(2 години на тиждень, 70 – на рік)
№ |
Тема |
Дата |
Примітки |
Наскрізні змістові лінії |
Вступ. Коли і як розпочалася історія людства |
Підприємливість і фінансова грамотність Уміння: використовувати досвід пізнання історії для вибору дійових життєвих стратегій; виявляти можливості й загрози для майбутньої професійної та підприємницької діяльності, аналізуючи світовий досвід та уроки минулого; працювати для загального добра громади; генерувати нові ідеї, оцінювати переваги і ризики, вести перемовини, працювати самостійно і в групі; планувати, організовувати, реалізовувати індивідуальні чи командні проекти (зокрема дослідницько-пошукового характеру), представляти їх результати. Ставлення: готовність використовувати досвід історії для самопізнання й досягнення добробуту; усвідомлення важливості дотримання етичних норм підприємницької діяльності та потреби розвитку соціально відповідального бізнесу; зважений підхід до ухвалення рішень, що несуть ризики, ґрунтований на досвіді минулого і сучасного соціального життя.
|
|||
|
Вступ: історія як наука та шкільний предмет. |
|
|
|
|
Практичне заняття. Лічба часу в історії стародавнього світу. |
|
|
|
Розділ 1. Первісні спільноти. Археологічні культури |
||||
|
Початок історії. Виникнення людини та її розселення. |
|
|
|
|
Зародження мистецтва та релігійних вірувань. |
|
|
|
|
Заняття та спосіб життя первісних людей. |
|
|
|
|
Суспільна організація та організація влади за первісних часів. |
|
|
|
|
Трипільська культура на землях України. |
|
|
|
|
Практичне заняття. Основні стоянки та пам’ятки первісних людей на території України. |
|
|
|
|
Підготовка до уроку контролю і корекції навчальних досягнень учнів з розділу «Первісні спільноти. Археологічні культури». Ментальна карта |
|
|
|
|
Урок контролю і корекції навчальних досягнень учнів із розділу «Первісні спільноти. Археологічні культури» |
|
|
|
Розділ 2. Стародавні цивілізації Азії та Африки Тема 1. Давній Єгипет |
Громадянська відповідальність Уміння: критично аналізувати джерела масової інформації для протистояння деструктивним і маніпулятивним технікам впливу; знаходити переконливі історичні приклади вирішення конфліктів; працювати в групі, досягати порозуміння та налагоджувати співпрацю, використовуючи власний і чужий, зокрема взятий з історії, досвід; бути активним і відповідальним членом громадянського суспільства, що знає права людини і вміє їх захищати; ухвалювати зважені рішення, спрямовані на розвиток місцевої громади і суспільства, використовуючи знання з історії та інших соціальних дисциплін; ефективно співпрацювати з іншими, ініціювати та реалізовувати проекти екологічного, соціального характеру. Ставлення: ідентифікування себе як особистості й громадянина України; усвідомлення цінності людини (її життя, здоров’я, честі й гідності, недоторканності й безпеки); співпереживання за долю рідних і близьких, інших осіб, що потребують допомоги і підтримки; пошанування досвіду й цінностей власного й інших народів, держав, релігій і культур; толерантне сприйняття і ставлення до життєвої позиції іншого; волонтерство, підтримка громадських проектів та ініціатив. Уміння: використовувати досвід пізнання історії для вибору дійових життєвих стратегій; виявляти можливості й загрози для майбутньої професійної та підприємницької діяльності, аналізуючи світовий досвід та уроки минулого; працювати для загального добра громади; генерувати нові ідеї, оцінювати переваги і ризики, вести перемовини, працювати самостійно і в групі; планувати, організовувати, реалізовувати індивідуальні чи командні проекти (зокрема дослідницько-пошукового характеру), представляти їх результати. Ставлення: готовність використовувати досвід історії для самопізнання й досягнення добробуту; усвідомлення важливості дотримання етичних норм підприємницької діяльності та потреби розвитку соціально відповідального бізнесу; зважений підхід до ухвалення рішень, що несуть ризики, ґрунтований на досвіді минулого і сучасного соціального життя.
Підприємливість і фінансова грамотність Уміння: використовувати досвід пізнання історії для вибору дійових життєвих стратегій; виявляти можливості й загрози для майбутньої професійної та підприємницької діяльності, аналізуючи світовий досвід та уроки минулого; працювати для загального добра громади; генерувати нові ідеї, оцінювати переваги і ризики, вести перемовини, працювати самостійно і в групі; планувати, організовувати, реалізовувати індивідуальні чи командні проекти (зокрема дослідницько-пошукового характеру), представляти їх результати. Ставлення: готовність використовувати досвід історії для самопізнання й досягнення добробуту; усвідомлення важливості дотримання етичних норм підприємницької діяльності та потреби розвитку соціально відповідального бізнесу; зважений підхід до ухвалення рішень, що несуть ризики, ґрунтований на досвіді минулого і сучасного соціального життя. Здоровя і безпека Уміння: змінювати навколишній світ засобами сучасних технологій без шкоди для середовища; уміння надавати допомогу собі й тим, хто її потребує; ухвалювати рішення, обмірковуючи альтернативи і прогнозуючи наслідки для здоров’я, добробуту і безпеки людини. Ставлення: відповідальне ставлення до свого здоров’я та здоров’я інших людей; дотримання морально-етичних і правових норм, правил екологічної поведінки в довкіллі; ціннісне ставлення до навколишнього середовища як до потенційного джерела здоров’я, добробуту та безпеки людини і спільноти, усвідомлення важливості бережливого природокористування, відповідальність за власну діяльність у природі; усвідомлення значення здоров’я для самовираження та соціальної взаємодії.
|
|||
|
Виникнення та розвиток Єгипетської держави. |
|
|
|
|
Практичне заняття. Міфи та релігія Давнього Єгипту. |
|
|
|
|
Освіта, наукові знання, образотворче мистецтво та архітектура давніх єгиптян. |
|
|
|
|
Підготовка до уроку контролю і корекції навчальних досягнень учнів з теми «Давній Єгипет». Історичні кросворди. Ментальна карта |
|
|
|
|
Урок контролю і корекції навчальних досягнень учнів із теми «Давній Єгипет». |
|
|
|
Тема 2. Цивілізації Передньої та Центральної Азії |
||||
|
Найдавніші держави Дворіччя. |
|
|
|
|
Фінікійські міста-держави. Ізраїльсько-Іудейське царство. |
|
|
|
|
Нововавилонська та Перська держави. |
|
|
|
|
Підготовка до уроку контролю і корекції навчальних досягнень учнів з теми «Цивілізації Передньої та Центральної Азії». Історичні кросворди |
|
|
|
|
Урок контролю і корекції навчальних досягнень учнів із теми «Цивілізації Передньої та Центральної Азії». |
|
|
|
Тема 3. Давні Індія та Китай |
||||
|
Давня Індія. |
|
|
|
|
Суспільне, релігійне та культурне життя Давньої Індії. |
|
|
|
|
Давній Китай. |
|
|
|
|
Суспільне та культурне життя давніх китайців. |
|
|
|
|
Практичне заняття. Писемність, освіта та наукові знання в Давньому Китаї. |
|
|
|
|
Проект «Стародавній Схід» |
|
|
|
|
Підготовка до уроку контролю і корекції навчальних досягнень учнів з теми «Давні Індія та Китай». Ментальна карта |
|
|
|
|
Урок контролю і корекції навчальних досягнень учнів із теми «Давні Індія та Китай». |
|
|
|
Розділ 3. Антична цивілізація та її сусіди Тема 1. Становлення Античної грецької цивілізації |
Громадянська відповідальність Уміння: критично аналізувати джерела масової інформації для протистояння деструктивним і маніпулятивним технікам впливу; знаходити переконливі історичні приклади вирішення конфліктів; працювати в групі, досягати порозуміння та налагоджувати співпрацю, використовуючи власний і чужий, зокрема взятий з історії, досвід; бути активним і відповідальним членом громадянського суспільства, що знає права людини і вміє їх захищати; ухвалювати зважені рішення, спрямовані на розвиток місцевої громади і суспільства, використовуючи знання з історії та інших соціальних дисциплін; ефективно співпрацювати з іншими, ініціювати та реалізовувати проекти екологічного, соціального характеру. Ставлення: ідентифікування себе як особистості й громадянина України; усвідомлення цінності людини (її життя, здоров’я, честі й гідності, недоторканності й безпеки); співпереживання за долю рідних і близьких, інших осіб, що потребують допомоги і підтримки; пошанування досвіду й цінностей власного й інших народів, держав, релігій і культур; толерантне сприйняття і ставлення до життєвої позиції іншого; волонтерство, підтримка громадських проектів та ініціатив. Уміння: використовувати досвід пізнання історії для вибору дійових життєвих стратегій; виявляти можливості й загрози для майбутньої професійної та підприємницької діяльності, аналізуючи світовий досвід та уроки минулого; працювати для загального добра громади; генерувати нові ідеї, оцінювати переваги і ризики, вести перемовини, працювати самостійно і в групі; планувати, організовувати, реалізовувати індивідуальні чи командні проекти (зокрема дослідницько-пошукового характеру), представляти їх результати. Ставлення: готовність використовувати досвід історії для самопізнання й досягнення добробуту; усвідомлення важливості дотримання етичних норм підприємницької діяльності та потреби розвитку соціально відповідального бізнесу; зважений підхід до ухвалення рішень, що несуть ризики, ґрунтований на досвіді минулого і сучасного соціального життя.
Підприємливість і фінансова грамотність Уміння: використовувати досвід пізнання історії для вибору дійових життєвих стратегій; виявляти можливості й загрози для майбутньої професійної та підприємницької діяльності, аналізуючи світовий досвід та уроки минулого; працювати для загального добра громади; генерувати нові ідеї, оцінювати переваги і ризики, вести перемовини, працювати самостійно і в групі; планувати, організовувати, реалізовувати індивідуальні чи командні проекти (зокрема дослідницько-пошукового характеру), представляти їх результати. Ставлення: готовність використовувати досвід історії для самопізнання й досягнення добробуту; усвідомлення важливості дотримання етичних норм підприємницької діяльності та потреби розвитку соціально відповідального бізнесу; зважений підхід до ухвалення рішень, що несуть ризики, ґрунтований на досвіді минулого і сучасного соціального життя.
Здоровя і безпека Уміння: змінювати навколишній світ засобами сучасних технологій без шкоди для середовища; уміння надавати допомогу собі й тим, хто її потребує; ухвалювати рішення, обмірковуючи альтернативи і прогнозуючи наслідки для здоров’я, добробуту і безпеки людини. Ставлення: відповідальне ставлення до свого здоров’я та здоров’я інших людей; дотримання морально-етичних і правових норм, правил екологічної поведінки в довкіллі; ціннісне ставлення до навколишнього середовища як до потенційного джерела здоров’я, добробуту та безпеки людини і спільноти, усвідомлення важливості бережливого природокористування, відповідальність за власну діяльність у природі; усвідомлення значення здоров’я для самовираження та соціальної взаємодії. |
|||
|
Природа та населення Давньої Греції. |
|
|
|
|
Практичне заняття. Давньогрецька міфологія та релігія. |
|
|
|
|
Мінойська палацова цивілізація. |
|
|
|
|
Ахейська палацова цивілізація. |
|
|
|
|
Давньогрецьке суспільство за поемами Гомера. Виникнення грецьких полісів. |
|
|
|
|
Велика грецька колонізація. |
|
|
|
|
Кіммерія та Скіфія. |
|
|
|
|
Практичне заняття. Історичні джерела про скіфів. |
|
|
|
|
Афінська та Спартанська держави. |
|
|
|
|
Практичне заняття. Побут і виховання спартанців. |
|
|
|
|
Підготовка до уроку контролю і корекції навчальних досягнень учнів з теми «Становлення Античної грецької цивілізації». Історичні кросворди |
|
|
|
|
Урок контролю і корекції навчальних досягнень учнів із теми «Становлення Античної грецької цивілізації». |
|
|
|
Тема 2. Антична грецька цивілізація класичної доби |
||||
|
Греко-перські війни (500–449 рр. до н. е.) |
|
|
|
|
Розквіт афінської демократії. |
|
|
|
|
Господарювання та повсякденне життя в Давній Греції. |
|
|
|
|
Освіта, наука, виховання та сімейне життя в Давній Греції. |
|
|
|
|
Практичне заняття. Мистецтво Давньої Греції. |
|
|
|
|
Підкорення Греції Македонією. |
|
|
|
|
Урок контролю і корекції навчальних досягнень учнів із теми «Антична грецька цивілізація класичної доби». |
|
|
|
Тема 3. Доба еллінізму |
||||
|
Утворення імперії Александра Македонського. |
|
|
|
|
Елліністичні держави в IV–II ст. до н. е. Культура еллінізму. |
|
|
|
|
Практичне заняття. Суспільне, господарське та повсякденне життя в античних полісах на території України. |
|
|
|
|
Урок контролю і корекції навчальних досягнень учнів із теми «Доба еллінізму». |
|
|
|
Тема 4. Давній Рим за царської та республіканської доби |
||||
|
Природні умови Італії та виникнення міста Рим. |
|
|
|
|
Римська республіка V – середини III ст. до н. е. |
|
|
|
|
Римська республіка в II ст. до н. е. |
|
|
|
|
Релігія, сім’я, виховання й господарство давніх римлян. |
|
|
|
|
Диктатура Гая Юлія Цезаря. |
|
|
|
|
Практичне заняття. Історичний портрет Цезаря |
|
|
|
|
Підготовка до уроку контролю і корекції навчальних досягнень учнів з теми «Давній Рим за царської та республіканської доби». |
|
|
|
|
Урок контролю і корекції навчальних досягнень учнів із теми «Давній Рим за царської та республіканської доби». |
|
|
|
Тема 5. Римська імперія |
||||
|
Створення Римської імперії. Правління Октавіана Августа. |
|
|
|
|
Місто Рим та повсякденне життя його мешканців. |
|
|
|
|
Римська імперія в III–IV ст. |
|
|
|
|
Виникнення християнства. |
|
|
|
|
Практичне заняття. Культура Давнього Риму. |
|
|
|
|
Початок Великого переселення народів та падіння Західної Римської імперії. |
|
|
|
|
Практичне заняття. Суспільне та господарське життя і духовний світ давніх слов’ян. |
|
|
|
|
Урок контролю і корекції навчальних досягнень учнів із теми «Римська імперія». |
|
|
|
|
Узагальнення до курсу. Внесок давніх цивілізацій, культур, народів в історію людства. |
|
|
|
|
Історичні шаради. Повторення |
|
|
|