УРОК 109. ЗМІНЮВАННЯ ДІЄСЛІВ ЗА ЧАСАМИ
Мета:
уміння вчитися: формувати здатність доводити роботу до кінця; здоров‘язбережувальної: сприяти дотриманню норм гігієни читання і письма.
Тип уроку: комбінований.
Основні терміни і поняття: часи дієслів.
Обладнання: зображення мурах; картки; комп’ютери із доступом до Інтернету (http:learningaps.org/280322).
І. ВСТУПНА ЧАСТИНА
Починаємо урок,
Бо почули ми дзвінок.
Він за парти кличе нас.
До роботи, третій клас!
— Діти а що ви очікуєте від сьогоднішнього уроку?
— А що урок чекає від вас? (Дружної праці, плідної роботи…
— Дякую за Ваші відповіді.
— Сьогодні до нас завітали незвичайні гості, а хто вони ви дізнаєтесь відгадавши загадку:
В ній кімнат багато.
Тут живуть невтомні
Санітари добрі. (Мурашки) Сл.4
— Давайте пригадаємо з природознавства, що ми знаємо про мурах?
— Доречі як ви гадаєте, чому саме мурашки завітали до нас? (Тому що вони дуже працьовиті)
— Тож і я бажаю щоб на уроці ви були працьовитими і старанними, а ще дружніми. Наші гості приготували для вас цікаві завдання, з якими гадаю, ви легко впораєтесь.
л л ллм М ммм Л Л М М
Му му ур ра ах хи мурахи
— Що ви можете сказати про іменник мурахи? (Іменник жіночого роду, множина, істота, загальна назва, в реченні головний або другорядний член речення)
II. ОСНОВНА ЧАСТИНА
1. Актуалізація опорних знань Сл.6
— Давайте згадаємо все що ми знаємо про дієслово.
— Яку частину мови називають дієсловом? (Що вона позначає? На які питання відповідає?)
— Яким членом речення буває? (Частіше — присудком.)
— Діти, а чи все ви знаєте про дієслово?
— Тоді — до роботи!
IІІ. Мотивація навчальної діяльності. Повідомлення теми, мети уроку
— Скільки часів має дієслово? Сл.7
IV. Сприймання й усвідомлення нового матеріалу
1. Фронтальна робота (вправа 418, с. 166) Сл.9
Завдання 2 (по рядам)
— На основі власних спостережень за змінами в природі складіть речення про те, що:
—Запишіть речення і підкресліть дієслова.
2. Працюємо разом (вправа 419, с. 167) Сл.10,11,12
Завдання 3
— Розгляньте таблицю. На які питання відповідають дієслова теперішнього, минулого і майбутнього часу? Що означають дієслова різних часів?
— Прочитайте правило,
— Які нові слова ви знайшли?
3. Пояснення вчителя Сл.13
— Дієслова змінюються за часами. Дієслова мають три часи: минулий, теперішній, майбутній. Щоб визначити час дієслова, потрібно до нього поставити питання і встановити, коли відбувається дія.
4. Жива гра « Розсели слова в будиночки» (вправа 420, с. 168)
Завдання 4 Сл.15
— Перед вами на парті є слова, давайте розселимо ці слова по будиночках.
Теперішний час |
Минулий час |
Майбутній час |
грає |
грав |
заграє |
грають |
заграв |
буде грати |
читають |
прочитав |
гратиме |
читає |
читав |
читатиме |
кличе |
кликав |
буду читати |
кличуть |
покликав |
прочитає |
малює |
малював |
скличе |
малюють |
намалював |
кликатиме |
|
|
буде кликати |
|
|
буде малювати |
|
|
намалює |
|
|
малюватиме |
—Молодці, ви добре справились із чим завданням.
Завдання 5 індивідуальна робота на картках
Картка 1
Від поданих утвори дієслова теперішнього, минулого, майбутнього часу
|
Минулий |
Теперішній |
Майбутній |
писати |
|
|
|
гріти |
|
|
|
співати |
|
|
|
Картка 2
Склади речення, підкреслити граматичну основу речення.
Весело, на, щебетали, деревах, пташки.
_____________________________________________________________________________
Картка 3
Добери антоніми до дієслів:
Розмовляє - _______________________
Радіє - ____________________________
Згадав - ___________________________
Плаче - ___________________________
Відкрив - _________________________
Зайти - _____________________________
З будь-якою парою дієслів склади речення і запиши його.
__________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
5. Працюємо разом (вправа 421, с. 168) Сл.16
— Прочитайте текст-міркування. Знайдіть у ньому твердження (1 речення) і доказ (доведення)(решта речень). Який висновок можна зробити? Придумайте, як завершити текст.
— Випишіть з тексту дієслова теперішнього часу у стовпчик. Доберіть до них форми минулого та майбутнього часу.
V. Систематизація й узагальнення вивченого матеріалу
Завдання 6 Сл.17
— Прочитайте текст. Доберіть до нього заголовок. Випишіть дієслова, поставте до них питання, визначте час.
Починався( М) чудовий літній день. У трикутних листках переливалися(М) всіма барвами веселки крапельки роси. Навколо співали(М) птахи. Різноманітні квіти тягнулися(М) до Сонця. А над ними басовито гудів(Т) Джміль:
— Ж-ж-жарко... Ж-ж-жарко...
Йому й справді було жарко літати(М) з квітки на квітку й збирати(М) сік — нектар.
(За І. Прокопенком)
III. ЗАКЛЮЧНА ЧАСТИНА
1. Рефлексія Сл.18
- У нашому лісі дивні чутки.
Наші мурахи допомагали третьокласникам вивчати дієслова.
- Що нового ви дізнались на уроці?
- Навіщо вам потрібні ці знання?
- Чи ствердились ваші очікування від уроку?
- У вас на парті є смайлики, оцініть свою роботу на уроці: Сл.19
1. Все зрозумів
2. Не все виходило, але розібрався
3. Було незрозуміло і не цікаво
2. Домашнє завдання. Сл.20
Виконання вправи 422.
- Прочитайте і відгадайте загадку.
- Випишіть у стовпчик дієслова минулого часу.
- Утворіть від них дієслова теперішнього і майбутнього часу та запишіть іх через риску.
Сл.21
Картка 3 Добери антоніми до дієслів: Розмовляє - _______________________ Радіє - ____________________________ Згадав - ___________________________ Плаче - ___________________________ Відкрив - _________________________ Зайти - ____________________________
З будь-якою парою дієслів склади речення і запиши його. _______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
|
Теперішний час |
грає |
грають |
читають |
читає |
кличе |
кличуть |
малює |
Минулий час |
грав |
заграв |
прочитав |
читав |
кликав |
покликав |
малював |
намалював |
Майбутній час |
заграє |
буде грати |
гратиме |
читатиме |
буду читати |
прочитає |
скличе |
кликатиме |
буде кликати |
буде малювати |
намалює |
малюватиме |
|
Минулий час |
|
Теперішній час
|
|
Майбутній час
|
|
|
|
|
|
|
Картка 1 Від поданих утвори дієслова теперішнього, минулого, майбутнього часу
|
Картка 2 Склади речення, підкреслити граматичну основу речення. Весело, на, щебетали, деревах, пташки. ______________________________________________________________________________________
|
Все зрозумів! |
Не все виходило, але розібрався
|
Було незрозуміло і не цікаво |
Все зрозумів! |
Не все виходило, але розібрався
|
Було незрозуміло і не цікаво |
Все зрозумів! |
Не все виходило, але розібрався
|
Було незрозуміло і не цікаво |
Все зрозумів! |
Не все виходило, але розібрався
|
Було незрозуміло і не цікаво |
Все зрозумів! |
Не все виходило, але розібрався
|
Було незрозуміло і не цікаво |
Все зрозумів! |
Не все виходило, але розібрався. |
Було незрозуміло і не цікаво. |