Вправи на визначення роду і числа прикметників за іменниками

Про матеріал
Вправи на визначення роду і числа прикметників за іменниками. 4 клас. До пыдручника Вашуленко,2015 рік.
Перегляд файлу

Тема. Вправи на визначення роду і числа прикметників за іменниками (слайд 1)

Мета: вчити учнів визначати рід і число прикметника за родом пов’язаного з ним іменника та за характерним закінченням; збагачувати словниковий запас; формувати мовленнєві навички; виховувати любов до рідної землі. 

Обладнання: презентація, індивідуальні картки.

Тип уроку : комбінований.

Форми роботи: фронтальна, колективна (робота в парах, малих групах), індивідуальна, диференційована.

 

I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ 

 

- Доброго дня, діти, а також усі хто завітав до нас на урок! Я рада бачити ваші усмішки. Думаю, що сьогоднішній день принесе нам радість та успіх.

- Що ви очікуєте від сьогоднішнього уроку?( слайд 2)

- Оцініть зараз який у вас настрій перед початком уроку.

 

  • Діти,,а чи полюбляєте ви пригоди?
  • Сьогодні ми уявимо себе піратами і відправимось за скарбами. А допомагати нам у цьому буде Пірат Джек. (слайд 3)
  • На початку уроку ми розділимось на команди. Вам треба витягнути назву корабля на якому ви відправитесь у подорож. За виконані завдання ви будете отримувати піастри – золоті монети. Вкінці уроку ви зможете оцінити себе наскільки активно ви працювали у команді.
  • Отже всі пірати на місці, тож вперед за скарбами!

ІІІ. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ 

  1. Бліц-опитування «Прикметник» (слайд 4)

Перше завдання яке пропонує нам Пірат Джек, це згадати все що ми знаємо про прикметник.

2.Індивідуальна робота з картками

- Що таке прикметник?

- На які питання відповідає? (Який? Яка? Яке? Які?)

- Що означає прикметник?(Ознаку предмета)

- Ознаки предметів за чим? (кольором, розміром, відношенням, формою, смаком, віком, настроєм..)

- З якою частиною мови зв’язаний? ( з іменником)

2.Індивідуальна робота з картками

Заміни словосполучення «іменник + іменник» на «прикметник + іменник». Запишіть за зразком.

Зразок. Варення з вишень – вишневе варення.

Ложка із заліза_________________________________________________

Сік із яблук____________________________________________________

Іграшка з паперу _______________________________________________

Каша з рису ___________________________________________________

Одяг на свята __________________________________________________

До кожного прикметника добери протилежне за значенням слово.

    Боязкий – _____________, простий – ____________, швидкий – ___________, тонкий – _____________, балакучий – _____________, довгий – _____________.

 

 

III. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ ТА МЕТИ УРОКУ 

Пірат Джек задоволений Вашою роботою, але не гаймо час, на нас чекає наступне завдання. (слайд 5)

Послання папуги

G:\4-Д\ОТКРЫТЫЙ УРОК\photo_2019-11-24_14-08-54.jpgПапуги майже завжди були при капітанові. Але насправді говорити вони практично не вміли. На ваших столах лежать конверти зашифровані послання, кожна цифра позначає певну букву. Вам потрібно вірно розшифрувати послання і дізнатись яка тема нашого сьогоднішнього уроку.

 

1

2

3

3,20,21,1,3,11     18,1   3,11,10,18,1,28,7,18,18,33

21,19,6,24   12    28,11,22,16,1

20,21,11,15,17,7,23,18,11,15,12,3  10,1      12,17,7,18,18,11,15,1,17,11.

Вправи на визначення

роду і числа

прикметників за іменниками

  • Молодці, ви впорались із завданням. Тож кожна команда отримує по золотому.

- Скажіть, чи потрібно вивчати прикметник?

 

ІІІ. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ І МЕТИ УРОКУ

         Сьогодні на уроці ми продовжимо працювати з прикметниками, будемо вчитися визначати рід і число прикметників; розглянемо, що спільного і відмінного між прикметниками та іменниками. Дослідимо які закінчення мають прикметники у Називному відмінку однини.

 

IV.           СПРИЙМАННЯ Й УСВІДОМЛЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ

А ось вже й наступне завдання приготував нам пірат Джек. Але для його виконання нам потрібно відкрити зошити і записати хвилинку каліграфії. (слайд 6)

Мм пр кр ве лля

Маленька праця краща за велике безділля.

  • Поясніть як ви розумієте це прислів’я?

 

На нас вже чекає нове завдання. Наш пірат хоче перевірити, як добре ви знаєте словникові слова. (слайд 7)

 

  • Вам потрібно виправити у словах помилки і записати їх на листочку правильно. А потім обмінятись аркушами із сусідом і зробити взаємоперевірку.

Восини_______________, горезонт_______________,телифон_____________,

що тижня_____________, всиредині_______________, окиан______________, ширенга_______________, в  зимку________________, інженер______________, кілометер_______________, транвай______________,  фартук________________.

П.І.Б_____________________

  • Бачу що із цим завданням ви теж гарно впорались. Тож кожна команда отримує піасти.

1 . Робота над віршем. Вправа 168 (с. 87)

          Виразне читання вірша учнями.

                Про що ви дізналися з тексту вірша? Яка його головна думка? (Рідна батьківська хата і рідне слово, що подарувала дитині мати, є найдорожчими в житті.)

(слайд 8 )        Доберіть синонім до слова отчий. (Рідний, батьківський)

 

          Вам потрібно виписати з вірша по одному словосполученню з прикметниками чоловічого, жіночого і середнього роду. В дужках позначити рід прикметників.

 

(Слайд 9) Отчий (ч.р.) дім, у високім (с.р.) житі, рідна (ж.р.) хата.

                Як ми визначаємо рід прикметників?

Висновок. Рід і число прикметників можна визначити за іменником, пов’язаним з цим прикметником. Прикметники змінюються за родами.

 

2.  Робота над граматичною казкою. Вправа 169 (с. 87-88)

Виразне читання казки учнями

                Чому іменник не зрозумів пропозиції прикметника?

( слайд 10)

Висновок. Прикметники можуть змінюватися за відмінками і числами, а в однині — і за родами. 

Іменники теж змінюються за відмінками та числами, але за родами вони не змінюються. 

Кожен іменник, що вживається в однині, належить до одного з родів — чоловічого, жіночого, середнього. 

 Спільне: за відмінками і числами

Різне: прикм в однині - за родами

(слайд 11,12)

 

3. Творча робота (слайд 13)

                Від виділених іменників утворіть прикметники.

                Виділіть закінчення прикметників.

                Визначте число і рід прикметників.

1-й ряд

2-й ряд

3-й ряд

Горщик із глини

Сопілка з калини

Поле з пшениці

стіл з дерева

хустина з шовку

гніздо ластівки

колосок із жита

каша з гречки

озеро в горах

будинок з каменю

порада від друга

колесо з гуми

знак на дорозі

зоря ввечері

небо ввечері

 

— Який висновок про закінчення прикметників можна зробити? ( Слайд 14)

Рід прикметників можна визначити за такими формальними ознаками як родові закінчення.

4. Ознайомлення з правилом с. 88.

5.     Фізкультхвилинка (слайд15)

6. Спостереження за родовими значеннями прикметників.

— Позначте закінчення прикметників. Визначте рід і число прикметників. Білий папір.      

Біла хустинка

Біле молоко

Рідний край

Рідна земля

Рідне село

Синій костюм

Синя фарба

Синє море

Літній день

Літня ніч

Літнє вбрання

(слайд16)

АБО https://learningapps.org/3266145

https://learningapps.org/3266282

 

V.      УЗАГАЛЬНЕННЯ Й СИСТЕМАТИЗАЦІЯ ОТРИМАНИХ ЗНАНЬ

 

1.       Складання розповіді за планом. Вправа 170 (с. 89) слайд 17

Роботу організувати в парах (питання  відповідь); 

 

2.       Коментоване письмо (слайд 18)

                Встав закінчення у словах.

                Випиши прикметники, визначте їх число і рід.

 

Як тільки встає сонечко, прокидається і маленьк.. кульбабка. Відкриває вона жовт.. личко. Але надходить час, коли голівки перетворюються на біл.. пухнаст.. парашутики. їх розносить сильн.. вітер по землі.

 

 

               Влучні думки, влучні постріли, влучні слова

               Поставте ці словосполучення в однину. (Влучна думка, влучний постріл, влучне слово)

               Змініть форму слів. Закінчіть словосполучення: влучної... ; влучного... ; влучного...

                Спробуйте змінити наші словосполучення за родами.

               Чому у вас нічого не вийшло? (Прикметники змінюються за родами в однині, а іменники мають рід, але за родами не змінюються. Тому нам і не вдається змінити ці словосполучення за родами.)

 

VI.            ПІДСУМОК УРОКУ

- Що таке прикметник?

- Що спільного між іменником і прикметником?

- Що відмінного між двома частинами мови?

- Збіг урок наш, як коротка мить.

Що сподобалося на уроці найбільше?

- Оцініть свою роботу на уроці за допомогою смайликів.

 

VII.            ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

Вправа 170 (2), с. 89. Знайти в підручнику «Літературне читання» короткий текст (віршовий  або  прозовий)  і  списаии.  Підкреслити  в  ньому  прикметники хвилястою лінією,  а  іменники,  від яких вони залежать, — прямою.

 

 

Восини_______________, горезонт_______________,телифон_____________,

що тижня_____________, всиредині_______________, окиан______________, ширенга_______________, в  зимку________________, інженер______________, кілометер_______________, транвай______________,  фартук________________.

П.І.Б_____________________

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

doc
Додано
4 грудня 2019
Переглядів
11509
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку