ВПРОВАДЖЕННЯ ІННОВАЦІЙНИХ ВИХОВНИХ ТЕХНОЛОГІЙ В ПРАКТИКУ РОБОТИ ХОРЕОГРАФІЧНОГО КОЛЕКТИВУ

Про матеріал
Робота в позашкільному навчальному закладі спонукає кожного керівника гуртка до пошуку ефективних засобів впливу на пізнавальну активність учня і навчальний процес. У сучасних умовах розвитку педагогічної науки у розряд найбільш пріоритетних виходить проблема освіти і виховання вчителів нової генерації, що зумовлено загальноосвітніми тенденціями до зміни основної парадигми освіти, створення нової особистісно - орієнтованої педагогіки. У позашкіллі також спостерігається поширення інноваційних процесів, істотною особливістю яких є реальна варіативність, пошук ефективних технологій навчання, наявність вибору різних навчальних програм. Гуманізація освіти, реалізація особистісно орієнтованого навчання, які спрямовуються на розвиток потенціалу вихованця, змусили позашкілля вступити на технологічний етап. Це, у свою чергу, визначає існування великої різноманітності засобів та методів навчання, до використання яких повинен бути готовим сучасний педагог. Хореографічне мистецтво завжди привертало до себе увагу дітей. Воно набулоширокого поширення в позашкільних установах, загальноосвітніх школах. Воно забезпечує більш повний розвиток індивідуальних здібностей дітей, і тому навчання в хореографічних колективахмає бути доступне значно більшому колу дітей та підлітків. Вони люблять мистецтвотанцю і відвідують заняття протягом досить тривалого часу, виявляють наполегливість і старанність у придбанні танцювальних знань і умінь. Педагогічний досвід не можна звести тільки допедагогічної технології (системи методів, прийомів, засобів навчання), оскільки він завжди передбачає певну систему виховного впливу, формування ціннісних орієнтацій гуртківця, які гуртківці засвоюють від особистості керівника гуртка.
Перегляд файлу

 

 

 

ВПРОВАДЖЕННЯ ІННОВАЦІЙНИХ ВИХОВНИХ ТЕХНОЛОГІЙ В ПРАКТИКУ РОБОТИ ХОРЕОГРАФІЧНОГО КОЛЕКТИВУ

 

 

                                                                    Автор: Площук Анжеліка Михайлівна,

                                                                     керівник танцювального гуртка

                                                                     Вільшанський районний ЦДЮТ

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Вільшанка

2021

 

 

 

 

Розвиток професійних компетентностей керівників хореографічних гуртків та вчителів хореографії закладів освіти.

Вступ

Робота в позашкільному навчальному закладі спонукає кожного керівника гуртка до пошуку ефективних  засобів впливу на пізнавальну активність учня і навчальний процес.

У сучасних умовах розвитку педагогічної науки у розряд найбільш пріоритетних виходить проблема освіти і виховання вчителів нової генерації, що зумовлено загальноосвітніми тенденціями до зміни основної парадигми освіти, створення нової особистісно - орієнтованої педагогіки. У позашкіллі також спостерігається поширення інноваційних процесів, істотною особливістю яких є реальна варіативність, пошук ефективних технологій навчання, наявність вибору різних навчальних програм. Гуманізація освіти, реалізація особистісно орієнтованого навчання, які спрямовуються на розвиток потенціалу вихованця, змусили позашкілля вступити на технологічний етап. Це, у свою чергу, визначає існування великої різноманітності засобів та методів навчання, до використання яких повинен бути готовим сучасний педагог.
Хореографічне мистецтво завжди привертало до себе увагу дітей. Воно набулоширокого поширення в позашкільних установах, загальноосвітніх школах. Воно забезпечує більш повний розвиток індивідуальних здібностей дітей, і тому навчання в хореографічних колективахмає бути доступне значно більшому колу дітей та підлітків. Вони люблять мистецтвотанцю і відвідують заняття протягом досить тривалого часу, виявляють наполегливість і старанність у придбанні танцювальних знань і умінь. Педагогічний досвід не можна звести тільки допедагогічної технології (системи методів, прийомів, засобів навчання), оскільки він завжди передбачає певну систему виховного впливу, формування ціннісних орієнтацій гуртківця, які гуртківці засвоюють від особистості керівника гуртка.

 

 

 «Розкажи мені, і я забуду,
Покажи мені, і я запам'ятаю,
Дай мені спробувати, і я навчуся»
Стародавня китайська приказка

 Науково-методична проблема, над якою працюю в даний час:

«Творче використання у хореографічній діяльності сучасних інноваційних технологій:сучасний урок,пошук,інновації,знахідки»
Для створення умов для розкриття та розвитку творчого потенціалу вихованців, формування у них стійкої мотивації до занять хореографією та досягнення ними високого творчого результату використовую різні методи роботи.
Особливого значення набуває взаємодія традиційних та інноваційних педагогічних підходів на заняттях з хореографічним колективом.
До традиційних методів підготовки відносяться методи та рекомендації з вивчення танцювальної техніки, побудови і розучування танцювальних комбінацій, вивчення історії становлення і розвитку мистецтва танцю, загальний естетичний розвиток вихованців.

Інноваційні методи включають в себе наступні компоненти: сучасні педагогічні технології розвитку лідерських і діалогічних здібностей; педагогічні аспекти творчої діяльності; методи розвитку міжособистісного спілкування у колективі; інтеграцію в процесі створення колективного творчого продукту танцювального колективу; методи створення художнього середовища засобами хореографії.

Мій інноваційний досвід являє собою застосування комплексного способу розучування танцювальних комбінацій на основі прийому «від простого до складного» для розвитку танцювальних здібностей вихованців.

1. Провідною технологією є технологія навчання у співробітництві і розвиваюче навчання.Дана технологія дозволяє організувати навчання за програмою в тих формах, які традиційно застосовуються на заняттях хореографією.
Технологія навчання у співробітництві на заняттях з хореографії включає індивідуально-групову роботу і командно-ігрову роботу. У першому випадку вихованці розбиваються на групи в кілька осіб. Групам дається певне завдання, наприклад, самостійно повторити вивчені танцювальні елементи. У моєї педагогічної діяльності використовую такі форми занять для ефективної роботи хореографічного колективу та досягнення високого творчого результату:

  • групова форма (групи формуються з урахуванням віку дітей, також розрізняються за статевою ознакою; група може налічувати від 10 до 12 осіб; група може складатися з учасників будь-якого танцю або етюду);
  • колективна форма (така форма застосовується для проведення зведених репетицій, ансамблів, постановок танців, де  наприклад, задіяно кілька вікових груп);
  • індивідуальна форма (робота з солістами, найбільш обдарованими дітьми; така форма також необхідна для дітей, які не засвоїли пройдений матеріал, відстаючими дітьми).

Розробляючи систему розвиваючого навчання, в якій на перше місце ставиться навчання на високому рівні, труднощі долаються учнями в ході їх навчальної діяльності. 
В розвитку  особистості проходить ряд етапів. Кожен тісно пов'язаний з попереднім, раніше досягнутий органічно включається в утворення більш високого. Так само і я в своїй роботі, йду від простого до складного, послідовно і систематично. Розвиваючи у дітей на першому році навчання - виворотність ніг, підйом стопи, гнучкість, танцювальний крок, м'язи тіла партерної гімнастики. Я одразу вчу дітей елементарним танцювальним рухам (це галопи, підскоки, танцювальний біг). На основі вивченого матеріалу будуються більш складні танцювальні комбінації, етюди, що у дітей розвиває м'язову пам'ять, музикальність, почуття ритму, працездатність і т. д. 

Протягом усіх років навчання хореографією діти продовжують розвивати й удосконалювати навички та вміння, отримані раніше. Велике значення на заняттях я надаю музикальності, музичного супроводу, яке розвиває художній смак, загальну музичну культуру. 
Екзерсіс біля станка містить багато складних рухів, які в старших класах я комбіную один з одним, складаючи більш складні танцювальні комбінації, що дає можливість розвивальне навчання зробити ефективним. Я, постійно вдосконалюю виконавську майстерність своїх учнів. Виявляю творчі задатки і розвиваю творчі здібності дітей.

2. Технологія ігрового навчання застосовується мною, так як у складі колективу навчаються діти молодшого шкільного віку. Мною розроблений комплекс вправ в ігровій формі, що допомагає утримати інтерес вихованців, і включає їх в активну роботу.
3. Інформаційних технологій
Крім традиційних форм і методів проведення занять, можуть бути використані при навчанні такі методи, як:

• методика роботи з Інтернет - технологіями (подорож помережі Інтернет, відвідування танцювальних сайтів, пошук спеціальної літератури та необхідної інформації по хореографії);
• методика використання методу проектів на заняттях хореографії із застосуванням засобів Microsoft Office (створення банку даних, електронних таблиць);
• методика використання творчих завдань на заняттях хореографії із застосуванням засобів MicrosoftOffice (створення рекламних проспектів, буклетів, фото - колажу тощо);
• методика організації комп'ютерного практикуму на заняттях хореографії (інтерактивні ігри, складання кросвордів, тестові завдання);
• методика використання навчальних відео - програм (відео-посібник "Азбука класичної хореографії" та ін).

Форми організації навчальних занять: бесіда, практичне заняття, самостійна робота, комп'ютерні практикуми, творчі завдання, проекти, інтерактивні ігри і т. д.
Форми контролю на заняттях сучасної хореографії: практичні або усні роботи, приурочені до теми занять; тестові завдання, заліки, контрольні роботи, опитування, вікторини, самоконтроль.
За умови систематичного використання інформаційних технологій у навчальному процесі в поєднанні з традиційними методами навчання можна значно підвищити ефективність навчання хореографії.

4. Технологія проектного навчання
Впроваджувана мною додаткова освітня програма забезпечує високу особисту зацікавленість кожного учня в придбаних знаннях. Хореографічні заняття сповнені творчих завдань, пригодницьких, ігрових і практико-орієнтованих проектів. Учні можуть виконувати як в групах, так і індивідуально.
Із застосуванням даної технології спільно з вихованцями були створені і реалізовані наступні творчі проекти:
- «Стартинейджер» (дозвіллєвий захід для школи): вихованці танцювального гуртка готували конкурси та творчі завдання для команд класів, в яких вони навчаються, становили музичну програму вечора.
- «По країнам і континентам» (дозвіллєвий захід для школи): вихованці танцювального гуртка  готували конкурсний творчий тематичний танцювальний номер для команд класів, в яких вони навчаються. 
- «Танцювальна карусель» (творчий річний звітний концерт): вихованці складали програму концерту, придумували сценарій, спільно з батьками готували концертні костюми.

Портфоліо.

В даний час, в ситуації впровадження і поширення навчання нового стандарту в освітніх установах, вельми актуальною стає необхідність використання нового інструменту оцінки навчальних і творчих досягнень. Таким інструментом є портфоліо - портфель індивідуальних освітніх досягнень.
Основними етапами розробки портфоліо є: планування, підготовчий етап, проведення, аналіз. Всі стадії роботи над електронним портфоліо послідовно співвідносяться з діями, поетапного навчання. Так, на етапі планування вирішуються завдання, пов'язані з визначенням форм організації навчального процесу, спрямованості його на меті формування творчої діяльності, створення необхідних умов формування мотивацію до проектної діяльності, потреба в опануванні теоретичних знань і практичних навичок для  успішного здійснення.
«Колективна творча справа», а також практикум «Комунікації в проекті».
Заключний етап аналізу пов'язаний з формуванням рефлексивного компонента, що дозволяє оцінювати поведінку та діяльність учнів в процесі творчого проектування розвитку.

Робота над створенням електронного портфоліо дозволяє кожному вихованцю побачити себе як людину здатну і компетентну, яка йде в ногу з сучасними технологіями, розвиває вміння оцінювати себе - навчитися давати позитивну оцінку і знаходити позитивні сторони, навчитися конструктивно критикувати негативні моменти подання презентації. Все це розвиває комунікативність і вміння співпрацювати, вміння шукати шляхи вирішення поставленої задачі, розвиває дослідницькі вміння. 
У процесі творчої діяльності в учнів формуються і розвиваються загально-навчальні вміння: рефлексивні та пошукові (дослідницькі)  навички самостійності і роботи у співпраці, а також здатності гідно представляти і захищати свій порт фоліо

Застосування інноваційних методів під час проведення занять на хореографічному  гуртку дає те, що гуртківці розвивають почуття впевненості в собі, почуття відповідальності, практичні навички та творчі здібності, навчаються виробляти наполегливість при розв’язанні проблем і досягненні успіху, а також розвивають здатність ефективно працювати  в команді, формувати навички спілкування, творчого вирішення проблем.

Цікаві прийоми «ізюминки» (інноваційні прийоми) ведення гурткового заняття.

Відстрочена відгадка - на початку заняття керівник дає загадку (дивовижний факт), відгадку до якого, ключ до розуміння буде надано в процесі заняття. Інший варіант - загадку дають в кінці заняття, щоб гуртківці мали нагоду обміркувати її вдома і на початку наступного заняття вислухати висновки і дати вірну відповідь, вірне тлумачення дивовижного факту.

Фантастичне припущення - керівник доповнює реальну ситуацію фантастикою. Цей прийом дає можливість подивитися на звичні речі з незвичної точки зору.

В практиці мого танцювального гуртка я запропонувала гуртківцям уявити виконання „Вальсу" членами ансамблю на дискотеці. Це стало приводом до обговорення теми „Сценічна і глядацька культура" в зацікавленій атмосфері діалогу.

Щедра оцінка - заохочувальний прийом для невпевнених в собі дітей. Оцінюємо словом, інтонацією, жестом, Використання цього прийому підбадьорює гуртківців, створює позитивний емоційний настрій, стимулює процес навчання. На цьому тлі найменші успіхи дитини помічаються, авансуються майбутні успіхів, підтримується інтерес дитини до занять. Для дітей з завищеною самооцінкою „щедру оцінку" слід застосовувати обережно і помірковано.

Дитяче журі - керівник дає можливість гуртківцям не тільки оцінити роботу товаришів, але й розвивати вміння дітей аналізувати, відбирати вагомі критерії оцінки, обґрунтовувати свої висновки.

Здивуй - цей прийом перегукується з прийомом „Фантастичне припущення" - керівник знаходить таку точку зору, при якій буденне стає дивовижним. Цей прийом збуджує вагу дітей не тільки на заняття, але й може мати „пролонговану" дію впродовж тривалого часу після заняття. Чим більш частіше і різноманітніше він застосовує саме цей прийом.

Ідеальна оцінка - учням пропонуються самим поставити собі оцінки за виконану роботу, за концертний виступ, за підсумки одного заняття. Це показовий прийом з точки зору оцінки вимогливості керівник до гуртківців, як правило, критерії оцінювання учнів орієнтовані на рівень вимог керівника і це може стати приводом до роздумів керівника щодо корекції своєї роботи.

Рейтинг - завершуючи роботу, гуртківець сам ставить собі оцінку. За ту саму роботу оцінку ставить і керівник. Цей прийом орієнтує дітей на правильні критерії оцінювання роботи (right - від англ. - правильно) і привчає до регулярного оцінювання своєї праці.

Приваблива мета - перед гуртківцем ставиться проста, розумна і приваблива для них мета, досягаючи якої вони опановують навчальні завдання, що запланував педагог. Цей прийом тісно пов'язаний з мотивацією навчання і є надзвичайно важливим саме в позашкільному закладі, де відвідання занять добровільне. При відвіданні школи присутній елемент обов'язковості. В позашкіллі мотивація занять тільки одна - інтерес. „Приваблива мета" може бути розрахована на одне заняття, на певну частину заняття, на один вид роботи, але це обов'язковий елемент навчально-виховного процесу в позашкіллі.

Навчи іншого - кожен гуртківець має змогу виступити в привабливій для себе ролі вчителя, наставника. Це активізує гуртківців, заохочує їх до сумлінного виконання навчальних завдань. Іноді пояснення товариша сприймаються більш прийнято, ніж пояснення керівника. Доцільно застосування цього прийому і в хореографічних колективах, де в одній навчальній групі гуртківці мають різні здібності і рівень хореографічної підготовки.

Хто краще - момент змагання, як засіб активізації уваги, навчальної активності завжди був дієвим. Форма проведення змагання віддається на розсуд керівника. Змагання „Хто краще" може бути присутнім в роботі гуртка як окремий момент заняття, а може стати формою проведення всього заняття, як підбиття підсумків, вивчення цілої теми, опанування всього концертного номеру.

Роби, як я - з першого погляду виконання будь-яких дій чітко за керівником або призначеним керівником гуртківцем не несе в собі елементу творчості - механічно та обіграти цю ситуацію що повторення дій, рухів стане для учнів цікавим.

Кредит довіри - оцінювання роботи в „кредит". Враховуючи те, що позашкільний заклад не маніпулює оцінками, головною мотивацією навчання в нас є виключно інтерес. Відлякати гуртківця негативною оцінкою дуже просто, а заохотити, помітити найменшу вдачу („ти ще трошки попрацюєш, і я впевнений, що робота стане кращою"; „я відчуваю, що ти зможеш..."), створити позитивний настрій, вселити впевненість в свої сили керівник і може, і зобов'язаний.

Наведені педагогічні прийоми і приклади їх використання є лише невеличкими цеглинками у будівлі власного педагогічного досвіду. Кожен, хто працює з дітьми, має свій арсенал прийомів, методів, власних таємниць і здогадок, помилок і перемог - всього того, з чого тарується педагогічна стежинка у світ дитячої творчої душі.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Висновки

Інноваційна педагогічна діяльність є одним із видів продуктивної діяльності. Серед її обов'язкових компонентів особливу роль відіграє творчість
Підводячи підсумки про особливості виховання дітей мистецтвом хореографії з інноваційними технологіями, відповідно до вікових та індивідуальних особливостей навчання дітей слід зробити наступні висновки: 
Починаючи заняття з дітьми, педагог-хореограф, перш за все, прагне зацікавити дітей, навчити їх любити і розуміти мистецтво танцю, яке розширює сферу їх інтересів, збагачує їх новими враженнями. Педагогічний процес розглядаю  як спільну творчість (співтворчість) педагога й вихованця в ситуації педагогічної взаємодії, у процесі якої відбувається педагогічне перетворення людини. Виходячи з багаторічного практичного досвіду роботи з дітьми,я  роблю висновок про те, що важливо дати дітям грамотну і систематичну підготовку в хореографічному класі з впровадженням інноваційних технологій навчання: мотиваційний, змістовий, операційний, оцінювальний . Оволодівши необхідними знаннями, навичками і вміннями, навчившись розуміти і осмислювати зміст досліджуваного хореографічного матеріалу, виразно його виконувати, діти по-новому, більш активно і свідомо починають ставитися до занять. Технологічний підхід до навчання як один із напрямів у інноватиці має незаперечні переваги у результаті активного емоційного знайомства з хореографією формується художній смак дітей, вони починають помічати і сприймати прекрасне не тільки в мистецтві, а і в житті.

Якщо цей світ відкривається перед Вами, в  кожній дитині Ви відчуваєте її індивідуальність,якщо у Ваше серце постукають радощі і прикрощікожної й відізвуться вашими думками, турботами,тривогами, -знайдете... радість колективу.

В.О. Сухомлинський

 

 

 

 

 

 

 

КОМУНАЛЬНИЙ ЗАКЛАД «КІРОВОГРАДСЬКИЙ ОБЛАСНИЙ ІНСТИТУТ ПІСЛЯДИПЛОМНОЇ ПЕДАГОГІЧНОЇ ОСВІТИ ІМЕНІ ВАСИЛЯ СУХОМЛИНСЬКОГО»

 

 

 

                                                           Зміст

  1. Вступ…………………………………………………………………………….3        
  2. Творче використання в хореографічній діяльності сучасних інноваційних технологій………………………………………………………………………  5
  3. Висновки………………………………………………………………………..21
  4. Список використаної літератури……………………………………………...23

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Список використаної літератури

1. Вікова та педагогічна психологія: Дитинство, отроцтво, юність - М.: Академія, - 2000р. - 624с. 
2. Кудрявцев В.Т. Розвиток дитинства та розвиваюче освіта - Ч. 1. / В.Т. Кудрявцев - Дубна, 1997. - 206с. 

9. Психологія дитинства: Практикум. / Под ред. А.А. Реана - М.: ОЛМА - ПРЕС, 20047. - 224с. 
10. Рубінштейн С.Л. Основи загальної психології / С.Л. Рубінштейн - М.: Учпедгиз, 1946р. - 704с. 
11. Розвиток творчої активності школярів / Под ред. А.М. Матюшкіна. - М.: Педагогіка. - 1991. - 160 с. 

 

 

 

docx
Додав(-ла)
Angel
Додано
16 березня 2021
Переглядів
2347
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку