"Впровадження інноваційних освітніх технологій як засіб підвищення якості підготовки кваліфікованого робітника"

Про матеріал
Робота містить практичні поради щодо створення та використання QR – кодів, Google Форм та інтерактивних плакатів на уроках спеціальних предметів
Перегляд файлу

image

Анотація

Автор: Охота Людмила Іванівна, викладач спеціальних предметів, «спеціаліст вищої категорії»

Назва роботи: «Впровадження інноваційних освітніх технологій як засіб підвищення якості підготовки кваліфікованих робітників»

 

 

Робота містить практичні поради щодо створення та використання QR – кодів, Google Форм та інтерактивних плакатів із ЗПК-8 «Оволодіння основами мікробіології» з професії «Лаборант хіміко-бактеріологічного аналізу» СП(ПТ)О 8229.М.71.00-2018.

Розробка містить інноваційні освітні технології, які можна використати як під час очного навчання, так і при дистанційній формі.

Даний матеріал рекомендований викладачам спеціальних предметів та здобувачам освіти. Матеріал розробки може бути використаний іншими викладачами та майстрами виробничого навчання для створення власного цифрового контенту.

 

 

 

 

 

 

Розглянуто та схвалено на засіданні методичної комісії харчового напряму та  переробної промисловості

Протокол №5 від 10.12.2022р.

Зміст

       Вступ                                                                                                          4

Розділ І        Особливості      використання       інноваційних      освітніх

 технологій при підготовці кваліфікованих робітників

       1.1           Створення та використання QR- кодів                                         6

       1.2           Створення та використання інтерактивних плакатів                   8

       1.3           Створення та використання Google Форм                                     14

Розділ ІІ         Тести та інтерактивні плакати з предмету «Оволодіння

 основами мікробіології»

       2.1           Тема: «Загальні поняття про мікробіологію»                                19

       2.2            Тема: «Вплив факторів навколишнього середовища на

23 мікроорганізми»

       2.3           Тема: «Поживні середовища»                                                       27

       2.4            Тема: «Приготування препаратів мікроорганізмів                        31

                       Висновок                                                                                             35

                Додаток 1 Урок теоретичного навчання з професії      36 «Лаборант хіміко-бактеріологічного аналізу на тему:          «Основні відомості про хімічний посуд. Скляний мірний посуд»

                       Список використаних джерел                                                       51

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Вступ

Змінюються часи, змінюється світ, змінюються люди і також має змінюватися освітній процес. Традиційна методика навчання вимагає нових ефективних і результативних форм і методів роботи. Сучасне покоління здобувачів освіти в один клік може отримати доступ до будь-якої інформації, дедалі більше виявляє пасивність на уроках і проявляє увагу не освітньому процесу, а гаджетам, адже в мережі життя цікавіше, динамічніше, яскравіше. Ми живемо в добу цифрової революціїї і мало хто з нас може уявити своє життя без цифрових технологій. Цифровий світ охоплює всі аспекти нашого життя. Сфера освіти також зазнає незворотних змін [1].

Освіта не може працювати за старими моделями. Вона повинна змінюватися. Тому всім нам доведеться прийняти нові правила гри та відчути на собі процес діджиталізації.

Умови сьогодення спонукають нас активно використовувати онлайн сервіси. Використання електронних освітніх ресурсів дозволяють опановувати матеріал самостійно, удосконалити процес навчання, робити його сучасним, цікавим та різноманітним.

Інтерактивні плакати, Google Форми та QR-коди є ефективним засобом підвищення якості кваліфікованого робітника. Інтерактивні плакати дають можливість візуалізувати інформацію на одному зображенні до якого «мітками» (інтерактивними точками) прикріплюються посилання на вебресурси, інтернет-документи, мультимедійні об'єкти: відео, аудіо, презентації, слайд-шоу, ігри, опитування.

Створення та використання Google Форм дозволяють викладачу

швидко перевірити виконані роботи, проаналізувати де в здобувачів освіти є прогалини та звернути на них увагу.

Використання QR- кодів на уроках в освітньому процесі сприяє розвитку в здобувачів освіти пізнавальної діяльності.

Дані освітні технології використовуються при вивченні ЗПК-8 «Оволодіння основами мікробіології» згідно СП(ПТ)О 8229.М.71.00-2018 з професії «Лаборант хіміко-бактеріологічного аналізу» 3 розряду під час розгляду тем: «Загальні поняття про мікробіологію», «Вплив факторів навколишнього середовища на мікроорганізми», «Поживні середовища», «Приготування препаратів мікроорганізмів».

Розділ І. Особливості використання інноваційних освітніх технологій при підготовці кваліфікованих робітників

1.1 Створення та використання QR- кодів

QR-код це графічне зображення, в якому зашифрована певна інформація. Вони дозволяють отримати миттєвий доступ до будь-якої інформації з мережі інтернет за допомогою смартфонів.

Використовуючи QR- код можна зашифрувати та отримувати швидкий доступ до найрізноманітнішої інформації: відео на YouTube, е-mail, текст, аудіофайл, тест, номер телефону [2].

Переваги використання QR- коду: 

ØШвидкість: дозволяє отримати миттєвий доступ до закодованої

інформації;

ØЗручність: вміщує великі об’єми відомостей у невеликому зображенні; Ø Простота: розміщувати код можна на будь-якій рівній поверхні.

В мережі є велика кількість конструкторів. Але алгоритм дій у них майже однаковий.

Наприклад, шукаємо та відкриваємо в браузері безкоштовний генератор за посиланням:

https://www.websiteplanet.com/uk/webtools/free-qr-code-generator/

Перед нами відкривається сторінка сайту (Рис.1) «Сторінка сайту https://www.websiteplanet.com».

image 

 

 

 

 

Рис.1 «Сторінка сайту» Генератор дозволяє зашифрувати найрізноманітнішу інформацію. Також можна змінити колір, додати логотип (Рис.2 «Вибір логотипу») та рамку до QR- коду (Рис.3 «Вибір рамки»). Натиснувши кнопку «Генерувати QR» - ви одразу отримаєте код, який легко завантажити в різних форматах.

image

Рис.2 «Вибір логотипу»

image

Рис.3 «Вибір рамки»

QR- код на посилання до генератора кодів (Рис.4).

image 

                   Рис.4 «QR- код на посилання до генератора кодів»      

1.2 Створення та використання інтерактивних плакатів

Інтерактивний плакат – це спосіб візуалізації інформації на основі одного зображення, до якого «мітками» (інтерактивними точками) прикріплюються посилання на вебресурси, інтернет- документи, мультимедійні об’єкти: відео, аудіо, презентації, слайд-шоу, ігри, опитування.

Інтерактивний плакат – це сторінка доступу, з якої ви можете перенаправити здобувачів освіти на десятки інших сторінок, зібравши всі матеріали з конкретного питання чи теми в одному місці. Головна перевага мультимедійного плакату у тому, що здобувач освіти може знайомитися з інформацією в будь-якому зручному порядку та у зручний для нього час [3].

Одним із сервісів, який дозволяє наносити інтерактивні мітки є https://www.thinglink.com/  

 

image

 

Даний ресурс умовно безкоштовний: є платні послуги, але тих функцій, що надаються безкоштовно, достатньо для якісної роботи. Сервіс англомовний, але зручний.

Алгоритм дій в сервісі  www.thinglink.com

image 

 

1. Реєстрація за допомогою електронної пошти, Google акаунта або за допомогою соціальних мереж показана на Рис.5

«Реєстрація за допомогою електронної пошти»

 

                                                                 Рис.5 «Реєстрація за допомогою електронної пошти»

image2. Щоб розпочати роботу над створенням інтерактивного плакату, необхідно натиснути кнопку Creatе у правому верхньому куту (Рис.6 «Зображення кнопки

Creatе»).

Рис.6 «Зображення кнопки Create» 3.Із запропонованого переліку ми обираємо Image – інтерактивний 

малюнок (Рис.7 «Кнопка вибору інтерактивного малюнку»)

image

Рис. 7. «Кнопка вибору інтерактивного малюнку»

image4. У нас з’являється поле з папкою (потрібно обрати зображення на якому будуть розташовані інтерактивні мітки) (Рис.8 «Вибір фону для  плаката»)

Після завантаження зображення має бути великим і займати весь голубий простір. Зображення з малим розрішенням не зручні для роботи.

                                                                         Рис.8  «Вибір фону для плаката»

 

 

5.                 Після         завантаження       фону,           натискаємо кнопку        Continue

(«Завантаження файла» у правому нижньому куту. І найцікавіше – створюємо мітки.                                                                                                  

 

6.                 Натискаємо кнопку Add tag – створення мітки (Рис.9 «Кнопка Add tag створення мітки»).  

image

                                  Рис.9 «Кнопка Add tag створення мітки»

    

 

7. У нас одразу з’являється активна «мітка», яку ми можемо переносити по малюнку, змінювати її вигляд та наповнення. Для цього ми користуємося кнопкою Add text and media (Рис.10 «Кнопка редагування мітки»)

image

 

                               Рис.10 «Кнопка редагування мітки»

  

8. Дана кнопка дає можливість працювати з  «стрічками» заповнюючи які ми наповнюємо «мітку». Можна додати назву, текст, зображення, активне посилання, відео або аудіо файл (Рис.11 «Можливості наповнення мітки»)

image

Рис.11 «Можливості наповнення мітки»

                                                          

9. Для зберення інформації, яку ми додали до інтерактивної мітки натискаємо кнопку Done (Рис.12 «Кнопка збереження інтерактивної мітки»)

image

          Рис.12 «Кнопка збереження інтерактивної мітки»

image 

10. Після створення всіх «міток» ми зберігаємо весь плакат натискаючи кнопку Done (Рис.13 «Кнопка збереження інтерактивного плакату»)

 

 

                                                                          

                                                              Рис.13 «Кнопка збереження                                                                 Інтерактивного плакату»

                                                                                                           

image11.  Ми бачимо інтерактивний плакат з мітками. Але для того, щоб зробити його публічним та отримати його адресу ми використовуємо кнопки у правому верхньому куту (Рис.14 «Кнопки налаштування доступу до

плакату»)                                                                                                                                 

                                                                  Рис.14 «Кнопки налаштування                                                                                           доступу до плакату»

 

12.   Три крапки дозволяють зробити плакат публічним, тобто відкритим для перегляду. Для цього у меню обираємо Privacy settings (Рис.15 «Кнопка налаштування доступу»), обираємо Public (Рис. 16 «Плакат доступний для всіх»)  і кнопку  Save (Зберегти налаштування).

image

Рис.15 «Кнопка налаштування доступу»   Рис.16 «Плакат доступний для         

всіх»

 

image13. Кнопка Share дозволяє отримати

                           посилання            та           поширити

інтерактивний плакат

(Рис.17 «Кнопка поширення інтерактивного плаката»)                           

                                                                                                       image 

                          Рис.17 «Кнопка поширення інтерактивного плаката»

 

Тепер ви зможете його завантажити, дати посилання здобувачам освіти. Посилання можна вбудувати в сайт, поширити через Viber, Facebook, Instagram, отримати QR-code.

Отже, провідна педагогічна ідея полягає в тому, що використання інтерактивного плаката як мультимедійного освітнього ресурсу дозволяє наочно демонструвати навчальний матеріал, який зібраний в єдине ціле.  

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1.3 Створення та використання Google Форм

 

Google Forms – це безкоштовний додаток, який дозволяє швидко створювати тести та форми зворотного зв’язку.

 

Сервіс має низку переваг:

üзручність використання;

üунікальність дизайну (можна створювати власні зображення);

üдоступність (легко працювати з різних пристроїв);

üзручність аналізу (результати опитування автоматично формуються у вигляді таблиць та графіків).

 

Основні напрями застосувань Google Forms на уроках спеціальних предметів: 

Øпроведення контролю знань здобувачів освіти;

Øтренувальні тести;

Øфронтальна перевірка;

Øсамооцінка;

Øвікторини [4].

Складаючи тести варто пам’ятати, що питання мають бути простими й зрозумілими, без подвійного тлумачення. Правильним може бути лише один варіант відповіді. Дотримуючись цих правил Ви легко та швидко перевірите рівень засвоєння теми та визначите прогалини в знаннях здобувачів освіти за короткий проміжок часу. Одразу після перевірки викладач бачить результат тестування у вигляді таблиці.

 

 

 

 

 

Створення Google Forms

 

Найпростіше розпочати роботу з стартової сторінки Google (Рис.18 «Стартова сторінка Google»), перейти на власний Google Диск та натиснути кнопку Створити і обрати Google Форми (Рис.19 «Кнопка вибору Google Форми»image).

  Рис.18 «Стартова сторінка Google»      Рис.19 «Кнопка вибору Google 

Форми»

image

Рис.20 «Кнопки налаштувань параметрів Форми»

 

В новій формі Ви налаштовуєте параметри і технічні характеристики, надаєте їй назву та опис (Рис.20 «Кнопки налаштувань параметрів Форми»).

Далі додайте питання тесту та оберіть тип питання (Рис.21 «Вибір типів питання»)

Програма дає можливість створювати запитання

     З короткими відповідями - здобувач освіти вписує коротку відповідь;

     Абзац – здобувач освіти вписує розгорнуту відповідь;

     З варіантами відповіді – одна правильна відповідь з декількох варіантів;

     imageПрапорці – здобувач освіти може

обрати кілька варіантів відповіді;

     Спадний список – здобувач освіти обирає один варіант із розгорнутого меню;

     Лінійна шкала – здобувач освіти виставляє         оцінку,        використовуючи цифрову шкалу;

     Таблиця з варіантами відповідей та сітка прапорців – дає змогу здобувачу освіти обрати певні точки  в сітці, що складається з стовпців та рядків;

     Також здобувач освіти може вказати час та дату, використовуючи

календар.                                                            Рис.21 «Вибір типів питання»

 

На початку тестування необхідно ідентифікувати здобувача освіти. Для цього варто створити запитання «Текст», відповідь на яке має бути обов’язковою (Рис.22 «Приклад створення запитання «Текст»)

image 

                      Рис.22 «Приклад створення запитання «Текст»

Для актуалізації раніше вивченого матеріалу доцільно використовувати запитання «З варіантами відповіді», коли здобувач освіти має обрати один правильний варіант (Рис.23 «Приклад створення запитання «З варіантами відповіді»).

 

image

               Рис.23 «Приклад створення запитання «З варіантами відповіді»

 

Важливо відмітити правильний варіант відповіді. Для цього варто оцінити необхідною кількістю балів у меню «Налаштування –Тести-

Увімкнути/ вимкнути оцінки» (Рис.24 «Кнопки налаштування оцінювання»)

image 

                                Рис.24 «Кнопки налаштування оцінювання»

 

Кожен розроблений тест доцільно оформити індивідуальною обкладинкою. Для цього на панелі налаштувань потрібно натиснути кнопку

«Заголовок. Вибір зображення» (Рис.25)

image

                 Рис.25 «Кнопка Заголовок. Вибір зображення

 

Також меню «Тема» дозволяє змінювати колір, шрифт, розмір тексту та заголовку. А попередній перегляд дозволяє побачити кінцевий результат тесту.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Розділ ІІ. Тести та інтерактивні плакати з предмету «Оволодіння основами мікробіології»

image2.1  Тести та інтерактивний плакат на тему:

 «Загальні поняття про  мікробіологію»

 

Посилання та QR – код на Google Форму:

 

https://docs.google.com/forms/d/15fa9t3K46HN25v9mlcoGUDNoopohjLcZB1hoPiswdc/edit

image 

 

 

image

 

 

 

 

image 

imageРис.26 Фрагмент тесту «Загальні поняття про мікробіологію» Посилання та QR – код на інтерактивний плакат   до теми «Загальні поняття про мікробіологію»

 

 

https://www.thinglink.com/card/1633545842793119747

 

 

image 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

image2.2  Тести та інтерактивний плакат на тему:

 «Вплив факторів навколишнього середовища на мікроорганізми»

 

Посилання та QR – код на Google Форму:

 

https://docs.google.com/forms/d/e/1FAIpQLSckLGXOZSzF1G9AsVNEgtn sPfiPSMUa-wdRI-5pii1w2zxt1w/viewform

 

image 

 

 

 

 

 

image

 

 

 

 

 

 

 

 

image

 

 

Рис.27 Фрагмент тесту «Вплив факторів навколишнього середовища на мікроорганізми»

 

 

imageПосилання та QR – код на інтерактивний плакат до теми «Вплив факторів навколишнього середовища        на мікроорганізми»

 

https://www.thinglink.com/card/1673701817462030337

 

 

 

image 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

image2.3  Тести та інтерактивний плакат на тему:

«Поживні середовища»

 

Посилання та QR – код на Google Форму:

 

 

https://docs.google.com/forms/d/e/1FAIpQLSck5K2thavSgr0LU7UdIMmaFQrHH l700NM9CgbgnbR4_eF6Zg/viewform?usp=sf_link

 

image 

 

 

 

 

 

 

image

 

 

 

 

 

 

 

image 

 

 

Рис.28 Фрагмент тесту «Поживні середовища»

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

imageПосилання та QR – код на інтерактивний плакат        до теми «Поживні середовища»

 

 

https://www.thinglink.com/card/1671570487446077441

 

 

 

image

 

 

 

 

 

 

image2.4  Тести та інтерактивний плакат на тему:

«Приготування препаратів мікроорганізмів»

 

Посилання та QR – код на Google Форму:   

 

https://docs.google.com/forms/d/e/1FAIpQLScbQACqpXOBYsxJqQzxiIrxSCe5E

LmNio1PO1cRRzOfarJGvA/viewform?usp=sf_link

 

image

 

 

 

 

 

 

 

image

 

 

 

 

 

 

 

image

 

 

imageРис.29 Фрагмент тесту «Приготування препаратів мікроорганізмів» Посилання та QR – код на інтерактивний плакат              до теми «Приготування препаратів мікроорганізмів»

 

https://www.thinglink.com/card/1633545757753606147

 

 

 

image 

 

 

 

 

 

 

 

 

Висновок

 

Використання інноваційних технологій дають можливість навчити здобувачів освіти активним способам отримання нових знань, допомагають наблизити навчання до практики, формують цифрові компетентності. 

Використання інтерактивних плакатів сприяло позитивній динаміці якості навченості здобувачів освіти. Рівень навченості у 2021 році становив на достатньому рівні 48%, на високому 9%, станом на 2022 рік відповідно 53% та 14%.

Сучасні інноваційні освітні технології сприяють отриманню осмислених і глибоких професійних знань. Ось чому актуальною залишається проблема забезпечення здобувачів освіти ефективними засобами навчання, які будуть актуальними як при оф-лайн так і при змішаному навчанні.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Додаток 1

 

УРОКУ ТЕОРЕТИЧНОГО НАВЧАННЯ З ПРОФЕСІЇ

«ЛАБОРАНТ ХІМІКО-БАКТЕРІОЛОГІЧНОГО АНАЛІЗУ»

Професія: Лаборант хіміко-бактеріологічного аналізу                           

СП(ПТ)О 8229.М.71.00-2018

Кваліфікація: 2 розряд

Курс: ІІІ група 9

Загальна тема програми: Основні відомості про хімічний посуд

ПЛАН УРОКУ ТЕОРЕТИЧНОГО НАВЧАННЯ №3

ЗПК – 6 Оволодіння основами матеріалознавства (13 годин)

Тема уроку: Основні відомості про хімічний посуд. Скляний мірний посуд Мета уроку:

Загальнопрофесійна компетентність:

-         Вивчити призначення та класифікацію мірного посуду.

Ключова компетентність:

-         Математична компетентність: оперувати числовою інформацією, проводити обрахунки з визначення ціни поділки;

-         Уміння вчитися впродовж життя: розуміти мету навчальної діяльності для досягнення успіхів у професійній діяльності.

Комплексно-методичне забезпечення уроку:

Дидактичне забезпечення:

ü Додаток 1: «Умовні позначення на мірному посуді» (23 шт.)

ü Додаток 2: Схема «Класифікація мірного посуду» ( 23 шт.);

ü Додаток 3: «Визначення ціни поділки мірного посуду» (23 шт.) Додаток 4: (23 шт.)

üQR – коди для переходу на вправу «Знайди пару» в програмі

LearningApps.org  https://learningapps.org/display?v=poi9s48it22    

üQR –        коди для    переходу     на      інтерактивний      плакат https://www.thinglink.com/scene/1633545923470557187

üQR – коди для переходу на «Тестові завдання» в Google Формі    https://forms.gle/hG2LhjDysFWsEDg26

 

 

Скляний мірний посуд:

üВимірювальні циліндри (25 мл. – 6 шт., 50 мл. – 6 шт., 100 мл. – 6 шт.)

üМензурки (50мл. – 6 шт., 100 мл. – 6 шт., 250 мл. – 6 шт.)

üВимірювальні колби (50 мл. – 6 шт.)

üБюретка (50 мл. – 4 шт.)

üВимірювальні склянки (100 мл – 6 шт.) ü Штатив Бунзена – 4 шт.

üШтативи для пробірок 6 шт.

ü imageПробірки центифужні – 12 шт.

üПробірки вимірювальні – 12 шт.

Інформаційно-телекомунікаційне забезпечення:

üінтерактивний комплекс у складі: інтерактивна дошка,       мультимедійний         проєктор     з короткофокусним об'єктивом, ноутбук;

üпрезентація        «Скляний    мірний        посуд».  

https://docs.google.com/presentation/d/1BVvD9eiLQR3xy5yBpK1JhXc6G8 ae09YV/edit?usp=sharing&ouid=112159498116536553617&rtpof=true&sd =true

Тип уроку: комбінований

Методи проведення уроку:

словесні: бесіда, розповідь, пояснення; наочні: презентація;

практичні: виконання вправ з електронними ресурсами.

Список використаних джерел:

1.     Гирина Н.П. Техніка лабораторних робіт: навч. посіб./            Н.П. Гирина,

А.В. Шляніна, І.С. Ковальчук.- 2-е вид.- К.: ВСВ, 2019.-304с.

2.     Інструкції для навчальних закладів України. Інструкція з охорони праці при роботі зі скляним лабораторним посудом та іншими виробами зі скла [Електронний ресурс].- Режим доступу: https://osvita-docs.com/node/286 3. Косінов В.П., Романенко Т.В., Методичні вказівки до виконання лабораторної роботи з навчальної дисципліни «Метрологія і стандартизація».-НУВГП, 2018 [Електронний ресурс].- Режим доступу:

http://ep3.nuwm.edu.ua/12890/1/03-06-81%20%20%281%29.pdf

4.     Крищенко В.П. Техніка лабораторних робіт.- К.: Урожай, 1990.-232с.

5.     Миколаївський національний університет. Мірний посуд [Електронний ресурс].- Режим доступу: https://studfile.net/preview/5543239/page:3/

Хід уроку І. Організаційна частина.

Перевірка присутніх і готовність здобувачів освіти до уроку.

ІІ. Актуалізація опорних знань.

Тема нашого уроку «Основні відомості про хімічний посуд. Скляний мірний посуд». Протягом уроку ви оволодієте знаннями про мірний посуд, його класифікацію та призначення. Ознайомитесь з правилами користування мірним посудом. Навчитеся визначати ціну поділки мірного посуду. 

imageАле перш ніж приступити до вивчення нової теми, давайте повторимо матеріал минулого уроку. 

Здобувачі освіти виконують вправу «Знайди пару» з використанням QR- коду в програмі LearningApps.org користуючись додатком № 4

https://learningapps.org/display?v=poi9s48it22   

 

Знайди пару

image

 

 

 

Апарат Кіппа – призначений для одержання газів

image

Дефлегматори – використовують при перегонці суміші рідин, температура кипіння яких

відрізняється                     на 40-50◦С

 

                          image

 

Ексикатори – використовують для висушування та зберігання речовин, які поглинають вологу з повітря

image 

 

Крапельниці     –     призначені     для

витрачання реактиву по краплях

image 

 

Хлоркальцієві трубки

image 

 

 

Колби з круглим дном

image

 

 

 

Колби Вюрца

image 

 

 

Колби Кляйзена

image 

 

 

Колби Арбузова

image 

 

 

Склянки    Вульфа     використовують

для промивання газів

image 

 

Склянки Тищенка використовують для промивання газів

image 

 

Склянки Дрекселя використовують для промивання газів

 

ІІІ. Повідомлення теми і мети уроку, мотивація навчальної діяльності.

Тема нашого уроку «Основні відомості про хімічний посуд. Скляний мірний посуд». (Слайд 1)

План вивчення теми уроку:

1.     Загальна характеристика мірного посуду.

2.     Класифікація мірного посуду.

3.     Особливості використання мірного посуду.

Для роботи в хіміко-бактеріологічній лабораторії використовують лабораторний посуд різних форм, матеріалів та призначення. Для вас, майбутніх лаборантів хіміко-бактеріологічного аналізу, важливо знати, який посуд слід обрати для проведення досліду, яке його цільове призначення. Тому отримані сьогодні знання про мірний посуд ви будете неодноразово застосовувати у своїй професійній діяльності. Особливо при проведенні хіміко-бактеріологічного аналізу води.

Мірним називається посуд, який застосовується для вимірювання об’єму рідини. (Слайд 2)

ІV. Сприймання і усвідомлення нового матеріалу.

Отже, пропоную вашій увазі презентацію, завдяки якій ми зможемо детально ознайомитись з мірним посудом.

(Демонстрація презентації до теми уроку, пояснення викладача та використання додатків)

1.Загальна характеристика мірного посуду

Ви пам'ятаєте, що більшість хімічного посуду виробляють зі скла. Твердість і гладкість скляної поверхні полегшує миття посуду, а прозорість дає дослідникам можливість спостерігати за перебігом хімічних реакцій і фізичних процесів.

Пам’ятайте, що скло крихке, тому потрібно надзвичайно обережно поводитись з ним. Робоче місце має бути звільнене від непотрібних речей. Завжди перед роботою зі склом перевіряйте його цілісність.

Для вимірювання об'ємів рідин використовують мірний посуд. Він має градуювання. Запам’ятайте! Його не можна нагрівати. 

 

Скляний мірний посуд має відповідати певним вимогам: (Слайд3) o повинен бути стійким до дії хімічних реагентів; o легко відмиватися від забруднень; o мати градуювання.

Ознайомлення з малюнком «Умовні позначення на мірному посуді». Додаток 1. (Слайд 4)

(Викладач пояснює умовні позначення, які є на мірному посуді за допомогою додатка 1)

2. Класифікація мірного посуду

Скляний мірний посуд класифікують за певними ознаками. Прошу ознайомтеся з додатком 2.

1.   За наявністю шкали: (Слайд 5)

а) градуйований, який містить шкалу поділок, за допомогою яких можна відмірювати різні об'єми рідин (вимірювальні циліндри, мензурки, бюретки, градуйовані піпетки).

б) неградуйований, який містить зверху тільки одну позначку, відносно якої можна виміряти тільки один певний, вказаний на посуді об'єм (вимірювальні колби).

2.   За точністю відміряних об’ємів: (Слайд 6)

а) для приблизного відмірювання об’ємів рідин (вимірювальні: циліндри, склянки, колби, центрифужні пробірки, градуйовані пробірки);

б) для точного відмірювання об’ємів рідин (бюретки, піпетки,

вимірювальні колби).

3.   За калібруванням: (Слайд 7)

а) на виливання: циліндри, мензурки, бюретки, піпетки (з посуду

повинен витікати номінальний об’єм рідини);

б) на вливання: вимірювальні колби різної місткості (посуд повинен

вміщувати номінальний об’єм рідини, вказаний на вимірювальному посуді).

Мірний посуд має градуювання. Для визначення ціни поділки

необхідно: (Слайд 8)

ØЗнайти дві найближчі  позначки шкали, біля яких написані значення величин.

ØВідняти від більшого значення менше.

ØОтримане число розділити на число поділок (проміжків), що знаходяться між ними.

Завдання: кожна пара учнів знаходить ціну поділки мірного посуду (за вибором: вимірювальний циліндр, мензурка, вимірювальна пробірка).

(Здобувачі освіти користуються додатком3)

imageВимірювальні циліндри – це товстостінні скляні посудини циліндричної форми, які можуть мати пластмасову основу. (Слайд 9)

Вимірювальний циліндр не призначений для точного вимірювання об’ємів, оскільки об’єм злитої рідини буде менший, ніж номінальний, за рахунок змочування рідиною поверхні скла. Їх використовують для приготування розчинів приблизної концентрації.

image 

imageМензурки – це посуд конічної форми, в якому, як і у вимірювальних циліндрах, на зовнішній поверхні нанесені поділки для вимірювання об’ємів рідини. Мензурки застосовують для вимірювання об’єму осаду, який утворюється при відстоюванні. (Слайд 10) Вимірювальні колби – це плоскодонні колби з вузькою і довгою шийкою, на яку нанесено кільцеву риску. На кожній колбі вказана місткість в мілілітрах. Найбільш уживані вимірювальні колби місткістю: 25, 50, 100, 200, 250мл. Вимірювальні колби можуть бути з скляними, гумовими або іншими корками. (Слайд 11)

Нагрівання вимірювальних колб з метою прискорення розчинення речовин не допускається тому, що вони при цьому змінюють свій об’єм і

стають непридатними для подальшого використання.

 

Піпетка – довга скляна трубка, через верхній кінець всмоктується рідина, а нижній кінець закінчується відтягнутим капіляром, через який втягується або виливається потрібний об’єм рідини. Піпетки використовують для відбору та перенесення строго певного об’єму рідини з однієї посудини в іншу. (Слайд12)

                                                                                    Розрізняють    градуйовані    та     неградуйовані

піпетки.

 

imageБюретка – це вузька довга циліндрична градуйована скляна трубка, на кінець якої одягнуто гумову трубку із затискачем Мора. (Слайд 13)

 У другий кінець гумової трубки вставлена коротка скляна трубка з витягнутим капіляром. Замість гумової трубки із затискачем можна застосовувати гумову трубку із щільно встановленою в неї скляною кулькою або скляний кран. 

Під час роботи бюретки закріплюють вертикально. Наповнюють за допомогою лійки.

Вимірювальні склянки - можуть бути різних розмірів, простими та каліброваними, з носиком, ручкою і без таких елементів. (Слайд 14)

Вимірювальні пробірки – можуть бути простими та для центрифуг. Мають градуювання. (Слайд15)

image

 

3.Особливості використання мірного посуду (Слайди16-17)

Пам’ятайте, що скло добре витримує навантаження на стискання, гірше– на вигинання, але погано протидіє впливу ударів. Скло – крихке. 

Скляний мірний посуд може несподівано розтріскуватися без видимої причини. Це відбувається внаслідок появи на його поверхні незначних подряпин, які утворюються при механічному очищенні посуду.

 При закріпленні скляних виробів у штативах часто недооцінюють тиск затискачів. Скляний посуд слід закріплювати в затискачах, оснащених прокладками із еластичних матеріалів.

Забороняється користуватися скляним посудом, який має хоча б невеликі тріщини або сколений край.

Великі хімічні склянки потрібно піднімати двома руками так, щоб відігнуті краї склянки спиралися на вказівні й великі пальці.

Якщо при роботі зі склом ви травмувалися, то при незначних порізах рану потрібно обробити йодом і накласти марлеву пов’язку. Вона захистить рану від мікробів.

У разі порізу склом рану промивають великою кількістю води, обережно виймають осколки і повторно промивають рану. Якщо рана забруднилася, бруд видаляють тільки навколо порізу, ні в якому разі не видаляйте з глибинних шарів рани. Шкіру навколо рани обробляють йодом, перев’язують і звертаються до медичного працівника.

 

V. Закріплення вивченого матеріалу.

Ознайомившись з новим матеріалом ми перевіримо, як ви його засвоїли. 

Очікувана відповідь: Викладач задає здобувачам освіти усні запитання з опрацьованого матеріалу.

1.     Який посуд називається мірним?

Очікувана відповідь: Мірним називається посуд, який застосовується для вимірювання об’єму рідини.

2.     Яким вимогам має відповідати скляний мірний посуд?

Очікувана відповідь: Скляний мірний посуд має відповідати певним вимогам:

oповинен бути стійким до дії хімічних реагентів; oлегко відмиватися від забруднень; o мати градуювання.

3.     Чи призначений мірний посуд для нагрівання?  Очікувана відповідь: Ні

4.     Розкажіть, як визначити ціну поділки?

Очікувана відповідь: Для визначення ціни поділки необхідно:

Ø Знайти дві найближчі  позначки шкали, біля яких написані значення величин.

Ø Відняти від більшого значення менше.

Ø Отримане число розділити на число поділок (проміжків), що знаходяться між ними.

5.     Назвіть посуд, який використовують для точного відмірювання об’ємів рідин.

Очікувана відповідь: Для точного відмірювання об’ємів рідин використовують бюретки, піпетки, вимірювальні колби.

6.     Яких правил необхідно дотримуватись при роботі зі скляним посудом?

Очікувана відповідь: Скло крихке, тому потрібно надзвичайно обережно поводитись з ним. Робоче місце має бути звільнене від непотрібних речей. Працювати з склом необхідно обережно, не поспіхом. При закріплені, наприклад,  скляних бюреток потрібно використовувати спеціальні затискачі, щоб не пошкодити виріб. Завжди перед роботою зі склом необхідно перевіряти його цілісність. Мірний посуд не призначений для нагрівання.

image 

Чудово! Ви гарно засвоїли матеріал. А зараз я пропоную вам виконати завдання тестові завдання у

Google Формі (перейдіть за QR кодом  використовуючи Додаток 4):

https://forms.gle/hG2LhjDysFWsEDg26

 

VІ. Підсумок уроку.

Підсумовуючи урок, хочу сказати, що отримані знання ви зможете використовувати на виробництві, виконуючи свої професійні обов'язки.

imageВикладач оцінює здобувачів освіти за виконані завдання на уроці. VІІ. Домашнє завдання.(Слайд18) 1. Опрацювати підручник: Крищенко В.П. Техніка лабораторних робіт.-К.: Урожай, 1990. Тема: «Мірний посуд» ст. 9-11.

2.Використовуючи інтерактивний аркуш «Скляний мірний посуд», ознайомитись з інформацією про мірний посуд, виконати тестові завдання у Google Формі.

 

 

 

 

 

 

 

 

Додаток 1

 

Умовні позначення на мірному посуді

 

image 

 

 

 

 

 

 

 

Додаток 2

image 

Додаток 3 Визначення ціни поділки мірного посуду

 

Запам’ятайте! Для визначення ціни поділки необхідно:

ØЗнайти дві найближчі  позначки шкали, біля яких написані значення величин.

ØВідняти від більшого значення менше.

ØОтримане число розділити на число поділок (проміжків), що знаходяться між ними.

 

image

Завдання: обрахуйте ціну поділки мірного посуду на ваш вибір (вимірювальний циліндр, мензурка, вимірювальна пробірка).

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Додаток 4

 

QR – код для переходу на вправу «Знайди пару» в програмі

LearningApps.org  https://learningapps.org/display?v=poi9s48it22

 

image

                      QR – код для переходу                                                 на тестові завдання

у Google Формі    https://forms.gle/hG2LhjDysFWsEDg26

 

image

QR – код для переходу на інтерактивний плакат «Скляний мірний посуд» https://www.thinglink.com/scene/1633545923470557187

 

image

 

Список використаних джерел

 

1.     Дмитренко С. Click-навчання. Методика організації освітньої діяльності з дітьми нового покоління /С.Дмитренко, Д.Долгова, Н.Харченко; упорядкув. С.Дмитренко, Н.Харченко – Київ:

«Видавнича група «Шкільний світ»,2020.-120с.

 

2.     Незалежна Освітня Корпорація TEACHHUB «Що таке QR –код та як його використовувати вчителю?» https://teach-hub.com/scho-take-qr-kod-ta-yak-joho-vykorystovuvatyvchytelyu/

 

3.     Осіна Н. «Інтернет – ресурси для створення інтерактивних плакатів» https://sites.google.com/view/osina-

zp/%D1%96%D0%BD%D1%82%D0%B5%D1%80%D0%B0%D0%BA

%D1%82%D0%B8%D0%B2%D0%BD%D1%96-

%D0%BF%D0%BB%D0%B0%D0%BA%D0%B0%D1%82%D0%B8

 

4.     Чолак В.А «Робота з електронними формами збору та узагальнення інформації» https://dowjok2.e-schools.info/pages/robota-z-google-forms

 

 

pdf
Додано
6 вересня 2023
Переглядів
326
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку