Зміст і послідовність провадження модулю
дзюдо на уроках фізичної культури
Не важливо, чи будеш ти краще когось.
Важливо, чи будеш ти краще, ніж учора
Дзіґаро Кано
Історія розвитку дзюдо.
У 1882р. молодий вчений, суспільний діяч, педагог та майстер бойових мистецтв Дзіґаро Кано (1860-1958) заснував у Токіо школу «Кадокан» (з яп. – «Дім досягнення шляху»), де навчав нової системи спортивного єдиноборства, яку розробив та назвав «ДЗЮДО» (Малюнок 1).
Дзюдо (з яп.–м’який, гнучкий щлях) – це бойове мистецтво, філософія, правила життя та спортивне єдиноборство, в основу технік якого складають елементи боротьби дзю-дзюцу. Дзіґаро Кано сформував основні правила, принципи тренувань та проведення змагань.
Малюнок 1
За допомогою нової техніки, що базувалася на. наукових спостереженнях, він поставив мету поєднання розуму та духу своїх учнів. Небезпечні техніки, що призводили до травмування, Кано виключив із програми, намагаючись створити новий, ефективний вид боротьби.
Принцип максимально ефективного використання тіла і духу є основоположним принципом, який спрямовує всю техніку дзюдо.
(Таблиця1).
Таблиця1
Подальшим розвитком дзюдо в Японії зобов'язане включенням його в 1907 році в обов'язкову програму загальноосвітніх середніх шкіл та його популярізацію у світі. На початку XX століття клуби дзюдо з'явилися у США, Франції, Великій Британії.
Сьогодні членами Міжнародної федерації дзюдо (IJF), створеної в 1951р., є близько 200 країн.
1956 року в Токіо відбувся перший чемпіонат світу з дзю-до. Він проводився без поділу на вагові категорії. У чемпіонаті брали участь представники 21 країни.
У 1964 році дзюдо дебютувало в Олімпійській програмі, коли Японії було надано право провести вісімнадцяті ігри.
В Японії дзюдо регулярно займається близько 8 мільйонів чоловік, в іншому світі - більше 20 мільйонів. За кількістю прихильників дзюдо поступається лише футболу.
Перші секції дзюдо в Україні з'явилися ще на початку тридцятих років минулого століття в Києві і Харкові. Сучасне дзюдо стало розвиватися тільки в післявоєнні роки. У 1965-68р. українські спортсмени взяли участь у Чемпіонаті Європи, де золото здобувають 5 наших спортсменів.
Право провести в 1973р. перший Чемпіонат СРСР з дзюдо було надано Києву. В 1976р. в столиці України був проведений чемпіонат Європи з дзюдо.
Справами дзюдо в Україні опікується Федерація дзюдо України (1991р.).
Відомі дзюдоїсти України.
|
Георгій Зантарая Чемпіон світу, Чемпіон Європи, переможець Європейських ігор, заслужений майстер спорту. Перший та єдиний чемпіон світу з дзюдо (серед чоловіків) в історії України. Майор Служби Безпеки України.
|
Яків Хаммо Український дзюдоїст і тренер, представляє Донецьку область. Майстер спорту міжнародного класу, Заслужений майстер спорту України. Учасник Олімпійських ігор у Ріо-де –Жанейро, 2016 р.
|
|
|
Дар'я Білодід Наймолодша чемпіонка світу серед дорослих, стала нею у віці 17 років. У 18 років стала наймолодшою дворазовою чемпіонкою світу з дзюдо. Майстер спорту міжнародного класу.
|
Місце для занять дзюдо. Правила. Суддівство.
Сутички в дзюдо проводяться на спеціальному покритті – татамі, яке складається з окремих матів розміром 1м х 1м х 4см, або 2м х 1м х 4см. Татамі обов’язково складається з двох різних кольорів (Малюнок 2).
Малюнок 2
Розміри його можуть варіюватися від 8м х 8м - мінімальний, максимальний же - 10м х 10м. Центральна частина татамі, вищезгаданий квадрат, називають робочою зоною. Також існує зона безпеки (зовнішня частина татамі). Вона на змаганнях завжди відрізняється іншим кольором (Малюнок 3).
Малюнок 3
Основний формат змагань проходить за олімпійською системою. Час проведення поєдинків залежить від віку учасників (максимально варіюється: до 2хв., до 3хв.). Вагові категорії: для хлопчиків/дівчаток, юнаків/дівчат 9 вагових категорій; для юніорів/юніорок до 20 років – 8; для вікової категорії до 23 р. та старше -7. Крім того, для чоловіків і для жінок змагання можуть проводиться в абсолютній категорії +100кг.
Суддівство поєдинку здійснює бригада суддів, до складу якої входить арбітр і два бокових судді (Малюнок 3). Вони висловлюють своє рішення за допомогою відповідних офіційних жестів (Таблиця 3). Арбітр використовує команди під час поєдинка (Таблиця 2).
Команди арбітра (з яп.) |
значення |
«Хаджиме» |
Початок поєдинку та сигнал початку поєдинку після тимчасової зупинки |
«Мате» підняти руку вперед паралельно татамі долонею вперед пальцями нагору убік хронометриста |
Зуинка поєдинку |
«Соро-маде» |
Дється після сигналу про закінчення поєдинку, час двобою закінчився |
«Шидо» (покарання) |
скоєння незначних порушень |
«Хансоку-маке» вказівним пальцем показати на учасника, який повинен бути покараний |
Дискваліфікація при серйозному порушенні або після трьох «Шидо» |
«Соно-мама» підняти руку вперед паралельно татамі долонею вперед пальцями нагору убік хронометриста |
Не двигаться |
«Єши» Легенько поштовхом торкнутися долонями обох борців |
Продолжить схватку |
«Осаекомі» витягнути руку вперед (долоня вниз) униз убік обличчам до борців, корпус ледь вперед |
Утримання |
«Токета» витягнути руку вперед (долоня – великий палець нагору) і два-три рази швидко помахати нею вліво -вправо, ледве корпус ледь уперед |
Один з суперників успішно вийшов з утримання |
Таблиця 2
Оцінки під час змагань |
технічна дія відповідає таким критеріям: |
«Іппон» (чиста перемога)
підняти руку вгору долонею вперед |
а) кидок супротивника на більшу частину спини, зі значною швидкістю, здійснюючи контроль; б) утримання в партері 20сек.; в) проголошення противником «Маіта» (здаюся) в результаті больового прийому, удушення |
«Ваза-арі» (півперемоги) підняти руку в бік на висоту плеча долонею вниз
|
а) кидок супротивника, здійснюючи контроль і в кидку відсутній один з трьох елементівдля оцінки «Іппон»; б) утримання в партері 15с. (Малюнок 4) |
«Юка» (ефективний) підняти руку в бік вниз, 45◦ долонею вниз
|
а) можна отримати за кидок, недостатній за якістю для отримання оцінок ваза-арі або іппон б) утримання до 15сек. |
хіківаке (нічия) підняти руку вгору-вперед, опустити її вперед-вниз (великим пальцем вгору) |
нічія |
Таблиця 3
Малюнок 4
Екіпірування дзюдоїста.
Щоб розпочати заняття, дитині потрібна лише стандартна спортивна форма. Однак згодом знадобиться спеціальне кімоно — дзюдоги (Малюнок 4,5). Складається комплект з 3-х речей: куртка; штани; пояс, за кольором якого визначається рівень підготовки і досягнень спортсмена.
У того, кого на татамі викликали першим - колір форми синій, другий учасник надягає дзюдогі білого кольору. Екіпіровка спортсмена вимагає особливих норм та максимально шанобливого ставлення.
|
|
Малюнок 4,5
З цим кімоно дитина носитиме свої пояси , з честю завойовані на змаганнях (Малюнок 5,6). Дан складається з 10 ступенів. Найнижча - 1 дан, а найвища – 10. Учнівські ступені майстерності – це 1-6 кю.
|
|
Малюнок 5,6
Висновки.
Дзюдо як вид спорту для дитини.
Дитяче дзюдо менш травмонебезпечне, ніж футбол. Якщо дитина почне заняття дзюдо, це не означає, що через п’ять хвилин вона вже битиметься з суперником на татамі.
Техніка безпеки в дзюдо першому місці. Спочатку дитину вчать падати так, щоб правильно групуватися та обминати болючі місця. Бої відбуваються на татамі - м’якому та пружному маті, що добре амортизує рухи. Займаючись дзюдо, дитина ніколи не отримає удару в обличчя або живіт, тому що тут просто не існує таких ударів.
Спочатку час піде на загальну фізичну підготовку – розвиток сили, витривалості та гнучкості. Паралельно проходить знайомство дітей з етикетом поєдинків (Малюнок 7), технікою пересувань, захватів, навчить техниці падінь і лише після цього почнеться вивчення прийомів в партері (Малюнок 8) та стійці.
Чим молодші дітки, тим більше ігрових прийомів можна використовувати. Коли діти бігають, стрибають, лізуть на шведські стінки, одночасно гартуються та випускають пару. Поступово тренування стають системнішими, і діти вже не просто грають, а виконують вправи, освоюють етикет поєдинку, вчаться спілкуватися з суперником.
До загальної підготовки дзюдоїста входять:
- вправи в страховці та самостраховці
- вправи з партнером
Малюнок 7
Дзюдо зробить дитину сильним та впевненим у собі, але головне у цьому виді спорту – індивідуальний підхід до людини. У дзюдо тільки ви і супротивник. У своїх поразках винні лише ви самі, а й перемогами можна з повним правом пишатися одноосібно.
Малюнок 8
Дозволеними технічними діями в дзюдо є різного роду кидки, больові та задушливі прийоми та складаються з трьох розділів (Таблиця 4).
Таблиця 4
Прийоми дзю-до (Малюнок 9):
1. Стійки (дати) і захисні стійки (камае), pассматpиваться в сукупності як положення (тай).
2. Способи пеpемещения вперед і назад (синтаї) і повороти (тай-сабаки).
3. Прийоми виведення супротивника з рівноваги (кудзуси).
4. Падіння (укемі).
5. Кидки в положенні стоячи (таті-вадза), що виконуються за допомогою pук - бpоски чеpез руку (ТЕ-вадза), бpоскі чеpез стегна (госі-вадза), бpоскиногами (аси-вадза), а також бpоски з падінням (сутемі -вадза). Також сюди відносяться бpоски, пpи якому частина тіла супротивника "охоплена" навколо вашого. Ці прийоми називаються кидки під плече (макікомі).
Малюнок 9
6. Утримання (катаме-вадза), тобто прийоми в боpьбе лежачи, діляться на: прийоми утримання, натискань (осае-вадза), удушення (симе-вадза), а також больові (кансецу-вадза).
Дитина, що займається дзюдо, розвиває тіло, роблячи його більш гнучким та сильним. Він також розвиває розум: вчиться приймати швидкі рішення, прораховувати свої дії на кілька кроків уперед, комплексно аналізувати ситуацію.
Дзюдо сприяє розвитку морально-вольових якостей, а традиційний японський етикет, що супроводжує бої, формує почуття такту, вміння вести переговори.
Досягнення високих результатів в боротьбі дзюдо неможливе без удосконалення системи початкового навчання, у якій важливо закласти основи вірного виконання технічних дій.
Реалізація мети та цілей впровадження дзюдо в шкільну програму буде сприяти вирішенню таких завдань:
• зміцнення та збереження здоров'я, розвиток основних фізичних якостей і підвищення функціональних можливостей організму учнів;
• формування культури рухів, збагачення рухового досвіду розвивальними та коригувальними фізичними вправами, підвищення рухової активності дітей;
• освоєння знань про роль дзюдо в процесі формування основ культури здорового способу життя;
• виховання позитивних якостей особистості, норм колективної взаємодії та співпраці у навчальній та змагальній діяльності;
• виявлення, розвиток і підтримка обдарованих дітей в області спорту;
•виховання потреби і вміння самостійно займатися фізичними вправами, формування стійкого інтересу, мотивація до занять дзюдо та до навичок здорового і безпечного способу життя;
• пропаганда історичних традицій світового та українського дзюдо;
• сприяння розвитку психомоторних функцій, формування морально-вольових якостей та становлення спортивного характеру;
• повагою та етикою поведінки спортсмена-дзюдоїста, готовністю до соціальної адаптації, взаємодопомоги і взаємної підтримки, вміння взаємодіяти з партнером, здатністю до взаємодії на рівні вербального і невербального характеру (жести, рухи);
•оволодіння техніками відновлення працездатності в різних режимах фізичного і психологічного навантаження;
• забезпечення гармонійного інтелектуального, морального, духовного, психологічного і фізичного розвитку та цивільно-патріотичного виховання молоді, заснованого на індивідуальному, цілісному і системному підході до кожного учня;
• навчання основ техніки дзюдо, виконання прийомів і кидків дзюдо та оволодіння необхідними навичками безпечного падіння на різних покриттях, підготовка до дій в різних ситуаціях самозахисту та непередбачуваних життєвих обставинах;
• вивчення спеціальної термінології дзюдо та ознайомлення з філософією цього виду спорту;
• основні гігієнічні вимоги під час занять дзюдо;
• організованістю та самодисципліною, самоорганізацією свого вільного часу, дозвілля та активного відпочинку як пропаганди
• повагою та етикою поведінки спортсмена-дзюдоїста, готовністю до соціальної адаптації, взаємодопомоги і взаємної підтримки, здатністю до взаємодії на рівні вербального і невербального характеру (жести, рухи);
• самовладанням та самоконтролем, готовністю до аналізу своїх дій та проєктування їх результативності.
Тестування.
Запитання 1. В якому році дзюдо включили до Олімпійських ігор?
а |
1956 |
б |
1960 |
в |
1964 |
г |
1968 |
Запитання 2. Хто є наймолодшою чемпіонкою світу з дзюдо серед жінок?
а |
Абе Хіфумі |
б |
Дарія Білодід |
в |
Тонакі Фуна |
г |
Наталія Кузютіна |
Запитання 3. В якому році український дзюдоїст Геогрій Зантрая виборов золото на Чемпіонаті світу?
а |
2009 |
б |
2010 |
в |
2011 |
г |
2013 |
Запитання 4. Найвища оцінка в дзюдо?
а |
коко |
б |
іппон |
в |
юка |
г |
ваза-арі |
Запитання 5. Скільки вагових категорій у дорослому дзюдо серед чоловіків?
а |
9 |
б |
5 |
в |
6 |
г |
7 |
Запитання 6. Яку назву має "зауваження" під час сутички у дзюдо?
а |
мате |
б |
токєта |
в |
шидо |
г |
осаекомі |
Запитання 7. В якому році було створенно дзюдо?
а |
1882 |
б |
1930 |
в |
1864 |
г |
1895 |
Запитання 8. Хто з наведених українских спортсменів не має медалі з Олімпійських ігор?
а |
Руслан Машуренко |
б |
Геогрій Зантарая |
в |
Сергій Новіков |
г |
Роман Гонтюк |
Запитання 9. Яку назву має одяг у дзюдо?
а |
Костюм |
б |
Трико |
в |
Кімоно |
г |
Самбовка |
Запитання 10. На якій площадці проходять сутички дзюдоістів?
а |
ринг |
б |
ковер |
в |
татамі |
г |
помост |
Список використаних джерел:
Верітов О.І. Рівень фізичного розвитку, фізичної підготовленості та спрямованість оздоровчо-корекційних заходів борців дзюдо 12–17 років / О. І. Верітов //Вісник Запорізького національного університету. Фізичне виховання та спорт, 2012
Манукян Г. М. Формування техніки кидків в умовах спортивних поєдинків дзюдоїстів на етапі попередньої базової підготовки // Кваліфікаційна робота магістра / спеціальність 017 «Фізична культура і спорт». – Сумський державний університет, 2020
Методичні рекомендації до занять з боротьби дзюдо для студентів усіх напрямків підготовки денної форми навчання / Укл. Д. Ю. Стеценко. – Харків: Вид. ХНЕУ, 2010
Правила суддівства Міжнародної федерації дзюдо. URL: https://ukrainejudo.com/images/001_our/docs_2/sudeystvo/pravila_sudeistva.pdf
Руденко М.М., Кошляк М.А., Методика викладання дзюдо в закладах загальної середньої освіти: Методичний посібник. Київ-Чернівці: «Букрек», 2020 URL: https://ukrainejudo.com/images/001_2021/doci/______380______.pdf
Словник термінів з боротьби дзюдо( для студентів усіх спеціальностей академії «Фізичне виховання», «Фізична культура») / Харк. нац. акад. міськ.
госп−ва / уклад.: С. М. Крівіч. − Харьків: ХНАМГ, 2012
Федерація дзюдо України URL: https://ukrainejudo.com/