2019 рік
Матеріали посібника містять вправи та ігри спрямовані на формування ключових компетентностей у дітей початкової школи. Вправи та завдання посібника можна легко інтегрувати в освітній процес початкової школи, оскільки вони ґрунтуються на діяльнісному та ігровому підходах.
ВСТУП
Сучасна початкова освіта зазнає радикальних змін. Відповідно до Концепції дванадцятирічної загальноосвітньої школи вектор національної системи освіти спрямовується в площину цінностей особистісного розвитку, що зумовлює принципову необхідність переосмислення тих чинників, від яких залежить якість навчально-виховного процесу. Сьогодні гостро постала проблема підвищення рівня активності, самостійності та творчості молодших школярів у процесі навчання, иває пошук резервів підвищення якості знань учнів та виховання всебічно розвиненої особистості.
Важливу роль у вирішенні зазначених вище проблем відіграють форми навчальної діяльності школярів. Зокрема, використання різноманітних вправ з використанням «Шести цеглинок лего» полегшує процес засвоєння учнями програмного матеріалу, викликає інтерес до навчання, розвиває пізнавальну активність молодших школярів. Діти вчаться аналізувати інформацію, планувати власну діяльність, самостійно розв´язувати навчальні задачі, придумувати нові ідеї та реалізувати їх.
Склади слова
Час виконання:5-10 хвилин.
Діти вчаться:
Співпрацювати в команді, вирішувати проблемні завдання, проявляти ініціативність.
Основні завдання:
Запитання до дітей:
-Скільки слів у кого вийшло?
-У кого найбільше?
-Які це слова? У кого ще є такі слова?
Виростимо речення
Час виконання:10-20 хвилин.
Діти вчаться:
Застосовувати отримані знання про речення, частини мови, висловлювати думку усно та письмово, самостійно або спільно виконувати завдання, домовлятись.
Основні завдання:
1.Діти можуть виконувати дане завдання самостійно або в групах.
2.Починають гру з 1 цеглинки – 1 слова.
3.Педагог поступово додає по одній цеглинці, діти вигадують по одному слову.
4.В результаті виходить поширене речення. Наприклад: Осінь. Прийшла осінь. Прийшла золота осінь. Прийшла тепла золота осінь.
Кольорова руханка
Час виконання:5-10 хвилин.
Діти вчаться: бути уважними, утримувати інформацію в пам’яті, самоконтролю.
Порада :
- Ви можете записати/ намалювати на дошці чи плакаті рухи, які відповідають певним кольорам. Таким чином діти швидше запам’ятають, які рухи потрібно виконувати.
Основні завдання:
1. Кожна дитина обирає по 2-3 цеглинки різного кольору.
2. За кожним кольором діти разом з педагогом закріплюють певний рух (плескати, скакати, тупати, крутитися тощо).
З. Педагог або дитина називає колір. Діти, які мають цеглинку названого кольору, виконують відповідний рух.
Запитання до дітей:
-Яке завдання отримала зелена/жовта/ червона цеглинка?
- Який колір виконував присідання/ підскоки/ співав пісню?
-Яке завдання виконувала найбільша кількість гравців?
- Які ще завдання ви можете запропонувати?
5.Записати придумане речення.
Запитання до дітей:
Цікаві числа
Час виконання:5-10 хвилин.
Діти вчаться:
Просторово мислити, створювати та обчислювати вирази самостійно, в парі, в команді. Розкладати число на розряди та класи. Читати та записувати шестицифрові числа.
Основні завдання:
1.Вчитель пропонує на кожній цеглинці записати число. Діти, працюючи в парах викладають за допомогою цеглинок власні числа та записують в зошит.
Потім та пара у якої найбільше складених чисел читає їх, а всі інші слідкують і вкінці називають числа, яких ще не було.
2.Вчитель називає число ,учні викладають його. Можна запропонувати викласти скільки у числі одиниць, десятків, сотень, тисяч.
Запитання до дітей:
-Скільки чисел у кого вийшло?
-Яке найбільше з них?
-Яке найменше?
-Встановіть зв’язок слів у реченні.
-Підкресліть головні члени речення.
Оживи букву
Час виконання:20-40 хвилин
Діти вчаться: творчо підходити до вирішення завдання, конструювати, висловлювати свою думку, креативно мислити.
Основні завдання:
1.Запропонуйте дітям збудувати літери , яку вивчили на уроці або першу літеру свого імені, імені сусіда по парті.
2.Діти «оживляють літеру» за допомогою цеглинок або іншого матеріалу для творчості.
3.Запропонуйте дітям протягом кількох хвилин вигадати розповідь про свою літеру (де вона живе, як її звуть, що вона вміє робити…)
4.Спонукайте дітей поділитися історією один з одним у парах чи групах.
Запитання до дітей:
-Як ви оживили свою літеру?
-Чи є ще в когось в класі така сама літера?
-Як ви думаєте , про що могла б мріяти ваша буква?
-З ким вона могла б потоваришувати?
-Що було найцікавіше у вправі?
Не скажу, а покажу
Час виконання:20-40 хвилин
Діти вчаться: творчо підходити до виконання завдання, використовувати раніше набутий досвід і вміння, застосовувати просторову уяву.
Основні завдання:
1.Діти у малих групах отримують набір цеглинок.
2.Дорослий говорить одній дитині з групи слово так, щоб решта не чули. Можна задати слово для цілої групи.
3.Дитина (група) намагається з цеглинок збудувати це слово, не розмовляючи. Лише коли хтось з групи назве правильне слово, дитина може сказати «так». Якщо працюють групами, то кожна група по черзі показує створене слово, а інші групи відгадують.
4.Коли група відгадає слово, наступна дитина з групи отримує нове слово від дорослого, і гра продовжується.
Запитання до дітей:
-Що допомогло швидко відгадати слово?
-Чи всі слова можна збудувати за допомогою цеглинок?
-Що було легше – будувати чи відгадувати?
Пори року
Діти вчаться: бути уважними, утримувати інформацію в пам’яті, висловлювати свою думку, креативно мислити.
Основні завдання:
1.Вчитель пропонує дітям виставити чотири цеглинки – пори року. Голуба –зима, зелена – весна, червона- літо, жовта-осінь. Далі називає місяць, а діти піднімають відповідну цеглинку – пору року, до якої він належить.
2.Можна запропонувати викласти цеглинки- пори року, починаючи з зими, з літа і т. д.
3.Записати «зимові голубі» слова (санчата, рукавички, сніжинки), «весняні зелені» (травичка, листочок, пагінець), «червоні літні» (малина, суниці, квіточка) , «жовті осінні» (листочок, сонечко, яблуко).
4.Запропонуйте з підібраним словами скласти речення.
Запитання до дітей:
-Як ви думаєте, а чому саме такі кольори я підібрала для наших пір року?
-Можливо, ви б обрали інші? Які ? Чому?
Скільки букв у слові
Діти вчаться: бути уважними, утримувати інформацію в пам’яті, закріплюють вивчене про букву, звук, склад.
Основні завдання:
1.Вчитель пропонує дітям взяти три цеглинки різних кольорів –червону, жовту і зелену. Червона цеглинка – це слова в яких чотири букви, жовта – це слова ,в яких менше , ніж чотири букви, а зелена –слова, в яких більше ,ніж чотири букви.
2.Вчитель називає слова, а діти піднімають цеглинку відповідного кольору (сіно, ліс, щука, бджілка…).
3.Далі можна запропонувати завдання, де б діти показували кількість звуків у слові, складів.
Запитання до дітей:
-Що було легше порахувати? Чому?
- Які ви запам’ятали слова, в яких більше букв, ніж звуків; звуків більше ,ніж букв?
Хто уважніший?
Діти вчаться: утримувати інформацію у пам'яті, знаходити асоціації, бути уважними.
Основні завдання:
1.Вчитель по черзі викладає цеглинки і одночасно називає слова. Спочатку це можуть бути слова , які асоціюються з кольором цеглинок. Наприклад: жовта- сонце, зелена- трава, голуба-небо, червона – малина ,синя-слива, помаранчева – мандарин. Учні уважно слухають, а потім з пам’яті ,дивлячись на цеглинки записують слова.
2.Далі завдання можна ускладнювати. Називати по два слова до кожної цеглинки. Потім взагалі можна підбирати будь-які слова, щоб діти самі підбирали асоціації.
Запитання до дітей:
-Скільки слів ви записали?
-Чи важко було запам’ятати слова?
Руханка «Конвеєр»
Утворюємо коло. Всі учасники обирають по одній цеглинці будь-якого кольору. Витягуємо вперед праву руку – кладемо на долоню цеглинку.
На «раз»- лівою рукою беремо цеглинку,
на «два»-передаємо сусідові зліва (за годинниковою стрілкою).
Рухи мають виконуватися злагоджено і одночасно усіма учасниками. Спочатку рахунок ведемо у повільному темпі, потім у швидшому.
Руханка «Дивись, слухай і повторюй»
Можна проводити у колі, а можна біля парти.
Вчитель руками торкається до певних частин тіла і одночасно вголос їх називає. Наприклад: голова, вуха, ніс, коліна. І раптом називає колір цеглинки. Діти швиденько повинні відшукати відповідну цеглинку і підняти її вгору лівою рукою.
Далі завдання ускладнюється. Вчитель показує одні рухи, а називає інші. Діти повинні повторювати ті, що називаємо, а не показуємо. Знову називаємо колір, діти беруть лівою рукою відповідну цеглинку.
Потім вчитель може обрати один заборонений рух. Наприклад: голова. Він його показує і промовляє, а діти повинні цей рух пропустити. Через деякий час знову називає колір.
«Підступна рівновага»
Діти вчаться:
маніпулювати дрібними речами;
наполегливо працювати, долати труднощі;
розвивати власну тактику виконання завдання.
Основні завдання:
Діти відділяють цеглинки одна від одної у довільному порядку і кладуть їх перед собою. ю. Потім, складаючи вузьким боком до вузького, будують вежу. Після того, як вежу побудовано, можна запропонувати зробити це ще раз, змінивши при цьому «будівельника».
Запитання до дітей:
Як вам вдалося побудувати вежу? Дайте дітям можливість по черзі розповісти, як вони будували вежу.Якби вам знову запропонували збудувати вежу, якими б були ваші дії?
«Художники»
Час виконання:
Діти вчаться:
Уявляти і творчо мислити, вигадувати та описувати, експериментувати, генерувати оригінальні ідеї
Основні завдання:
Діти розкладають цеглинки на аркуші паперу.
Використовуючи олівці, фломастери, фарби діти домальовують до цеглинок різні деталі, перетворюючи їх на частину малюнка.
Запитання до дітей:
• На що перетворилась ваша зелена/жовта/червона цеглинка?
• За допомогою чого ви перетворили вашу цеглинку?
• Що ви додали до цеглинки, щоб перетворити її?
• Чи є у нас схожі малюнки?
• На що ще ви хотіли б перетворити вашу цеглинку?
«Кольорові мешканці»
Час виконання:
Діти вчаться:
домовлятися, шукати спільне рішення, відстоювати свої ідеї, доповнювати один одного під час практичної діяльності і під час презентації
«Відповідаємо цеглинками»
Час виконання:
Діти вчаться:
Слухати і відповідати на запитання, швидко реагувати на виклики, використовувати на практиці набуті знання, вміти керувати емоціями.
Основні завдання:
1. Дітям пропонується будь-яка тема (континенти, тварини, рослини, частини мови тощо). За кожним поняттям закріплена цеглинка певного кольору. Відповідають на запитання діти лише за допомогою цеглинок.
2. Наприклад: «Водний світ»
– Якщо дитина чує назву річки, вона піднімає правою рукою синю цеглинку. (Педагог називає будь-які назви, дітям потрібно реагувати тільки на назву річки в зазначений спосіб. Наприклад, Боржомі, Дніпро, леопард, Амазонка тощо)
– Якщо дитина чує назву озера, вона піднімає лівою рукою блакитну цеглинку. (Педагог називає будь-які назви, дітям потрібно реагувати тільки на назву озера в зазначений спосіб).
3. Педагог поступово ускладнює вправу, пропонуючи дітям не лише назви річок та озер, а й назви морів, океанів, водоспадів.
Запитання до дітей:
• Які назви річок і озер ви чули?
• Які назви ви чули вперше?
• Які озера і річки ви знаєте в Україні і за її межами?
Основні завдання:
1. Діти розкладають у лінію шість різнокольорових аркушів паперу. Кожен аркуш паперу є уявним будинком.
2. Педагог пропонує дітям «розселити кольорових мешканців» — розкласти цеглинки відповідно до умови: в крайньому будинку справа мешкає жовта цеглинка, в другому будинку зліва живе червона цеглинка, її сусідка справа синя цеглинка, а зліва блакитна, сусідка жовтої цеглинки — це не зелена цеглинка.
3. Дитина називає зліва направо спочатку колір будинку, а потім колір мешканця, тоді називає в зворотному порядку (справа наліво) спочатку колір мешканця, а потім — колір будинку.
4. Спочатку дітям пропонується вправа з двома цеглинками.
Запитання до дітей:
• Закрийте очі і згадайте кольори будинків зліва направо?
• Закрийте очі і згадайте кольори будинків справа наліво?
• Закрийте очі і згадайте кольори мешканців зліва направо?
• Закрийте очі і згадайте кольори мешканців справа наліво?
«Літературні скарбнички»
Час виконання:
Діти вчаться:
Розуміти художні твори, виділяти основну проблему, аналізувати її, пропонувати свій варіант вирішення, письмово, стисло викладати думки, розкладати текст на важливі складові, розуміти композицію і знаходити літературні прийоми, використані автором, усно і письмово висловлювати свої думки.
Основні завдання:
1. На аркуші паперу діти обводять цеглинки відповідними кольорами. Отримані кольорові прямокутники і будуть «скарбничками».
2. Дітям пропонується згадати літературний твір, який вони читали напередодні. Отриману інформацію і знання пропонується розкласти по скарбничках: в червону скарбничку записати імена головних героїв твору, в жовту — записати, які чарівні, незвичайні речі були використані, в зелену — записати основну проблему твору, в синю — який варіант вирішення був запропонований автором, в блакитну — записати власний варіант вирішення проблеми.
3. Спочатку дітям пропонується вправа з двома цеглинками-«скарбничками».
Запитання до дітей:
• Яка інформація зберігається в ваших літературних скарбничках? (діти діляться своїми думками, не дивлячись в написане, а використовують цеглинки)
• Що цікавого могло статися, якби головний герой мав чарівну паличку, як у Гаррі Поттера?
• Що справді може допомогти людині вирішувати проблемні ситуації в житті?
«Математика і я»
Час виконання:
Діти вчаться:
Діти вчаться: Математичній грамотності, застосовувати раніше вивчене, швидко реагувати, виконуючи проблемне завдання
Основні завдання:
1. Дитина об’єднує 6 цеглинок у дві групи: холодні та теплі кольори. Цеглинкам теплих кольорів присвоюється знак “+”, холодних – знак “-“. За кожною цеглинкою закріплюється своя цифра. Наприклад, червона =1, помаранчева = 2, жовта =3, зелена =4, блакитна =5, синя =6 (знаки і цифри можуть бути будь-якими).
2. Педагог пропонує дітям викласти математичний ланцюжок, використовуючи потрібні цеглинки, для того щоб отримати свій вік, кількість членів родини, днів тижня, місяців у навчальному році тощо.
Запитання до дітей
• Педагог пропонує дітям заплющити очі і пригадати, які цеглинки вони використали для того, щоб виконати завдання?
«Розшифруй слово»
Час виконання:
Діти вчаться:
Математичної грамотності, вирішувати проблемні ситуації, зосереджуватися під час виконання ігрових завдань, шукати потрібну інформацію, висловлювати свою думку.
Основні завдання:
1. Діти отримують завдання не розмовляючи створити (збудувати) неіснуючу істоту, використовуючи два набори цеглинок, та підготувати невелику розповідь про неї.
Запитання до дітей:
• Що означає слово «шифр»?
• Навіщо були придумані шифри?
• Згадайте відомі вам мультфільми, фільми або історії, де герої використовують шифри?
«Кольорова руханка»
Час виконання:
Діти вчаться:
бути уважними, утримувати інформацію в пам’яті, самоконтролю.
Поради та хитрощі
• Ви можете записати/ намалювати на дошці чи плакаті рухи, які відпо відають певним кольорам. Таким чином діти швидше запам’ятають, які рухи потрібно виконувати.
Основні завдання:
1. Кожна дитина обирає по 3-5 цеглинок різ ного кольору.
2. За кожним кольором діти разом з педаго гом закріплюють певний рух (плескати, ска кати, тупати, крутитися тощо).
З. Педагог або дитина називає колір. Діти, які мають цеглинку названого кольору, виконують відповідний рух.
Запитання до дітей:
• Яке завдання отримала зелена/жовта/ червона цеглинка?
• Який колір виконував присідання/ підскоки/ співав пісню?
• Яке завдання виконувала найбільша кіль кість гравців?
• Які ще завдання ви можете запропону вати?
Варіант: Кольорові завдання
1. Педагог називає не колір цеглин ки, а пропонує дітям підказки (на приклад, цеглинка такого ж кольору як рюкзак у Вані, цеглинка кольору сонця, кольору трави тощо). Діти мають здогадатися, який це колір і виконати відповідний рух.
2. Педагог пропонує дітям залиши ти по 2 цеглинки і стати в коло.
З. За командою «Почали!» діти в колі передають цеглинки сусіду справа. Щоразу, коли дитина отри мує цеглинки сусіда, виконує відповідні рухи.