спостереження за родовими значеннями прикметників.
— Позначте закінчення прикметників. Визначте рід і число прикметників. Білий папір.
Біла хустинка
Біле молоко
Рідний край
Рідна земля
Рідне село
Синій костюм
Синя фарба
Синє море
Літній день
Літня ніч
Літнє вбрання
(слайд16)
АБО https://learningapps.org/3266145
https://learningapps.org/3266282
V. УЗАГАЛЬНЕННЯ Й СИСТЕМАТИЗАЦІЯ ОТРИМАНИХ ЗНАНЬ
1. Складання розповіді за планом. Вправа 170 (с. 89) слайд 17
Роботу організувати в парах (питання — відповідь);
2. Коментоване письмо (слайд 18)
— Встав закінчення у словах.
— Випиши прикметники, визначте їх число і рід.
Як тільки встає сонечко, прокидається і маленьк.. кульбабка. Відкриває вона жовт.. личко. Але надходить час, коли голівки перетворюються на біл.. пухнаст.. парашутики. їх розносить сильн.. вітер по землі.
— Влучні думки, влучні постріли, влучні слова
— Поставте ці словосполучення в однину. (Влучна думка, влучний постріл, влучне слово)
— Змініть форму слів. Закінчіть словосполучення: влучної... ; влучного... ; влучного...
— Спробуйте змінити наші словосполучення за родами.
— Чому у вас нічого не вийшло? (Прикметники змінюються за родами в однині, а іменники мають рід, але за родами не змінюються. Тому нам і не вдається змінити ці словосполучення за родами.)
- Що спільного між іменником і прикметником?
- Що відмінного між двома частинами мови?
- Збіг урок наш, як коротка мить.
Що сподобалося на уроці найбільше?
- Оцініть свою роботу на уроці за допомогою смайликів.
VII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
Вправа 170 (2), с. 89. Знайти в підручнику «Літературне читання» короткий текст (віршовий або прозовий) і списаии. Підкреслити в ньому прикметники хвилястою лінією, а іменники, від яких вони залежать, — прямою.
Восини_______________, горезонт_______________,телифон_____________, що тижня_____________, всиредині_______________, окиан______________, ширенга_______________, в зимку________________, інженер______________, кілометер_______________, транвай______________, фартук________________. П.І.Б_____________________ |